Connect with us

Marknadsnyheter

Peter Beckius tar över som ensam vd för Matsmart-Motatos

Published

on

Peter Beckius, tidigare GANT och H&M, som de senaste två åren delat vd-rollen med Karl Andersson, kliver nu upp som ensam vd för e-handeln Matsmart-Motatos. Karl Andersson går vidare och tar plats i bolagets styrelse, men kommer även fortsätta att jobba operativt med att stötta ledningen.

Matsmart är e-handelsbolaget som säljer mat och konsumentprodukter som annars riskerar att slängas till pris- och klimatmedvetna kunder. Idag tar Peter Beckius över det fulla vd-ansvaret för bolaget.

Under tiden som Karl Andersson och Peter Beckius delat vd-rollen har e-handeln lanserat två nya marknader, Storbritannien och Österrike, samtidigt som den tyska verksamheten vuxit till dubbel storlek. Under duons ledning har Matsmart också gjort sin största investering hittills, i automatisering av den nordiska lagerverksamheten. Denna investering har varit avgörande för lönsamheten i Norden. Den svenska marknaden visar svarta siffror sedan första kvartalet 2023. 

– Karl och jag har gemensamma värderingar och vårt delade ledarskap har fungerat väldigt bra under de två hektiska år vi har bakom oss. Det gör mig väldigt stolt att kunna säga att vi nu rör oss stadigt mot lönsamhet på gruppnivå. I förlängningen betyder det att vi lyckats bygga en skalbar affär som låter livsmedelsindustrin lösa utmaningarna med matsvinn och -förluster – problem som globalt är värda 500 miljarder dollar och som bidrar signifikant till världens växthusgasutsläpp. Jag ser verkligen fram emot att fortsätta den här resan, kommenterar Peter Beckius.  

– Vårt bolag växte fram för tio år sedan, från riktiga gräsrotsobservationer kring hur ineffektivt matsystemet är. Att vi sedan har lyckats bygga upp ett internationellt bolag handlar ur mitt perspektiv väldigt mycket om att vi kunnat övertyga fantastiska personer att jobba för vår vision. Otroligt duktiga människor som jobbat outtröttligt under de nio år som vår e-handel varit öppen. En av de här människorna som klivit in genom dörrarna till Matsmart är Peter. Jag känner mig väldigt trygg med att lämna över ledarskapet till honom, säger Karl Andersson.  

Medan Matsmart ska fortsätta att växa kommer Karl Andersson framöver att ägna mer tid åt att representera Matsmart i frågor som handlar om hur kommersiella lösningar kan användas för att lösa hållbarhetsutmaningarna kopplade till matförluster och svinn. 

– Relevansen för hållbara lösningar som folk också har råd med har aldrig varit större. Och just nu händer väldigt mycket på EU-nivå för att snabba på konsumentbranschernas hållbara omställning. Ta till exempel EU:s Waste Framework Directive som föreslår tvingande matsvinnsmål för länder och organisationer. Vi kan vara en lösning för de globala livsmedels- och konsumentvarubolagen och vi är också ett levande bevis för konsumenter – men även politiker – att hållbart inte behöver betyda dyrt, konstaterar Karl Andersson. 

Peter Beckius å sin sida har en tydlig plan för hur Matsmart ska fortsätta växa. 

– Vi jobbar hela tiden på lösningar för att göra livet lättare för våra kunder. Bra priser är jätteviktigt för folk, inte minst i dessa tider med hög inflation, och vi vill såklart utveckla vårt erbjudande så att våra kunder kan göra en större del av sina inköp hos oss, där de kan göra riktigt bra klipp. En annan stor milstolpe vi har framför oss är automatiseringen av lagret som idag servar våra tyska och österrikiska marknader. Den investeringen kommer att göra oss dubbelt så effektiva – eller nära halvera våra kostnader på marknaderna som utan tvekan kommer att vara våra största inom en tvåårsperiod, förklarar Peter Beckius.

Matsmarts mission handlar om att få fler att upptäcka räddad mat. 2022 återcirkulerade e-handeln 25 000 ton mat och konsumentprodukter, värda över 19 000 ton CO2e.  

– De kommande två åren kommer framförallt handla om att göra vårt erbjudande bättre. Med det sagt kommer vi inte stänga dörren när expansionsmöjligheter öppnar sig. Om det är en sak vi kommer hålla fast vid så är det “allt är möjligt”-inställningen som Karl har hamrat in i grunden till det här bolaget, avslutar Peter Beckius.   
 

Hanna Thofelt Lindström
Kommunikations- och hållbarhetschef
+46763161207
hanna.thofelt.lindstrom@matsmart.se

Om Matsmart
Matsmart är en europeisk mat-e-handel och impact-bolag. Bolaget bidrar till en hållbar reformering av det globala matsystemet med en affärsmodell som linjerar med det globala hållbarhetsmålet 12.3: att världens matsvinn ska halveras till år 2030. Idag finns Matsmart-Motatos med på Financial Times lista över Europas snabbast växande bolag. På Matsmart kan konsumenter handla mat och konsumentprodukter som annars skulle ha riskerat att slängas, på grund av till exempel överskottsproduktion, kort datum eller säsongsvariationer. Bakom Matsmart står investerare som SEB Private Equity, Exor Capital, Gullspång Re:food Invest, Northzone, Edastra, Norrsken VC, Blume Equity, Ingka Group (IKEA) och tyska LeadX Capital. År 2022 omsatte Matsmart-Motatos 889 miljoner kronor.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.