Connect with us

Marknadsnyheter

Philips TV & Sound ny huvudpartner till FC Barcelona

Published

on

Philips Ambilight-TV blir en del av den legendariska fotbollsklubbens matchkläder.

Barcelona, Torsdag 25 maj, 2023 – TP Vision, företaget som ansvarar för design, tillverkning och försäljning av Philips TV & Sound  och AOC Audio-produkter har tillkännagett ett nytt partnerskap med det legendariska globala fotbollslaget FC Barcelona, ​​som huvudpartner för TV, Display och Audio-produkter. Partnerskapet kommer att främja Philips världsledande utbud av TV-apparater och ljudprodukter och kommer att lyfta fram företagets Ambilight TV-teknologi – och dess unika förmåga att förvandla vanlig TV till en uppslukande tittarupplevelse. 

 

Som en av klubbens tre huvudpartners kommer Ambilight TV-logotypen vara synlig på ärmen av herrarnas A-lagströja från och med den 28 maj för att sammanfalla med de sista matcherna för säsongen 2022/23. Ambilight-TV kommer även att tydligt visas inne på stadion för publik på plats och tittare hemma i TV-soffan. Nyckelspelare från herr- och damfotbollstruppen kommer också få möjlighet att uppleva produktutbudet – i synnerhet Philips unika Ambilight-TV – för att bli ambassadörer.
Philips TV & Sound kommer som huvudpartner till klubben att spela en viktig roll som TV & Display-leverantör för den audiovisuella infrastrukturen på nya Spotify Camp Nou, som för närvarande är på väg att bli den största och mest innovativa sportarenan i Europa. Avtalet ger också Philips TV & Sound föreningsrättigheter med herr- och damfotbollslaget samt med de andra professionella idrottslagen i klubben.

Samarbetet mellan Philips TV & Sound och FC Barcelona är en del av båda organisationernas strategi att proaktivt söka partners som delar samma värderingar och filosofi och som kan kombineras för att stärka både klubbens och företagets rykte om att vara de allra bästa inom sina respektive områden.

Philips TV & Sound och FC Barcelona delar en vision om att göra sportevenemang till något utöver det vanliga genom att skapa ett exceptionell upplevelse för fansen var de än är. FC Barcelona hävdar stolt att de är ”Mer än en klubb”. Philips TV & Sound erbjuder i sin tur Ambilight-TV och därmed ”Mer än en TV” till konsumenten.

 

Ambilight ger förutom sitt stämningsfulla sken intrycket av en större, bättre TV-bild som sträcker sig långt utanför TV:ns ram. Teknologin består av integrerade färglysdioder som sitter på TV:ns bakre ram. Dioderna projicerar ett ljusken som exakt matchar bilden från skärmen på väggen bakom. Ambilight har redan visat sig vara en stor framgång med en av de högsta nöjdhetsbetygen inom hemelektronikbranschen och får gång på gång höga poäng.

 

FC Barcelona, stolta mästare i La Liga säsongen 2022-2023, är en av de mest älskade fotbollsklubbarna i världen. Endast ett fåtal lyckliga fans får dock chans att se laget live på Spotify Camp Nou. Partnerskapet med Philips TV & Sound ger FC Barcelonas fans och andra sportentusiaster möjligheten att få den unika upplevelsen och känslan av en mäktig livematch i Spotify Nou Camp hemma i soffan via sin Philips Ambilight-TV.

I en kommentar om det nya partnerskapet sa Kostas Vouzas, VD, TP Vision (Philips TV & Sound Europe & USA):
”Vi är glada över att kunna samarbeta med den global sportikonen FC Barcelona. Detta nya partnerskap är en naturlig match eftersom båda våra organisationer strävar efter att ge en upplevelse utöver det vanliga, live och hemma. Miljontals konsumenter njuter redan av våra unika Ambilight TV-modeller och som en del av vår strategi kommer detta långsiktiga partnerskap med FC Barcelona att lyfta den fantastiska Ambilight TV-upplevelsen till den nivå den verkligen förtjänar.”

Juli Guiu, Vice President Marketing kommenterade på uppdrag av FC Barcelona: ”Vi är mycket stolta över att välkomna TP Vision som en ny huvudpartner till FC Barcelona. Barça har alltid stått ut med sin engagerade strävan efter excellens, både på och utanför planen, och detta avtal är ytterligare ett framgångsrikt exempel på detta eftersom vi samarbetar med ett världsledande företag inom elektronik och audiovisuell teknik. Ett jättesteg i FC Barcelonas kommersiella strategi i samarbete med ett multinationellt företag som tack vare sin Ambilight TV-innovation har förvandlat matchupplevelsen till en fängslande och extremt tillfredsställande resa för miljontals fans som följer fotbollen från sina hem.”

Om FCB

FC Barcelona grundades 1899 och ägs för närvarande av mer än 140 000 medlemmar. FC Barcelona anses vara den största multisportklubben i världen med en historia som sträcker sig 120 år tillbaka i tiden. Med utgångspunkt i sin stad och sitt land igger de officiella huvudkontoren i städer på tre olika kontinenter: Barcelona, Hong Kong och New York.

Barça strävar efter att förändra världen genom sin idrottsexpertis. Detta når även kunskapsvärlden via Barça Innovation Hub. Klubben är också känd för sitt engagemang för sociala ändamål, som den kanaliserar genom FC Barcelona Foundation, och för sitt arbete med att utbilda pojkar och flickor i idrottens positiva värden. Barças tillväxt de senaste åren innebär att de nu har mer än 440 miljoner fans på sociala medier.
 

Mediakontakt:
Per-Åke Broman
Tel: +46 708 322 143
E-mail: Per-ake.Broman@tpv-tech.com

Om TP Vision
TP Vision Europe B.V. är registrerat i Nederländerna, med huvudkontor i Amsterdam. TP Vision är ett helägt företag av TPV Technology Limited (’TPV’), en av världens ledande bildskärms- och TV-tillverkare.

TP Vision grundades 2012 och är idag en av de största globala aktörerna inom TV- och ljudindustrin för konsumenter. TP Vision utvecklar, tillverkar och marknadsför konsumentelektronikprodukter och teknologier som erbjuder en överlägsen ljud- och bildupplevelse.

Med fokus på konsument- och hotellmarknaden, inkluderar TP Visions produktportfölj konsumentljudprodukter och TV-apparater, professionella bildskärmar och operativsystem. Dessa produkter och lösningar släpps ut på marknaden genom TP Visions eget varumärke AOC samt varumärket Philips, som används under licens från Koninklijke Philips N.V.

TP Vision sysselsätter över 2 000 personer globalt, med verksamhet i Europa, Amerika, Mellanöstern, Indien och utvalda länder i Asien-Stillahavsområdet.

TP Vision tillför värde i vardagen och samhället genom sin expertis inom produktutveckling, design och ansvarsfull tillverkning.

Följ oss på Twitter: @TPVision

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Essity avyttrar sin ryska verksamhet

Published

on

By

Hygien- och hälsobolaget Essity avyttrar bolagets verksamhet i Ryssland. Essity har tecknat ett avtal med en köpare och transaktionen har nu godkänts av ryska myndigheter. Transaktionen förväntas avslutas vid erhållen slutlikvid under andra kvartalet 2023.  

I april 2022 inledde Essity ett arbete för att lämna den ryska marknaden och under 2022 gjorde bolaget en nedskrivning av dess tillgångar i Ryssland om cirka 1,7 miljarder SEK.

Essitys nettoomsättning i Ryssland 2022 motsvarande cirka 2 procent av koncernens totala nettoomsättning. 
Resultateffekt kommer att redovisas vid avslutad transaktion men bedöms inte ha materiell finansiell påverkan. 

För ytterligare information, kontakta:
Per Lorentz, Vice President Corporate Communications, 0733 – 13 30 55, per.lorentz@essity.com
Karl Stoltz, Media Relations Director, 0709 – 426 338, karl.stoltz@essity.com

Essity är ett ledande globalt hygien- och hälsobolag. Vi ökar människors välbefinnande genom våra produkter och tjänster. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, Vinda och Zewa. Essity har omkring 48 000 medarbetare. Nettoomsättningen 2022 var cirka 156 miljarder kronor (15 miljarder euro). Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. Essity bryter barriärer för ökat välbefinnande och bidrar till ett hälsosamt, hållbart och cirkulärt samhälle. För mer information, besök www.essity.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

FDA:s rådgivande kommitté bekräftar enhälligt den kliniska nyttan av Leqembi® (lecanemab-irmb) som behandling av tidig Alzheimers sjukdom

Published

on

By

Stockholm den 10 juni 2023 – BioArctic AB:s (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) partner Eisai tillkännagav idag att den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA:s rådgivande expertkommitté (Peripheral and Central Nervous System Drugs Advisory Committee, PCNS) enhälligt bekräftat den kliniska nyttan av Leqembi. Kommitténs beslut baseras på resultaten från den kliniska fas 3-studien Clarity AD med Leqembi[1] i Alzheimers sjukdom. Den 6 januari 2023 godkände FDA Leqembi för behandling av tidig Alzheimers sjukdom i USA via det accelererade förfarandet. Eisais ansökan om fullt godkännande i USA genomgår en prioriterad granskning och FDA har angett 6 juli som senaste beslutsdatum, så kallat PDUFA action date.

Kommittéledamöterna bekräftade även den övergripande risk-nyttabedömningen[2] och den kliniska nyttan av Leqembi, samt diskuterade dess användning i specifika subgrupper, inklusive patienter som är ApoE4-homozygoter[3], patienter som samtidigt behandlas med blodförtunnande läkemedel och patienter med cerebral amyloidangiopati[4].

Det enhälliga beslutet av den oberoende expertkommitté baserades på den kompletterande registreringsansökan (sBLA) som innehåller data från Eisais stora globala bekräftande kliniska fas 3-studie Clarity AD. Clarity AD-studien uppfyllde sitt fördefinierade primära effektmått och visade en hög statistiskt signifikant minskning av kognitiv och funktionell försämring (27 %, p=0,00005) jämfört med placebo över 18 månader. Höga statistiskt signifikanta behandlingseffekter observerades också för alla sekundära effektmått som utvärderade kognition och funktionella förändringar med hjälp av andra validerade skalor. De vanligaste biverkningarna (>10%) i lecanemab-gruppen var infusionsreaktioner (lecanemab: 26,4%; placebo: 7,4%), ARIA-H (cerebrala mikroblödningar, cerebrala makroblödningar och ytliga järninlagringar; lecanemab: 17,3%; placebo: 9,0%), ARIA-E (svullnad/ödem; lecanemab: 12,6%; placebo: 1,7%), huvudvärk (lecanemab: 11,1%; placebo: 8,1%) och fall (lecanemab: 10,4%; placebo: 9,6%). Infusionsreaktionerna var i stort sett milda till måttliga (grad 1–2: 96%) och inträffade vid den första dosen (75%). Resultaten från Clarity AD-studien presenterades vid Alzheimer-konferensen CTAD (Clinical Trials on Alzheimer’s Disease) och publicerades samtidigt i den referentgranskade medicinska tidskriften New England Journal of Medicine.

Leqembi är en humaniserad IgG1 (immunglobulingamma 1) monoklonal antikropp riktad mot aggregerade lösliga (protofibriller[5]) och olösliga former av amyloid beta (Aβ), erhöll ett accelererat godkännande den 6 januari 2023 och lanserades i USA den 18 januari 2023. Det accelererade godkännandet baserades på data från fas 2b-studien som visade att lecanemab minskade mängden amyloida plack i hjärnan, ett kännetecken på Alzheimers sjukdom, och fortsatt godkännande kan vara beroende av att klinisk nytta verifieras i den bekräftande Clarity AD-studien. Den rådgivande kommittén var enig om att Clarity AD verifierade den kliniska nyttan.  Ett besked gällande ansökan om fullt godkännande förväntas att lämnas senast den 6 juli 2023.

Eisai ansvarar för utvecklingen och regulatoriska interaktioner avseende lecanemab globalt, och samarbetar med Biogen avseende marknadsföring och kommersialisering av produkten, där Eisai är den slutgiltiga beslutsfattaren. BioArctic har rättigheter att kommersialisera lecanemab i de nordiska länderna och för närvarande förbereder BioArctic och Eisai en gemensam kommersialisering i dessa länder.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10 juni 2023, kl. 01.00 CET.

I den engelska versionen av detta pressmeddelande, ”FDA Advisory Committee votes unanimously to confirm clinical benefit of LEQEMBI® (lecanemab-irmb) for the treatment of early Alzheimer’s disease”, återfinns även en text avseende indikation, dosering och administrering, samt säkerhet relaterat till det accelererade godkännandet av lecanemab i USA, enligt amerikanska myndighetskrav. För läsare som vill ta del av denna information hänvisar vi till förskrivningsinformationen i USA som kan läsas här (engelska).

För mer information, vänligen kontakta
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se
Tel: +46 704 10 71 80

Om lecanemab
Lecanemab (varumärkesnamn i USA: Leqembi™) är resultatet av ett strategiskt forskningssamarbete mellan BioArctic och Eisai. Lecanemab är en humaniserad IgG1 (immunglobulingamma 1) monoklonal antikropp riktad mot aggregerade lösliga och olösliga former av amyloid beta (Aβ). I USA godkändes Leqembi i USA under det accelererade förfarandet av den amerikanska läkemedelsmyndigheten (FDA) den 6 januari 2023 och lanserades i USA den 18 januari, 2023. Leqembi är godkänt för behandling av Alzheimers sjukdom i USA. Behandling med Leqembi bör inledas hos patienter med mild kognitiv störning eller mild Alzheimers sjukdom, det vill säga den population som studerades i de kliniska studierna. Det saknas säkerhets- och effektdata om behandling påbörjas tidigare eller senare i sjukdomsförloppet än det som studerats. Det accelererade godkännandet baserades på data från fas 2b-studien som visade att lecanemab minskade mängden amyloida plack i hjärnan, ett kännetecken på Alzheimers sjukdom, och lecanemabs fortsatta godkännande kan vara beroende av att klinisk nytta verifieras i en bekräftande studie. FDA har fastställt att Clarity AD-studien kan tjäna som bekräftande studie för att verifiera den kliniska nyttan av lecanemab. 

Se Information kring förskrivning för Leqembi i USA (på engelska).

Eisai lämnade in en ansökan om marknadsgodkännande till den japanska läkemedelsmyndigheten (PMDA) den 16 januari 2023. Den japanska ansökan tilldelades prioriterad granskning av den japanska myndigheten för hälsa, arbete och välfärd (MHLW) den 26 januari 2023. Eisai nyttjade en PMDA-process som kallas ”prior assessment consultation” i syfte att förkorta granskningstiden för lecanemab. Den 9 januari 2023 lämnade Eisai in en ansökan till den europeiska läkemedelsmyndigheten (EMA) om marknadsgodkännande (MAA) i Europa, vilken accepterades den 26 januari 2023. Eisai påbörjade inlämnandet av registreringsansökan för lecanemab till den kinesiska läkemedelsmyndigheten (NMPA) i december 2022 och prioriterad granskning beviljades den 27 februari 2023. I Kanada ansökte Eisai om marknadsgodkännande (New Drug Submission) hos läkemedelsmyndigheten Health Canada den 31 mars, 2023 och ansökan accepterades den 15 maj i år. I juni 2023 lämnade Eisai in en ansökan om marknadsgodkännande i Sydkorea.

Eisai har genomfört en fas 1-studie för subkutan dosering av lecanemab och den subkutana formuleringen utvärderas just nu i den öppna förlängningsstudien av Clarity AD. Underhållsbehandling har studerats som en del av Fas 2b-studien och den öppna förlängningsstudien av Clarity AD. Kompletterande registreringsansökningar för subkutan och underhållsbehandling kommer att lämnas in till FDA vid slutet av det första kvartalet 2024.

Sedan juli 2020 pågår fas 3-studien AHEAD 3-45 för individer med preklinisk (asymtomatisk) Alzheimers sjukdom, vilket innebär att de kliniskt sett är normala, men har medelhöga eller förhöjda nivåer av Aβ i hjärnan. AHEAD 3-45-programmet bedrivs som offentlig-privat samverkan mellan med Alzheimer’s Clinical Trials Consortium (ACTC), finansierat av United States National Institute on Aging som är en del av National Institutes of Health, och Eisai. Sedan januari 2022 pågår Tau NexGen-studien för individer med dominant ärftlig Alzheimers sjukdom där lecanemab ges som anti-amyloid-bakgrundsbehandling i kombination med olika behandlingar riktade mot tau. Tau NexGen är en klinisk studie som bedrivs av konsortiet Dominantly Inherited Alzheimer Network Trials Unit (DIAN-TU), under ledning av Washington University School of Medicine i St. Louis, USA.

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks i december 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen BAN2401 back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks i maj 2015. I mars 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.

Om BioArctic AB
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på sjukdomsmodifierande behandlingar för neurodegenerativa sjukdomar, såsom Alzheimers sjukdom, Parkinsons sjukdom och ALS. BioArctic fokuserar på innovativa behandlingar inom områden med stort medicinskt behov. Bolaget grundades 2003 baserat på innovativ forskning vid Uppsala universitet. Samarbeten med universitet är av stor vikt för bolaget tillsammans med dess strategiskt viktiga globala partner Eisai inom Alzheimers sjukdom. Projektportföljen är en kombination av fullt finansierade projekt som drivs i partnerskap med globala läkemedelsbolag samt innovativa egna projekt med stor marknads- och utlicensieringspotential. BioArctics B-aktie är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap (kortnamn: BIOA B). För ytterligare information, besök gärna www.bioarctic.se.

[1] Leqembi (lecanemab-irmb) 100 mg/ml injektion vid intravenös användning

[2] En risk-nyttabedömning bedömer förhållandet mellan risken av att ta ett läkemedel med den kliniska nyttan läkemedlet i fråga ger

[3] Mutationer i ApoE4-genen är den vanligaste ärftliga riskfaktorn för att utveckla Alzheimers sjukdom. Risken ökar om individen är homozygota (har två uppsättningar av genen)

[4] Ett medicinskt tillstånd som ger upphov till avlagring av amyloid i väggarna till småkärl i hjärnbark och hjärnhinnor

[5] Protofibriller är stora lösliga aggregerade former av amyloid-beta på 75–5 000 Kd

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 09.06.2023

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
09.06.2023 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 09.06.2023 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

51 055

9,73

496 714,10

CEUX

116 916

9,74

1 138 322,58

XSTO

54 094

9,73

526 481,68

XCSE

13 343

9,72

129 667,39

Summa

235 408

9,73

2 291 185,75

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,6484 och DKK till EUR 7,4520
** Avrundat till två decimaler

Den 26 april 2023 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 1,0 md euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2023. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 8 897 512 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 4 787 315 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Matti Ahokas, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 8011
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.