Marknadsnyheter
Porsche Carrera Cup Scandinavia fortsätter sitt framgångsrika samarbete med Pontus Frithiof

Nu är det klart att Pontus Frithiof med team får fortsatt förtroende som officiell partner till Porsche Carrera Cup Scandinavia. Det ärofyllda uppdraget sträcker sig vidare under de kommande två åren och inkluderar ett årligt utökat uppdrag för hospitality-loungen. Pontus med team kommer att vara på plats under tävlingshelgerna och servera de tävlande teamen, personal och gäster vällagad frukost, lunch och middag.
– Vi är mycket stolta över det fortsatta förtroendet. Att vi från och med i år har fått ett utökat uppdrag med att ordna allt från tältet och passerkort till service på plats är ett kvitto på att det vi gör gör vi bra. Vi ser fram emot de kommande tävlingshelgerna och att få leverera och servera mat och dryck till tävlingsteamen, personal och gäster, säger Pontus Frithiof, grundare och ägare Pontus Group.
Porsche Race Lounge har under tävlingshelgerna blivit den självklara samlingsplatsen. Den stora restaurangen är det sociala navet mitt i depån där mästerskapens deltagare och gäster kan samlas och umgås mellan tävlingsracen. Den utökade delen av uppdraget, avtalat över ett år, för Pontus och teamet inkluderar allt från byggnatioen av tältet och inredning till passerkort för samtliga under tävlingsdagarna samt all branding i och på restaurangtältet.
– Vi är jätteglada över att vi även i år får ha Pontus som partner till Porsche Carrera Cup Scandinavia. Den förstklassiga nivån på maten och deras höga servicenivå bidrar onekligen till en fin helhetsupplevelse för våra kunder och team under tävlingshelgerna, säger Sanna Strömbäck, marknadschef, Porsche Sverige.
Porsche Carrera Cup Scandinavia är Skandinaviens ledande racingmästerskap. Säsongen 2023 är den 20:e upplagan på sex banor i Sverige, Norge och Frankrike. Pontus team kommer att ta hand om cirka 2 100 personer onsdag-lördag under tävlingshelgerna: Scandinavian Raceway i Anderstorp, 12-13 maj, Drivecenter Arena i Fällfors, 30 juni – 1 juli, Gelleråsen Arena i Karlskoga, 18-19 augusti samt Mantorp Park, 22-23 september.
Heléne Airijoki
Presskontakt
073 385 03 19
helene.airijoki@spoilconcept.se
Pontus Group grundades 1999 av Pontus Frithiof och består idag av 16 verksamheter. De helägda verksamheterna under Pontus in the Air på är belägna på Stockholm-Arlanda Terminal 5 samt den nya power dining-restaurangen La Tour och Le Bar i DN-huset. Sedan våren 2015 driver Pontus Group flertalet restauranger tillsammans med restauratören Thomas Dahlstedt och hans koncern Nordrest: Mondo, Pontus! i Sälen och en lodgebar på SkiStar Lodge Hundfjället, Pic Poc på AC Marriott Hotel Stockholm och La Girafe på Kungsholmen, som får två systerkrogar på Arlanda och i Uppsala 2024.
Pontus Frithiof är kock, krögare och entreprenör. Han blev känd 1999 för Pontus in the Green House, som utsågs till Sveriges bästa restaurang. Han har under åren mottagit utmärkelser som årets krögare, årets affärskrog samt tilldelats Gastronomiska Akademins Guldmedalj. Pontus har gett ut två kokböcker. http://pontusfrithiof.com
Marknadsnyheter
BioStock: BiBBInstruments vill revolutionera diagnostiken av bukspottkörtelcancer
För närvarande upptäcks bukspottkörtelcancer alldeles för ofta i ett sent skede, vilket väsentligt bidrar till den höga dödligheten. Medicinteknikbolaget BiBBInstruments utvecklar världens första CE-märkta eldrivna ultraljudsstyrda endoskopiska biopsiinstrument, EndoDrill. Produkten kan bli ett användbart verktyg för att diagnostisera bukspottkörtelcancer tidigare i sjukdomsförloppet. För BioStock berättar vd Fredrik Lindblad om produkten och dess potential inom denna indikation.
Läs intervjun med BiBBInstruments vd Fredrik Lindblad på biostock.se:
Detta är ett pressmeddelande från BioStock – Connecting Innovation & Capital. https://www.biostock.se
Marknadsnyheter
Bilarna som är billigast att försäkra


Suzuki, Saab och Skoda. Det är de tre bilmärken som är billigast att försäkra. Det visar en genomgång av drygt 30 000 försäkringar som tecknats via jämförelsetjänsten Zmarta (tidigare Insplanet) under det gångna året. Dyrast är BMW följt av Mercedes och Audi.
Helförsäkring är den vanligaste bilförsäkringen för personbilar och kostade i genomsnitt 5 700 kronor under 2022. Det visar Zmartas jämförelse av försäkringspremierna för de 25 vanligaste bilmärkena i Sverige.
Suzuki hade den billigaste snittpremien av alla. Den som tecknade en helförsäkring för det japanska bilmärket betalade i genomsnitt drygt 3 700 kronor i fjol. Det svenskgrundade bilmärket Saab placerar sig som nummer två på listan med en snittpremie på drygt 3 800 kronor. Tredje billigaste helförsäkringen tecknade ägare till den tjeckiska biltillverkaren Skoda (drygt 4 100 kronor).
– Vilken bil- och årsmodell du kör är de faktorer som kanske har störst inverkan på vilken premie du får betala för bilförsäkringen. Men det kan skilja en hel del i pris mellan de olika försäkringsbolagen. Därför är det viktigt att jämföra och se till så att du får en bilförsäkring som möter just dina behov, säger Åsa Hauer, affärsområdeschef på Zmarta.
Tyska bilmärken har dyraste bilförsäkringarna
Topptrion över de bilar som är dyrast att försäkra består enbart av tyska varumärken. Den högsta snittpremien har BMW-ägarna fått betala: närmare 7 200 kronor. Tvåa på dyraste-listan för helförsäkringar är Mercedes följt av Audi (se samtliga snittpriser i tabellen nedan).
Avgörande för billig bilförsäkring
Det finns en rad faktorer som påverkar priset på bilförsäkringen som till exempel årsmodell, försäkringstagarens ålder och bostadsadress. Bilförsäkringens omfattning spelar också in på priset (trafik-, halv- eller helförsäkring samt tilläggsförsäkringar). Allt handlar i slutänden om hur stor risken för skador och olyckor är i försäkringsbolagens ögon. Statistiskt sett är exempelvis unga och mer oerfarna förare inblandade i fler trafikolyckor än vad äldre är. Därför är premien för förare under 25 år också högre. Stöld- och skaderisken är som störst i storstäderna och bor du i ett särskilt olycksdrabbat område blir försäkringen också dyrare. Läs mer om hur du kan sänka priset på bilförsäkringen här
Bilarna som är billigast att försäkra:
Bilmärke | Snittpremie |
Suzuki | 3 751 kr |
Saab | 3 850 kr |
Skoda | 4 152 kr |
Renault | 4 208 kr |
Hyundai | 4 343 kr |
Opel | 4 532 kr |
Citroen | 4 542 kr |
Honda | 4 590 kr |
Peugeot | 4 733 kr |
KIA | 4 760 kr |
MINI | 4 907 kr |
Subaru | 4 925 kr |
Ford | 4 930 kr |
Seat | 4 960 kr |
Toyota | 5 114 kr |
Mazda | 5 129 kr |
Volvo | 5 142 kr |
Nissan | 5 285 kr |
Mitsubishi | 5 288 kr |
Fiat | 5 342 kr |
Volkswagen | 5 494 kr |
Chevrolet | 5 530 kr |
Audi | 7 458 kr |
Mercedes | 7 572 kr |
BMW | 8 187 kr |
*Snittpriser på helförsäkringar som tecknats via Zmarta 2022, för 25 vanligaste personbilarna.
För mer information, vänligen kontakta:
Åsa Hauer
Affärsområdeschef på Zmarta Försäkringar
+46 (0)73–098 10 37
Om Zmarta
Zmarta erbjuder flera olika jämförelsetjänster inom privatekonomi för bland annat bolån, konsumentlån, försäkringar och elavtal. I företagsgruppen ingår även Elskling. Zmarta grundades 1999 och har cirka 300 anställda i Sverige, Norge och Finland. Zmarta ägs av det tyska medieföretaget Bauer Media Group.
Marknadsnyheter
Lågkonjunkturen får fler att vilja sluta röka

Med skenande priser på mat och kraftigt höjda räntor kämpar många hushåll med att få ekonomin att gå ihop. En ljuspunkt i den dystra ekonomin vi lever i nu är att allt fler väljer att fimpa för gott. Att sluta röka motsvarar en lika stor kostnadsbesparing som prisökningen av mat för en familj med två tonårsbarn.
En färsk undersökning från Yougov visar att två av tre rökare är villiga att fimpa för gott. Rådande lågkonjunktur är en tydligt bidragande orsak eftersom priset är den främsta anledning till att rökarna vill sluta. “En bra knuff att sluta röka” tipsar sparekonomen Christina Sahlberg.
Positiv effekt av lågkonjunktur: Två av tre rökare vill fimpa för gott
För en rökare som röker ett paket om dagen innebär det en årsbesparing på omkring 25 900 kronor att sluta. Det motsvarar enligt Matpriskollen* prisökningen av mat för en familj med två tonårsbarn.
Enligt Yougov-undersökningen är det 62 procent av svenska rökare som är villiga att sluta röka helt, med kostnadsbestparingen som främsta anledning. Mest benägna att sluta röka helt är de i åldern 35-50 år (72%) och minst de över 65 år (51%).
– Maten har alltid varit en stor utgift framförallt för en stor familj. Och nu med den snabbt stigande inflationen då vi har sett priserna på mat stiga med över 18 procent har det blivit extra tufft. Vi kan dock inte påverka inflationen eller matpriserna, men vi kan se över alla ”trevliga att ha” utgifter och prioriterar bland dessa. De flesta som röker vill ju egentligen inte röka, och då blir det tuffa ekonomiska läget en bra knuff till att sluta, säger Christina Sahlberg, sparekonom på Compricer.
Skadligt och dyrt för både individ och samhälle
Rökare löper ungefär 25 gånger större risk att dö av lungcancer och varje år dör cirka 12 000 svenskar i sjukdomar relaterade till rökning. Men det är röken människor blir dör av, inte själva nikotinet.
– På tio år har andelen som röker dagligen nästan halverats. En viktig orsak till detta är övergången till snus, nikotinportioner och vejp. För många har dessa produkter varit en väg bort från rökningen. Även om lågkonjunkturen är något vi gärna vill slippa finns det åtminstone en positiv effekt i att många fimpar för gott och slutar helt med nikotin eller går över till andra mindre skadliga nikotinalternativ, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.
Att byta från att röka ett paket cigaretter om dagen till att använda en dosa nikotinportioner om dagen kan innebära en besparing omkring 13 800 SEK per år.
* I en studie gjord av Matpriskollen har en genomsnittlig matkasse för en familj med två tonårsbarn ökat med 2 139 kronor per månad (från 11 762 kr till 13 901 kr), vilket motsvarar en ökning med 25 668 kr per år.
Mer om undersökningen
Undersökningen är genomförd av YouGov på uppdrag av Snusbolaget Norden AB och genomfördes bland rökare i Sverige, Norge, Tyskland, Schweiz, Storbritannien och USA.
Markus Lindblad
Informationschef
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se
Snusbolaget är Sveriges största snusbutik, 1 av 5 snusare handlar hos Snusbolaget. Snusbolaget har störst utbud av snus – fler än 600 olika sorters snus och erbjuder i stort sett alla tillgängliga varumärken. Snusbolaget säljer snus som levereras till ditt närmsta utlämningsställe, direkt till dörren med bud eller helt enkelt rätt ner i brevlådan med Snusbolagets prenumeration. Snusbolaget har årligen 280 000 kunder. Var annan av Snusbolagets kunder är en tidigare rökare, då var annan rökare dör i förtid, så har Snusbolaget bidragit till att 75 000 liv räddats!
Taggar:
-
Analys från DailyFX7 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Analys från DailyFX10 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX10 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX6 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter5 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients
-
Marknadsnyheter3 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Nyheter4 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström