Connect with us

Marknadsnyheter

Preem ingår avtal med Seaber för att minska utsläpp och optimera fraktkostnader

Published

on

Sveriges största drivmedelsbolag Preem tillkännager i dag att man ingått ett avtal med finska marinteknikföretaget Seaber.io. Avtalet innebär att Preems shippingavdelning kommer använda sig av Seabers mjukvara för fraktoptimering.

Genom att använda sig av Seabers mjukvara för fraktoptimering strävar Preem efter att minska utsläppen och optimera utnyttjandegraden för sina fartyg som fraktar företagets last. Preem kommer använda sig av SaaS-applikationen som är utformad för både rederier och lastägare och möjliggör en optimering av effektivitet, tidsbesparing och kostnadsreducering samt främjar transparensen genom hela organisationen.

Preems övergripande målsättning är att förebygga och minimera utsläpp samt uppnå en effektiv användning av resurser och energi i hela värdekedjan. Företagets vision är att vara en ledande aktör i övergången mot ett hållbart samhälle.

Från sina produktionsanläggningar i Lysekil och Göteborg skickar Preem sina produkter inom Sverige, men även till internationella kunder och marknader. De befraktar idag tidschartrade (TC) fartyg, kontraktsfrakter (CoA) och spotkontrakt. Årligen befraktar och genomför de mer än tusen resor, främst med olika råvaror och raffinerade produkter.

– Seabers beprövade optimeringsteknologi kommer hjälpa oss att utveckla vår logistik- och sjöfartsverksamhet. Vi strävar efter en snabb ROI som kommer ha en direkt inverkan på att minska Preems utsläpp och kostnader. Seabers mjukvara kommer att komplettera och integrera vår logistikprocess genom att digitalisera vår fraktplanering, säger Daniel Berndolf, Shippingchef på Preem.

Seaber är väl positionerat för att driva den digitala transformationen inom sjöfartsbranschen och minska dess miljöpåverkan. Utöver enkelresor för enskild last stödjer Seaber komplexa resor med multipla laster och destinationer där onödiga ballastresor och låg utnyttjandegrad i dag är vanligt. Tekniken i Seabers mjukvara möjliggör en smidig integration med befintliga programvarulösningar så som ERP-system och reseplaneringssystem för fartyg.

Sebastian Sjöberg, VD och medgrundare av Seaber är glad över att kunna välkomna Preem in i Seaberfamiljen.

– Preems resa mot ett hållbart samhälle är i linje med Seabers värderingar. Det är fantastiskt att samarbeta med ett framåtblickande företag som Preem, som ständigt är på jakt efter nya teknologier. Med Seaberlösningen kommer Preem att optimera sin befraktning och också möjliggöra en bredare nätverksoptimering inklusive terminaler och rederier. Avtalet med Preem är ytterligare bevis på det värde som Seaber kan skapa för sjöfartsbranschen, säger Sebastian Sjöberg.

Om Preem

Preem är Sveriges största drivmedelsbolag. Vår vision är att leda omvandlingen mot ett hållbart samhälle. Senast 2035 ska Preem producera 5 miljoner kubikmeter förnybara drivmedel och vara klimatneutrala i hela värdekedjan. Preems raffinaderier räknas till de mest moderna och miljöanpassade i Europa med en raffineringskapacitet på över 18 miljoner kubikmeter per år. Vi förädlar och säljer drivmedel, eldnings- och smörjolja samt andra produkter till företag och privatpersoner.

Om Seaber

Seaber är ett finskt marint mjukvaruföretag som är dedikerat till att minska ineffektivitet, kostnader och miljöpåverkan av bulk- och styckgodsfrakt. Seabers mjukvarulösning hjälper lastägare och rederier att planera, kommunicera, driva och optimera pre-fixer, lastflöden och frakter. Detta leder till förbättrad tillgångsutnyttjande, lönsamhet, strömlinjeformade hamnbesök, minskad bränsleförbrukning och utsläpp. Seabers målsättning är att driva den digitala transformationen inom maritim logistik.

För mer information kontakta
Preems pressjour
070-450 10 01
press@preem.se

Kontakt Seaber
Sebastian Sjöberg
CEO & Co-founder, Seaber
+358 50 599 2553
sebastian@seaber.io

Elisa Hauhia
Marketing Manager, Seaber
elisa@seaber.io

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Storskogens delårsrapport för det första kvartalet 2024

Published

on

By

Den 7 maj 2024 klockan 07.00 (CEST) offentliggör Storskogen sin delårsrapport för det första kvartalet 2024. Christer Hansson, tillförordnad vd, och Lena Glader, CFO, kommer att presentera resultatet och svara på frågor kl 09.00 (CEST) samma dag. Presentationen kommer att hållas på engelska.

Presentationen med efterföljande frågestund kommer att kunna följas digitalt via webbsändning och telefonkonferens.

Om du önskar delta via webbsändning, vänligen gå in på länken nedan: 
https://ir.financialhearings.com/storskogen-group-q1-report-2024  

Om du önskar delta via telefonkonferens, vänligen registrera dig via länken nedan. Efter registreringen får du ett telefonnummer och konferens-ID för att logga in till konferensen. Via telefonkonferensen finns möjlighet att ställa muntliga frågor.
https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50048810

Frågor kan även lämnas skriftligen till ir@storskogen.com.

Presentationsmaterial och webbsändning kommer att tillgängliggöras på Storskogens hemsida i efterhand och nås via följande länk: https://www.storskogen.com/sv/ir/rapporter-presentationer/.

För mer information, vänligen kontakta:
Andreas Lindblom, Head of Investor Relations
+46 72 506 14 22
andreas.lindblom@storskogen.com 

För mediaförfrågningar, vänligen kontakta:
Michael Metzler, Head of Communication
+46 73 305 59 55
michael.metzler@storskogen.com 

Om Storskogen
Storskogen är en internationell företagsgrupp inom handel, industri och tjänster. Som långsiktiga ägare är vi positionerade att identifiera, förvärva och utveckla marknadsledande företag med hållbara affärsmodeller. Storskogen skapar värde genom att tillhandahålla kapital och strategisk rådgivning kombinerat med aktiv styrning och en decentraliserad operativ modell. Storskogen har över 12 000 anställda i en diversifierad grupp av bolag med en nettoomsättning på 36 miljarder kronor (LTM) och är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sonetel vässar kunderbjudandet med ökad användarvänlighet för bolagets applikationer

Published

on

By

Svenska Sonetel lanserar omarbetade och förbättrade användargränssnitt för mobil och dator för att ordentligt förbättra användarupplevelsen med fokus på snabb och enkel kommunikation. Syftet är att öka användning och konvertering till betalande kund samt minska churn. Förändringen görs i enlighet med den nyligen presenterade strategin.

”De nya användargränssnitten gör det väsentligt enklare att ringa med telefonnummer som köpts från oss.” säger VD Henrik Thomé.

Lanseringen är en del av ett större projekt för att förbättra kundupplevelsen för de 20,000 telefonnummerkunderna som finns i 170 länder, samt för de ca 60,000 potentiella kunder som kommer till bolagets hemsida varje månad.

Bolaget har under förra veckan offentliggjort en ny strategi med fokus på AI samt affären med lokala telefonnummer globalt.

Om Sonetel

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har över 20,000 betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sonetel vässar kunderbjudandet med ökad användarvänlighet för bolagets applikationer

Published

on

By

Svenska Sonetel lanserar omarbetade och förbättrade användargränssnitt för mobil och dator för att ordentligt förbättra användarupplevelsen med fokus på snabb och enkel kommunikation. Syftet är att öka användning och konvertering till betalande kund samt minska churn. Förändringen görs i enlighet med den nyligen presenterade strategin.

”De nya användargränssnitten gör det väsentligt enklare att ringa med telefonnummer som köpts från oss.” säger VD Henrik Thomé.

Lanseringen är en del av ett större projekt för att förbättra kundupplevelsen för de 20,000 telefonnummerkunderna som finns i 170 länder, samt för de ca 60,000 potentiella kunder som kommer till bolagets hemsida varje månad.

Bolaget har under förra veckan offentliggjort en ny strategi med fokus på AI samt affären med lokala telefonnummer globalt.

Om Sonetel

Sonetel är ett svenskt AI-företag inom kommunikation. Bolaget har över 20,000 betalande kunder i över 170 länder. Företaget tillhandahåller tjänster som hjälper entreprenörer och småföretagare globalt att effektivisera verksamheten och öka försäljningen. Bolagets aktie (SONE) är föremål för handel på Nasdaq First North Growth Market Stockholm med G&W Fondkommission som Certified Adviser.

Mer information om bolaget finns på www.sonetel.com/sv/investerare/

Kontakt

Henrik Thomé, VD
Telefon: 08-525 060 11
henrik@sonetel.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.