Connect with us

Marknadsnyheter

Preeras konsultfilosofi: ”Allt handlar om att skapa resultat och utveckling tillsammans”

Published

on

Förändring börjar med människan. Det är Preeras managementfilosofi, en idé som är lika stark idag som när företaget grundades 1997. Här är människan i centrum – både i arbetet med kunderna och på Preeras kontor.

– Genom att kombinera ett syfte som skapar engagemang och stolthet med hög grad av påverkansmöjlighet, givande arbetsuppgifter och en stark teamkänsla, skapas en god ledningsstrategi. Det är en filosofi vi själva lever efter, här på Preera är det viktigt med delaktighet, att se och stötta varandra och att arbeta gemensamt för att nå våra uppsatta mål, säger Sara Farnebo, vd på Preera.

Sara Farnebo, vd på Preera

Managementkonsultföretaget Preera följer ledstjärnan att människans värde alltid kommer i första rummet. De hjälper organisationer att skapa kundnytta och lyckas med deras uppdrag, och vill samtidigt verka för demokrati, jämställdhet och att människors potential tas tillvara. Preeras arbetssätt utgår från en gedigen utvecklingsfilosofi med rötter i den skandinaviska traditionen och influenser från stora delar av världen. Att lägga vikt vid hur förändringsarbetet bedrivs är en central del i metodiken.

– Många organisationer är duktiga på att identifiera vad som behöver förändras och att sätta igång olika förändringsinitiativ, men missar helhetsperspektivet och att få med sig medarbetarna. Det läggs för liten vikt vid att skapa förståelse för förändringen vilket kan skapa oreda och förvirring och att människor får svårt att ta till sig det nya.

– Delaktighet skapar meningsfullhet, engagemang och ansvarstagande, och genom att få in det i företagskulturen byggs också en starkare organisation.

Stöttar och utmanar – men låter kunden styra

Preeras huvudsakliga målgrupp är chefer och att hjälpa dem hantera utmaningar som ligger inom ramen för deras uppdrag. Genom att arbeta i ett nära partnerskap med kunderna är Preera noga med att stötta och utmana, men inte ta över förändringsägarskapet. Konsulterna sitter ofta på plats hos kunden, men kunderna ser också ett stort värde i att ha arbetsmöten i Preeras lokaler.

– Vi upplever att ett uppdrag har lyckats när hela organisationen förvaltar vad de lärt sig efter projektets slut och när kunden har utvecklat förmågan att hantera utmaningar och leverera utifrån sitt uppdrag. Kunderna ger ofta positiv återkoppling för vårt personliga engagemang och vår förmåga att hjälpa dem att utvecklas, det ger extra kraft att arbeta ännu hårdare. När kunderna är glada är vi glada.

Att leva som man lär

Preera startade strax före millennieskiftet med en idé – att förändra managementkonsultbranschen. En bransch som länge varit, och fortfarande är, övervägande dominerad av män.

– Jämställdhet inom branschen har varit en av våra viktiga frågor från starten, Preera har sedan många år haft en jämn fördelning mellan män och kvinnor, både i konsult- och ledningsgruppen. Det ska också vara möjligt att kombinera jobbet med privatliv. Jag har själv varit föräldraledig tre gånger sedan jag började på Preera.

På Preeras kontor vid Järntorget i Göteborg är det ljust och ombonat och det hänger konst på väggarna. Det finns gott om olika typer av miljöer att arbeta på, antingen enskilt eller i grupp. Det finns soffgrupper, ståbord och flera platser att äta sin medhavda lunch på. Rummen avskiljs med hyllmeter av böcker. Stora öppna ytor och flera mötesrum talar om en arbetsplats där man enkelt umgås.

– Vi jobbar som ett team och stöttar varandra. Det gäller både i projekt med kunder och i det egna utvecklingsarbetet. Här har vi kompetensnoder, där våra medarbetare inom olika specialistområden samlas för att utbyta erfarenheter och dela aktuell kunskap. Kollegialt lärande är viktigt för oss, genom att lära av varandra kan vi också bättre förstå kundernas utmaningar. Vi skapar också en roligare arbetsplats.

Passionen blev en studie

Människans värde, och att förstå och uppmärksamma människors olika behov och drivkrafter, har alltid varit centralt i Preeras verksamhet, det är också ett frö som växt genom åren. 2009 initierade Preera Sverigestudien tillsammans med AB Volvo och SKL, som varje år kartlägger vilka värderingar, egenskaper och beteenden som präglar svenska arbetsplatser, kommuner och samhället i stort.

­– Sverigestudien är vi väldigt stolta över, innehållet är aktuellt och bidrar till dialog om viktiga frågor som rör människors vardag och framtid. Det är spännande att se hur organisationer nyttjar resultaten av studien i sitt arbete.

Idag arbetar cirka 30 managementkonsulter på kontoren i Göteborg och Stockholm. Kunderna är främst inom offentlig sektor såsom Göteborgs Stad med dess förvaltningar och bolag, Kungsbacka kommun, Haninge kommun, Kustbevakningen och Pensionsmyndigheten, men även privata verksamheter som SKF och Din Bil.

– Visionen är att fortsätta växa och hjälpa organisationer bli mer långsiktigt framgångsrika. Vi har en tro på något bättre – ett bättre samhälle och en bättre framtid. Det är en förändring Preera vill vara delaktiga i att skapa.

För mer information, kontakta:
Sara Farnebo, vd Preera, tel: +46 (0)70 843 90 68, sara.farnebo@preera.se
Magnus Sjöbäck, presskontakt Preera, +46 (0)70 445 15 99, magnus.sjoback@greatness.se

Preera erbjuder konsulttjänster inom ledarskaps- och verksamhetsutveckling till kommuner, organisationer och företag i Sverige. Företaget omsätter 63 MSEK och har 30 medarbetare i Stockholm och på huvudkontoret i Göteborg. www.preera.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Published

on

By

World TOURN ASA lanserar Baud och ingår avtal med UIM E1 World Championship

Baud
Baud är en ny generation av hörlur som kombinerar hög kvalitet med avancerad teknik, anpassade för både musik och spel. Vi identifierade en lucka i marknaden för en hörlur med dessa specifika egenskaper, eftersom traditionella musikhörlurar ofta saknar optimering för spelupplevelser. Samtidigt som vanliga spelhörlurar ofta saknar aktiv brusreducering och estetisk mångsidighet utanför spelmiljöer. Detta är något som Baud med sina hörlurar löser.

Hörluren har utvecklats av Mathias Pantzar, en prisbelönt profil inom audioindustrin och ett team med mer än 20 års erfarenhet inom hörlur- och högtalarbranchen.

Ingått avtal med E1 Series
Baud har undertecknat ett treårigt partnerskapsavtal som officiell hörlurspartner för E1 Series, UIM E1 World Championship, världsmästerskapet i elektrisk båtracing som startade 2024. E1 Series kommer att inkludera tävlingar i städer som Jeddah, Venedig, Monaco, Genève, Rotterdam och Hongkong under 2024.

Under evenemangen kommer alla team och ägarna av teamen att använda Bauds hörlurar för kommunikation både med förare och inom teamen. Även alla medarbetare i E1-organisationen kommer att använda hörlurarna under evenemangen.

Ägarna till teamen är internationella celebriteter som Tom Brady, Virat Kohli, Will Smith, Steve Aoki, Marc Anthony, Didier Drogba, Rafael Nadal och Sergio Perez med flera. Sammanlagt har dessa 418 miljoner följare på Instagram.

Strategiska initiativ hos World TOURN ASA
World TOURN ASAs strategi inkluderar att etablera och utveckla starka varumärken genom att dra nytta av samarbeten med internationella talanger. E1 Series är en del av denna strategi, Baud planerar att offentliggöra ytterligare samarbeten inom kort.

E1 Series
https://www.e1series.com

Bauds Hemsida
https://baud.audio

/
Robin Stenman
VD, TOURN International AB(publ)
ir(at)tourn.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rättelse: Ecorub AB (publ) publicerar härmed sin årsredovisning med revisionsberättelse för räkenskapsåret 2023.

Published

on

By

Rättelsen avser avsaknad av revisionsberättelse i tidigare version för räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns från och med idag även tillgänglig på vår webbplats.

För ytterliggare information, kontakta Anders Färnlöf, på telefon +46 76 147 7458 eller e-post anders.farnlof@ecorub.se

Info om Ecorub
Är ett greentech-bolag som producerar återvunnet gummi- och plastmaterial för formsprutning, strängsprutning och 3D-printning. Bolagets återvunna material utvecklas och produceras med materialegenskaper som inrymmer material med gummits elasticitet till styvheten hos hårda plaster. Ecorub är en producent av återvunnet plast- och gummimaterial som möjliggör återvunna alternativ för den cirkulära ekonomin. Bolaget grundades 1995 och har sin fabrik i Lövånger.

EcoRub AB (publ), Hökmark 114, 932 93  Lövånger 

Hemsida: www.ecorub.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ZINZINO AB (PUBL): Zinzino förvärvar inkråm i Xeliss – strategisk förstärkning i södra Europa och inom mikroalgen spirulina

Published

on

By

Zinzino, det globala varumärket för hälsa och välmående från Skandinavien, har via ett inkråmsförvärv övertagit rättigheterna till det luxemburgsbaserade direktförsäljningsbolaget Xellis distributörsdatabas och tillhörande kundregister, varulager och IP-rättigheter. Detta är ytterligare ett strategiskt viktigt steg i Zinzinos tillväxtplaner med fokus på att förbättra personlig hälsa och välbefinnande på global nivå med nyskapande bioteknik och en banbrytande produktportfölj som marknadsförs genom direktförsäljning.

Xelliss är ett globalt direktförsäljningsföretag med bas i Luxenburg. Varumärkesportföljen erbjuder en rad naturliga och innovativa produkter inom välbefinnande, näring och kosmetika, baserade på mikroalgen spirulina från egen produktion.

Ett visionärt tänkesätt, tech first-perspektiv, testbaserad kost med näring på cellnivå samt en stark position för att dra nytta av nuvarande trender kommer att forma grunden för partnerskapet med Xellis. Sedan förvärvet av VMA Life 2020, Enhanzz 2022 och det strategiska samarbetet med ACN under ingången av 2024 har Zinzino letat efter ytterligare kraftfulla investeringar för att behålla sin hållbara, lönsamma tillväxt, stärka sin distributionskraft, expandera till nya marknader och utnyttja produktportföljen inom nya konsumentområden.

– Individuell rådgivining och skräddarsydda lösningar är framtiden, och inte bara inom hälsa och friskvård, säger Dag Bergheim Pettersen, VD på Zinzino och Jean-Michel Larré, VD och grundare Xellis. Tillsammans har vi mångårig kombinerad branscherfarenhet och allt som krävs för att driva den moderna, personliga shoppingupplevelsen genom direktförsäljning.

Zinzino förvärvar Xelliss distributörsorganisation samt varulager och IP-rättigheter till produktlinjerna. Verksamheten som under föregående år omsatt ca 8 mEUR förväntas kunna skapa stark tillväxt genom de synergier som uppstår i de gemensamma nätverken. Bruttomarginalerna i verksamheten är goda och lönsamheten kommer därmed kunna utvecklas mycket väl genom utnyttjande av ZInzinoz befintlliga tekniska plattform och organisation.

Zinzino skall vid tillträdet betala en fast köpeskilling om 2 mEUR fördelat på 50% kontant och 50% nyemitterade Zinzino-aktier. Dessutom tillkommer villkorade tilläggsköpeskillingar baserat på försäljningsutvecklingen genererat av den förvärvade distributörsorganisationen under perioden 2024–2029. De totala tilläggsköpeskillingarna beräknas uppgå till 4,0 mEUR men kan vid maximalt utfall uppgå till 8,0mEUR och skall till 100% regleras med nyemitterade Zinzino-aktier. Den kontanta delen av köpeskillingen finansieras med egen kassa.

För mer information, vänligen kontakta:
Dag Bergheim Pettersen CEO Zinzino +47 (0) 932 25 700, zinzino.com
Fredrik Nielsen CFO Zinzino +46 707 900 174, fredrik.nielsen@zinzino.com

Bilder för fri publicering:
marketing@zinzino.com
Certified Adviser: Carnegie Investment Bank AB (publ)

Denna information är sådan som Zinzino AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.  Informationen lämnades genom ovanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande kl. 13.00 den 12 maj 2024.

Zinzino är ett globalt direktförsäljningsföretag från Skandinavien som specialiserat sig på testbaserade, personligt anpassade kosttillskott och vetenskaplig hudvård. Det är ett aktiebolag med aktier noterade på Nasdaq First North Premier Growth Market. Företagets vetenskapligt beprövade kosttillskott finns på mer än 100 marknader över hela världen. Zinzino äger det schweiziska biotekniska hudvårdsvarumärket HANZZ+HEIDII samt de norska forsknings- och produktionsenheterna BioActive Foods AS och Faun Pharma AS. Företagets huvudkontor ligger i Sverige, i Göteborg, med ytterligare kontor i Europa, Asien, USA och Australien.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.