Connect with us

Marknadsnyheter

Premiär för Åhléns nya marknadsplats på Fridhemsplan

Published

on

Idag den 23 augusti öppnar Åhléns den första lokala marknadsplatsen, på Åhléns Fridhemsplan. I varuhuset, som under sommaren byggts om med det senaste varuhuskonceptet, öppnar nya skönhetstjänster som hårsalongen Nikita Hair och nagelbaren Depend, och varuhusytan delas med de helt nya aktörerna Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice.

Åhléns utgår idag från en strategi med fokus på att utveckla en ledande marknadsplats genom att erbjuda en smart mix av prisvärda produkter och tjänster, online och i varuhusen. Åhléns Fridhemsplan är det första mindre lokala varuhuset som byggts om utifrån målet att skapa en kurerad marknadsplats med nya produktkategorier och nya varumärken där kunderna kan inspireras och lösa flera behov på samma plats. De nya aktörerna Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice ska tillsammans med Åhléns bredda erbjudandet mot kund och ge fler anledningar till besök.

  Vi vill förändra synen på Åhléns som varuhus till en marknadsplats. Att samarbeta med andra aktörer är en viktig del i vår strategi att bygga Sveriges ledande marknadsplats inom skönhet, hem och mode, online och i varuhusen. Vi är glada att nu kunna välkomna Smarteyes, Indiska, Designtorget och Joe & the Juice till Fridhemsplan. Det här är början av Åhléns resa som marknadsplats och denna utveckling vill vi nu göra i våra varuhus runt om i landet. Allt med syftet att ge våra kunder ett unikt och bättre erbjudande samt fler anledningar att besöka oss, säger Gustaf Öhrn, vd Åhléns.

I samband med nyöppningen av Åhlénsvaruhuset på Fridhemsplan testas flera nyheter. Bland annat hur sortimentet visas genom att varulägga avdelningar och kategorier som vanligtvis inte ligger tillsammans för att skapa en inspirerande och härlig miljö för kunderna. Skönhetsavdelningen utökas med nya aktörer och varumärken – hårsalongen Nikita Hair och nagelbaren Depend öppnar med enklare behandlingar som utförs direkt på plats. Hemavdelningen har fått en ny placering vid entrén på St. Eriksgatan och i anslutning öppnar Designtorget en shop med fokus på presenttips. Modeavdelningen får fler nya varumärken och det blir även shoppar med Carin Wester och WERA med allt från kläder, skor till väskor och andra accessoarer. Barnavdelningen får ett utvalt sortiment av Minimarket, nattplagg, underkläder och en mindre leksaksavdelning.

Utveckling av lokala marknadsplatser pågår i Åhlénsvaruhusen runt om i landet och fler kommer att öppna inom kort. Vilka aktörer som Åhléns samarbetar med styrs av lokala behov och efterfrågan på respektive varuhusort.

För ytterligare information, vänligen kontakta: Weronica Nilsson, PR- och kommunikationschef Åhléns, Tfn: 0701-981123, e-post: wni@ahlens.se

Om Åhléns
Familjeföretaget Åhléns grundades 1899 i Insjön och är idag ett av Sveriges starkaste varumärken, med 57 varuhus i Sverige och e-handel via åhléns.se. Vi är varuhuset som erbjuder en smart mix av prisvärda produkter på ett inspirerande, enkelt och lättillgängligt sätt. Åhléns omsätter 4,8 miljarder och 3 000 skickliga medarbetare möter 80 miljoner kunder varje år. Åhléns är en del av detaljhandelskoncernen Axel Johnson AB. www.ahlens.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

SAS Trafiktal – April 2024

Published

on

By

2,1 miljoner passagerare reste med SAS i april

2,1 miljoner passagerare reste med SAS i april, en ökning om 12 procent jämfört med samma månad förra året. SAS kapacitet ökade med 7 procent och RPK (passagerarkilometer) ökade med 9 procent, jämfört med april 2023. Kabinfaktorn för april var 77 procent.

”Vi såg fortsatt positiv utveckling i april med 2,1 miljoner passagerare som reste med SAS, en ökning med 12 procent jämfört med samma månad förra året. Vi hade stabil produktion under april och nådde våra målsättningar för punktlighet och regularitet, trots påverkan från externa faktorer såsom stängningen av norskt luftrum den 25 april. SAS har under månaden också undertecknat ett alliansavtal med SkyTeam som innebär att SAS kommer att ansluta sig till SkyTeam den 1 september i år. Vi är glada över att ha nått denna viktiga milstolpe i SAS övergång till en ny allians. SAS kunder och EuroBonus-medlemmar kan nu se fram emot nya destinationer och förmåner med SkyTeam, vilket markerar början på en spännande framtid för våra kunder, partners och medarbetare”, säger Anko van der Werff, vd och koncernchef för SAS.
 

SAS total trafik (reguljär och charter) Apr24 Förändring1 Nov23- Apr24 Förändring1
ASK, säteskilometer (milj.) 3 695 7,4% 19 430 11,1%
RPK, passagerarkilometer (milj.) 2 853 9,4% 14 459 14,9%
Kabinfaktor 77,2% 1,4 pp 74,4% 2,5 pp
Antal passagerare (000) 2 115 12,0% 10 647 7,3%

1 Förändring jämfört med samma period föregående år, pp = procentenheter

Geografisk utveckling, reguljärtrafik Apr24           vs.          Apr23 Nov23- Apr24   vs.   Nov22-Apr23
RPK ASK RPK ASK
Interkontinentalt 14,0% 6,6% 20,3% 14,6%
Europa/Intra-Skand 8,6% 9,2% 17,7% 13,9%
Inrikes 3,6% 4,1% -1,6% -3,8%
Preliminär yield och PASK Apr24 Förändring1 Valutajusterad förändring
Yield, SEK 0,96 -4,3% -5,2%
PASK, SEK 0,74 -2,3% -3,2%
Apr24
Punktlighet (avgång 15 minuter) 85,6%
Regularitet 99,0%
Förändring av totala koldioxidutsläpp 18,8%
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer -0,6%

Definitioner:
RPK – Passagerarkilometer
ASK – Säteskilometer
Kabinfaktor – RPK/ASK
Yield – Passagerarintäkter dividerat med betalda passagerarkilometer, RPK, exklusive charter.
PASK – Passagerarintäkter dividerat med säteskilometer, ASK, exklusive charter.
Förändring av koldioxidutsläpp per säteskilometer – SAS passagerarrelaterade koldioxidutsläpp dividerat med totalt erbjudna säteskilometer (inkl non-revenue och EuroBonus-biljetter), rullande 12 månader gentemot rullande 12 månader året innan

Från räkenskapsåret 2020 rapporterar vi förändring av koldioxidutsläpp totalt och per säteskilometer (ASK) i linje med vårt övergripande mål att minska våra totala koldioxidutsläpp med 25 % till 2025, jämfört med 2005.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
SAS press office, +46 8 797 29 44

SAS, Skandinaviens ledande flygbolag, med knutpunkter i Köpenhamn, Oslo och Stockholm, flyger till resmål i Europa, USA och Asien. Inspirerade av vårt skandinaviska arv och hållbarhet, är SAS en drivande kraft inom hållbart flyg och i omställningen till flyg med nettonollutsläpp. Vi minskar kontinuerligt våra koldioxidutsläpp genom att använda mer hållbart flygbränsle, investera i nya bränslesnåla flygplan och genom partnerskap för innovation i ny disruptiv teknik– och på så sätt bidrar vi till branschens mål om netto noll koldioxidutsläpp till 2050. Förutom flygverksamheten, erbjuder SAS Aprktjänster, tekniskt underhåll och frakttjänster. För ytterligare information besök https://www.sasgroup.net

Continue Reading

Marknadsnyheter

LKAB beställer ytterligare 20 malmvagnar av Kiruna Wagon

Published

on

By

Kiruna Wagon och LKAB har tecknat avtal på 20 nya malmvagnar, utöver de 100 vagnar som beställdes 2022. Investeringen görs för att ersätta de vagnar som skadades i vinterns urspårningar på Malmbanan.

Sedan trafiken kom igång efter urspårningarna har LKAB lagt mycket arbete på att effektivisera flödet i malmleveranserna. Man snittar idag på 10 fullastade malmtåg per dag till Narviks hamn.

– Att vi nu gör en tilläggsinvestering på ytterligare vagnar för att ersätta de som skadats i urspårningarna gör att vi förbättrar våra förutsättningar att lyckas hålla ett högt leveranstempo till hamnarna, säger Caroline Wiss, vd på LKAB Malmtrafik.

– För Kiruna Wagon är detta en viktig tilläggsorder i en etablerad produktionslina. Samtidigt som vi är glada för beställningen känns anledningen till att vagnarna måste byggas inte lika rolig. Vi är väl medvetna om att järnvägslogistiken är att yttersta betydelse och en del i LKAB:s ”röda linje”, därför känner vi en stolthet att få fortsatt förtroende att leverera vagnar till Norrbottens motor LKAB, säger Fredrik Kangas, vd på Kiruna Wagon.

Av de 100 första vagnarna har Kiruna Wagon till dagens datum levererat 40, vilka nu är ute i trafik. Det levereras fortsatt 2-4 nya vagnar varje vecka. Till hösten beräknas den sista av de 100 vagnarna vara levererad och då påbörjas direkt tillverkningen av de 20 extra vagnar som LKAB nu beställt. Dessa ska levereras under oktober-december 2024.

– De nya vagnarna till trots är läget svårt för vår logistik. Banunderhållsperioden på Malmbanan har påbörjats, då underhållsåtgärderna är mer omfattande än tidigare, och därför är det mer utmanande för LKAB att hålla samma leveranstempo som de senaste veckorna, säger Caroline Wiss.

Totalt har LKAB idag 17 dubbellok av modellen IORE och cirka 1100 malmvagnar i drift.

Kontakt: Anders Lindberg, Presschef LKAB, Tel: 46 (0)72 717 83 55. E-mail: anders.lindberg@lkab.com

LKAB är en internationell gruv- och mineralkoncern som erbjuder hållbara järnmalms-, mineral- och specialprodukter. Vi leder omställningen av järn- och stålindustrin och vår plan är att utveckla koldioxidfria processer och produkter fram till år 2045. Sedan 1890 har vi utvecklats genom unika innovationer och tekniklösningar och drivs framåt av närmare 5200 medarbetare i 12 länder. LKAB-koncernen omsatte cirka 43 miljarder kronor år 2023. lkab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till investerarpresentation – första kvartalet 2024

Published

on

By

Starbreeze AB kommer att offentliggöra sin kvartalsrapport för första kvartalet 2024 tisdagen den 14 maj kl. 06.45. Samma dag håller bolaget en webbsänd investerarpresentation kl. 10.00.

Jürgen Goeldner, tf VD, och Mats Juhl, CFO, kommer att presentera rapporten för det första kvartalet. I anslutning till presentationen finns det möjlighet att ställa frågor, eller ställ dina frågor på förhand via webben här.

Webbsändning
Tid: tisdag, 14 maj, kl. 10.00
Deltagande: För att ansluta till presentationen – klicka här.

För mer information, vänligen kontakta:
Jürgen Goeldner, tf VD
Mats Juhl, CFO
Tel: +46 0(8) – 209 229
E-post: ir@starbreeze.com

Om Starbreeze
Starbreeze är en oberoende utvecklare, förläggare och distributör av PC och konsolspel till en global marknad, med studios i Stockholm, Barcelona, Paris och London. Med det framgångsrika varumärket PAYDAY™ i centrum, utvecklar Starbreeze spel baserat på egna och andras varumärken, både internt och i samarbete med externa spelutvecklare. Starbreeze aktier är noterade på Nasdaq Stockholm under ticker STAR A och STAR B.
För mer information, besök www.starbreeze.com.

 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.