Connect with us

Marknadsnyheter

Pressad arbetssituation inom socialtjänsten i Stockholms län

Published

on

to, maj 10, 2018 09:54 CET

Personalomsättningen inom socialtjänsten i Stockholms län har ökat det senaste året, enligt hälften av socialsekreterarna i länet. Sju av tio överväger också allvarligt att lämna socialtjänsten. Arbetsbelastningen är hög och många har svårt att sova på grund av oro för jobbet. Det framgår av en ny undersökning som Novus har gjort åt Akademikerförbundet SSR.

Jämfört med den senaste undersökningen som gjordes för två år sedan går det att se vissa förbättringar, men arbetssituationen är fortfarande tuff. Två av tre socialsekreterare i Stockholms län upplever att arbetsbelastningen är hög och fyra av tio svarar att den har ökat det senaste året.

– Socialtjänsten är samhällets sista skyddsnät som helt enkelt måste hålla. Då är det nödvändigt att de som arbetar där har sådana arbetsvillkor att de vill och orkar jobba kvar. Resurserna för socialtjänsten behöver öka och det är ett ansvar som kommunledningarna måste ta, säger förbundsordförande Heike Erkers.

Drygt var fjärde socialsekreterare har varje vecka svårt av sova på grund av oro över jobbet. På frågan om det händer någon gång per månad svarar sex av tio ja. Personalomsättningen är hög och risken är uppenbar att den utvecklingen fortsätter. Sju av tio socialsekreterare har allvarligt övervägt att söka arbete utanför socialtjänsten, en oförändrat hög siffra jämfört med den förra undersökningen.

På frågan om vad som kan göra att de erfarna stannar kvar svarar nära åtta av tio högre lön. Därnäst kommer kompetensutveckling och minskad arbetsbelastning.

– Vi ser att hög arbetsbelastning och dålig löneutveckling för erfarna medarbetare driver på personalomsättningen. Det i sin tur leder till att jobbet blir ännu tuffare för de som stannar kvar. Man ska inte behöva byta jobb för att få högre lön. Arbetsbelastningen måste minska. Och lön ska sättas efter kompetens och ansvar. Framför allt krävs det en bättre löneutveckling över tid, säger Heike Erkers.

Användningen av konsulter i socialtjänsten är hög i Stockholms län. Sju av tio socialarbetare svarar att bemanningsbolag har anlitats på arbetsplatsen under det senaste året, vilket är betydligt högre än i riket som helhet.

Nära fyra av tio socialsekreterare i Stockholms län anser att man inte klarar kvaliteten och rättssäkerheten enligt socialtjänstlagens intentioner.

– Det är oroväckande. Arbetsförhållandena måste vara sådana att det sociala arbetet måste kunna utföras rättssäkert, det är grundkrav som måste kunna uppfyllas, säger Heike Erkers.

Tuffa budgetkrav, många underställda och kravet på stöd från många unga och oerfarna medarbetare skapar en stor press på cheferna i socialtjänsten. Var tredje socialsekreterare i Stockholms län upplever inte att de får tillräckligt med stöd av sin chef, samtidigt som sju av tio säger att deras chef har en hög arbetsbelastning.

En positiv utveckling är att fler än tidigare tycker att nyanställda socialsekreterare får en bra introduktion på arbetsplatsen. Dock anser fortfarande var fjärde tillfrågad att introduktionen är dålig.

Det förebyggande sociala arbetet prioriteras inte. Drygt sex av tio anser att socialtjänsten arbetar för lite med förebyggande insatser. På frågan om vad som krävs för att det ska öka svarar nära åtta av tio att det behövs budgetsystem som kan ta långsiktiga hänsyn.

– Det förebyggande sociala arbetet är generellt eftersatt i hela landet. Kortsiktiga budgethänsyn får alldeles för ofta styra. Vi vet att tidiga insatser kan betyda stora vinster både för samhället och de enskilda människorna. Här krävs det ett radikalt omtänkande. Vi bidrar gärna till en dialog i de frågorna, säger Heike Erkers.

Fakta:

* Akademikerförbundet SSR organiserar sju av tio socialsekreterare

* Novus har på förbundets uppdrag genomfört en rikstäckande kartläggning av socialsekreterarnas arbetssituation med totalt 2 227 intervjuer under perioden 18 januari – 26 februari 2018.

* Delrapporten för Stockholms län bygger på 418 intervjuer.

* Den förra undersökningen genomfördes i februari och mars 2016.

Kontakt:

Heike Erkers, förbundsordförande Akademikerförbundet SSR 070-622 39 78
Cecilia Axelsson, presschef 070-690 44 23

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skolon lanserar unik plattform för föräldrar

Published

on

By

Nu får vårdnadshavare samma enkla och säkra tillgång till Skolon som lärare och elever haft sedan 2015. Anledningen: att digitalt lärande ska vara enkelt för alla, inklusive vårdnadshavare som vill vara en del av sitt barns lärande och utveckling.

Att som vårdnadshavare hjälpa till med läxan i digitala läromedel och verktyg är, som det ser ut idag, inte helt enkelt. Det är svårt, kanske till och med omöjligt, att veta var alla verktyg finns, vilka uppgifter som ska användas för inloggning och var viktig information från skolan hittas. Via verktyget Skolon Guardians kan nu mammor, pappor och andra vårdnadshavare med en egen, personlig inloggning till Skolon enkelt och säkert hänga med i skolvardagen.

 

Skolons vd Oliver Lundgren förklarar:

– Vi har löst digitalt tekniktrassel och förenklat skolarbetet för lärare och elever sedan 2015. Under åren har vi haft en efterfrågan från både skolhuvudmän och föräldrar om att även öppna upp för vårdnadshavare som målgrupp. Vår satsning mot vårdnadshavare är något som vi arbetat fram och utvecklat under en längre tid, tillsammans med utvalda användare. Att vi nu äntligen kan trycka på knappen för att gå live med denna satsning känns därför både roligt och viktigt.

 

Initialt har intresset varit stort och även den första responsen har varit mycket positiv från befintliga skolkunder. För Skolons samarbetspartners, d.v.s. leverantörer inom området edtech, innebär verktyget för vårdnadshavare också nya möjligheter.
 

– Detta är första steget i att öppna upp ett nytt, spännande och långsiktigt område för Skolon. Det är viktigt att framhålla att vi, precis som alltid, är det samlande navet bland alla olika verktyg och tjänster som finns i skolans värld. Inom området för vårdnadshavare finns många bra tjänster och produkter idag, men en samlingsplats som Skolon där allt knyts samman saknas. Det innebär därmed att både befintliga och nya samarbetspartners till Skolon kan vara med och bidra till ännu större värde för sina användare, avslutar Oliver Lundgren.

 

Skolon Guardians premiärvisas i Skolons monter på ett av världens främsta event för edtech, BETT-mässan i London 22-24 januari. Därefter rullas verktyget ut stegvis till skolkunder under våren, efterföljt av en bredare utrullning lagom till höstterminsstart.

 

Redan nu kan skolor och skolhuvudmän som använder Skolon anmäla sitt intresse för Skolon Guardians via Skolons hemsida här.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Oliver Lundgren

CEO / Verkställande direktör

oliver.lundgren@skolon.com

+46 (0)733-12 67 77

 

Om Skolon

Skolon är ett svenskt SaaS-bolag (Software as a Service) som utvecklar en digital plattform för skolor och som samlar alla digitala verktyg och läromedel från olika leverantörer på ett ställe. Skolon får digitala skolverktyg att fungera i klassrummet och bolagets plattform gör det enkelt och säkert att arbeta digitalt i skolan. Bolagets kunder är primärt kommunala och privata skolhuvudmän i Sverige och Norge.

 

Skolons aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market.

FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skolon lanserar unik plattform för föräldrar

Published

on

By

Nu får vårdnadshavare samma enkla och säkra tillgång till Skolon som lärare och elever haft sedan 2015. Anledningen: att digitalt lärande ska vara enkelt för alla, inklusive vårdnadshavare som vill vara en del av sitt barns lärande och utveckling.

Att som vårdnadshavare hjälpa till med läxan i digitala läromedel och verktyg är, som det ser ut idag, inte helt enkelt. Det är svårt, kanske till och med omöjligt, att veta var alla verktyg finns, vilka uppgifter som ska användas för inloggning och var viktig information från skolan hittas. Via verktyget Skolon Guardians kan nu mammor, pappor och andra vårdnadshavare med en egen, personlig inloggning till Skolon enkelt och säkert hänga med i skolvardagen.

 

Skolons vd Oliver Lundgren förklarar:

– Vi har löst digitalt tekniktrassel och förenklat skolarbetet för lärare och elever sedan 2015. Under åren har vi haft en efterfrågan från både skolhuvudmän och föräldrar om att även öppna upp för vårdnadshavare som målgrupp. Vår satsning mot vårdnadshavare är något som vi arbetat fram och utvecklat under en längre tid, tillsammans med utvalda användare. Att vi nu äntligen kan trycka på knappen för att gå live med denna satsning känns därför både roligt och viktigt.

 

Initialt har intresset varit stort och även den första responsen har varit mycket positiv från befintliga skolkunder. För Skolons samarbetspartners, d.v.s. leverantörer inom området edtech, innebär verktyget för vårdnadshavare också nya möjligheter.
 

– Detta är första steget i att öppna upp ett nytt, spännande och långsiktigt område för Skolon. Det är viktigt att framhålla att vi, precis som alltid, är det samlande navet bland alla olika verktyg och tjänster som finns i skolans värld. Inom området för vårdnadshavare finns många bra tjänster och produkter idag, men en samlingsplats som Skolon där allt knyts samman saknas. Det innebär därmed att både befintliga och nya samarbetspartners till Skolon kan vara med och bidra till ännu större värde för sina användare, avslutar Oliver Lundgren.

 

Skolon Guardians premiärvisas i Skolons monter på ett av världens främsta event för edtech, BETT-mässan i London 22-24 januari. Därefter rullas verktyget ut stegvis till skolkunder under våren, efterföljt av en bredare utrullning lagom till höstterminsstart.

 

Redan nu kan skolor och skolhuvudmän som använder Skolon anmäla sitt intresse för Skolon Guardians via Skolons hemsida här.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Oliver Lundgren

CEO / Verkställande direktör

oliver.lundgren@skolon.com

+46 (0)733-12 67 77

 

Om Skolon

Skolon är ett svenskt SaaS-bolag (Software as a Service) som utvecklar en digital plattform för skolor och som samlar alla digitala verktyg och läromedel från olika leverantörer på ett ställe. Skolon får digitala skolverktyg att fungera i klassrummet och bolagets plattform gör det enkelt och säkert att arbeta digitalt i skolan. Bolagets kunder är primärt kommunala och privata skolhuvudmän i Sverige och Norge.

 

Skolons aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market.

FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

MAG Interactive AB (publ) publicerar delårsrapport september-november 2024/2025

Published

on

By

MAG Interactive genererade en nettoomsättning om 69 MSEK under Q1 med en EBITDA-marginal på 25 %. Nettoomsättningen minskade med 10 % jämfört med samma period föregående år och ökade med 4 % jämfört med Q4.

Perioden september 2024 – november 2024 i sammandrag:

  • Justerad EBITDA för kvartalet var 17 194 TSEK (19 116 TSEK), en minskning med 1 923 TSEK
  • Koncernens nettoomsättning för kvartalet var 68 995 TSEK (76 745 TSEK), vilket motsvarar en minskning med 10%
  • Koncernens spelbidrag för kvartalet var 45 304 TSEK (54 864 TSEK), en minskning med 17%
  • Genomsnittlig intjäning per dagligt aktiv användare (ARPDAU) var för kvartalet 6,9 US cents (6,8 US cents), en ökning med 1%
  • Resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,17 SEK/aktie)
  • Justerat resultat per aktie under kvartalet var 0,10 SEK/aktie (0,12 SEK/aktie)
  • Kostnader för user acquisition för kvartalet uppgick till 13 199 TSEK (11 192 TSEK)
  • Dagligt och månatligt antal spelare (DAU och MAU) var 1,0 miljoner respektive 2,6 miljoner under kvartalet, en minskning med 8% respektive 11%

VD-kommentar i sammandrag

“Intäkterna ökade med fyra procent mellan Q4 och Q1 och nådde 69 MSEK. EBITDA-marginalen i Q1 var 25 %. Vi är glada över att se ökade investeringar i user acquisition (UA) under kvartalet (upp med 5 MSEK från Q4 till Q1) som ett resultat av ökad konkurrenskraft för våra spel på marknaden.

“Vi tillskriver ökningen av UA och intäkter i Q1 det fantastiska arbete som har gjorts i våra live-spel, där vi har haft en hög frekvens av nya spellägen och innehåll.

“Jämfört med föregående år ligger vi fortfarande efter på intäktssidan på grund av skillnader i UA-nivåer jämfört med tidigare historiska toppar. Intäkterna i Q1 var 10 % lägre jämfört med året innan, drivet av en kombination av en minskning på 8 % i dagligt aktiva användare (DAU) och negativa valutakursförändringar. Den genomsnittliga intäkten per dagligt aktiv användare (ARPDAU), mätt i USD, var något högre än för ett år sedan.

“Crozzle har nu varit i soft launch i 12 månader. Spelet har förbättrats avsevärt under denna period, och vi är nu i en position där vi kan köra UA på låga volymer med lönsamhet. Spelet har passerat hundra tusen nedladdningar och genererar redan dagliga intäkter på en liknande nivå som våra mindre spel. Fokus ligger självklart på att fortsätta öka spelets life time value (LTV) för att bli en riktigt skalbar titel i vår portfölj. Vi betraktar inte spelet som globalt lanserat förrän vi har nått en sådan punkt.

“Utöver Crozzle har vi ytterligare ett spel i marknadstestning. Detta spel är byggt för att använda samma tile matching-mekanik som vi driver som ett sidoevent i Wordzee, men som ett fristående spel. Tile matching är en underkategori inom pusselgenren där det finns utrymme för innovation och stora möjligheter för nya spel att slå sig in.

“Tack vare investeringar i vår modulära plattform tar vi oss till en position där vi kan få ut spel på marknaden snabbare. Vi kan röra oss snabbare och samtidigt bibehålla hög kvalitet, eftersom en betydligt mindre mängd ny mjukvara behöver utvecklas per spel.

“Vi är fokuserade på att öka takten i att få ut nya spel till testning på marknaden med hjälp av vår nya plattform. Under 2025 och 2026 är vi övertygade om att vi kommer att ha en betydligt högre takt i att få ut nya spel till marknaden. Det kommer i sin tur att öka sannolikheten för att fler spel når global lansering och stödjer företagets intäktstillväxt. Vi har en stark tro på den framtida tillväxt som detta kommer att möjliggöra. Tack för att ni följer vår spännande resa,” säger Daniel Hasselberg, VD på MAG Interactive.

Presentation & rapport
Den 22 januari 2025 kl. 10:00 presenterar VD Daniel Hasselberg och CFO Magnus Wiklander delårsrapporten på Twitch. Presentationen ges på engelska. Länk till Twitch-kanalen: http://www.twitch.com/maginteractive. Daniel Hasselberg kommer även svara på frågor på den sociala media-plattformen X, tidigare känd som Twitter, under dagen, skriv till @d_hasselberg eller @maginteractive. Mer information och den fullständiga rapporten finns tillgänglig på https://www.maginteractive.com/sv/investerare/investor-relations/rapporter/.

Denna information är sådan som MAG Interactive är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2025-01-22 08:00 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Hasselberg / VD / +46 (0)8 644 35 40 / daniel@maginteractive.se
Magnus Wiklander / CFO / +46 (0)8 644 35 40 / magnus.wiklander@maginteractive.se

Om MAG Interactive   
MAG Interactive är en ledande mobilspelsutvecklare som fokuserar på sociala casualspel. Med passionerade, kreativa team och en datadriven affärsmodell, levererar MAG spelupplevelser i världsklass till miljontals spelare världen över. MAG är experter på ordspel och trivia, med en katalog av spel som Quizkampen, Wordzee, Word Bubbles, Word Mansion, Tile Mansion, Ruzzle, Word Domination och WordBrain, som totalt har laddats ned över 350 miljoner gånger. MAG har studios i Stockholm och Brighton och noterades 2017 på Nasdaq First North Premier Growth Market med tickern MAGI. Bolagets Certified Adviser är FNCA Sweden AB. För mer information besök www.maginteractive.com

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.