Connect with us

Marknadsnyheter

Presstöd till lokaltidningar har inte avsedd effekt

Published

on

2018 var det sämsta året någonsin för den svenska dagspressens ekonomi. I debatten höjs nu därför röster för en utökning av det ekonomiska stödet till dagspressen så att lokala redaktioner ska kunna fortsätta att informera medborgarna och granska de lokala politikerna. Men i Norge har ett direkt stöd till lokala dagstidningar inte medfört en mer omfattande rapportering om lokal politik. Det visar en ny studie publicerad av Nordicom vid Göteborgs universitet. 

Lokala medier är viktiga för demokratin och bidrar bland annat till att upprätthålla ett lokalt politiskt engagemang. Det innebär att flera länder, inklusive Sverige, har valt att inrätta ett statligt direkt finansiellt stöd till ekonomiskt utsatta lokaltidningar.

Ett sådant stöd finns också i Norge, som i internationella jämförelser brukar anses ha världens starkaste lokalpress, med många små lokala dagstidningar. En forskargrupp under ledning av professor Helle Sjøvaag vid Universitetet i Stavanger har i en omfattande studie undersökt hur den lokala politiska bevakningen i Norge påverkats av presstödet. Totalt har 800 000 artiklar från åren 2015 till 2017 analyserats. Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nordicom Review.

Små redaktioner skriver lite
Studien visar att presstödet, som är tänkt att bidra till lokaljournalistisk produktion, inte leder till mer en omfattande bevakning av lokal politik. I alla fall inte i sig självt.  

Vad som däremot visar sig ha avgörande betydelse är tidningsredaktionens storlek.

− Politisk bevakning är en resursfråga, och därför har större redaktioner mer lokal politik i sin nyhetsförmedling. Eftersom större tidningar i allmänhet också har högre publiceringsfrekvens, med fler utgåvor per vecka, kan de också följa de lokala politiska processerna närmare, säger Helle Sjøvaag.

Dock pekar studien på att presstöd indirekt kan förbättra mängden politisk rapportering, om det leder till att de lokala redaktionerna blir större.

Ägarna har stor betydelse
Den norska studien visar att små oberoende tidningar är sämre på att täcka lokal politik än större koncernägda tidningar. Skälet är att mindre tidningar ofta har begränsat med resurser.

− Bevakningen av den politiska makten på kommunnivå kräver en robust presstruktur. Små, lokalt ägda tidningar har historiskt sett ansetts vara viktiga för den lokala demokratin, men mycket tyder på att framtiden för lokalpressen kommer att bestå av större regionala tidningar med ett fåtal stora nationella ägare, säger Helle Sjøvaag.

Det är också ett problem att lokaltidningarna har svårt att nå ut brett i lokalsamhället. Den typiska tidningsläsaren är en pensionerad kvinna som föredrar att läsa tidningen på papper.

− Det blir allt svårare för lokalt ägda tidningar att överleva i den digitala omställningen, och de saknar ofta den digitala infrastrukturen som de stora tidningskoncernerna erbjuder. Regional konsolidering av tidningsägande kommer därför sannolikt att vara bra, både för journalistiken och för den lokala demokratin, säger Helle Sjøvaag.

Artikeln “Journalism and the political structure. The local media system in Norway” är skriven av Helle Sjøvaag, Truls André Pedersen & Ole Martin Lægreid och publicerad i tidskriften Nordicom Review, som ges ut av Nordicom vid Göteborgs universitet.

Digital publicering:  “Journalism and the political structure. The local media system in Norway” 

Kontakt:

Cecilie Ravik
Kommunikatör, Nordicom
Tel: 076–618 12 55
E-post: cecilie.ravik
@nordicom.gu.se
 

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 47 500 studenter och 6 400 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Adda oss på Snapchat (uniofgothenburg). Följ oss på Instagram.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Justering av lämnad uppgift: Kommuniké från årsstämman den 8 maj 2024

Published

on

By

(An English version of the press release can be found below)

Vid publiceringen av kommunikén av årsstämman den 8 maj kl. 20:00 CET, angavs felaktiga uppgifter.  Vid stämman angavs 81,67% av aktierna vara närvarande motsvarande 63,80% av rösterna.
Justering av lämnad uppgift: Vid stämman var 63,80% av aktierna närvarande motsvarande 81,67% av rösterna.

Det stod även att styrelsen beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.
Justering av lämnad uppgift: Stämman beslutade att ordförande i revisionsutskottet erhåller 80 000 SEK och övriga ledamöter 40 000 SEK.

För mer information kontakta:
Fredrik Berghel, verkställande direktör Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

Om Inission
Inission är en totalleverantör av skräddarsydda tillverkningstjänster och produkter inom avancerad industriell elektronik och mekanik. Våra tjänster täcker hela produktens livscykel, från utveckling och design till industrialisering, volymproduktion och eftermarknadstjänster. Inission har verksamheter i Sverige, Norge, Finland, Estland, Italien, USA och Tunisien. Inission har en stark värdedriven företagskultur av entreprenörskap och passion vilket 2023 har resulterat i en omsättning på cirka 2,2 miljarder kronor med i snitt 1 100 anställda. Inission är noterat på Nasdaq First North Growth Market med Nordic Certified Adviser AB som certifierad rådgivare. Inissions erbjudande är uppdelat i två affärsområden; Kontraktstillverkning av elektroniska och mekaniska produkter under varumärket Inission och Kraftelektronik och system under varumärket Enedo. Rapporter arkiveras på https://www.inission.com/investor/.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
Org.nr. 556747–1890

Informationen lämnades för offentliggörande den 8 maj 2024 kl. 22:50 CET.

—————————————————————————-
English version of the press release:

Adjustment of submitted information: Communiqué from the annual general meeting on 8 May 2024

At the publication of the communique of the annual general meeting on May 8 at 20:00 CET, incorrect information was provided. At the meeting, 81.67% of the shares were stated to be present, corresponding to 63.80% of the votes.
Adjustment of submitted information: At the meeting, 63.80% of the shares were present, corresponding to 81.67% of the votes.

It also stated that the board decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.
Adjustment of submitted information: The meeting decided that the chairman of the audit committee receives SEK 80,000 and other members SEK 40,000.

For more information:
Fredrik Berghel, CEO Inission AB
fredrik.berghel@inission.com
+46 732 02 22 10

About Inission
Inission is a total supplier of customized manufacturing services and products in advanced industrial electronics and mechanics. Our services cover the entire product life cycle, from development and design to industrialization, volume production and aftermarket services. Inission has operations in Sweden, Norway, Finland, Estonia, Italy, the USA, and Tunisia. Inission has a strong value-driven corporate culture of entrepreneurship and passion, which has 2023 resulted in a turnover of approx. SEK 2,2 billion with approx. 1 100 employees. Inission is listed on Nasdaq First North Growth Market. Inission’s offer is divided into two business areas; Contract manufacturing of electronic and mechanical products under the brand Inission and Power electronics and systems under the brand Enedo. Reports are archived at www.inission.com/en.

Inission AB, Lantvärnsgatan 4, 652 21 Karlstad
company registration number 556747–1890

The information was submitted for publication on May 8, 2024 at 22:50 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

First Camp lanserar två nya undervarumärken

Published

on

By

Inför den kommande sommarsäsongen lanserar First Camp två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort. Detta är ett viktigt steg för att uppnå målet att göra det enklare för gästen att hitta sin favoritcampingplats.

Med nära 70 destinationer runt om i Sverige, Danmark och Norge är det viktigt för Skandinaviens största campingkedja First Camp att på bästa sätt presentera bredden av de många destinationerna och göra det enklare för gästerna att hitta och boka den perfekta destinationen för dem. Efter ett omfattande varumärkesförnyelseprojekt lanserar First Camp därför två nya undervarumärken, First Camp Easy och First Camp Resort.

Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp, delar sin entusiasm för de nya undervarumärkena: ”Med First Camp Easy och First Camp Resort kan vi bättre möta gästernas förväntningar och göra deras upplevelse hos oss ännu mer minnesvärd. Vi är glada över att kunna göra det ännu enklare för våra nya och befintliga gäster när de planerar sin semester och hittar den helt rätta campingupplevelsen.”

De flesta destinationerna förblir vanliga First Camp-destinationer. Sex utvalda destinationer kommer dock att ingå i nya ”First Camp Resort”. Dessa destinationer erbjuder en campingupplevelse med mer aktiviteter under sommaren; strandnära lägen och faciliteter som pooler, restauranger, butiker och aktivitetsprogram för hela familjen – för att nämna några. First Camps populära aktivitetsproram med bland annat Yessi-barnklubben ingår i priset för gästerna.

För gäster som söker en enklare och mer avslappnad campingupplevelse kommer elva destinationer att ingå i nya ”First Camp Easy”. Dessa destinationer lovar enkelhet och avkoppling med enklare standarder och färre faciliteter – utan att kompromissa med läget eller de praktiska behoven som campinggästen har, såsom tillgång till ett servicehus och möjlighet att tömma och fylla tanken.

Johan Söör, VD på First Camp, betonar vikten av att förstå och uppfylla gästernas behov allteftersom kedjan växer: ”I takt med att vårt utbud av destinationer fortsätter att växa är det avgörande för oss att förbli fokuserade på att göra det enkelt för våra gäster att hitta den perfekta campingupplevelsen. Med Easy och Resort gör vi det tydligare vilka typer av destinationer vi erbjuder. Som vanligt kan allt bokas på First Camps hemsida är Skandinaviens största bokningskanal för camping och stugboende .

För mer information om vilka destinationer som ingår samt vad du som gäst kan förvänta dig, besök First Camps hemsida på www.firstcamp.se

För mer information vänligen kontakta:

Ingela Lundkvist
Kommersiell Chef, First Camp
+46 722 42 40 37
ingela.lundkvist@firstcamp.se

Om First Camp  

First Camp är Skandinaviens ledande campingkedja för att våra gäster har valt att spendera sin värdefulla tid hos oss. Som Skandinaviens största campingkedja har vi både kunskap och finansiella resurser att utveckla och underhålla de finaste destinationerna på de vackraste platserna. Bland våra destinationer finns både större och mindre pärlor för stora och små, familjer, kompisgänget eller dig som bara vill njuta av det bästa campinglivet.

Idag finns First Camp på över 70 destinationer i Sverige, Norge och Danmark. Vi erbjuder tusentals campingtomter, stugor och massor av glädje. Vårt hjärta klappar för dig som älskar att bo i stuga, husvagn, husbil eller tält. Vi delar din kärlek till vår underbara natur och uppskattar den gemenskap som finns mellan oss som campar.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Simon Blomqvist föreslås som ny styrelseledamot i Fantasma Games AB (publ)

Published

on

By

Aktieägare i Fantasma Games AB (publ), org.nr 559074-0881 (”Bolaget”), föreslår inför årsstämman den 22 maj 2024 att Simon Blomqvist väljs in som ny ledamot i styrelsen. Därtill föreslås omval av styrelseledamöterna Eric Holmberg, Martin Fagerlund, Antonia Svensson, Johan Styren och Johan Königslehner samt att Eric Holmberg omväljs till styrelsens ordförande.

Om Simon Blomqvist, född 1990

Simon har en M.Sc. inom finans från Handelshögskolan i Göteborg och har flera års erfarenhet inom finansiell analys, investeringar och bolagsfinansiering. Simon arbetar idag som investeringsanalytiker på Knutsson Holdings Family Office och har tidigare arbetat som finansiell analytiker på Volvo Treasury AB.

Simon äger 5 500 aktier i Bolaget och är oberoende i förhållande till Bolaget och bolagsledningen samt Bolagets större aktieägare.

Närmare detaljer beträffande övriga förslag till årsstämman framgår av kallelsen till årsstämman och de fullständiga förslagen till beslut som har publicerats på Bolagets webbplats: www.fantasmagames.com.

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Johansson, VD, Fantasma Games AB (publ)

E-mail: fredrik@fantasmagames.com

Tel: +46 (0)73 023 23 29

Om Fantasma Games AB (publ)

Fantasma Games, listat på Nasdaq First North, är en spelstudio baserad i Stockholm som grundades 2016. Företaget har som mål att utveckla högkvalitativa spel och bär en vision om att skapa ”slots beyond gambling”. Den kontinuerligt växande spelportfölj inkluderar bland annat spel som Promethues: Titan of Fire, Fortune Llama, Heroes Hunt Megaways™, Hades: River of Souls och Medallion, vilka alla har blivit mycket uppskattade av spelare världen över. Idag är våra spel tillgängliga via över 250 operatörer, inklusive välkända namn som BetMGM, DraftKings, LeoVegas, Paddy Power och Betsson.

Bolagets Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.