Marknadsnyheter
Prisbelönad pärla erbjuder svensk innovation


I hjärtat av Østfold, Norge, där historia möter modern innovation, ligger Quality Hotel Sarpsborg – en av regionens främsta destinationer för familjeupplevelser och konferenser. Med sitt prisbelönta Superland, ett unikt inomhusäventyr för alla åldrar, och ett imponerande badland, kombinerar hotellet spänning och avkoppling för både lokala besökare och långväga gäster.
Under ledning av General Manager Loreta Gomez strävar Quality Hotel Sarpsborg efter att leverera en gästupplevelse som överträffar förväntningarna. Med 260 rum och en strategisk placering nära Sarpsborgs centrum erbjuder hotellet ett perfekt nav för affärsresenärer och familjer på äventyr.
“Vi sätter alltid våra gästers komfort och välmående i centrum,” säger Gomez. “Att vara första norska hotellet i Quality Hotel-kedjan med att erbjuda Gympaks wellnesslösningar är ett naturligt steg för oss i vår strävan efter innovation och hållbarhet.”
Att resa lätt och hälsosamt – den nya standarden
Från januari 2025 kommer gäster på Quality Hotel Sarpsborg att kunna hyra träningskläder, vilket ska göra det enklare att hålla träningsrutinerna igång utan att behöva packa med egen utrustning. Denna banbrytande lösning minskar klimatavtrycket och förenklar resandet för hotellets gäster.
“Vi är stolta över att samarbeta med Quality Hotel Sarpsborg,” säger Linn Örneskog som är Sales på Gympak. “Loreta och hennes team är verkliga pionjärer i att integrera hållbara och hälsosamma val i sina gästers vistelser, vilket är helt i linje med vår vision.”
Med närhet till Sarpsfossen, Nordens största vattenfall, och bara en kort bilresa från Oslo, är Quality Hotel Sarpsborg ett naturligt val för en upplevelserik och inspirerande vistelse. Hotellets nya satsning på Gympak stärker deras position som föregångare inom wellness och hållbarhet i Norge.
For more information:
Jone Sølvik, CEO Gympak, jone.solvik@gympak.com, +46 706 112 100
Loreta Gomez, General Manager, Quality Hotel Sarpsborg, loreta.gomez@strawberry.no
Om Gympak:
Gympak är ett svenskt företag som specialiserar sig på att erbjuda skräddarsydda wellnesslösningar för hotell. Genom att tillhandahålla högkvalitativa träningskläder, portabel träningsutrustning och digitala träningsprogram förbättrar vi hotellupplevelsen och gör det enkelt för gäster att upprätthålla en hälsosam livsstil under sin vistelse.
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 17.02.2025
Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
17.02.2025 kl. 22.30 EET
Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 17.02.2025 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:
Handelsplats (MIC-kod) |
Antal aktier |
Viktad snittkurs/aktie, euro*, ** |
Kostnad, euro*, ** |
---|---|---|---|
XHEL |
126 404 |
12,07 |
1 526 113,41 |
XSTO |
99 854 |
12,08 |
1 206 236,25 |
XCSE |
24 662 |
12,08 |
297 943,16 |
Summa |
250 920 |
12,08 |
3 030 292,82 |
* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,2251 och DKK till EUR 7,4597
** Avrundat till två decimaler
Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.
Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 6 156 559 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 11 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.
Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.
För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE
För ytterligare information:
Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com
Marknadsnyheter
Snart dags för första Husmanskostens Dag – den 26 februari


Nu är det bara drygt en vecka kvar till den 26 februari och den första upplagan av Husmanskostens Dag. På en presslunch på Restaurangakademien under måndagen var stämningen hög bland initiativtagarna och projektets partners:
– Allt fler svenskar älskar att laga mat, nu är det dags att de återupptäcker husmanskosten, sa Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell.
(Gruppbild fr v: Peter Kjellberg, Fredrik Eriksson, Mikael Einarsson, Carl-Jan Granqvist, Karsten Thurfjell, Marcus Ekman, Pontus Frithiof. Foto: Johan Marklund)
Husmanskostens Dag är ett initiativ som startades av Pontus Frithiof i höstas och som på kort tid har fått många följare och partners runt om i landet. Redan nu är den 26 februari inskriven i den svenska temakalendern, och fler än 600 restauranger liksom ICA centralt har aviserat att de kommer att delta i dagen.
I måndags var det dags för den officiella introduktionen av dagen med en presslunch (blodpudding) på Restaurangakademien i Stockholm.
– Detta är ingen vanlig presslunch, säger Peter Kjellberg från White Guide, en av personerna bakom Husmanskostens Dag.
– Vi har ingen vara eller tjänst att sälja, utan vi är en grupp passionerade individer som har investerat tid, resurser och energi eftersom vi anser att det är viktigt att hedra, bevara och utveckla vår kanske viktigaste mattradition.
Målet är att få fler att laga och erbjuda den klassiska svenska maten – både i hemmaköken, på restauranger och i storkök.
– Detta är hållbar mat på många sätt. Den lagas från grunden med lokala råvaror där vi verkligen tar vara på allt.
Husmanskosten har sitt ursprung i 1700-talets Sverige och var ofta baserad på potatis, kål, spannmål och fläsk. Under 1800-talet började begreppet användas mer allmänt för att beskriva enklare mat på värdshus för arbetare och resande. Det var först på 1900-talet som husmanskosten blev ett etablerat begrepp även för vardagsmat i svenska hem och personalmatsalar.
Folkhemmet, försvaret och skolmaten standardiserade rätter som köttbullar, pytt i panna, pannbiff och ärtsoppa.
På 1960-talet förde Tore Wretman bokstavligen talat in husmanskosten i de fina salongerna när han tog över ansvaret för Operakällaren.
Kocken och krögaren Fredrik Eriksson, som bland annat är ordförande i Årets Kock, är engagerad i projektet:
– Så många människor är intresserade av att laga mat idag, och husmanskost är ett sätt att verkligen lära sig laga mat på riktigt. Jag pratade nyligen med en känd krögare som beklagade sig: ”Mina nya kockar kan ju inte ens laga personalmat.” Kan man laga husmanskost, då har man lärt sig hantverket.
Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell fyller i:
– För några år sedan var uppgiften i finalen i en stor kocktävling att laga ärtsoppa med plättar. Det var flera av finalisterna som hade klara problem med det.
En av de stora bärarna av husmanskosten som tradition är vår klassiska helgmat. Dofterna och smakerna av jul, midsommar och påsk präglar oss från barnsben – och alla dessa högtider bygger på just husmanskost.
Carl-Jan Granqvist, professor emeritus i måltidskunskap, menar att maten och gastronomin är en del av hela vårt samhällsbygge:
– Mätta människor är en förutsättning för demokrati, och vår husmanskost gjorde just människor mätta och gav dem kraft att orka. Jag menar att husmanskosten har en given plats i vår kulturkanon.
Husmanskostens Dag äger rum den 26 februari.
==================================================
Vilken är din favoriträtt inom husmanskosten?
Pontus Frithiof:
Kokt kalv i dill. Leif Mannerström lärde mig laga det. Och så gör min fru underbara raggmunkar.
Carl-Jan Granqvist:
Det beror på årstid och tid på dygnet. Men på hösten är rotmos och fläsklägg med krossade lingon svårslaget. Och en sen kväll är Jansson en favorit. Men man får inte glömma bort krusbärskräm och rabarberkräm med mjölk.
Peter Kjellberg:
Öländska kroppkakor. Men förra veckan åt jag en helt otrolig kålpudding som blev ett minne för livet.
Peter Kjellberg
vd, White Guide
073-806 33 33
peter@whiteguide.com
Marcus Ekman
vd Pontus Brands
070-930 69 57
marcus.ekman@pontusfrithiof.com
Husmanskostens dag arrangeras första gången den 26 februari 2025. Initiativtagare är Pontus Frithiof tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin. Initiativet stöds även av en rad namnkunniga kockar samt Måltidsakademin, LRF, Menigo, Sabis, Arla och Nordrest. Fler aktörer tillkommer löpande.
Marknadsnyheter
Valberedningen föreslår Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB (publ)
SyntheticMR meddelar härmed att valberedningen, som har utgjorts av Fredrik Persson (Swedia Invest AB), David Zetterlund (David Zetterlund) och Marcel Warntjes (Marcel Warntjes), föreslår val av Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB vid årsstämman den 20 maj 2025.
Valberedningen föreslår också omval av styrelseledamöterna Ann-Christine Sundell, Staffan Persson, Johanna Fälting, Gisli Hennermark och Jan Bertus Marten (Marcel) Warntjes.
Vad gäller beroendeförhållanden gör valberedningen följande bedömning: Alla ledamöter förutom Jan Bertus Marten Warntjes anses oberoende i förhållande till bolaget och dess ledning. Alla ledamöter förutom Staffan Persson anses oberoende i förhållande till ägare med innehav av mer än tio procent av totala antalet röster och aktier.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke