Marknadsnyheter
Q1 2022 – Fokusering mot kasinotjänster, anpassning av erbjudande och effektivisering
Första kvartalet uppvisade lägre omsättning till följd regelverksanpassningar av varumärkesportföljen och ett skifte från direkt onlinekasino till partnertjänster inom Rhino Gaming, där Spiffbet erhåller en andel av intäkterna. Såväl anpassningen av varumärkesportföljen som skiftet mot företagstjänster är föregripande åtgärder mot ökat regleringstryck på de marknader Spiffbet genom dotterbolag är aktivt. Till följd av dessa förändringar har organisationen under kvartalet reducerats med påtagliga effekter på kostnaderna mot slutet av perioden. Vidare har fokus på marknadsföringseffektivitet givit resultat genom att en bättre balans mellan marknadsföringskostnader och intäkter har uppnåtts jämfört med tidigare kvartal. Resultatet har påverkats negativt av lägre omsättning och positivt av lägre kostnader för drift och marknadsföring.
Under kvartalet har de fasta kostnaderna för personal och inhyrda konsulter åtgärdats med gott resultat. I slutet av kvartalet befann sig dessa kostnader mer eller mindre i nivå med det mål som sattes upp vid den förändring av organisationen som utannonserades i januari. På samma sätt har marknadsföringens avkastning förbättrats genom åtgärder som initierades under fjärde kvartalet 2021. Månaderna i kvartalet uppvisar en god förbättringstrend till följd av genomförda aktiviteter. Det som kvarstår att arbeta med är plattformskostnader där vi för en dialog med nuvarande leverantörer och även påbörjar ett skifte mot att arbeta utan en så kallad whitelabel-lösning. Det senare har stor potential genom ökad marginal och ett oberoende från whitelabel-leverantörens preferenser för marknader och underleverantörer.
Inom Rhino Gaming har en ny partnerlansering skett i februari där god respons erhölls från såväl affiliates som spelare, vilket syns i tillväxten för segmentet Spelutveckling & kasinotjänster. Under kvartal 2 planeras ytterligare en partnerlansering genomföras, den första utan whitelabel-lösning, vilket är ett spännande nytt steg som har potential att ge ett högre förädlingsvärde. Inom Spiffbet pågår också arbete med att lansera Metal Casino i Latinamerika och att utveckla marknadsaktiviteterna på den spanska marknaden.
Väsentliga händelser under första kvartalet
- Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade med 39 procent jämfört med samma period föregående år till 14 797 TSEK (24 331 TSEK).
- Första kvartalets nettoresultat uppgick till -10 181 TSEK (-4 514 TSEK).
- Under det första kvartalet uppgick kassaflödet till 914 TSEK (15 485 TSEK). Rörelsens kassaflöde från löpande verksamhet för perioden har ökat och uppgick till -2 252 TSEK (-4 314 TSEK).
- Eget kapital vid periodens slut uppgick till 39 001 TSEK (65 406 TSEK).
- Likvida medel vid periodens slut uppgick till 2 451 TSEK (18 380 TSEK).
- Spiffbets CFO lämnar bolaget för ny tjänst.
- Spiffbet anpassar verksamheten för att hantera förändringar i regelverk som rör europeiska marknader samt genomför en översyn av varumärkesportföljen. Större fokus kommer att läggas på B2B-tjänster inom ramen för Rhino Gaming.
- Spiffbet utser Cecilia Skarin som tf CFO att efterträda Jens Bruno.
VD HENRIK SVENSSON KOMMENTERAR Första KVARTALET
Hur skulle du sammanfatta det första kvartalet?
Första kvartalet har över lag varit positivt. De sammantagna intäkterna i kasinoverksamheten och underliggande intäkter hos partners sjönk under januari och februari för att sedan återhämta sig. Under hela kvartalet sjönk Spiffbets intäkter med 39 procent jämfört med samma period föregående år. Redan vid ingången av kvartalet förväntade vi oss lägre intäkter till följd av regleringar och anpassning av produktportfölj samt omfokusering mot Rhino Gaming. Under februari lanserades ett nytt varumärke inom partnerverksamheten i Rhino Gaming som togs emot väl av affiliates och kunder. Vi har också attraherat bra kunder och haft en lägre vinstutbetalningsandel till spelare. Vidare har våra åtgärder att se över kostnader och effektivisera marknadsföringen varit framgångsrika. Rörelsekostnader var vid utgången av kvartalet i nivå med målet och marknadsföringskostnadernas andel av intäkterna har förbättrats jämfört med fjärde kvartalet 2021. Sammantaget har detta tagit oss närmare break-even.
Intäkterna sjunker förhållandevis mycket. Har detta att göra med de anpassningar av erbjudandet du nämner?
Helt korrekt. Vi har haft lägre omsättning under kvartalet jämfört med tidigare kvartal, även om vi räknar in partners spelöverskott. Det beror delvis på att vi löpande prioriterar varumärken med högst bruttomarginal. Detta sänker intäkterna totalt men förbättrar marginalen. Därtill har vi flyttat fokus mot att arbeta genom Rhino Gaming tillsammans med partners. Våra intäkter från partners är å ena sidan en andel av den underliggande omsättningen men å andra sidan har vi också lägre direkta kostnader för denna omsättning. Nettot jämfört med våra egna varumärken är samma eller bättre.
Varför ökar ni fokus inom tjänsteverksamheten i Rhino Gaming?
Våra egna kasinon är idag på marknader med hårt konkurrens- och regleringstryck. Genom att arbeta via partners på nya marknader får vi en exponering mot tillväxtmarknader där vi ser ett lägre konkurrenstryck.
Vad återstår i arbetet med att förbättra marginalerna?
Som en konsekvens av att vi ökar fokus på tjänsteverksamheten kommer vi också ta ner antalet varumärken successivt för att öka vår bruttomarginal. Att ha flera varumärken tar resurser. Vi för en dialog med vår plattformsleverantör om att renodla vår varumärkesportfölj. Detta är en viktig återstående del av den omstöpning av verksamheten som vi berättade om i januari.
Du nämner break-even. Definiera vad du menar med detta.
Målet är satt på lönsamhetsnivån före avskrivningar, räntekostnader och skatter – EBITDA. Vi har som mål att någon gång under 2022 nå ett positivt EBITDA-resultat.
Tidigare var det mycket aktivitet i form av förvärv och nya lanseringar. Under första kvartalet har det varit färre pressreleaser. Vad händer här?
Vårt fokus är först och främst att förbättra befintlig verksamhet genom att effektivisera och växa organiskt. Vi för fortsättningsvis diskussioner om förvärv även om vi är mer avvaktande idag jämfört med tidigare. För att göra förvärv vill vi att det tillför en tydlig synergi till vår befintliga affär. Vi uppnådde kritisk massa genom förvärven under 2020 och 2021. Tillväxtdrivna förvärv har idag följaktligen lägre prioritet. När det gäller lanseringar på nya marknader arbetar vi med att utöka vår marknadsnärvaro för egna kasinon och vi hjälper våra partners att hitta nya marknader.
Spännande med nya marknadslanseringar. Ni har tidigare nämnt att Latinamerika är intressant. Vilka planer har ni för nya lanseringar?
Vi lanserade Turbo Vegas i Peru under första kvartalet som en testlansering. Metal Casino lanserades i Spanien under hösten 2021 och där ser vi en potential att öka vår kundanskaffning utifrån de spelarvärden vi har haft sedan lansering. Vidare har vi avsikten att inom den närmaste tiden lansera Metal Casino i Latinamerika. Här är vi i slutfasen på att anpassa sajten utifrån lokala krav och behov. Efter lansering kommer vi att göra som i Spanien. Utvärdera initialt hur sajten fungerar, vilka spelarvärden vi ser och vilka marknadskanaler som är mest effektiva innan vi ökar investeringar i tillväxt.
Ni har nu en ny CFO i verksamheten sedan Cecilia Skarin tagit över efter Jens Bruno. Berätta mera!
Cecilia har varit anställd som ekonomiansvarig sedan januari 2020 och har arbetat nära Jens. Det har fungerat mycket bra. Och det känns bra att kunna tillsätta en vakans med en person från den egna organisationen.
Ni har ett lån till A Veces AB. Hur är planen för att återbetala detta lån?
Lånen var en nödvändighet för att hantera underskotten under andra halvåret 2021 och under första kvartalet 2022. Lånen har tillhandahållits av A Veces AB inom en låneram som sträcker sig över räkenskapsåret. Målet är att gå break-even och inte behöva utöka lånet under andra kvartalet. I styrelsen diskuterar vi också olika lösningar för att hantera återbetalning av lånet utifrån olika scenarier. Här finns ännu inget bestämt.
Spiffbet har tidigare låtit Aktiespararna göra en analys av bolaget kvartalsvis. Den har inte kommit ut ännu under 2022. Vad anledningen till detta?
Vi har helt enkelt bestämt oss för att fokusera på vår verksamhet och spara både på tid och kostnader som inte direkt syftar till att öka lönsamheten. Dessutom förändras Spiffbet snabbt för närvarande med ett skifte mot verksamheten inom Rhino Gaming, vilket innebär att en extern analys hela tiden kommer släpa efter mot var vi befinner oss. Vi har därför valt att ta ett steg tillbaka och vänta med att låta göra analysrapporter tills dammet har lagt sig.
Vad kan vi vänta oss av Spiffbet under resten av 2022?
Förhoppningen är att vi fortsätter utvecklingen som har inletts under första kvartalet med successiva förbättringar av lönsamheten och att vi kommer kunna nå break-even på EBITDA-nivå under året. Här tycker jag vi så här långt ligger i fas med den plan vi gjorde inför året. Även om jag inte utesluter förvärv står det inte överst på vår prioritetslista. Lönsamhet i befintlig verksamhet har högsta prioritet.
Läs rapporten i sin helhet på bolagets hemsida: https://www.spiffbet.se/delarsrapporter/
För ytterligare information:
Henrik Svensson, VD. Tel: 08-15 08 58, info@spiffbet.com
Detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som Spiffbet är skyldigt att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 maj 07:00 CET
Om Spiffbet AB
Spiffbet driver onlinekasino samt spelproduktion och företagstjänster. Spiffbets onlinekasino har som affärsidé att erbjuda underhållning och en förstklassig spelupplevelse i en ansvarsfull miljö. Spiffbets spelproduktion är fokuserad på att erbjuda ett brett sortiment av olika typer av spel som passar olika kunder och marknader globalt. Spiffbets ambition är att fortsätta förvärva nya verksamheter inom onlinespel.
Spiffbet AB är marknadsnoterat på Nasdaq First North Growth Market med tickern SPIFF och G&W Fondkommission som certified advisor, e-post: ca@gwkapital.se, telefon 08 503 000 50.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke