Connect with us

Marknadsnyheter

Q4 2023: Händelserikt avslut på ett år av förändring

Published

on

Viktiga händelser under fjärde kvartalet

  • Nettoomsättningen ökade med 8 % (6 % valutajusterat) till 156 MSEK (144).
  • EBITDA-marginalen uppgick till 12 % (11) eller 15 % justerat för jämförelsestörande poster.
  • Probi lanserade Probi® Sensia, ett helt nytt produktkoncept inom mental hälsa.
  • Probi lanserade två nya vetenskapligt bevisade synbiotiska koncept tillsammans med Clasado Biosciences på Supply Side West i Las Vegas.
  • Per Lindblad utsågs till CFO den första november.
  • Bolagets styrelse föreslår en utdelning om 14,8 MSEK, motsvarande 1,30 SEK per aktie, för räkenskapsåret 2023.

Viktiga händelser under helåret 2023

  • Anita Johansen utsågs till VD.
  • Probi etablerade en egen marknadsorganisation och tog över distributionen och försäljningen av Probi®-varumärket i Sverige. Probi expanderade även till Norge.
  • Probi stärkte sin position i Nordamerika genom att ta över all distribution av
  • BLIS K12™ och BLIS M18™ i USA och Kanada.
  • Probi lanserade den sporformande probiotikan Weizmannia coagulans GX-1, en stam med hög stabilitet som lämpar sig för dryckes- och godisliknande format.
  • Probi publicerade resultaten från en tredje klinisk studie om HEAL9™ inom ”gut-brain”-området.
  • Probi beviljades 23 nya patent under 2023.
     

VD kommenterar

Ett år av handlingskraft och förändring

Nu när jag avslutat mitt första år som vd för Probi kan vi konstatera att 2023 präglades av såväl utmaningar som betydande framsteg. Jag är särskilt stolt över lanseringen av vårt nya koncept Probi® Sensia, samt partnerskapet med Clasado Biosciences kring synbiotika, vilka båda utgör historiska milstolpar för Probi.

Som helhet var 2023 ett utmanande år med ett svagt marknadsläge, inte minst i Nordamerika. Vår försäljning uppgick till 628 MSEK, motsvarande en ökning om 1,5 % jämfört med föregående år (-2 % valutajusterat). Under det andra halvåret noterades en stabilisering av marknaden och i fjärde kvartalet uppgick försäljningen till 156 MSEK, vilket är en ökning om 8,4 % jämfört med motsvarande period förra året (9,1 % valutajusterat). För de enskilda regionerna blev helårsresultatet i Nordamerika i linje med föregående år. I EMEA minskade försäljningen, primärt som en effekt av att vissa av våra B2B-kunder reducerade sina säkerhetslager. APAC uppvisade en fortsatt stark utveckling under året med en tillväxt om 26 % och vi ser fortsatt tillväxtpotential framåt.

Probis EBITDA-marginal för helåret var 17,1 %. Justerat för jämförelsestörande poster blev lönsamheten 20,4 %. Den lägre marginalen beror primärt på det pågående optimeringsprogrammet inom bolagets produktions-verksamhet, där det uppstått tillfälliga kostnader för att hantera oönskad ineffektivitet och säkerställa långsiktiga förbättringar. Programmet fortskrider, och vi är övertygade om att detta är en väl värd investering som gradvis kommer att bidra till ökad lönsamhet över tid.

Fjärde kvartalet präglades i stor utsträckning av ”Probi Reinforced”, vår nya strategiska inriktning tillsammans med reviderade finansiella mål för 2024–2028. Över lag har vi investerat mycket tid och energi på att förstärka vår strategi och organisatoriska förmåga inför de kommande åren. Dessa initiativ förväntas börja visa effekt från och med 2025 där 2024 kommer att vara ett övergångsår.

Vad gäller kommersialisering gjordes flera betydande framsteg under fjärde kvartalet. Bland annat anordnade vi en workshop under två dagar i Thailand för kunder och partners i APAC. Därutöver deltog vi under oktober i den ledande utställningen för kosttillskott; Supply Side West i Las Vegas. Vid båda eventen lanserade bolaget nya innovationer som underbygger vår position som pionjärer inom probiotika.

Vi lanserade Probi® Sensia, ett helt nytt koncept inom mental hälsa, som är baserat på en stark kliniskt bevisad effekt. Vi lanserade också två nya synbiotiska koncept i samarbete med Clasado Biosciences, där vi kombinerar deras vetenskapligt bevisade prebiotika med Probi Defendum® och Probi Digestis®, två av våra mest studerade probiotiska koncept. Dessa nya lanseringar utgör stora milstolpar för bolaget och har betydande kommersiell potential. Den initiala responsen från våra kunder har varit mycket positiv. Försäljningscyklerna för att implementera nya ingredienser i våra kunders varumärken är dock relativt långa och vi kommer att fortsätta understödja dessa nyckellanseringar med aktiviteter under hela 2024.

Vidare genomfördes flera förändringar för att stärka organisationen under året. Under fjärde kvartalet förstärkte vi ledningsgruppen med CFO Per Lindblad. Han har en mycket relevant bakgrund inom finans och affärsutveckling från vårt industrisegment och hans kunskap kommer att spela en viktig roll i bolagets fortsatta utveckling.

Sammantaget har vi lagt en stark grund och förberett organisationen för accelererad tillväxt under de kommande åren. Vårt fokus står fast vid innovation, kundfokus och att uppvisa stark affärsmässighet i den fortsatta resan. Nu när vi går in i ett nytt kapitel känner jag mig optimistisk och ser fram emot att fortsätta utmana gränser och vara en drivande kraft på marknaden för probiotika, med effektiva lösningar som förbättrar människors hälsa.

Anita Johansen
VD

Inbjudan till telefonkonferens
Probis bokslutskommuniké 2023 offentliggjordes den 26 januari 2024 klockan 8.00. Samma dag klockan 10.00 hålls en telefonkonferens med Anita Johansen, VD och Per Lindblad, CFO, som presenterar rapporten. Telefonkonferensen nås via länken https://conference.financialhearings.com/teleconference/?id=50047274. The presentation is available at www.probi.com and www.financialhearings.com.

Kontakt
Anita Johansen, VD, Telefon: +46 (0)46 286 89 48, E-mail: anita.johansen@probi.com
Per Lindblad, CFO, Telefon: +46 (0)46 286 89 41, E-mail: per.lindblad@probi.com
 

Denna information är sådan information som Probi AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom VDs och CFOs försorg, för offentliggörande den 26 januari, 2024 kl. 08:00 CET.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.