Connect with us

Marknadsnyheter

QuickCool AB (Publ): QuickCool har ingått en avsiktsförklaring om ett potentiellt omvänt förvärv av QuickCool av E-sportföretaget GameCubed Inc.

Published

on

Genom det omvända förvärvet kommer QuickCool att äga och driva det svenskbaserade E sportlaget Alliance, som för närvarande är ett av de fem bästa E-sportlagen i världen.

Den föreslagna transaktionen
Den 12 februari 2020 ingick QuickCool AB (”QuickCool”) en avsiktsförklaring med kanadensiska E-sportföretaget GameCubed Inc. (”GameCubed”) och dess aktieägare enligt vilken aktieägarna i GameCubed ska överlåta 100 % av aktierna i GameCubed till QuickCool i utbyte mot nyemitterade QuickCool-aktier (”Transaktionen”). Slutförandet av Transaktionen är föremål för ett antal villkor, inklusive ingåendet av bindande avtal och godkännande av bolagsstämma i QuickCool och Spotlight Stock Market.

Följande är kortfattad information om transaktionen:

  • Transaktionen kräver att ett aktieöverlåtelseavtal ingås och att detta godkänns av QuickCools bolagsstämma;
  • Efter slutförandet av Transaktionen förutses att GameCubeds aktieägare ska inneha cirka 80 procent av aktierna och rösterna i QuickCool, medan de befintliga aktieägarna i QuickCool ska inneha cirka 20 procent av aktierna och rösterna i QuickCool;
  • Den indikativa köpeskillingen för GameCubed är CAD 12 miljoner, men är föremål för slutliga förhandlingar;
  • Parterna har som mål att transaktionen ska slutföras i april 2020.

Transaktionen förväntas inte förlita sig på någon finansiering från tredje part, eftersom kassaflödet är positivt.

Alliance – E-sportlaget rankas som femte lag i världen
GameCubed har ingått en bindande avsiktsförklaring att förvärva alla aktier i No Tidehunter AB (”No Tidehunter”). No Tidehunter är en professionell spel- and E-sportsorganisation som driver E-sportlaget Alliance som bildades i april 2013 och blev spelarägt 2016. Alliance är erkänt som ett topplag i Sverige och ett av de fem bästa E-sportlagen i världen.
Alliansen har lag som tävlar i Dota 2, Apex Legends, Super SmashBros.-serien och Fortnite. Alliance Dota 2-laget vann The International Tournament 2013, som vid det tillfället innebar den största utbetalningen av prispengar i E-sportens historia. Alliance har för närvarande flera uppmärksammade sponsringsavtal, bland annat med Monster energidrycker, Razer och GG.BET.
Efter slutförandet av Transaktionen och över en kort övergångsperiod, kommer världsmästaren i Dota 2 The International Tournament och den legendariske, professionella Dota 2-spelaren, Jonathan ”LODA” Berg, att bli VD för QuickCool. Jonathan ”LODA” Berg kommer att vara en stor ägare i QuickCool efter slutförandet av Transaktionen. Han är i dagsläget delägare i No Tidehunter.

”Det omvända förvärvet av Team Alliance in i QuickCool är en milstolpe, inte bara för E-sportindustrin i allmänhet, utan för E-sportindustrin Sverige i synnerhet” säger Jonathan ”LODA” Berg. ”Genom det omvända förvärvet kommer QuickCool att vara väl förberett att bli en global E-sportledare på högsta nivån.”

Efter slutförandet av Transaktionen kommer både GameCubed och No Tidehunter att vara 100% ägda dotterbolag till QuickCool. Därmed kommer QuickCool att bli ett av de största E-sportföretagen i Sverige, med fullt ägande av det framgångsrika E-sportlaget Alliance.

E-sportmarknaden
E-sporten upplever för närvarande snabb tillväxt i allmänhet med ett växande antal tittare som snabbt närmar sig tittarsiffrorna för traditionella sporter. Antalet tittare av E-sport beräknas redan vara större än de som följer National Hockey League (NHL) och American Baseball League. Enligt vissa marknadsanalytiker kan tittarsiffrorna för E-sport komma att uppgå till 600 miljoner år 2023. Då merparten av de som följer E-sport är mellan 18 och 34 år, utgör E-sportittarna även en attraktiv målgrupp för sponsring.
Medan marknaden för E-sport växer, så kännetecknas E-sportmarknaden av relativt få högpresterande lag vilket ger möjligheter för etablerade lag som Alliance. Genom Transaktionen hoppas QuickCools styrelse att kunna kapitalisera på dessa trender.

QuickCools befintliga verksamhet
Samtidigt med slutförandet av det omvända förvärvet kommer tillgångarna/verksamheten/anställda i QuickCools befintliga verksamhet knoppas av till ett nybildat 100% dotterbolag till QuickCool (”Nya QuickCool”) och omstruktureras. Styrelsen utvärderar möjligheten att dela ut aktierna i Nya QuickCool till aktieägarna i QuickCool, genom en utdelning eller liknande struktur.

Noteringen på Spotlight Stock Market
Som ett resultat av Transaktionen krävs en ny noteringsprocess för QuickCool på Spotlight Stock Market, där Spotlight först måste godkänna QuickCool (efter förvärvet av GameCubed) för fortsatt notering. En bolagsbeskrivning avseende QuickCool (efter förvärvet av GameCubed) kommer att publiceras före Transaktionens genomförande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Fredrik Radencrantz, VD
Telefon: 046-286 38 40
E-post: fredrik.radencrantz@quickcool.se

Denna information är sådan information som QuickCool AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 12 februari 2020.

QuickCool är ett svenskt medicintekniskt bolag, vars affärsidé är att rädda liv och förhindra hjärnskador vid akut hjärnischemi (otillräcklig blodförsörjning till hjärnan) genom att utveckla och tillhandahålla ett unikt och globalt patenterat kylsystem, The QuickCool© system. QuickCool är verksamt på den snabbväxande marknaden, Targeted Temperature Management (TTM), för hjärnskyddande kylbehandling av patienter som drabbats av t.ex. akut hjärtstopp och stroke. QuickCools system skyddar hjärnan genom att kyla i näshålan och utnyttjar därmed den medfödda värmeväxlaren i näsan. QuickCools intranasala metod erbjuder skonsam och oavbruten kylbehandling. QuickCool är noterat på Spotlight Stock Market och bedriver sin verksamhet på Ideon Science Park i Lund. För mer information, hänvisar vi till vår hemsida: www.quickcool.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Jönköping Energi fördjupar samarbetet med Bixia – blir ny aktör på balansmarknaden

Published

on

By

Jönköping Energi har med hjälp av elhandelsbolaget Bixia tagit en aktiv roll på Svenska kraftnäts balansmarknad. Jönköpingsbolaget maximerar nyttan av sina produktionsresurser samtidigt som de bidrar till energiomställningen i samhället tillsammans med Bixia.

Jönköping Energi levererar värme, kyla och stadsnät till 57 000 kunder. Det kommunägda energibolaget har en samhällsviktig funktion och vinsten går tillbaka till de som bor i Jönköping. Bolaget arbetar för ett hållbart samhälle, att driva regionens utveckling och utveckla nya smarta lösningar för framtiden. Att bli aktiva på balansmarknaden är en viktig del av detta arbete.

Bixia är Jönköping Energis elhandelspartner sedan 2022 och hanterar balansansvaret för Jönköping Energis totala elproduktion och slutkundsaffär. Nu fördjupar bolagen samarbetet och tillsammans med Bixia tar Jönköping Energi ännu ett steg på hållbarhetsstegen genom att bli aktiva på balansmarknaden. 

– Vi sätter högt värde på att vara ett framåtlutat energibolag och vill tillgängliggöra Jönköpings resurser optimalt.​ Bixia har tagit en aktiv position på stödtjänstmarknaden och vi ser fram emot att tillsammans kunna bidra till mer stabilitet i elsystemet och därigenom till den gröna omställningen, säger Carl Dohlsäter, Enhetschef Energihandel på Jönköping Energi.

Bixia, ett av de elbolagen i Sverige som köper in störst andel förnybar och lokalproducerad el, har tagit sedan några år tillbaka tagit en aktiv position på balansmarknaden. Elhandelsbolaget är balansansvariga gentemot Svenska kraftnät sedan 1999 och ansvarar för Jönköping Energis budgivning och prissättning av tillgänglig kapacitet samt hanterar kommunikationen med Svenska kraftnät. 

– Jönköping Energi är en innovativ och spännande samarbetspartner som delar vår ambition om mer förnybart i elsystemet. Vi är glada att hjälpa dem maximera nyttan av sina produktionsresurser och bidra till energiomställning genom att vara aktiva på stödtjänstmarknaden, säger Eric Constantien, Försäljningsansvarig på Bixia.

Behovet av en marknad för att stabilisera elsystemet har vuxit fram i takt med att mer förnybar och väderberoende el har kommit in i systemet. För att vara i balans behöver energisystemet ha en frekvens på 50 Hz– varken mer eller mindre.

Som aktiva på balansmarknaden kan Jönköpings Energi med hjälp av sina befintliga resurser, vattenkraft, vindkraft och kraftvärmepanna, anpassa sin produktion och vid behov stötta frekvensen i det svenska elsystemet. Jönköping energi utnyttjar därmed sina produktionsresurser maximalt, bidrar till den gröna omställningen och får nya intäktsströmmar på befintliga resurser. 

För mer information kontakta:
Presskontakt Bixia, 013-20 91 40
Eric Constantien, Försäljningsansvarig Stora Företag och Producenter, eric.constantien@bixia.se
Carl Dohlsäter, Enhetschef Energihandel, Jönköping Energi, carl.dohlsater@jonkopingenergi.se

Bixia arbetar aktivt för att öka andelen lokalproducerad el och är idag ett av de elbolag som köper in störst andel lokalproducerad el i Sverige. Företaget utvecklar hållbara energitjänster anpassade efter framtidens elmarknad och omsatte 7,1 mdkr under år 2022.
Läs mer på www.bixia.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Svenskarnas förtroende för både regeringens och oppositionens hållbarhetsarbete är lågt

Published

on

By

En undersökning visar att endast en minoritet av svenska medborgarna anser att regeringen och oppositionen tar tillräckligt ansvar för hållbar utveckling.

En undersökning från SB Insight kastar ljus över svenskarnas syn på regeringens och oppositionens engagemang i hållbarhetsfrågor. Resultaten visar att endast 29% av de tillfrågade anser att regeringen tar ett tillräckligt stort ansvar för hållbar utveckling. För oppositionen är siffran ännu lägre, där bara 25% av svenskarna ser deras insatser som tillräckliga.

“Dessa siffror indikerar en tydlig besvikelse bland medborgarna när det gäller politiska ledarnas insatser för miljön och hållbar utveckling,” förklarar Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight. “Det är en stark indikation på att både regeringen och oppositionen behöver förbättra sin politik och kommunikation kring dessa kritiska frågor. Med tanke på att EU-valet närmar sig den 9 juni, är detta särskilt relevant eftersom det kan påverka hur väljarna ser på partiernas förmåga att hantera dessa frågor på en europeisk nivå.”

Denna brist på förtroende kan ha djupgående effekter på det politiska landskapet, särskilt inför kommande val där hållbarhetsfrågor är alltmer framträdande. Det understryker även behovet av konkreta åtgärder och tydligare ledarskap inom området hållbar utveckling.

“Svaga siffror för både regeringen och oppositionen visar att det finns ett betydande utrymme för politiska aktörer att ompositionera sig och verkligen visa att de kan leda Sverige mot en mer hållbar framtid,” tillägger Elvingsson Hedén.

SB Insights studie Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet. Studien har genomförts årligen sedan 2011. I 2024 års studie har ett riksrepresentativt urval av 29 000 svenskar i åldern 16–75 år intervjuats under perioden december 2023 – februari 2024. Respondenterna hämtades från Norstats panel.

Erik Elvingsson Hedén
CEO, SB Insight
erik.heden@sb-insight.com
+46 70 865 13 97

SB Insight är en insiktsbyrå och grundare av Sustainable Brand Index. som förser företag och varumärken med beslutsunderlag kring hur hållbarhet påverkar varumärken, kommunikation och affärsutveckling.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Swedavias trafikstatistik för april 2024

Published

on

By

Under april valde drygt 2,6 miljoner resenärer att resa via Swedavias tio flygplatser. Det är en ökning med knappt 1,5 procent jämfört med april föregående år. Utvecklingen är fortsatt driven av en ökad efterfrågan på utrikesresor primärt från Stockholm Arlanda Airport. Flygbolagen fortsätter att stärka den svenska tillgängligheten på Swedavias flygplatser. I årets sommartrafikprogram har hittills sammanlagt 25 nya flyglinjer lanseras, varav 10 helt nya destinationer. Därtill har flygbolagen stärkt charterutbudet inför sommarsäsongen på fyra av Swedavias flygplatser, Malmö Airport, Luleå Airport, Umeå Airport och Östersund Airport.

Efterfrågan på utrikesresor vid våra flygplatser fortsätter att öka samtidigt som destinationsutbudet stärkts i samband med sommartrafikprogrammet. Samtidigt håller den svagare utvecklingen av inrikesresandet i sig, även om det finns regionala skillnader. Vi förväntar oss totalt sett ett fortsatt ökat resande under sommarsäsongen, säger Jonas Abrahamsson, Swedavias vd och koncernchef.

Så här långt har 25 nya flyglinjer lanserats inför sommarsäsongen 2024 – med ett tiotal helt nya destinationer. Charterutbudet har även utvecklats inför sommarsäsongen vid Malmö Airport, Åre Östersund, Umeå Airport och Luleå Airport.

Nya flyglinjer – maj:
Stockholm Arlanda – Hannover med Eurowings
Stockholm Arlanda – Bari med Norwegian
Stockholm Arlanda – Zagreb med Croatian Airlines
Göteborg Landvetter – London (LGW) med Norwegian
Göteborg Landvetter – Nice med Norwegian

Göteborg Landvetter – Dubrovnik med Norwegian

Under april reste drygt 2,6 miljoner resenärer via Swedavias tio flygplatser, vilket är drygt 1 procent högre jämfört med april 2023. Utrikesresandet ökade med 4 procent till nära 2 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 5 procent till nära 660 000 resenärer.
Resandet totalt sett vid Swedavias flygplatser under april månad är 82 procent av prepandeminivåerna, 2019.

Stockholm Arlanda Airport hade drygt 1,8 miljoner resenärer under april, vilket är en ökning med 5 procent jämfört med fjolårets april. Utrikesresandet ökade med 8 procent till nära 1,6 miljoner resenärer medan inrikesresandet minskade med 8 procent till drygt 275 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Stockholm Arlanda i april ligger totalt sett på 91 procent av prepandeminiverna, 2019.

Göteborg Landvetter Airport hade sammanlagt nära 429 000 resenärer under april, vilket är i nivå med fjolårets resande i april. Utrikesresandet ökade med 2 procent till drygt 381 000 resenärer medan inrikesresandet minskade med 14 procent till drygt 47 000 resenärer. Resenärsnivåerna på Göteborg Landvetter ligger i april på 78 procent av nivåerna före pandemin.  

Övriga Swedavia-flygplatser hade en varierande utveckling under april. Ronneby Airport, följt av Kiruna Airport, är den regionala flygplats som har bäst utveckling både under april jämfört med fjolårets april. Luleå Airport, följt av Kiruna Airport, har i april den bästa utvecklingen jämfört med före pandemin. Malmö Airport, följt av Visby Airport, hade den svagaste utvecklingen i april jämfört med april 2023.

April månads trafikutveckling – antal resenärer:

Mer utförlig information om Swedavias trafiksiffror och statistik finns tillgänglig på Swedavias hemsida: Statistik | Om Swedavia.                      

Tips till resenärer inför flygresan: Vanliga frågor och svar | Stockholm Arlanda Airport (swedavia.se).   

För mer information, kontakta Swedavias presstjänst på telefon 010-109 01 00 eller press@swedavia.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.