Marknadsnyheter
RAPPORT FÖR FJÄRDE KVARTALET 2023
HÖGRE MARGINAL OCH FÖRBÄTTRAD NETTOSKULD/EBITDA
FJÄRDE KVARTALET 2023
- Nettoomsättningen uppgick till 5 327 Mkr (6 172), vilket är en minskning med -14% varav -13% var organisk tillväxt.
- Rörelseresultatet (EBITA) före jämförelsestörande poster uppgick till 465 Mkr (430), vilket motsvarar en marginal på 8,7% (7,0%).
- Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 242 Mkr (236), vilket motsvarar en marginal på 4,5% (3,8%).
- Kvartalets resultat uppgick till 51 Mkr (27).
- Resultatet per aktie uppgick till 0,16 kr (0,09). Det justerade resultatet per aktie uppgick till 0,67 kr (0,54).
- Det operativa kassaflödet för kvartalet uppgick till 488 Mkr (1 117). Kassaflödet för kvartalet uppgick till -220 Mkr (331).
- Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick i slutet av kvartalet till 2,7x (3,0x), jämfört med 2,9x i slutet av det tredje kvartalet 2023.
- Styrelsen föreslår en utdelning på 1,90 kr (1,30) per aktie för 2023, vilket motsvarar en utdelningskvot på 46%.
VD HAR ORDET
“I en utmanande marknad, påverkad av geopolitisk och makroekonomisk osäkerhet i kombination med höga lagernivåer, fortsatte vi att visa att vi har blivit ett robust, lättrörligt och effektivt bolag. Som en följd av den svåra marknadssituationen minskade den organiska nettoomsättningen för helåret 2023 med 12 procent, samtidigt som EBITA-marginalen före jämförelsestörande poster uppvisade en solid förbättring på årsbasis under det andra halvåret och slutade på 12,5 procent (13,2) för helåret. Att minska rörelsekapitalet hade hög prioritet, och det operativa kassaflödet på 5,2 miljarder kronor (2,3) för året var vårt starkaste någonsin.
Nettoomsättningen under det fjärde kvartalet 2023 var 5 327 Mkr (6 172) och organisk nettoomsättning minskade med 13 procent. Under ett säsongsmässigt svagt kvartal minskade organisk nettoomsättning inom försäljningskanalen Distribution med 20 procent, då de flesta återförsäljare balanserade sina varulager, med en tillfällig större negativ påverkan på Igloo-verksamheten. Som förväntat fortsätter situationen inom försäljningskanalen Service & Aftermarket att förbättras gradvis och organisk nettoomsättning minskade med 3 procent jämfört med en minskning på 5 procent under det tredje kvartalet. Nettoomsättningen inom OEM-försäljningskanalen minskade organiskt med 14 procent, huvudsakligen till följd av lägre nettoomsättning inom Marine och inom RV-verksamheten i Americas.
EBITA-marginalen före jämförelsestörande poster för kvartalet ökade till 8,7 procent (7,0), bland annat till följd av prissättningsåtgärder, kostnadsreduktioner och försäljningsmix. Vår strategi att prioritera marginaler framför volymer blir alltmer synlig i vår marginalutveckling. Segmenten APAC, EMEA och Global uppvisade alla förbättringar jämfört med samma kvartal föregående år. Inom segmentet Global levererade Igloo-verksamheten en starkare marginal trots lägre nettoomsättning. Marginalen för EMEA förbättrades till 0,3 procent (-3,8) och de kostnadsreducerande åtgärderna har börjat ge resultat, samtidigt som försäljningsmixen fortsätter att ha en negativ påverkan. Segment Marines marginal var robust på 21,6 procent (25,5), trots en minskning av den organiska nettoomsättningen på 12 procent.
Marginalen för segment Americas är fortsatt pressad och ligger under våra förväntningar. Den 9 januari utnämndes Todd Seyfert till ny chef för segmentet. Todd har lång erfarenhet av verksamhetsledning inom Outdoor-branschen och jag är övertygad om att vi kommer att kunna accelerera vår omvandlingsprocess och uppnå effektivitet och marginalförbättringar inom segmentet.
Operativt kassaflöde var robust på 488 Mkr (1 117), jämfört med ett starkt fjärde kvartal 2022. Lagret minskade i kvartalet och var 2 miljarder kronor lägre än för ett år sedan. Nettoskuld i förhållande till EBITDA minskade till 2,7x, från 2,9x i slutet av tredje kvartalet 2023. Koncernen har ett starkt kassaflödes-fokus och vi arbetar aktivt för att nå målet om nettoskuld i förhållande till EBITDA på omkring 2,5x. Vår kassalikviditet är solid och styrelsen föreslår en utdelning på 1,90 kr (1,30) per aktie för 2023, vilket motsvarar en utdelningskvot på 46%.
De långsiktiga trenderna inom Mobile Living-branschen är starka, men det är fortfarande svårt att förutsäga hur den rådande makroekonomiska situationen och de aktuella marknads-förhållandena kommer att påverka verksamheten på kort sikt. De planerings-antaganden vi gjorde i tredje kvartalet 2023 är i stort oförändrade. Vi räknar med att återhämtningen av efterfrågan inom försäljningskanalen Service & Aftermarket kommer att fortsätta. Inom försäljnings-kanalen Distribution förutser vi en gradvis återhämtning kommande kvartal, i takt med att återförsäljares varulager fortsätter minska. Inom OEM-försäljningskanalen förutser vi en fortsatt svag efterfrågan under de kommande kvartalen. I denna miljö kommer vi uthålligt fortsätta genomföra vår strategiska agenda för att nå våra mål och prioritera marginaler över volymer, samtidigt som vi är lättrörliga för att snabbt agera på kortsiktiga marknadstrender.
Vi är mycket stolta över de resultat vi har uppnått under ett mycket utmanande 2023. Tack vare våra engagerade medarbetare världen runt har vi fortsatt ta flera viktiga steg i vår strategiska omvandlingsprocess, samtidigt som vi har vidtagit nödvändiga kostnads-reducerande åtgärder på kort sikt för att skydda våra marginaler och kassaflöde.”
Juan Vargues, VD och Koncernchef
PRESENTATION AV RAPPORTEN
Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 31 januari 2024 kl.10.00 (CET), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.
Länk till webcasten: https://dometic.videosync.fi/2024-01-31-q4-2023/register
För att delta i telefonkonferensen för att ställa frågor
De som vill delta i telefonkonferensen för att ställa frågor i samband med webcasten är välkomna att registrera sig på nedanstående länk. Efter registrering kommer du att erhålla telefonnummer och konferens id som ger access till konferensen.
Länk för registrering: https://events.inderes.se/teleconference/?id=100391
Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på https://www.dometicgroup.com/sv-se/investerare
Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31 januari 2024 kl. 08:00 CET.
FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA
Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Tel: +46 730 56 97 35, Email: rikard.tunedal@dometic.com
OM DOMETIC
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet. Miljontals människor runt om i världen använder Dometics produkter i frilufts-, hem- och professionella applikationer. Vår drivkraft är att skapa smarta, hållbara, och tillförlitliga produkter med en outstanding design för frilufts- och mobil livsstil inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har omkring 8 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 27,8 Mdr för år 2023 och har sitt huvudkontor i Solna, Sverige.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke