Connect with us

Marknadsnyheter

RAPPORT FÖR FÖRSTA KVARTALET 2024

Published

on

FORTSATT FÖRBÄTTRAD EBITA-MARGINAL OCH ETT ROBUST OPERATIVT KASSAFLÖDE

FÖRSTA KVARTALET 2024

  • Nettoomsättningen uppgick till 6 527 Mkr (7 289), en minskning med -10% varav -12% var organisk tillväxt.
  • Rörelseresultatet (EBITA) före jämförelsestörande poster uppgick till 769 Mkr (847), motsvarande en marginal på 11,8% (11,6%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till 611 Mkr (667), motsvarande en marginal på 9,4% (9,2%).
  • Periodens resultat uppgick till 273 Mkr (334).
  • Resultatet per aktie uppgick till 0,85 kr (1,04). Det justerade resultatet per aktie uppgick till 1,21 kr (1,44).
  • Det operativa kassaflödet uppgick till 212 Mkr (294). Kassaflödet uppgick till -1 054 Mkr (-37). Under kvartalet återbetalade Dometic 1 000 Mkr på ett lån med garantier från EKN som löper ut 2025.
  • Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick till 3,0x (3,2x) i slutet av kvartalet. Jämfört med årsslutet 2023 ökade nettoskulden i förhållande till EBITDA från 2,7x på grund av en försvagad svensk krona och normala säsongsvariationer.
  • Dometic har refinansierat en del av sitt kreditfacilitetsavtal med bolagets bankgrupp. Avtalet kommer träda i kraft i juli 2024 och kommer att förlänga de räntebärande skuldernas genomsnittliga löptid.

 

VD HAR ORDET

“Resultatet för det första kvartalet var ytterligare ett bevis på vår omvandling till ett effektivare, bättre balanserat och därigenom mer robust bolag. Vi levererade en förbättrad EBITA-marginal för tredje kvartalet i följd, trots en utmanande marknadsmiljö påverkad av geopolitisk och makroekonomisk osäkerhet.

Nettoomsättningen under det första kvartalet 2024 var 6 527 Mkr (7 289) och den organiska minskningen av nettoomsättningen uppgick till 12 procent. Nettoomsättningen inom försäljningskanalen Service & Aftermarket minskade organiskt med 10 procent, delvis till följd av mer regn än normalt i mars månad och en tidig påsk. Därtill gör den osäkra marknadssituationen kunderna mer försiktiga än förr i fråga om uppbyggnaden av lager inför högsäsongen. Inom segmentet Marine förblev nettoomsättningen inom Service & Aftermarket stabil. För vår Mobile Cooling Solutions-verksamhet börjar lagersituationen hos återförsäljarna förbättras gradvis och nettoomsättningen inom försäljningskanalen Distribution minskade med 13 procent, jämfört med en minskning på 20 procent under det fjärde kvartalet 2023. Som förväntat minskade nettoomsättningen organiskt inom OEM-försäljningskanalen (Original Equipment Manufacturer) inom alla segment förutom inom Land Vehicles EMEA.

Trots lägre nettoomsättning förbättrades EBITA-marginalen före jämförelsestörande poster för kvartalet till 11,8 procent (11,6), bland annat till följd av effektivitetsförbättringar, inklusive kostnadsreduktions-programmen som slutfördes under 2023, och fortlöpande prissättningsåtgärder. Segment Mobile Cooling Solutions redovisade i sitt första kvartal som ett separat segment en högre marginal trots lägre nettoomsättning, bland annat tack vare försäljningssatsningar, produktinnovation och kostnadsreduktioner. Marginalen för segment Global Ventures förbättrades till 14,2 procent (13,3), vilket till stor del kan tillskrivas ett starkare resultat inom subsegment Mobile Power Solutions. Segment Land Vehicles EMEA fortsatte att uppvisa förbättringar jämfört med tidigare perioder, medan EBITA-marginalen förblev pressad för segment Land Vehicles Americas. Flera försäljnings- och verksamhetsförbättringsåtgärder lanserades inom segment Land Vehicles Americas under kvartalet och jag är övertygad om att detta kommer att snabba på vår omvandlingsprocess, öka effektiviteten och leda till gradvisa förbättringar. Vi kommer också fortsätta prioritera marginaler före volymer på den konkurrensutsatta marknaden i USA där produktionen inom RV-branschen fortsatt är på en låg nivå.

Det operativa kassaflödet var robust på 212 Mkr (294). Nettoskulden i förhållande till EBITDA uppgick till 3,0x (3,2x). Vi har fortsatt ett starkt fokus på kassaflödet inom koncernen och ökningen jämfört med 2,7x vid årsslutet 2023 berodde på en försvagad svensk krona och normala säsongsvariationer. Vi förväntar oss att nettoskulden i förhållande till EBITDA kommer att gå ner under året och vi arbetar aktivt för att nå vårt mål på runt 2,5x.

Produkt innovation index förbättrades till 18 procent (14 procent) och det är uppmuntrande att se att vårt nyligen lanserade Igloo-sortiment av aktiva mobile cooling-produkter redan finns i fler än 600 butiker tillhörande flera av de stora återförsäljarna i USA. Detta är ytterligare ett bevis på styrkan hos det välkända Igloo-varumärket. Igloo fortsätter att vinna marknadsandelar och har rankats som det åttonde främsta varumärket inom konsumentvaror i Newsweeks lista över ”Most Trustworthy Companies” i USA 2024, långt före något annat varumärke inom mobile cooling-området.

De långsiktiga trenderna inom Mobile Living-branschen är starka, men det är fortfarande svårt att förutsäga hur den rådande makroekonomiska situationen och de aktuella marknadsförhållandena kommer att påverka verksamheten på kort sikt. De planeringsantaganden vi gjorde under 2023 är i huvdsak oförändrade. Vi räknar med att återhämtningen av efterfrågan inom försäljningskanalen Service & Aftermarket kommer att fortsätta under 2024. Inom försäljningskanalen Distribution förväntar vi oss en fortsatt gradvis återhämtning under de kommande kvartalen, i takt med att återförsäljarnas lagernivåer minskar. Inom OEM-försäljningskanalen förutser vi en fortsatt svag efterfrågan kortsiktigt men med en förbättring i slutet av året. I denna miljö kommer vi uthålligt fortsätta genomföra vår strategiska agenda för att nå våra mål och prioritera marginaler över volymer, samtidigt som vi förblir lättrörliga för att snabbt kunna agera på kortsiktiga marknadstrender.”

 

Juan Vargues, VD och Koncernchef

 

PRESENTATION AV RAPPORTEN
Analytiker och journalister är välkomna att delta i en telefonkonferens den 19 april 2024 kl.10.00 (CEST), där Juan Vargues, VD och koncernchef, samt Stefan Fristedt, CFO, kommer att presentera rapporten och svara på frågor.

Länk till webcasten: https://dometic.videosync.fi/2024-04-19-q1-2024/register

För att delta i telefonkonferensen för att ställa frågor
De som vill delta i telefonkonferensen för att ställa frågor i samband med webcasten är välkomna att registrera sig på nedanstående länk. Efter registrering kommer du att erhålla telefonnummer och konferens id som ger access till konferensen.
Länk för registrering: https://service.flikmedia.se/teleconference/?id=100404

Länk till webbcast och presentation finns tillgänglig på https://www.dometicgroup.com/sv-se/investerare

 

Denna information är sådan information som Dometic Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 19 april 2024 kl. 08:00 CEST.

 

FÖR MER INFORMATION, KONTAKTA
Rikard Tunedal, Head of Investor Relations
Tel: +46 730 56 97 35, Email: rikard.tunedal@dometic.com

 

OM DOMETIC
Dometic är världsledande inom lösningar för det mobila livet. Miljontals människor runt om i världen använder Dometics produkter i frilufts-, hem- och professionella applikationer. Vår drivkraft är att skapa smarta, hållbara, och tillförlitliga produkter med en outstanding design för frilufts- och mobil livsstil inom områdena Mat & Dryck, Klimat, Energi & Styrning och Andra Applikationer. Dometic har omkring 8 000 medarbetare världen över, redovisade en nettoomsättning på 27,8 Mdr för år 2023 och har sitt huvudkontor i Solna, Sverige.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

GreenMerc lanserar Trijo Swapping – ny tjänst för växling av kryptovalutor

Published

on

By

Stockholm, 2 maj 2024,

GreenMercs dotterbolag Trijo, Sveriges ledande kryptobörs, är glada att offentliggöra lanseringen av ”Trijo Swapping”, en ny tjänst som möjliggör direkt växling av kryptovalutor utan behov av att först konvertera till fiatvalutor.

Trijo Swapping möjliggör för kunder att snabbt och enkelt växla mellan alla kryptovalutor tillgängliga på plattformen, direkt i datorn eller mobilen. Genom Swapping kan Trijos kunder enkelt ombalansera sina kryptoinnehav på ett snabbt och kostnadseffektivt sätt.

”Med Trijo Swapping tar vi bort barriärerna för handel mellan olika kryptovalutor och erbjuder våra kunder maximal flexibilitet och effektivitet. Det här är ett viktigt steg i vår strävan att ständigt förbättra och förenkla handel med kryptovalutor,” säger Arvid Börje Ramberg, vd på GreenMerc. ”Det är vår ambition att fortsätta expandera och förbättra tjänsten för att möta våra kunders behov.”

För mer information, besök trijo.co

Kontakt

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Arvid Börje Ramberg, vd för GreenMerc AB (publ)

kan nås via e-post på arvid@greenmerc.com eller telefon på 0709-36 86 87.

Om GreenMerc: GreenMerc har som ambition att vara bryggan mellan gammalt och nytt, med målet att uppnå tillväxt genom att lansera skalbara webbaserade finanstjänster som överbryggar traditionell finans och Decentralized Finance (DeFi). Med fokus på innovativa teknologilösningar erbjuder företaget en rad tjänster, från utveckling till färdiga, driftsatta och förvaltade lösningar, vilket möjliggör en mer tillgänglig och transparent finansmarknad för GreenMercs kunder. Läs mer på www.greenmerc.com.

Om Trijo: Trijo är ett dotterbolag till GreenMerc och Sveriges enda kryptobörs. Specialiserade på digitala valutatjänster, är Trijo en pionjär inom kryptovalutamarknaden i Sverige. Med en app tillgänglig för både iPhone och Android, och stöd för över 16 nya valutor, arbetar Trijo för att erbjuda enklare åtkomst till kryptovalutor. Trijo har nyligen även lanserat en tjänst som möjliggör staking och därmed en avkastning på dina digitala tillgångar. Läs mer på www.trijo.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Välkommen till ett webbsänt seminarium om Mediebarometern 2023!

Published

on

By

Den 14 maj presenterar Nordicom vid Göteborgs universitet resultaten från 2023 års Mediebarometer, den årliga undersökningen av den svenska befolkningens medievanor.  

Utöver de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2023 kommer två exklusiva analyser att presenteras. Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom, har tittat närmare på framtiden för den tryckta boken och presenterar siffror kring bokens ställning i en alltmer digital medievärld. Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom, presenterar statistik kring hur faktorer som utbildning, urbanisering och kön spelade roll för nyhetsanvändningen bland unga vuxna 2023.   

Program  

  • Moderator Jonas Ohlsson, föreståndare vid Nordicom, hälsar välkommen och berättar om programmet 
  • Elisabeth Falk, utredare vid Nordicom, berättar om undersökningen  
  • Huvudresultat och trender i Mediebarometern 2023  
    Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom  
  • Har vi slutat läsa böcker? Om bokläsningens framtid
    Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom  
  • Urban eller förläst – vad spelar roll för nyhetsanvändning i den digitala generationen  
    Ulrika Facht, medieanalytiker vid Nordicom  

Tid och datum: 14 maj, ett webbsänt seminarium publiceras på www.nordicom.gu.se klockan 07.00.  

Vill du ta del av rapporten med embargo innan den släpps? Kontakta Nordicoms kommunikatör Mia Jonsson Lindell nedan.  

Få Mediebarometern 2023 direkt till din inkorg
I år kommer resultaten att presenteras vid ett webbsänt seminarium som publiceras på vår webbplats. I samband med detta kommer också hela rapporten Mediebarometern 2023 att finnas tillgänglig för gratis nedladdning. Anmäl dig till Mediebarometerns nyhetsbrev så skickar vi en länk till det webbsända seminariet och rapporten i anslutning till lanseringen den 14 maj.   

Om Mediebarometern
Mediebarometern är en årlig undersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2023 års undersökning bygger på svar från omkring 6 000 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Kontakt:

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.