Marknadsnyheter
RÄTTELSE: Årsslutshälsningar från Ulf Rask, VD på Clean Motion
Jonsered, 2024-12-20: I tidigare publicerat pressmeddelande idag angavs felaktigt att orderingången som VD kommenterade gäller Q4 2024. Den korrekta informationen är att orderingången som nämns avser Q3 2024.
Kära aktieägare, partners och intressenter,
När vi närmar oss slutet av 2024 vill jag ta tillfället i akt att reflektera över de framsteg vi har gjort på Clean Motion under det gångna året. Det har varit ett händelserikt år, inte minst för egen del då jag fick förtroendet att gå in som VD i juni.
Utvecklingen av EVIG påbörjades för drygt 36 månader sedan med ambitionen att omforma dagens sista-milen-transporter med morgondagens städer i åtanke. Och nu, med EU:s typgodkännande i handen, är vi redo för en bred lansering på marknaden i Europa.
För att accelerera detta stärkte vi vårt kommersiella team under hösten för att öka vår marknadsnärvaro och positionering. Cameron Crisman har anslutit som Head of Growth och bidrar med omfattande erfarenhet inom affärsutveckling, tillväxtstrategier och kundrelationer. Louise Jeansson har tagit rollen som Chief Communications & Marketing Officer och har redan höjt nivån på vår kommunikation och våra investerarrelationer. Tillsammans arbetar de nu med vår Chief Commercial Officer, Christoffer Sveder, för att förverkliga vår vision, stärka vår marknadsnärvaro och driva på försäljningen av EVIG.
Vi vet att nyckeln till framgång på marknaden är att samarbeta med rätt företag. Tillsammans med Valeo visar vi nu upp EVIG vid Valeo New Mobility Center, strategiskt beläget strax norr om Paris, där potentiella kunder kan uppleva EVIG i verkliga användningsförhållanden. Detta underlättar en snabbare marknadsintroduktion i hela Europa för att möta den växande efterfrågan på nollutsläppslösningar.
Bland de som har utnyttjat denna möjlighet finns en av Europas största postleverantörer, som i december påbörjade sina tester och utvärderingar vid Valeo-anläggningen.
GIANTS-projektet är ett annat utmärkt exempel på hur vi stärker vår innovationsförmåga genom samarbete och driver utvecklingen av hållbara lösningar för en global framtidsmarknad. Projektet fortskrider enligt plan, och medan det första året har fokuserat på att definiera utvecklingskraven kommer vi att bygga prototyper under 2025.
I början av året anlände den första leveransen av specialdesignade EVIG-fordon till NEOM. Det var dock först under hösten, i samband med invigningen av den lyxiga destinationen Sindalah, som de verkligen började användas i verksamheten. Sedan dess har flottan levererat en stor del av de dagliga behoven för resortens restauranger och hotell samt bistått med avfallshantering på ön. Denna fantastiska exponering genererar redan nya förfrågningar från närliggande marknader och lägger grunden för framtida affärsmöjligheter och potentiell vidare expansion.
Zbee-produktionen i Indien gör framsteg genom vårt dotterbolag Clean Mobility Solutions India Pvt Ltd. Efter en mindre försening på grund av logistiska utmaningar planeras produktionen att starta i mitten av Q1 2025, med tidiga leveranser att följa.
Men en av årets stora milstolpar var flytten och certifieringen av vår nya produktionsanläggning i Jonsered, vilket markerar en ny fas i vår resa. Flytten har inte bara stärkt vår produktionskapacitet utan även gjort det möjligt för oss att samla organisationen och avsevärt förbättra vår operativa effektivitet. Vi har under hösten stärkt produktionsorganisation med ett antal erfarna medarbetare för att säkerställa kapacitet och kvalitet. Parallellt har vi tagit viktiga steg framåt med vår uppskalningspartner Daimler Trucks/Mitsubishi Fuso i Portugal med lyckad provbyggnation av EVIG och planering av komponentleveranser och logistik.
Jag är oerhört stolt över det engagemang och den dedikation vårt team har visat under 2024 och över allt vi har åstadkommit. Samtidigt delar jag våra aktieägares besvikelse och otålighet över den lägre ordertillväxten än förväntat under Q3.
Jag är dock inte en person som väntar på framgång – jag föredrar att agera. De framsteg vi har gjort i år, tillsammans med det momentum vi har skapat, ger mig en stark tillförsikt och övertygelse att vi är redo att ta Clean Motion till nästa nivå.
Vi har en solid grund att bygga vidare på, och hela vårt team är djupt engagerat i att fortsätta skapa en renare och mer hållbar framtid.
Tack för ert fortsatta förtroende och stöd!
Med vänliga hälsningar,
Ulf Rask, VD Clean Motion
För mer information kontakta:
Louise Jeansson, Chief Communications & Marketing Officer, Clean Motion
Email: louise.jeansson@cleanmotion.se
Tel: +46 704 307 400
OM CLEAN MOTION AB
Clean Motion AB är ett svenskt bolag som tillverkar och säljer verkligt hållbara fordon för städer. Fordonen är närproducerade och baserade på energi- och resurseffektivitet, för att maximera införandet av elfordon globalt. Bolagets vision är att erbjuda stadsmobilitet-laddad med solenergi och erbjuder därför lätta elfordon med låg energiförbrukning för att möta 2000-talets urbana transportutmaningar. Clean Motion AB är listat på First North Growth Market vid Nasdaq Stockholm. Certified Adviser är G&W Fondkommission. För ytterligare information, besök: www.cleanmotion.se.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke