Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse av bokslutskommuniké jan-dec 2020

Published

on

En MAR etikett kom med av misstag. Kommunikén har även uppdaterats med information om offentliggörande av årsredovisningen.

CE märkning klar och samarbete med marknadsledande distributör på plats

vÄsentliga händelser under FJÄRDE kvartalet 2020  

  • Obstecare tog ett första steg in på den tyska marknaden genom ett samarbete med det välrenommerade universitetssjukhuset i Ulm
  • Nytt avtal tecknades med den nordiska marknadsledande distributören Vingmed
  • Nytt distributörsavtal tecknades för Irland
  • CE-märkningen av nästa generations instrument färdigställdes
  • ObsteCare meddelade att man avser genonföra en fullt garanterad företrädesemission om ca 25 MSEK och kallade till extra bolagsstämma 
  • Utbredningen av covid-19 har påverkat Sverige och övriga världen under hela 2020

vÄsentliga händelser efter periodens slut

  • Den extra bolagsstämman godkände styrelsens förslag och fattade beslut om nyemission

finansiell sammanfattning oktober-december 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 227 (119) KSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -3 439 (-3 070) KSEK 
  • Periodens resultat uppgick till -1 274 (-1 608) KSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,04 (-0,09) SEK

      

finansiell sammanfattning januari-december 2020

  • Nettoomsättningen uppgick till 890 (727) KSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -9 773 (-7 982) KSEK
  • Periodens resultat uppgick till -8 034 (-6 600) KSEK
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,26 (-0,38) SEK

Siffror inom parentes anger utfall för motsvarande period föregående år.

Resultat i korthet     2020 2019 2020 2019
KSEK                                    okt-dec okt-dec jan-dec jan-dec
Nettoomsättning 227 119 890 727
Aktiverat arbete för egen räkning 3 257 1 431 10 475 4 276
Rörelsens kostnader 6 923 4 624 21 143 12 990
Resultat efter finansiella poster -3 458 -3 095 -10 218 -8 088

Likviditet och finansieringLikvida medel per 31 december 2020 uppgick till 7 524 (1 653) KSEK.

Vd har ordet

2020 var ett spännande och utmanande år som slutade i positiv anda med två nya distributörer och två nya sjukhus som ska börja använda AFL® metoden.

Nya instumentet CE-märkt och levererat

Det nya, moderna instrumentet är CE-märkt och levererat till kund. Det är användarvänligt och får högsta betyg av de läkare och barnmorskor som utvärderat det.

Två forskningsintensiva och välrenommerade universitetssjukhus (Ulm i Tyskland och Akershus Norge) har beslutat att börja använda AFL®-metoden i sin verksamhet. Vi ser fram mot fler utvärderingar under kommande år. Att yrkesverksamma som kombinerar klinisk verksamhet och forskning väljer att använda och utvärdera metoden lägger en viktig grund för våra möjligheter att få gehör för våra budskap hos beslutsfattare på olika marknader.

USA och FDA-ansökan

Förberedelserna för en FDA-ansökan avseende det nya instrumentet pågår och vi beräknar lämna in den för godkännande under andra kvartalet 2021.

Nya starka dstributörer

Ett förstärkt distributionsnätverk är ett viktigt mål. Även där har vi nått goda resultat. Under senhösten skrevs två viktiga avtal med väletablerade aktörer: Vingmed Holding A/S avseende Norden och OLM på Irland. Båda företagen är en av marknadsledarna inom produkter till förlossningsvården på sin respektive marknad och avtalen ger oss tillgång till effektiva säljorganisationer med stort förtroendekapital och upparbetade kontakter.

I och med dessa avtal ser vi stora möjligheter att snabbt öka vår försäljning.

Diskussioner pågår för närvarande med ytterligare ett antal potentiella distributörer på den europeiska marknaden.

Fler internationella möjligheter

ObsteCare har fått intresseförfrågan från Japan och ser över möjligheten för en registrering av AFL®-metoden där. Vi har dessutom inlett dialog med andra potentiella företrädare utanför Europa och USA.

Stor och oförändrad marknadspotential       

AFL®-metoden är en unik innovation som möjliggör en objektiv mätning av den födande kvinnans status genom att ge en bild av livmoderns arbete under förlossningen. Vår försäljningspotential är oförändrad, men på grund av den pågående pandemin har tidplanen fått justeras framåt. Fullt garanterad nyemissionÅret avslutades med att styrelsen beslutade föreslå en extra bolagsstämma att fatta beslut om en fullt garanterad nyemission om cirka 24,9 MSEK i form av Units, att tecknas med företrädesrätt för befintliga aktieägare. Emissionslikviden kommer främst att användas till att slutföra FDA-ansökan inför etablering i USA samt till vidare expansion i Europa och Asien. Kapitaltillskottet ger oss möjlighet att fortsätta arbeta proaktivt mot uppsatta mål. Jag ser ljust på framtiden och ser fram emot att leda verksamheten in i en mer aktiv försäljningsfas, Carina Lindqvist Verkställande direktör. 

Finansiell kalender

Årsstämma, 2021-04-26, årsredovisningen kommer offentliggöras 3 veckor innan årsstämman
Delårsrapport jan-mars 2021, 2021-05-11

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Carina Lindqvist, vd

Telefon +46 (0)70 633 41 25

E-post: carina.lindqvist@obstecare.com

Informationen lämnades genom kontaktpersonens försorg den 19 februari 2021

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.