Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse: Bokslutskommuniké Januari – december 2020

Published

on

Avstämningsdatum för utdelning har justerats till 22 maj från tidigare utskickad version. Övrig information är identisk.

Rekordår för MultiQ och styrelsen föreslår utdelning

Fjärde kvartalet

>  Intäkterna för fjärde kvartalet uppgick till 56,0 Mkr (43,7 Mkr)
>  Resultatet efter skatt för fjärde kvartalet uppgick till 0,01 Mkr (0,9 Mkr)
>  Resultat per aktie för fjärde kvartalet blev 0,00 kr (0,01 kr)

Helåret

>  Intäkterna för perioden januari-december uppgick till 248,9 Mkr (151,3 Mkr)
>  Resultatet efter skatt för perioden januari-december uppgick till 22,9 Mkr (2,2 Mkr)
>  Resultat per aktie för perioden januari-december blev 0,19 kr (0,02 kr)
>  Styrelsen föreslår utdelning om 0,05 kr (0,00 kr)

VD KOMMENTERAR
2019 är ett mycket bra år för oss. Omsättningen har ökat med 64,5% till 248,9 Mkr jämfört med föregående år. Resultatet blev 22,9 Mkr vilket är en kraftig ökning jämfört med 2,2 Mkr föregående år. Vi har levererat två stora projekt till Svenska spel och Western Canadian Lottery Corporation liksom flera större leveranser till kollektivtrafiken.  

För fjärde kvartalet ligger omsättningen på 56,0 Mkr, vilket är en ökning med 28,1%, men det blev ett nollresultat efter skatt. Orsakerna till detta är i huvudsak faktorer av tillfällig karaktär. Kostnaderna är högre än förväntat i enskilda projekt och högre rekryterings-, bonus- och ledningskostnader samt planerad lagernedskrivning.  Bruttomarginalen sjunker även på grund av volymrabatter i vissa leveranser. Viktiga leveranser under kvartalet har gått till Skånetrafiken och Western Canada Lottery Corporation.

Vår strategi är att arbeta direkt med slutkunder men också via partners för de marknader och kunder som vi annars skulle ha svårt att nå. Partneravtalet med Telia under fjärde kvartalet är särskilt viktigt då det på sikt kan öppna vägar till nya affärer inom Telias kundbas.

Digitaliseringen i samhället fortsätter i hög takt och efterfrågan på Digital Signage är fortsatt god. För de lite enklare lösningarna ökar konkurrensen och priserna blir pressade.  Vårt fokus riktas mot de kundgrupper där fördelar i vår mjukvara och vår tekniska kompetens blir värderad.

Omstruktureringen av branschen fortsätter och vi står väl rustade för att vara aktiva i dessa processer.

Jag ser goda möjligheter för MultiQ framöver. Vi har tung teknisk kompetens, modern mjukvara, bra partners och långa kundrelationer. Återkommande intäkter har ökat med nästan 15 % jämfört med föregående år. Våra intäkter varierar dock över kvartalen eftersom de påverkas av ett ojämnt intäktsflöde från hårdvaru- och projektleveranser.

Lars-Göran Mejvik
tf, VD

INTÄKTER
Intäkterna för fjärde kvartalet uppgick till 56,0 Mkr (43,7 Mkr), vilket motsvarar en ökning med 28,1% jämfört med samma period förra året. Bruttomarginalen för fjärde kvartalet uppgick till 34,6% (38,7%), vilket är lägre än samma period föregående år.

Intäkterna för helåret uppgick till 248,9 Mkr (151,3 Mkr), vilket är en ökning med 64,5% jämfört med samma period förra året. Bruttomarginalen uppgick till 38,5% (43,2%), vilket är lägre än föregående år.

RÖRELSERESULTAT
Rörelseresultatet för det fjärde kvartalet uppgick till -0,4 Mkr (-0,2 Mkr). För helåret uppgick rörelseresultatet till 21,6 Mkr (0,1 Mkr), vilket är en förbättring jämfört med föregående år.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

>  Inga

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER OKTOBER-DECEMBER 2019

>  MultiQ tecknar partneravtal med Telia
Partneravtalet innebär att Telia Company AB nu kan erbjuda sina kunder en komplett uppsättning av produkter och tjänster inom området digital skyltning. Ett samarbete med Telia inleddes 2017 då MultiQ förvärvade verksamheten inom Digital Media Distribution (DMD) av Telias dotterbolag Cygate.

>  MultiQs VD lämnar, ny tillförordnad vd utsedd                                                                   
Michael Wolgsjö har på egen begäran sagt upp sin anställning som VD på MultiQ. MultiQs styrelse har med omedelbar verkan utsett Lars-Göran Mejvik till tillförordnad vd i MultiQ.

MultiQ fortsätter att ta marknadsandelar inom kollektivtrafiken i Danmark
>  Bussbolaget Anchersen väljer att teckna avtal med MultiQ avseende en totallösning för kommunikation i bussar. Avtalet gäller 33 bussar som ska i drift i Köpenhamn. Ordervärdet är 4 MSEK och leverans sker under en treårsperiod.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER JANUARI-SEPTEMBER 2019

>  Svenska Spel lägger tilläggsorder på 4,9 Mkr
MultiQ har mottagit en ramorder på bildskärmar från vår befintliga kund Svenska Spel. En första leverans till ett värde av ca 3 MSEK planeras ske under första kvartalet 2020. Avrop på resterande skärmar beräknas ske under andra kvartalet 2020.

>  Stort nordamerikanskt spelbolag satsar på digital signage från MultiQ
MultiQ har mottagit en ramorder där slutkund är den statliga lotteriorganisationen WCLC i Kanada. Det sammanlagda ordervärdet beräknas uppgå till 50 MSEK fördelat på leveranser över en treårsperiod. Kunden önskar utveckla spelupplevelsen hos ombuden och där skapa en modern och attraktiv spelmiljö med hjälp av interaktiva informationsskärmar. Inom denna ramorder har gjorts en större avropsorder värd 23 MSEK som beräknas levereras hösten/vintern 2019/2020.

>  Stor order till MultiQ från bussoperatör i Danmark
En stor bussoperatör i Danmark, Tide Buss, väljer att teckna avtal med MultiQ avseende en totallösning för kommunikation i bussarna. Ordern som börjar att levereras redan i år, innefattar hårdvara, mjukvara och tjänster. Kontraktet löper på minst 3 år och är värt drygt 11,2 MSEK.

>  Order från skandinaviskt spelbolag
MultiQ har mottagit en tilläggsorder från den befintliga kunden Svenska Spel som kommer att genomföra en hårdvaruuppgradering hos alla sina spelombud. Ordern är värd drygt 6,2 MSEK och leverans kommer huvudsakligen att ske under 2019.

 Michael Wolgsjö blir ny vd för MultiQ
Styrelsen för MultiQ har utsett Michael Wolgsjö till ny vd för bolaget. Tjänsten tillträddes 18 mars 2019.

FRAMTID
Marknaden för Digital Skyltning bedöms växande i volym och sjunkande i pris, sammanlagt något växande i omsättning. Detta gäller såväl Sverige som i vår övriga marknad. Större aktörer får en fördel i skalbarhet. Vår avsikt är att tillhöra de största aktörerna och växa genom både egen tillväxt och köp av verksamheter.

Vår affärsmodell inkluderar både hårdvaruförsäljning med ett projektbaserat ojämnt intäktsflöde och en tjänstebaserad del med ett jämnare intäktflöde. Intäkter, bruttomarginal och resultat kan därför uppvisa en viss grundnivå men kring denna stora svängningar mellan kvartalen.

Ovanstående ojämna svängningar medför även att vi avstår från att redogöra för orderstock eller från att avge kvartalsprognoser eftersom dessa skulle kunna förmedla en felaktig indikation på bolagets utveckling i närtid.

FINANSIELL STÄLLNING, INVESTERINGAR OCH KASSAFLÖDE
Koncernen hade totalt 33,6 Mkr (16,1 Mkr) i likvida medel och outnyttjade krediter per den 31 december 2019, varav 17,6 Mkr (3,9 Mkr) avsåg likvida medel. Soliditeten uppgick till 67,5 (57,9%). Investeringar i anläggningstillgångar under perioden uppgick till 9,5 Mkr (4,9 Mkr). Koncernen genererade under perioden ett kassaflöde från den löpande verksamheten med 28,2 Mkr (-0,7 Mkr) och det totala kassaflödet resulterade i 13,7 Mkr (-3,2 Mkr).

MODERBOLAGET
Moderbolagets rörelseresultat uppgick till -3,6 Mkr (-2,1 Mkr). Resultat efter finansiella poster uppgick till -3,6 Mkr (-2,1 Mkr) och investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 0,0 Mkr (0,0 Mkr). Moderbolaget hade totalt 0,0 Mkr (0,0 Mkr) i likvida medel per den 31 december 2019.

RISK- OCH OSÄKERHETSFAKTORER
MultiQ-koncernen är genom sin verksamhet utsatt för risker av både finansiell- och rörelsekaraktär. Inom de i koncernen ingående bolagen pågår kontinuerliga processer för att identifiera förekommande risker samt bedöma hur dessa ska hanteras. Väsentliga risker och osäkerhetsfaktorer finns beskrivna i MultiQ’s årsredovisning för 2018, till vilken hänvisas för en närmare genomgång. MultiQ’s årsredovisning för 2018 finns tillgänglig på bolagets hemsida.

REDOVISNINGSPRINCIPER
Denna bokslutskommuniké är upprättad i enlighet med IAS 34, Delårsrapportering. Moderbolagets redovisning har upprättats enligt årsredovisningslagen och Rådet för finansiell rapportering RFR 2, Redovisning för juridiska personer.

Koncernen använder sig av samma redovisnings-principer såsom de har beskrivits i årsredovisningen för 2018. Inga nya eller omarbetade IFRS, som trätt i kraft 2019, har haft någon väsentlig påverkan på koncernen.

IFRS 16 trädde i kraft den 1 januari 2019. IFRS 16 ersätter IAS 17. Enligt den nya standarden ska de flesta leasade tillgångar redovisas i balansräkningen, vilket innebär att operationella leasingavtal redovisas i balansräkningen. Leasetagare ska redovisa åtagandet att betala leasingavgifterna som en leasingskuld i balansräkningen. Rätten att nyttja den underliggande tillgången under leasingperioden redovisas som en tillgång. Avskrivning på tillgången redovisas i resultatet liksom en ränta på leasingskulden. Erlagda leasingavgifter redovisas dels som betalning av ränta, dels som amortering av leasingskulden. Standarden undantar leasingavtal med en leasingperiod understigande 12 månader och leasingavtal avseende tillgångar som har ett lågt värde.

Koncernen redovisar övergången till IFRS 16 i enlighet med den modifierade retrospektiva metoden vilket innebär tillämpning från 1 januari 2019 utan omräkning av jämförelsetal. Koncernen har valt att tillämpa lättnadsregler genom att inte ta upp leasingavtal med en leasingperiod understigande 12 månader och leasingavtal avseende tillgångar av mindre värde. Vid tillämpningen av IFRS 16 har balansomslutningen den 1 januari 2019 ökat med 3,4 Mkr vilket resulterar i att soliditeten minskar med 1,5%. Sammanfattningsvis har implementeringen av IFRS 16 inte fått någon väsentlig påverkan på koncernen.

NOTERING
MultiQ-aktien är noterad på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap sedan den 7 december 1999.

FÖRSLAG TILL UTDELNING
Styrelsen har beslutat om en utdelningspolicy motsvarande ca 25 % av årsresultatet efter skatt. Styrelsens förslag till årsstämman 2020 är att besluta om en utdelning på 0,05 kr (0,00 kr) per aktie för räkenskapsåret 2019 med 22 maj 2020 som avstämningsdatum för utdelning.

KOMMANDE RAPPORTTILLFÄLLEN
 

Årsredovisning                                      21 april 2020

Delårsrapport januari-mars                   19 maj 2020

Årsstämma                                            19 maj 2020

Delårsrapport januari-juni                     augusti 2020

Delårsrapport januari-sept               november 2020

Denna bokslutskommuniké har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Lund den 25 februari 2020

Styrelsen i MultiQ International AB (publ)

Informationen i detta pressmeddelande är insiderinformation som MultiQ är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 25 februari 2020 kl 12:30.

Frågor med anledning av denna rapport besvaras av:

Lars-Göran Mejvik, tf VD
Tfn:
010-211 66 23
E-mail: lars-goran.mejvik@multiq.com

Lars Pålsson, Ordförande
Tfn: 010-211 66 41
E-mail: lars.paulsson@multiq.com

För kontinuerlig information om bolaget se: www.multiq.com

MultiQ International AB (publ)
Scheelevägen 17
223 70 Lund

Telefon: 010-211 66 00
E-mail: investors@multiq.com
Org nr: 556458-6948

OM MULTIQ
MultiQ är en ledande aktör inom digital signage och kundanpassade bildskärmar på den Nordeuropeiska marknaden. Våra kunder finns främst inom detaljhandel, bank, spel och transport. Kontor finns i Lund, Stockholm, Århus, Oslo samt London, indirekt representation finns i ytterligare länder. MultiQ är noterat på NASDAQ Stockholm i kategorin Small Cap. Mer information finns på www.multiq.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.