Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse Medimi AB Delårsrapport kvartal 2, 1 januari – 30 juni 2022

Published

on

Delårsrapporten är korrigerad på följande punkter:

  • Förtydligat att kassaflödet i inledande summering avser den löpande verksamheten
  • Kassaflödet för perioden januari – juni 2021 uppdaterat
  • Kassaflödesanalysen uppdaterad med emissionsnetto för 2022

April – juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 0,57 MSEK (0,27 MSEK), en ökning med 110%
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -4,25 MSEK (-4,56 MSEK)
  • Resultat per aktie* efter utspädning uppgick till -0,01 SEK (-0,01 SEK)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet: -4,17 MSEK (-4,55 MSEK)
  • Soliditeten per sista juni uppgick till 85% (92%)
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 8,86 MSEK (20,62 MSEK)

Januari – juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 0,98 MSEK (0,5 MSEK), en ökning med 97%
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -8,1 MSEK (-8,3 MSEK)
  • Resultat per aktie* efter utspädning uppgick till -0,03 SEK (-0,03 SEK)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet: -7,78 MSEK (-8,67 MSEK)

*Beräknat utifrån antal aktier: 317 384 229

Vd har ordet

Fördubblad försäljning och ökat antal aktiva Medimi®Smart under andra kvartalet

Efter en stark inledning på året fortsätter den positiva försäljningsutvecklingen under det andra kvartalet med fler installerade enheter än någonsin tidigare. Danmark förstärker sin position som vår nyckelmarknad och vi har under det gångna kvartalet träffat fler och fler danska kommuner, vilka samtliga vittnar om vikten av välfärdsteknologi och ett ökat tryck på vård- och omsorgspersonal. Mot den bakgrunden är vi väl positionerade för att expandera vår lösning i Danmark, göra de anpassningar som krävs för att vinna mark i övriga nordiska länder och därmed bidra till en mer hållbar och trygg läkemedelsdispensering.

Medimi har fortsatt stort fokus på kostnader och kassaflödet för perioden uppgick till -4,17 miljoner kronor vilket var i linje med förväntan. Aktiv kostnadskontroll är fortsatt i fokus för oss. Tillväxten säkerställer att våra marginaler förbättras successivt.

Utvecklingen i Danmark
Som nämnt är det i Danmark merparten av vår tillväxt har skett under andra kvartalet. I Danmark är det primärt tre saker jag vill lyfta fram:
 

  • Slutförandet av testperioden i Midtjylland för medicinprojektet ”Medicin til tiden” ger oss möjlighet att vidga våra kontaktytor till samtliga 19 kommuner och vi är därmed inte begränsade till dialog med de fyra pilotkommunerna
  • En ökning av antalet installerade enheter i Danmark med 47% jämfört med första kvartalet i år
  • Uppstart av ny säljplattform i form av SKI (Statligt Kommun och Inköp) i samarbete med vår partner ATEA

Vi ser ett fortsatt mycket starkt intresse för vår lösning i Danmark, och vi arbetar med vår partner ATEA för att få det första SKI-avtalet på plats. Den höga aktivitetsgraden har även bidragit till att kommunen Ringsted har valt att avsluta sin Proof of Concept (PoC) tidigare än planerat, för att kunna implementera sitt nya elektroniska journalsystem (så kallat EOJ system). Ett fungerande EOJ system är en förutsättning för att kunna växla upp antalet enheter och koppla på fler användare. Ringsteds kommun är oerhört nöjda med Medimis helhetslösning och accelererar därmed implementationen av journalsystemet, för att i nästa skede kunna starta upp ett SKI-avtal med vår partner ATEA.

Aalborg kommun fortsätter att vara den klarast lysande stjärnan bland TIM kommunerna och de två resurserna som kommunen använder som säljstöd har deltagit i flertalet tv-inslag på nationell tv, som del av den miljardsatsning danska staten gör på välfärdstekniska lösningar. Noterbart och glädjande är att även övriga TIM-kommuner ökar antalet installerade enheter, med i snitt 50% i förhållande till kvartal ett.

I Midtjylland har Medimi®Smart, tillsammans med tre andra lösningar, testats som del av medicinprojektet Medicin til tiden och koordinerande enhet Faelles Service Center (FSC) har nu valt att avsluta testperioden. Det ger oss möjlighet att på djupet bearbeta alla nitton kommuner, medan FSC utvärderar lösningarna. De patienter som i dag använder vår lösning kommer även fortsättningsvis erbjudas möjlighet till att göra det och fler tillkommer kontinuerligt i regionen.

Trycket på vård- och omsorgspersonal har ökat avsevärt i Danmark de senaste åren och fler och fler lämnar branschen. Flykten från sjukvården har satt en signifikant press på kommunerna att köpa in välfärdstekniska lösningar som ska avlasta verksamheten och danska staten har ökat subventionerna på området avsevärt.

Sammantaget ser det lovande ut i Danmark och min förväntan är att den höga aktivitetsgraden fortsätter så att vi kontinuerligt kan öka antalet installerade enheter och knyta nya samarbetsavtal.

Utvecklingen i Norge
Tillsammans med vår norska partner Hepro har vi valt att temporärt pausa utrullningen av såväl den fjärde pilotkommunen som de tre befintliga testkommunerna. En av anledningarna är att implementering av ny teknik kräver att ordinarie personal kommit på plats igen efter sommarsemestrarna.

Vidare har det blivit tydligt för oss att i takt med att vi växer i fler kommuner och länder, ökar mängden önskemål på vad vår lösning ska klara av och vi utvecklar nu produkten för att möta de behoven. Det handlar även om att underlätta skalbarheten av vår produkt och förbereda systemet för större mängder installerade enheter. Här vill jag bland annat lyfta fram möjligheten till att kunna fjärrstyra vissa funktioner, som vi arbetar intensivt på att implementera.

Min bedömning och målsättning är att de uppgraderingar vi nu genomför av vår produkt starkt kommer att bidra till att vi så snart som möjligt återupptar den norska verksamheten. Det finns ett konkret intresse från flera norska kommuner för vår lösning och genom en adekvat genomförd pilot är vi väl rustade för att tillsammans med Hepro A/S koppla på fler kommuner.

Utvecklingen i Sverige
Under andra kvartalet kom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) rapport gällande råd kring läkemedelsautomater, där lösdispensering omnämns. Det är att beteckna som en milstolpe då det är första gången SKR omnämner lösdispensering, som är den teknologi Medimi är baserad på.

Den svenska medicinhanteringsmarknaden är tämligen svårföränderlig och dospåsar har ett starkt fäste. Tack vare SKR:s skrivelse lyfts frågan om den individuella patientens behov och betydelsen av ökad följsamhet understryks. Det ger oss på Medimi väsentligt bättre möjligheter till konstruktiva diskussioner med kommuner och nyckelpersoner inom välfärdsteknologi.

Det är bland annat mot den bakgrunden vi gavs möjlighet att lämna anbud på upphandlingen till Umeå kommun beträffande Medicingivare. Den uppskattade årsvolymen är 4,5 MSEK icke jämnt fördelad på tre delområden, av vilka Medimis anbud är inriktat på delområdet Färdigförpackade behållare. Med den information vi har i dag förväntar vi oss ett svar på vårt anbud under hösten.

Det är vidare mycket glädjande att vårt initiala samarbete med Tunstall fortskrider enligt plan och att båda parter är fullt dedikerade att starta upp pilotprojekt med en eller flera svenska kommuner så att avsiktsförklaringen kan övergå i ett kommersiellt avtal. Vi noterar ett växande intresse från flera svenska kommuner, och med en stark etablerad partner som Tunstall kan vi på ett strukturerat sätt driva försäljning av vår lösning.

Närmsta framtiden
Under den senaste tiden har vi sett nya pandemirestriktioner, vilket har fått effekter i form av komponentbrist för Medimi®Smart. Under kvartalet har påverkan lett till ökade kostnader och förlängda ledtider. Tack vare god planering och hårt jobb har vi lyckats parera detta och inte drabbats av leveransproblem för vår läkemedelsrobot. För att säkra leveranser och minimera risken för leveransstopp kommer vi att reducera komponenter från Asien och styra inköpen till nordiska leverantörer i stället. Ett projekt som redan har initierats och leds av vår COO.

Kriget i Ukraina är en verklig tragedi och mycket oroande, men har inte haft någon betydande påverkan på bolaget då våra inköp och vår försäljning inte är relaterade till Ukraina eller Ryssland.

Vi försöker ständigt förbättra och förfina vårt erbjudande till kunder och har i kvartalet beslutat att paketera vår lösning på ett sätt som minimerar tröskeln för vårdpersonalen att gå över till en automatiserad läkemedelshantering. Här har vi redan vidtagit en rad åtgärder som kommer att göra skillnad, bland annat ett förenklat användargränssnitt på Medimi®Smart, samt möjligheten att fjärrstyra mjukvaruuppdateringar. Det arbetet kommer vi att accelerera under hösten då vi bygger in en rad funktioner som efterfrågas lokalt.

Mitt fulla fokus nu är att träffa kunder, befintliga liksom potentiella, för att bättre förstå hur vi kan möta deras behov och bidra till en avsevärt effektiviserad medicinhantering och att göra det på ett värdeskapande, hållbart och säkert sätt.

Alexander Johansson

Vd

Viktiga händelser under andra kvartalet

  • Den 2 maj inleder Medimi beräkningsperioden för utnyttjandekurs i Teckningsoption av serie TO5
  • Den 5 maj informerar bolaget att SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) har publicerat råd samt information om läkemedelsautomater där Medimis doseringsteknologi omnämns
  • Den 24 maj meddelar bolaget att anbud har lämnats på upphandling i Umeå kommun
  • Den 3 juni meddelar bolaget att styrelsens ordförande lämnar sitt uppdrag och att Anders Haskel tillträder som ny styrelseordförande i Medimi AB
  • Den 7 juni meddelar bolaget att Teckningsoptioner av serie TO5 tecknades till cirka 79% och att Medimi tillförs cirka 4,9 MSEK
  • Den 17 juni meddelar bolaget att Alexander Johansson tillträder som vd i Medimi

Tidpunkter för ekonomisk information

  • Delårsrapport tredje kvartalet: 22 november 2022

Medimi AB (publ), vd Alexander Johansson, Scheelevägen 17, 223 63, Lund, Sverige, mobil 0737-777233

Om Medimi

Medimi AB utvecklar lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. Produkterna ligger i teknisk framkant och är utvecklade för integrering i IT-miljöer. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market och har sitt säte i Lund

https://www.medimiab.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Wonderboo genomför riktad emission av units till emissionsgaranter

Published

on

By

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, DIREKT ELLER INDIREKT, I ELLER TILL USA, KANADA, AUSTRALIEN, HONGKONG, NYA ZEELAND, SYDAFRIKA, SYDKOREA, SCHWEIZ, SINGAPORE, JAPAN, RYSSLAND, BELARUS ELLER NÅGON ANNAN JURISDIKTION DÄR SÅDANT OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION INTE SKULLE VARA FÖRENLIG MED TILLÄMPLIGA REGLER ELLER KRÄVA REGISTRERING ELLER LIKNANDE ÅTGÄRDER.

Wonderboo Holding AB (”Wonderboo” eller ”Bolaget”) har, som tidigare offentliggjorts i separat pressmeddelande, slutfört den företrädesemission av units, bestående av aktier och teckningsoptioner som beslutades av styrelsen i Bolaget den 26 mars 2024 med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023 (”Företrädesemissionen” eller ”Erbjudandet”). I enlighet med de garantiavtal som ingåtts i samband med Företrädesemissionen har Wonderboos styrelse idag den 28 april 2024, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023, beslutat om en riktad nyemission av sammanlagt 153 523 units, bestående av 153 523 aktier och 307 046 teckningsoptioner av serie TO1 till garanterna i Företrädesemissionen (”Ersättningsemissionen”). Varje unit innehåller en (1) aktie och två (2) teckningsoptioner av serie TO1.Teckningskursen i Ersättningsemissionen uppgår till 4,5 SEK per unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie, vilket motsvarar teckningskursen i Företrädesemissionen. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt.

I samband med Företrädesemissionen erhöll Bolaget emissionsgarantier i form av toppgarantier från Mangold Fondkommission AB och Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag om cirka 4,1 MSEK. I enlighet med ingångna garantiavtal har Mangold Fondkommission haft möjlighet att välja mellan att erhålla garantiersättning i form av kontanta medel eller i form av nyemitterade units (aktier och teckningsoptioner av serie TO1) i Bolaget. Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag har endast haft möjlighet att erhålla garantiersättning i form av nyemitterade units i Bolaget. Garantiersättningen i form av nyemitterade units utgår med ett belopp motsvarande sjutton (17) procent av ga­ranterat garantibelopp i Företrädesemissionen, genom att Bolaget beslutar om Ersättningsemissionen till garanterna.

Teckningskursen i Ersättningsemissionen ska, som tidigare kommunicerats, motsvara teckningskursen i Företrädesemissionen, det vill säga 4,5 SEK per unit, motsvarande 4,5 SEK per aktie. Teckningsoptionerna emitteras vederlagsfritt. Envar unit innehåller en (1) aktie och två (2) teckningsoptioner av serie TO1.

Styrelsen i Wonderboo har därmed idag, den 28 april 2024, med stöd av bemyndigande från årsstämman den 26 maj 2023, beslutat att genomföra Ersättningsemissionen om sammanlagt 153 523 units, motsvarande 153 523 aktier och 307 046 teckningsoptioner av serie TO1 till Mangold Fondkommission AB och Aggregate Media Fund XI Kommanditbolag.

Skälet till avvikelsen från aktieägarnas företrädesrätt är att uppfylla Bolagets åtagande gentemot garanterna som uppkommit med anledning av ingångna emissionsgarantier i samband med Företrädesemissionen. Styrelsen i Bolaget bedömer även att det är till fördel för Bolagets finansiella ställning och i aktieägarnas intresse att tillvarata möjligheten att betala garantiersättningen i form av units istället för kontant betalning, då detta innebär lägre emissionskostnader i samband med Företrädesemissionen, vilket följaktligen innebär att Bolaget kan erhålla en större nettoemissionslikvid från Företrädesemissionen.

Garantiersättningen och teckningskursen fastställdes genom förhandlingar på armlängds avstånd mellan Bolaget och de parter som har lämnat emissionsgarantier och genom analys av ett flertal marknadsfaktorer. Styrelsen gör därför bedömningen att villkoren har bestämts på sådant sätt att marknadsmässighet har säkerställts och att de återspeglar rådande marknadsförhållanden.

Aktier, aktiekapital och utspädning

Som tidigare kommunicerats och offentliggjorts av Bolaget genom pressmeddelande kommer antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen registrerats hos Bolagsverket att uppgå till 5 603 089 och aktiekapitalet till cirka 840 463,56 SEK. Genom Ersättningsemissionen kommer antalet aktier i Bolagets att öka med 153 523 och aktiekapitalet med 23 028,46 SEK. Detta föranleder att antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen och Ersättningsemissionen registrerats hos Bolagsverket kommer att uppgå till totalt 5 756 612 och aktiekapitalet till totalt 863 492,02 SEK. Ersättningsemissionen innebär en utspädningseffekt för befintliga aktieägare med cirka 2,67 procent, räknat på antalet aktier i Bolaget efter att Företrädesemissionen och Ersättningsemissionen registrerats hos Bolagsverket.

För det fall samtliga vidhängande teckningsoptioner av serie TO1 som tilldelats garanterna i Ersättningsemissionen utnyttjas fullt ut för teckning av nya aktier i Bolaget kommer antalet aktier att öka med ytterligare högst 307 046 och aktiekapitalet med ytterligare högst cirka 46 056,91 SEK. Detta innebär en utspädningseffekt om ytterligare högst cirka 3,21 procent, räknat på det högsta antalet aktier i Bolaget efter Företrädesemissio­nen, Ersättningsemissionen, och nyttjande av samtliga därtill hörande Teckningsoptioner av serie TO1.

Rådgivare

Mangold Fondkommission AB är finansiell rådgivare till Wonderboo i samband med Företrädesemissionen. Eversheds Sutherland Advokatbyrå AB är legal rådgivare i samband med Företrädesemissionen. Mangold Fondkommission AB agerar även emissionsinstitut i samband med Företrädesemissionen.

Denna information är information som Wonderboo Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 april 2024 kl.22:30.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Duimovich, VD på Wonderboo AB
alexander@wonderboo.com
+46 70 774 42 41

Om Wonderboo

Wonderboo Holding AB är ett publikt bolag med i dagsläget cirka 2 000 aktieägare. Bolaget är, via dotterbolaget Wonderboo AB, verksamt inom hundfoderbranschen sedan år 2014. Wonderboo representerar premiumsegmentet inom hundfoder och erbjuder en egenutvecklad receptur för ett näringsmässigt fullvärdigt hundfoder, inga övriga kosttillskott eller komplement behövs för att hunden ska få ett komplett näringsintag.

Mer info på https://www.wonderboo.com/

VIKTIG INFORMATION

Offentliggörande, publicering eller distribution av detta pressmeddelande kan i vissa jurisdiktioner vara föremål för restriktioner enligt lag och personer i de jurisdiktioner där detta pressmeddelande har offentliggjorts eller distribuerats bör informera sig om och följa sådana legala restriktioner. Informationen i detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva, teckna eller på annat sätt handla med aktier eller andra värdepapper i Wonderboo i någon jurisdiktion.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande att förvärva värdepapper i USA. Värdepapperna som omnämns häri får inte säljas i USA utan registrering enligt den vid var tid gällande U.S. Securities Act från 1933 eller utan tillämpning av ett undantag från sådan registrering. Informationen i detta pressmeddelande får inte offentliggöras, publiceras, reproduceras eller distribueras i eller till USA, Australien, Kanada, Nya Zeeland, Hongkong, Japan, Schweiz, Singapore, Sydafrika, Sydkorea eller annat land eller annan jurisdiktion där sådan åtgärd inte är tillåten, eller där sådan åtgärd är föremål för legala restriktioner eller skulle kräva ytterligare registrering eller andra åtgärder än vad som följer av svensk rätt. Åtgärder i strid med denna anvisning kan utgöra brott mot tillämplig värdepapperslagstiftning.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kallelse till årsstämma i Gosol Energy Group AB

Published

on

By

Aktieägarna i Gosol Energy Group AB, 559434-5851, (”Bolaget” eller ”Gosol”), kallas härmed till årsstämma tisdagen den 28 maj 2024. kl. 14:30 på Bolagets huvudkontor på Gustavsviksvägen 2 i Saltsjö-Boo. Stämmolokalen öppnas kl. 14:15 för inregistrering. Registrering av deltagande vid årsstämman avbryts när stämman öppnar.

Rätt att delta och anmälan

Aktieägare som önskar delta i bolagsstämman ska

  • vara införd i den av Euroclear Sweden AB förda aktieboken måndagen den 20 maj 2024, och, om aktierna är förvaltningsregistrerade, begära att förvaltaren rösträttsregistrerar aktierna senast onsdag den 22 maj 2024, samt
  • anmäla sig till bolaget senast onsdagen den 22 maj 2024 per e-post till nils.henoch@gosol.se. Anmälan kan också göras skriftligen till Gustavsviksvägen 2, 132 51 Saltsjö-Boo. I anmälan ska uppges fullständigt namn, person- eller organisationsnummer, adress, telefonnummer dagtid samt ska i förekommande fall, uppgift om ställföreträdare, eller biträde (högst 2) lämnas. Anmälan bör i förekommande fall åtföljas av fullmakter, registreringsbevis och andra behörighetshandlingar (se ”Ombud m.m.” nedan).

Förvaltarregistrerade aktier
Aktieägare som har sina aktier förvaltarregistrerade, genom bank eller annan förvaltare, måste, för att äga rätt att deltaga vid bolagsstämman tillfälligt inregistrera aktierna i eget namn hos Euroclear Sweden AB. Sådan omregistrering måste vara genomförd senast onsdagen den 22 maj 2024, vilket innebär att aktieägare som önskar sådan omregistrering måste underrätta förvaltaren om detta i god tid före nämnda datum.

Ombud m.m.
Om aktieägare ska företrädas av ombud måste ombudet ha med skriftlig, daterad och av aktieägaren undertecknad fullmakt till stämman. Fullmakten får inte vara äldre än ett år, såvida inte längre giltighetstid (dock längst fem år) har angivits i fullmakten. Om fullmakten utfärdats av juridisk person ska ombudet också ha med aktuellt registreringsbevis eller motsvarande behörighetshandling för den juridiska personen. För att underlätta inpasseringen bör kopia av fullmakt och andra behörighetshandlingar bifogas anmälan till stämman.

Antalet aktier och röster
Antalet utestående aktier i Bolaget uppgår vid tidpunkten för denna kallelse till totalt 84 275 167 stycken. Bolaget innehar inga egna aktier.

Ärenden på stämman

  1. Stämmans öppnas.
  2. Val av ordförande vid stämman.
  3. Upprättande och godkännande av röstlängd.
  4. Godkännande av dagordning vid stämman.
  5. Val av en eller två justeringspersoner.
  6. Prövning av om stämman har blivit behörigen sammankallad.
  7. Framläggande av årsredovisning och revisionsberättelse samt koncernredovisning och koncernrevisionsberättelse.
  8. Fastställande av resultat- och balansräkning samt koncernresultat- och koncernbalansräkning.
  9. Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen.
  10. Beslut om ansvarsfrihet för styrelseledamöter och verkställande direktör.
  11. Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer.
  12. Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor.
  13. Val av styrelseledamöter och styrelseordförande.
  14. Val av revisor.
  15. Beslut om bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler.
  16. Beslut om justeringsbemyndigande.
  17. Stämmans avslutande.

AKTIEÄGARENS BESLUTSFÖRSLAG

Aktieägare representerade cirka 65 procent av aktierna och rösterna i Bolaget och nedan benämnd ”Aktieägaren”, har framlagt följande förslag till beslut:

Val av ordförande vid stämman (punkt 2)

Aktieägaren föreslår att Hans Jacobsson väljs till ordförande vid årsstämman, eller vid hans förhinder, den som styrelsen i stället anvisar.

Beslut om antalet styrelseledamöter och revisorer (punkt 11)

Aktieägaren föreslår att styrelsen i Gosol ska bestå av fyra ledamöter och utan suppleanter samt att ett registrerat revisionsbolag utses som revisor.

Fastställande av arvoden åt styrelseledamöter och revisor (punkt 12)

Den totala ersättningen till styrelseledamöterna föreslås vara 5 prisbasbelopp att fördelas med 3 prisbasbelopp till ordföranden samt 2 prisbasbelopp till styrelseledamot. Styrelsearvode ska inte utgå till de som är anställda i bolaget.

Aktieägaren föreslår att arvode till revisorn ska utgå enligt av Bolaget godkänd räkning.

Val av styrelseledamöter och styrelseordförande (punkt 13)

För perioden fram till nästa årsstämma föreslår Aktieägaren omval av Hans Jacobsson, Anna Frick, Jimmy Stensson och Martin Tornhill.

Aktieägaren föreslår omval av Hans Jacobsson till styrelseordförande.

Detaljerad information om samtliga personer som föreslås bli valda till styrelseledamöter finns tillgänglig på Gosols hemsida, www gosol.se.

Val av revisor (punkt 14)

Aktieägaren föreslår att det registrerade revisionsbolaget BDO i Göteborg AB väljs till Bolagets revisorer för perioden fram till nästa årsstämma. BDO i Göteborg AB har informerat om att den auktoriserade revisorn Katarina Eklund kommer att utses till huvudansvarig revisor om BDO i Göteborg AB väljs till revisor.

STYRELSENS BESLUTSFÖRSLAG

Beslut om dispositioner beträffande bolagets resultat enligt den fastställda balansräkningen (punkt 9)

Styrelsen föreslår att utdelning skall utgå med 0,12 kronor per aktie. Som avstämningsdag för erhållande av utdelning föreslår styrelsen torsdagen 30 maj 2024. Om stämman beslutar i enlighet med förslaget, beräknas utbetalning av utdelningen ske tisdag den 4 juni 2024 genom Euroclear Sweden AB.

Bemyndigande för styrelsen att besluta om nyemissioner av aktier och/eller teckningsoptioner och/eller konvertibler (punkt 15)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att, vid ett eller flera tillfällen under tiden fram till nästa årsstämma, besluta om nyemissioner av aktier och/eller konvertibler och/eller teckningsoptioner. Antalet aktier som ska kunna emitteras respektive antalet aktier som ska kunna tecknas med stöd av optionsrätt till nyteckning av aktier respektive antalet aktier som konvertibler ska berättiga konvertering till ska sammanlagt uppgå till sådant antal som ryms inom bolagsordningens gränser om antal aktier och aktiekapital.

Styrelsens beslut om emission skall kunna ske med eller utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt.

Styrelsens bemyndigande skall omfatta rätt att besluta om kontantemission, apportemission eller att aktier, konvertibler eller teckningsoptioner skall tecknas med kvittningsrätt. Vid beslut om emission med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt skall utgångspunkten för emissionskursens fastställande vara aktiens marknadsvärde vid respektive emissionstillfälle.

Förslaget om bemyndigande om emission ger styrelsen flexibilitet i arbetet med att finansiera och möjliggöra fortsatt expansion såväl organiskt som genom förvärv.

Vidare ger bemyndigandet styrelsen en möjlighet att, vid var tid, optimera Bolagets kapitalstruktur.

Styrelsen, eller den styrelsen förordnar, ska ha rätt att göra de mindre justeringar i årsstämmans beslut som kan visa sig erforderliga i samband med registreringen vid Bolagsverket och Euroclear Sweden AB.

För beslut i enlighet med förslaget krävs att beslutet biträds av aktieägare med minst två tredjedelar av såväl de angivna rösterna som de aktier som är företrädda vid bolagsstämman.

Beslut justeringsbemyndigande (punkt 16)

Styrelsen föreslår att årsstämman bemyndigar styrelsen att göra smärre justeringar och förtydliganden i vid stämman fattade beslut som kan visa sig nödvändiga för att kunna registrera besluten hos Bolagsverket och/eller Euroclear.

Tillhandahållande av handlingar

Redovisningshandlingar, revisionsberättelse och övriga handlingar som ska finnas tillgängliga enligt aktiebolagslagen kommer att finnas tillgängliga för aktieägarna senast tre veckor innan årsstämman hos Bolaget och på Bolagets hemsida, www.gosol.se samt kommer att sändas till de aktieägare som begär det och uppger sin post- eller e-postadress. Handlingarna framläggs, och informationen lämnas, genom att de hålls tillgängliga hos Bolaget och på Bolagets hemsida. Handlingarna kan begäras under adress Gosol AB, Gustavsviksvägen 2, 132 51 Saltsjö-Boo Göteborg eller per e-post: nils.henoch@gosol.se.

Behandling av personuppgifter

För information om hur dina personuppgifter behandlas se https://www.euroclear.com/dam/ESw/Legal/Integritetspolicy-bolagsstammor-svenska.pdf.

Stockholm i april 2024

Gosol Energy Group AB (publ)

Styrelsen

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gosol Energy Group AB offentliggör årsredovisning för 2023

Published

on

By

Gosol Energy Group AB offentliggör härmed årsredovisning för 2023. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.gosol.se). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

Sammanfattning

  • Årets nettoomsättning uppgick till 275 847 448 kr (177 221 731)
  • Årets resultat efter finansiella poster uppgick till 31 254 886 kr (7 495 349)
  • Årets vinstmarginal uppgick till 11,3% (4,2%)
  • Koncernens likvida medel vid årets slut uppgick till 53 134 419 kr (15 877 428). Det fanns inga räntebärande skulder i Koncernen vid årets slut.
  • Styrelsen föreslår en utdelning till aktieägarna om 0,12 kr per aktie för räkenskapsåret 2023 eller total 10 113 020 kr.
     

VD-kommentar

Det är med stor entusiasm och stolthet jag presenterar min första årsredovisning för Gosol Energy Group AB. Noteringen av Gosol Energy Group AB på Spotlight Market den 28 november 2023 markerar inte bara en viktig milstolpe i vår resa utan också början på ett nytt kapitel i vår strävan att leda energiomställningen mot en hållbar framtid.

Sedan starten 2018 har vi genomgått en betydande utveckling och tillväxt, och jag är tacksam för det hårda arbete och den dedikation som vårt team har visat under dessa år. Trots att vi fortfarande betraktar oss som ett ungt företag inom en dynamisk och växande bransch, har vi lyckats identifiera och navigera de utmaningar och möjligheter som vår sektor innebär. Vår förmåga att kontinuerligt identifiera förbättringsområden och nya tillväxtmöjligheter bevisar vår anpassningsbara och innovativa företagskultur.

Under 2023 upplevde Gosol Energy Group sitt mest framgångsrika år hittills, med en imponerande omsättningstillväxt på cirka 56 procent och ett starkt rörelseresultat. Detta resultat är ett tydligt tecken på de framgångsrika strategiska beslut och prioriteringar vi har gjort, samt de gynnsamma omständigheter som präglat vår bransch.

Även om vi står inför utmaningar som en osäker konjunktur, höga marknadsräntor och otydligheter kring skattereduktion för grön teknik, vilket påverkat vår orderstock och installationsaktivitet i början av 2024, är jag övertygad om vår förmåga att anpassa oss och övervinna dessa hinder. Branschorganisationen Svensk Solenergi prognostiserade tidigare i år att antalet solcellsinstallationer skulle minska med 32 % år 2024 jämfört med föregående år. Den minskade efterfrågan leder till högre konkurrens och en mer prispressad marknad.

Under inledningen av 2024 har vi fokuserat på att säkerställa en kostnadseffektiv organisation samtidigt som vi sett över våra fasta kostnader. Detta för att möta den högre konkurrensen och den mer prispressad marknaden. Vår ambition är vara en effektiv organisation som snabbt kan ställa om och anpassa verksamheten till rådande förutsättningar. Ett ytterligare fokus har varit att öka vår närvaro på marknaden för kommersiella kunder och fortsätta utveckla vårt produkt- och tjänsteutbud.

Som VD för Gosol Energy Group ser jag fram emot att fortsätta vår resa och att leda omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Med ett tydligt fokus kvalitet, långsiktighet, kundnöjdhet och hållbar tillväxt, är jag övertygad om att vi kommer att fortsätta skapa värde för våra aktieägare, kunder och samhället i stort.

Tack till alla våra medarbetare, kunder, och aktieägare för ert fortsatta stöd. Tillsammans bygger vi en ljusare och mer hållbar framtid.

Med vänliga hälsningar,

Jimmy Stensson
VD, Gosol Energy Group AB

 

Om Gosol Energy Group

Gosol är en helhetsleverantör inom nyckelfärdiga energilösningar. Bolaget erbjuder ett brett utbud av produkter och tjänster inom segmenten solcellssystem, ladd-infrastruktur, och batterilagring samt tillhörande mät- och lastbalanseringstjänster. Målsättning är att vara en ledande aktör i omställningen av samhället och energisystemet till 100 procent förnybar elproduktion och en elektrifierad transportsektor. Bolaget arbetar utifrån ledorden kvalité och engagemang med kundrelationen, teknisk kompetens och hållbarhet som grundpelare.

Bolagets kundgrupper och affärsområden är indelat i kategorierna privatkunder (konsumenter), bostadsrättsföreningar, lantbruk, kommersiella fastighetsägare samt energibolag. Bolagets produkt- och tjänsteutbud är anpassat för respektive kundgrupp och affärsområde. Gosol är idag verksamt i södra och mellersta Sverige och finns representerat i regionerna Blekinge, Halland, Jönköping, Kalmar, Kronoberg, Skåne, Stockholm, Sörmland, Västmanland, Uppsala, Västra Götaland, Värmland, Örebro och Östergötland.
 

Kontaktuppgifter

För ytterligare information, kontakta:

jimmy.stensson@gosol.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.