Connect with us

Marknadsnyheter

Rättelse Medimi AB Delårsrapport kvartal 2, 1 januari – 30 juni 2022

Published

on

Delårsrapporten är korrigerad på följande punkter:

  • Förtydligat att kassaflödet i inledande summering avser den löpande verksamheten
  • Kassaflödet för perioden januari – juni 2021 uppdaterat
  • Kassaflödesanalysen uppdaterad med emissionsnetto för 2022

April – juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 0,57 MSEK (0,27 MSEK), en ökning med 110%
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -4,25 MSEK (-4,56 MSEK)
  • Resultat per aktie* efter utspädning uppgick till -0,01 SEK (-0,01 SEK)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet: -4,17 MSEK (-4,55 MSEK)
  • Soliditeten per sista juni uppgick till 85% (92%)
  • Likvida medel vid periodens slut uppgick till 8,86 MSEK (20,62 MSEK)

Januari – juni

  • Nettoomsättningen uppgick till 0,98 MSEK (0,5 MSEK), en ökning med 97%
  • Resultat efter finansiella poster uppgick till -8,1 MSEK (-8,3 MSEK)
  • Resultat per aktie* efter utspädning uppgick till -0,03 SEK (-0,03 SEK)
  • Kassaflöde från löpande verksamhet: -7,78 MSEK (-8,67 MSEK)

*Beräknat utifrån antal aktier: 317 384 229

Vd har ordet

Fördubblad försäljning och ökat antal aktiva Medimi®Smart under andra kvartalet

Efter en stark inledning på året fortsätter den positiva försäljningsutvecklingen under det andra kvartalet med fler installerade enheter än någonsin tidigare. Danmark förstärker sin position som vår nyckelmarknad och vi har under det gångna kvartalet träffat fler och fler danska kommuner, vilka samtliga vittnar om vikten av välfärdsteknologi och ett ökat tryck på vård- och omsorgspersonal. Mot den bakgrunden är vi väl positionerade för att expandera vår lösning i Danmark, göra de anpassningar som krävs för att vinna mark i övriga nordiska länder och därmed bidra till en mer hållbar och trygg läkemedelsdispensering.

Medimi har fortsatt stort fokus på kostnader och kassaflödet för perioden uppgick till -4,17 miljoner kronor vilket var i linje med förväntan. Aktiv kostnadskontroll är fortsatt i fokus för oss. Tillväxten säkerställer att våra marginaler förbättras successivt.

Utvecklingen i Danmark
Som nämnt är det i Danmark merparten av vår tillväxt har skett under andra kvartalet. I Danmark är det primärt tre saker jag vill lyfta fram:
 

  • Slutförandet av testperioden i Midtjylland för medicinprojektet ”Medicin til tiden” ger oss möjlighet att vidga våra kontaktytor till samtliga 19 kommuner och vi är därmed inte begränsade till dialog med de fyra pilotkommunerna
  • En ökning av antalet installerade enheter i Danmark med 47% jämfört med första kvartalet i år
  • Uppstart av ny säljplattform i form av SKI (Statligt Kommun och Inköp) i samarbete med vår partner ATEA

Vi ser ett fortsatt mycket starkt intresse för vår lösning i Danmark, och vi arbetar med vår partner ATEA för att få det första SKI-avtalet på plats. Den höga aktivitetsgraden har även bidragit till att kommunen Ringsted har valt att avsluta sin Proof of Concept (PoC) tidigare än planerat, för att kunna implementera sitt nya elektroniska journalsystem (så kallat EOJ system). Ett fungerande EOJ system är en förutsättning för att kunna växla upp antalet enheter och koppla på fler användare. Ringsteds kommun är oerhört nöjda med Medimis helhetslösning och accelererar därmed implementationen av journalsystemet, för att i nästa skede kunna starta upp ett SKI-avtal med vår partner ATEA.

Aalborg kommun fortsätter att vara den klarast lysande stjärnan bland TIM kommunerna och de två resurserna som kommunen använder som säljstöd har deltagit i flertalet tv-inslag på nationell tv, som del av den miljardsatsning danska staten gör på välfärdstekniska lösningar. Noterbart och glädjande är att även övriga TIM-kommuner ökar antalet installerade enheter, med i snitt 50% i förhållande till kvartal ett.

I Midtjylland har Medimi®Smart, tillsammans med tre andra lösningar, testats som del av medicinprojektet Medicin til tiden och koordinerande enhet Faelles Service Center (FSC) har nu valt att avsluta testperioden. Det ger oss möjlighet att på djupet bearbeta alla nitton kommuner, medan FSC utvärderar lösningarna. De patienter som i dag använder vår lösning kommer även fortsättningsvis erbjudas möjlighet till att göra det och fler tillkommer kontinuerligt i regionen.

Trycket på vård- och omsorgspersonal har ökat avsevärt i Danmark de senaste åren och fler och fler lämnar branschen. Flykten från sjukvården har satt en signifikant press på kommunerna att köpa in välfärdstekniska lösningar som ska avlasta verksamheten och danska staten har ökat subventionerna på området avsevärt.

Sammantaget ser det lovande ut i Danmark och min förväntan är att den höga aktivitetsgraden fortsätter så att vi kontinuerligt kan öka antalet installerade enheter och knyta nya samarbetsavtal.

Utvecklingen i Norge
Tillsammans med vår norska partner Hepro har vi valt att temporärt pausa utrullningen av såväl den fjärde pilotkommunen som de tre befintliga testkommunerna. En av anledningarna är att implementering av ny teknik kräver att ordinarie personal kommit på plats igen efter sommarsemestrarna.

Vidare har det blivit tydligt för oss att i takt med att vi växer i fler kommuner och länder, ökar mängden önskemål på vad vår lösning ska klara av och vi utvecklar nu produkten för att möta de behoven. Det handlar även om att underlätta skalbarheten av vår produkt och förbereda systemet för större mängder installerade enheter. Här vill jag bland annat lyfta fram möjligheten till att kunna fjärrstyra vissa funktioner, som vi arbetar intensivt på att implementera.

Min bedömning och målsättning är att de uppgraderingar vi nu genomför av vår produkt starkt kommer att bidra till att vi så snart som möjligt återupptar den norska verksamheten. Det finns ett konkret intresse från flera norska kommuner för vår lösning och genom en adekvat genomförd pilot är vi väl rustade för att tillsammans med Hepro A/S koppla på fler kommuner.

Utvecklingen i Sverige
Under andra kvartalet kom Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) rapport gällande råd kring läkemedelsautomater, där lösdispensering omnämns. Det är att beteckna som en milstolpe då det är första gången SKR omnämner lösdispensering, som är den teknologi Medimi är baserad på.

Den svenska medicinhanteringsmarknaden är tämligen svårföränderlig och dospåsar har ett starkt fäste. Tack vare SKR:s skrivelse lyfts frågan om den individuella patientens behov och betydelsen av ökad följsamhet understryks. Det ger oss på Medimi väsentligt bättre möjligheter till konstruktiva diskussioner med kommuner och nyckelpersoner inom välfärdsteknologi.

Det är bland annat mot den bakgrunden vi gavs möjlighet att lämna anbud på upphandlingen till Umeå kommun beträffande Medicingivare. Den uppskattade årsvolymen är 4,5 MSEK icke jämnt fördelad på tre delområden, av vilka Medimis anbud är inriktat på delområdet Färdigförpackade behållare. Med den information vi har i dag förväntar vi oss ett svar på vårt anbud under hösten.

Det är vidare mycket glädjande att vårt initiala samarbete med Tunstall fortskrider enligt plan och att båda parter är fullt dedikerade att starta upp pilotprojekt med en eller flera svenska kommuner så att avsiktsförklaringen kan övergå i ett kommersiellt avtal. Vi noterar ett växande intresse från flera svenska kommuner, och med en stark etablerad partner som Tunstall kan vi på ett strukturerat sätt driva försäljning av vår lösning.

Närmsta framtiden
Under den senaste tiden har vi sett nya pandemirestriktioner, vilket har fått effekter i form av komponentbrist för Medimi®Smart. Under kvartalet har påverkan lett till ökade kostnader och förlängda ledtider. Tack vare god planering och hårt jobb har vi lyckats parera detta och inte drabbats av leveransproblem för vår läkemedelsrobot. För att säkra leveranser och minimera risken för leveransstopp kommer vi att reducera komponenter från Asien och styra inköpen till nordiska leverantörer i stället. Ett projekt som redan har initierats och leds av vår COO.

Kriget i Ukraina är en verklig tragedi och mycket oroande, men har inte haft någon betydande påverkan på bolaget då våra inköp och vår försäljning inte är relaterade till Ukraina eller Ryssland.

Vi försöker ständigt förbättra och förfina vårt erbjudande till kunder och har i kvartalet beslutat att paketera vår lösning på ett sätt som minimerar tröskeln för vårdpersonalen att gå över till en automatiserad läkemedelshantering. Här har vi redan vidtagit en rad åtgärder som kommer att göra skillnad, bland annat ett förenklat användargränssnitt på Medimi®Smart, samt möjligheten att fjärrstyra mjukvaruuppdateringar. Det arbetet kommer vi att accelerera under hösten då vi bygger in en rad funktioner som efterfrågas lokalt.

Mitt fulla fokus nu är att träffa kunder, befintliga liksom potentiella, för att bättre förstå hur vi kan möta deras behov och bidra till en avsevärt effektiviserad medicinhantering och att göra det på ett värdeskapande, hållbart och säkert sätt.

Alexander Johansson

Vd

Viktiga händelser under andra kvartalet

  • Den 2 maj inleder Medimi beräkningsperioden för utnyttjandekurs i Teckningsoption av serie TO5
  • Den 5 maj informerar bolaget att SKR (Sveriges Kommuner och Regioner) har publicerat råd samt information om läkemedelsautomater där Medimis doseringsteknologi omnämns
  • Den 24 maj meddelar bolaget att anbud har lämnats på upphandling i Umeå kommun
  • Den 3 juni meddelar bolaget att styrelsens ordförande lämnar sitt uppdrag och att Anders Haskel tillträder som ny styrelseordförande i Medimi AB
  • Den 7 juni meddelar bolaget att Teckningsoptioner av serie TO5 tecknades till cirka 79% och att Medimi tillförs cirka 4,9 MSEK
  • Den 17 juni meddelar bolaget att Alexander Johansson tillträder som vd i Medimi

Tidpunkter för ekonomisk information

  • Delårsrapport tredje kvartalet: 22 november 2022

Medimi AB (publ), vd Alexander Johansson, Scheelevägen 17, 223 63, Lund, Sverige, mobil 0737-777233

Om Medimi

Medimi AB utvecklar lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. Produkterna ligger i teknisk framkant och är utvecklade för integrering i IT-miljöer. Bolaget är noterat på Spotlight Stock Market och har sitt säte i Lund

https://www.medimiab.com/

Continue Reading

Marknadsnyheter

Slottsviken publicerar årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen får härmed avge årsredovisning avseende räkenskapsåret 2023

Årsredovisningen finns tillgänglig på Bolagets webbplats www.slottsviken.se

För mer information kontakta:

Jakob Österberg, VD

Slottsviken Fastighetsaktiebolag (publ)

Telefon 018-19 49 50

E-post jakob.osterberg@slottsviken.se

 
Om Slottsviken Fastighetsaktiebolag:

Slottsviken är ett fastighetsbolag som förvärvar, förvaltar och utvecklar attraktiva fastigheter i stadsnära områden. Bolaget grundades 1983 och har sitt huvudkontor i Göteborg. Slottsviken är noterat på Spotlight Stock Market sedan 1997 och handlas via banker och fondkommissionärer.

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.