Marknadsnyheter
Recas omvandlar kultförklarade larven till elskoter – lanserar Proof of Concept på ELRV 2.0

Larven, en kultförklarad snöskoter från 60-talet, var okonventionell när den kom men blev snabbt en symbol för svensk skoterkultur. Nu har skotern utvecklats till ett imponerande Proof of Concept på en unik elektrifierad skoter.
Det började med en servettskiss
Magnus Bredin och Micael Lawson träffades på ett skoterforum på nätet. Deras gemensamma passion för skoterkultur och elektrifiering satte fart på ett gemensamt projekt. Micael är VD och grundare av företaget Recas som har stor vana av elektrifieringsprojekt. Magnus hade redan påbörjat att elektrifiera Larven som ett hobbyprojekt som han kallade ELRV. I mötet föddes ELRV 2.0.
När man började skissa på ELRV insåg man att Larven, på sina blygsamma 76 kilo, hade ett perfekt utrymme för batteriet i tanken och förvaringsutrymmet. Dessutom kunde man ta bort variatorn för att placera elmotorn och drivningen bakom föraren för att nå optimal tyngdpunkt. Larven var som gjord för att elektrifieras.
”Larven är unik i sin enkla konstruktion. Att få elektrifiera drivlinan gör det hela än mer simplifierat,” säger Micael Lawson, VD och grundare Recas.
Med ett kraftfullt 48V-batteri och sin minimalistiska design blir ELRV därför en av de smidigaste elektriska skotrarna på marknaden. Genom smarta lösningar går batteriet lätt att lyfta ur och i under till exempel laddning eller förvaring och det blir lätt att växla batteriet. Batterierna förvaras på ett sätt som gör att de skyddas vid extrema väder, vilket ger längre livslängd och prestanda. Dessutom går batteriet att ladda i ett vanligt 230v väggutag.
För att möta dagens behov har man också sett till att ELRV fungerar bra att hänga på dragkroken. Produktionen kan ske på ett sätt som möter marknadens behov – man bygger nämligen skotern på ett unikt lågt antal artiklar. Det ger produktionsfördelar som ett bättre pris och en bättre vikt och gör ELRV unik i sitt segment som översnöfordon. Närmsta konkurrent klockar in på en bit över 300 kg.
Innovation och passion möts för en bättre framtid
Micael och Magnus har rötter i Jämtland, där Larven tillverkades mellan 60- och 80-talet. Faktum är att Micaels pappa till och med arbetade med företaget som tillverkade Larven när det begav sig. Den nya, moderna ELRV bevarar inte bara arvet utan tar det till en ny nivå. ELRV representerar inte bara en ny era för snöskotrar utan också en satsning mot en mer hållbar framtid för skoteråkning. Till exempel behåller man den unika konstruktionen där föraren hanterar styrningen genom skidor man sätter på fötterna. Det ger en intuitiv körupplevelse som påminner om skidåkning.
Sverige strävar mot fossilfrihet år 2045 och en 55% minskning av växthusgasutsläppen till 2030. Samtidigt har koldioxidutsläppet från skotrar och fyrhjulingar tredubblats sedan 1990-talet. ELRV minskar utsläppen och eliminerar dessutom den höga bullernivån traditionella snöskotrar för med sig. På så sätt störs inte djurlivet och skoterentusiaster får en mer harmonisk samexistens med naturen. Genom sin låga vikt har ELRV en mycket låg LCA och ett lägre klimatavtryck än befintliga skoterkoncept.
”Vi vill erbjuda en tyst, klimatsmart snöskoter som respekterar naturen och samtidigt levererar en unik åkupplevelse. ELRV är ett resultat av passion, innovation och har en stark koppling till svensk skoterkultur,” säger Micael Lawson.
Redo att ta steget mot produktion
Recas har stor vana av elektrifieringsprojekt och arbetar just nu med ett stort projekt för en kund som skall omvandla sina globala produkter från förbränningsmotor till elektrifiering. Nästa steg i utvecklingen av ELRV är att sätta upp en projektplan för konstruktion produktionssättning, och söker därför rätt samarbetspartner för projektet. Recas driver idag Saabs gamla utvecklingslabb, där man kör ELRVs utvecklingsprov. Det inkluderar också ett eget test- och mätlabb där man kan skapa CAD-ritningar för produkten.
ELRV representerar inte bara en ny era för snöskotrar utan också ett steg mot en mer hållbar framtid för skoteråkning.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Micael Lawson
VD och grundare
Recas AB
lawson@recas.se
+46 (0)702 099 910
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke