Connect with us

Marknadsnyheter

Redsense lägger sårvård i eget affärsområde som föreslås för utdelning av styrelsen

Published

on

Styrelsen i Redsense Medical AB har beslutat att lägga företagets sårvårdsprojekt i ett eget affärsområde. Vidare föreslår styrelsen att det nya affärsområdet som ett nästa steg ska delas ut till aktieägarna. Förslaget kommer att presenteras för aktieägarna på en extra bolagsstämma innan jul, och styrelsens förhoppning är att dotterbolaget ska kunna särnoteras innan sommaren 2021.

”Den smarta sårvårdsplattformen är en potentiellt revolutionerande teknik med omvälvande potential inom ett flertal marknadsområden. Den bygger på Redsenses teknologi för blodläckage i samband med hemodialys men adresserar helt nya marknader, och att särredovisa detta utvecklingsprojekt är därför ett logiskt steg som öppnar för större transparens både vad avser den renodlade medicintekniska delen i Redsense och för det nya projektet. Det är angeläget att hitta en form för utvecklingen som skapar största tänkbara värde för såväl bolaget som ägarna, och ett särnoterat bolag skulle ge respektive ledning den frihet som behövs för att identifiera och genomföra den bäst lämpade strategin för varje tekniks utvecklingsbana”, säger Bo Unéus, styrelsens ordförande, i en kommentar.

Företaget inledde satsningen på en smart sårvårdsteknologi baserad på tunna optiska sensorlager i november 2018. Den innovativa teknologin är tänkt att integreras i smarta bandage och plåster för att på ett kostnadseffektivt sätt möjliggöra individanpassad sårvård, bland annat inom brännskadesegmentet. Under 2019 erhölls patent i Sverige liksom positiv återkoppling på en internationell PCT-ansökan, och en prototyp har utvecklats och testats med framgångsrikt resultat.

Steg 1: nytt affärsområde tillskapas

I ett första steg kommer patenten som hör till sårvårdsdelen att föras över till ett separat dotterbolag, och ett avtal sluts med uppfinnarna om vidare utveckling tills teknologin är redo för en produktifiering. Även licensavtal uppdateras för att fungera med det nya upplägget. Styrelsen kommer att kalla till en extra bolagsstämma innan julhelgerna för att ge ägarna möjlighet att godkänna förslaget.

Kort information om sårvårdsprojektet har meddelats tidigare dels via pressreleaser och dels via företagspresentationer – se även sammanfattning nedan. Efter stämman kommer en intervju att publiceras med fördjupad information om projektet.

Steg 2: dotterbolaget delas ut till aktieägarna

I nästa steg, under början av 2021, kommer dotterbolaget att delas ut till aktieägarna. Planen är därefter att dotterbolaget ska kunna noteras innan sommaren 2021.

Styrelsen bedömer att en så kallad Lex ASEA-process är möjlig, vilket skulle innebära att aktieägarna inte blir skyldiga att betala skatt på utdelningen omedelbart utan först när de erhållna andelarna realiseras; anskaffningskostnaden för de ursprungliga aktierna delas vidare upp på aktierna i det ursprungliga och det avknoppade bolaget. Ett förhandsbesked kommer att sökas från skatteverket innan den extra bolagsstämman för att klargöra detta.

Om sårvårdsprojektet

Redsenses smarta sårvårdsteknologi är en vidareutveckling av företagets patientsäkerhetslösning för optisk identifiering av blodläckage i samband med hemodialys. I den patenterade sårvårdstekniken används tunna sensorlager för optisk mätning av diverse fysiologiska och biologiska parametrar i blod och sårvätskor. Sensorlagren kan användas separat eller integreras direkt i smarta bandage eller plåster som underlag för individuell sårvård, och planen har varit att kommersialisera tekniken som en tilläggslösning för existerande sårvårdsprodukter.

Marknaden för avancerad sårvård uppskattas vara värd i storleksordningen 100 miljarder kronor. Produkten bedöms vara särskilt lovande inombrännskadesegmentet med ett marknadsvärde om cirka 20 miljarder kronor. Som tidigare kommunicerats har Redsense en längre tid fört kontinuerliga diskussioner om samarbeten med stora globala aktörer inom sårvårdsområdet.

Denna information är sådan information som Redsense Medical AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom följande kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 november 2020, kl. 14:20 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta

Patrik Byhmer, CEO Redsense Medical AB (publ)

Phone: +46 35 10 60 30

patrik.byhmer@redsensemedical.com

Om Redsense Medical

Redsense Medical är en koncern med verksamhet i framförallt Europa och USA. Bolaget har utvecklat systemet Redsense, en medicinteknisk produkt som används för övervakning och larm vid blodläckage i samband med hemodialys. Redsense löser ett av de allvarligaste återstående säkerhetsproblemen med hemodialys – att snabbt upptäcka vennålsutdragning och kateterläckage. Systemet består av en patenterad fiberoptisk sensor, i utförande för antingen vennål eller centraldialyskateter, som kopplas till en larmenhet. Bolagets teknologi har sedan starten utvecklats utifrån önskemål och säkerhetskrav från vårdgivare inom dialyssektorn.

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

ICA lanserar årets grillnyheter: svenskt kött med amerikanska smaker

Published

on

By

Äntligen närmar sig grillpremiären. ICA lanserar årets grillnyheter bestående av svensk kyckling, svensk fläskytterfilé och svensk karré med rökighet och smak som för tankarna till den amerikanska södern. Dessutom lanseras en hushållsburgare som består av 60 procent nötfärs från svenska gårdar och 30 procent ärtfärs.

Första fredagen i maj brukar räknas som den officiella grillpremiären. Till årets säsong presenterar ICA fem grillnyheter som förgyller våren och sommarens alla grilltillfällen.

Nyheterna inom kycklingsortimentet är en snabbfilé (utbankad kycklingbröstfilé) samt grillspett. Samtliga är kryddade med en canjunkrydda, vanlig i södra USA, som kombinerar spiskummin, vitlöksgranulat, svartpeppar, paprika, oregano och chilipeppar.

Med våra grillnyheter vill vi inspirera och underlätta för fler att grilla alla dagar i veckan. I år har vi valt att satsa på omtyckta svenska styckdetaljer med smakrika kryddblandningar som passar en pressad vardagskväll likväl som en helgdag då man har lite mer tid framför grillen, säger Mats Heljestrand, kategorichef kött på ICA Sverige.

Årets fläskytterfilé har en rökig smak med tydlig chilihetta och årets karré är även den rökig i kombination med en balanserad sötma och viss pepprighet.

Hushållsburgaren är tillverkad av nötfärs och ärtfärs precis som hushållsfärsen som ICA lanserade under våren. Färsen har tagits fram för att göra det enkelt att äta mer växtbaserat i vardagen, utan att tumma på vare sig smak eller användningsområde och till ett lägre pris. Hushållsburgaren är gjord på hushållsfärs med fördelningen 60 procent nötfärs från svenska gårdar, 30 procent ärtfärs och resterande delar vatten, lök, potatis och kryddor. Jämfört med traditionell nötfärs ger ICA Hushållsfärs cirka 28 procent lägre klimatavtryck*.

Folkets glass – svenskarna har valt smak!

För att avsluta grillmåltiden på bästa sätt presenterar ICA en nygammal glassfavorit från förra året. Glassen röstades fram genom en tävling på ICAs sociala medier där svenska folket fick skicka in förslag på sin drömglass. Över tusen förslag på smakkombinationer skickades in och flest röster fick krämig vaniljglass med mango- och passionsfruktssås toppad med hyvlad vit choklad.

*Beräknat utifrån klimatavtrycket för nötfärs respektive vegetarisk färs i RISE klimatdatabas.

För mer information
ICA Gruppens presstjänst, telefon: +46 (0)10 422 52 52, e-post: press@ica.se
ica.se, icagruppen.se

ICA Sverige är den ledande dagligvaruaktören i Sverige. Med fokus på mat och måltider vill ICA Sverige göra varje dag lite enklare. De drygt 1200 fristående ICA-handlarna äger och driver butikerna själva. ICA Sverige har avtal med handlarna om bland annat gemensamma inköp, logistik, marknadskommunikation och butiksutveckling. ICA Sverige är en del av ICA Gruppen. För mer information se icagruppen.se och ICA.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till press- och analytikerkonferens i Stockholm för presentation av Concentrics första kvartal 2024

Published

on

By

Concentrics delårsrapport för första kvartalet (januari-mars) 2024 kommer att publiceras den 8 maj 2024, klockan 08.00 CET.

Klockan 10.00 CET är media, investerare och analytiker välkomna till Tändstickspalatset, Västra Trädgårdsgatan 15 i Stockholm, för en presentation av rapporten.

Det kommer också att vara möjligt att delta via webbsändning/telefonkonferens. VD och koncernchef Martin Kunz och CFO Marcus Whitehouse kommer att hålla presentationen på engelska, och den följs av en frågestund. Vi ser fram emot din medverkan. Mer detaljerad information finns nedan:

Press- och analytikerkonferens kl. 10:00 CET (09:00 BRITTISK TID)

  1. Gå till webbsändningen:

https://edge.media-server.com/mmc/p/bfap7uo9

  • Tryck på knappen Spela upp eller uppdatera sidan i webbläsaren om webbutsändningsvideon inte laddas automatiskt.
  1. Telefonkonferens:
  • Deltagare måste registrera sig i förväg på länken nedan. Efter registrering får varje deltagare ett telefonkonferensnummer och en unik personlig PIN-kod.
  • Med början 10 minuter innan konferenssamtalet inleds måste deltagarna använda den information för att komma åt konferenssamtalet som finns i den e-post som skickas ut vid registrering. Deltagarna kan även använda funktionen för att bli uppringda istället för att ringa närmaste telefonkonferensnummer.
  1. Onlineregistrering för telefonkonferens:

https://register.vevent.com/register/BIf1cbd5c1ef4d434987b02f594574f0c5

För ytterligare information, kontakta Gregory Asante på telefon: +44 121 445 6545 eller e-post: info@concentricab.com

Concentric AB är en innovatör inom flödeskontroll och flödeskraft, och är en leverantör till ledande tillverkare av entreprenadmaskiner, lastbilar, lantbruksmaskiner och industriprodukter. Koncernen har en global närvaro med tillverkning i USA, Tyskland, Storbritannien, Sverige, Indien och Kina. Concentrics fokus är att skapa ledande teknik genom innovativa lösningar och därigenom möta våra kunders hårda hållbarhetskrav. Concentric erbjuder motorprodukter som smörjmedels-, kylmedels- och bränslepumpar, och hydraulikprodukter som omfattar kugghjulspumpar och hydraulaggregat. Concentric erbjuder även flertalet produkter som utvecklats för den snabbt växande marknaden för el- och hybridfordon, däribland elektriska vatten- och oljepumpar, elektriska fläktar, temperaturregleringssystem och elektrohydraulisk styrning. 2023 hade koncernen en omsättning om 4 205 MSEK och 1 282 anställda.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.