Connect with us

Marknadsnyheter

Regeringens fritidskort gör att Svenska Kryssarklubben kan erbjuda skolor från Göteborg att undervisa på segelfartyg i projektet ”Skoltid utan skärmtid”

Published

on

Tack vare pengar från regeringens fritidskort får 80 elever i årskurs nio från Göteborgs skolor ha lektioner under två dagar ombord på ett av Svenska Kryssarklubbens Seglarskolas segelfartyg. Idag, tisdag 24 september, var Svenskt Friluftslivs ordförande Cecilia Magnusson ombord för att se hur pengarna från fritidskortet blir verklighet. Ämnen som geografi, matematik, biologi och historia blandas med fysisk aktivitet utomhus. Färdigheter som att arbeta i grupp ingår också. Projektet heter ”Skoltid utan skärmtid”.

Svenska Kryssarklubben har fått 155 000 kronor till ”Skoltid utan skärmtid” från regeringens fritidskort, fördelat av Svenskt Friluftsliv.

– Det här är vårt första projekt som vi kan genomföra för ungdomar inom ramen för regeringens fritidskort. Vi är mycket glada att ha fått dessa pengar som ger ungdomarna, ofta från utanförskapsområden, lärdomar för livet samt viktiga kunskaper om sjösäkerhet samtidigt som vi ger dem en upplevelse, säger Fredrik Norén, Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare, som också var ombord på Atlantica tillsammans med Cecilia Magnusson samt Jerker Paulsson som är ordförande för Svenska Kryssarklubbens Seglarskola.
 

Många ungdomar kommer sällan eller aldrig ut i naturen utan tillbringar alldeles för mycket tid framför skärmar. Genom att erbjuda skolorna att bedriva undervisning ombord under två dagar med övernattning kombinerar de lärande med aktivitet. Seglingen skapar också ökad sammanhållning i klassen och kan motverka mobbning.

Tre skolor från Göteborg har valts ut och två har redan genomfört sina lektioner ombord på segelfartyget Atlantica på vattnet utanför Göteborg. Den 26 – 27 augusti deltog 30 elever från årskurs 9 med två lärare från Påvelundsskolan, samt fjärde och femte september 26 elever från 9:an med två lärare från Kärraskolan. Den tredje skolan, Kålltorpsskolan, har sitt roliga kvar, 24 elever från 9:an samt två lärare ska göra seglatsen den 23 och 24 september.

– Vi är nöjda med gensvaret från våra ideella. Det har gått snabbt från det att vi fick det positiva beskedet på vår ansökan i början på juli, till att den första klassen var ute på seglats i slutet av augusti, säger Fredrik Norén.

Här är några reaktioner från de som varit med:

”Ett stort tack för två fantastiska dagar. Både elever och vi lärare uppskattade upplägget. Ni skapade minnen för livet”, skriver en lärare som varit med.

”Utan mobil?, jag tycker det var bra. Det blev en befrielse. Vi i klassen hade en öppen, genuin och rolig konversation inom olika ämnen”, skriver en elev.

Om regeringens fritidskort, enligt regeringens hemsida:

Fritidskortet ska ge barn och unga i åldrarna 8 – 16 år ökad tillgång till idrott, kultur, friluftsliv och annat föreningsliv.  Det ska innehålla ett värde som kan användas som betalning för fritidsaktiviteter inom till exempel idrottsrörelsen, friluftsorganisationer och andra organisationer inom civilsamhället och kulturområdet. Beloppets storlek kommer att ha en differentierad utformning för att särskilt stötta barn och unga i socioekonomiskt utsatta hushåll att ta del av fritidsaktiviteter. Barn och unga med funktionsnedsättning eller andra behov av särskilt stöd ska uppmärksammas så att fritidskortet kommer dem till godo i lika stor utsträckning som för andra barn och unga.

Om Svenska Kryssarklubben:

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtföreningar med 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav, sjö och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv. Kryssarklubben har funnits i 101 år. Den bildades ur en önskan om en förening för familjer; män, kvinnor och barn, som är på sjön på sin fritid. Kryssarklubbens inriktning var från början säkerhet, utbildning i navigation och säkerhet på sjön, tips och inspiration samt gemenskap. Så är det än i dag – 101 år av båtglädje!

www.sxk.se

Om Svenska Kryssarklubbens Seglarskola:

Svenska Kryssarklubbens Seglarskola är Sveriges första, största och äldsta inom sitt område, startade år 1957.  Skolan lär ut segling, sjömanskap och navigation till både ungdomar och vuxna.

Fartygen både sköts om och framförs av ideellt arbetande entusiaster. Ombord under seglingarna finns befälhavare, styrman, kock, båtsman och instruktörer. Befälen har både formell kompetens och Seglarskolans egen utbildning. Seglarskolan har tre segelfartyg: Atlantica – som används för projektet ”Skoltid utan skärmtid”, Gratia och Gratitude.

www.sxkseglarskola.se

Kontaktperson:

Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén, 070 194 32 97

Alla bilder: Foto: Svenska Kryssarklubben
Bilden med kvinna vid rodret: Cecilia Magnusson som är ordförande i Svenskt Friluftsliv.
Med de 3 vuxna, från höger: Svenska Kryssarklubbens generalsekreterare Fredrik Norén, mitten – Cecilia Magnusson ordförande Svenskt Friluftsliv samt höger – Jerker Paulusson ordförande Svenska Kryssarklubbens Seglarskola. 
Bild på ungdomarna från Kålltorpsskolan, 24 elever från 9:an, som hade undervisning ombord på segelfartyget Atlantica. 

Fredrik Norén
Generalsekreterare

Svenska Kryssarklubben
08-448 28 86
070-194 32 97
 

Svenska Kryssarklubben är en av världens största båtklubbar med över 40 000 medlemmar. Kryssarklubben är för dig som vill få ut mer av ditt båtliv och som älskar båt, hav, sjö och skärgård för segel eller motor. Syftet med föreningen är att inspirera till ett aktivt båtliv, ökad gemenskap och dela erfarenheter och kunskaper för ett säkrare och miljövänligare båtliv. Kryssarklubben har funnits i 101 år. Den bildades ur en önskan om en förening för familjer; män, kvinnor och barn, som är på sjön på sin fritid. Kryssarklubbens inriktning var från början säkerhet, utbildning i navigation och säkerhet på sjön, tips och inspiration samt gemenskap. Så är det än i dag – 101 år av båtglädje!

www.sxk.se 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.