Marknadsnyheter
Regummeringen av lastbilsdäck minskar koldioxidavtrycket betydligt – ett nyproducerat däck har nästan fyra gånger högre utsläpp


Det finns en enorm skillnad i koldioxidutsläpp mellan nyproducerade lastbilsdäck och regummerade däck. Den största skillnaden handlar om råvaror. Det krävs betydligt mindre råvaror i produktionen av regummeringsmaterial än i produktionen av nya däck. Regummerade däck av hög kvalitet ger samma köregenskaper som nya däck och utöver att de är skonsammare för miljön så är de också kostnadseffektiva. Även leveranssäkerheten är hög eftersom Vianor har en egen regummeringsfabrik i Sverige.
Regummerade lastbilsdäck är populära i Norden därför att de både sparar pengar och ger lika bra köregenskaper som nya däck. Dessutom är de ett smart miljöval. En undersökning som NordicOffset har gjort i uppdrag av Vianor visar att produktionen av nya lastbilsdäck genererar nästan fyra gånger högre utsläpp än produktionen av regummeringsmaterial. Undersökningen gjordes enligt principen Life Cycle Assessment (LCA) som är en standardiserad metod för att mäta en produkts utsläpp under hela dess livscykel.
Färre råvaror största skillnaden
– Den största skillnaden gäller råvaror. I tillverkningen av regummeringsmaterial behövs inte lika mycket råvaror som i produktionen av nya däck. Även skillnader i själva produktionsprocessen och i logistiken minskar utsläppen. Regummeringen sker i Sverige och därför blir leveranserna till kunder korta, berättar Ulf Neckmar, produktchef för regummerade däck på Vianor Sverige.
Regummerade lastbilsdäck är ett bra exempel på grönt tänkande inom däckbranschen. Regummerade däck av hög kvalitet ger samma premium-egenskaper som nya däck, de är kostnadseffektiva och bidrar till att minska koldioxidavtrycket. Vianor har fem regummeringsfabriker i Norden, en i Sverige, två i Finland samt två i Norge. Vianor ser en ljus framtid för regummerade däck och investerar därför ständigt i nya maskiner.
Kalkylator kartlägger fordonsflottans koldioxidavtryck
Baserad på undersökningen utvecklade Vianor en kalkylator som man kan använda för att räkna hur mycket lägre fordonsflottans koldioxidavtryck blir om man använder regummerade däck i stället för nya däck.
– Vi vill erbjuda våra kunder lösningar som stöder deras affärsverksamhet och som även har en positiv miljöpåverkan. Våra kunder kan använda kalkylatorn för att kartlägga sitt koldioxidavtryck, säger Ulf Neckmar.
Om du är intresserad av kalkylatorn så kontakta Vianors kontaktpersoner.
Hög leveranssäkerhet
Vid regummeringen av däck kan kunden välja mönstret efter användningsbehovet. Regummerade däck testas enligt samma metoder som nya däck vilket garanterar hög kvalitet och en utmärkt slitstyrka. Sortimentet av slitbanor till regummerade däck motsvarar sortimentet av nya däck och i sortimentet finns både premium-produkter och billigare alternativ.
– Vianor använder Noktop-regummeringsmaterial. Av årets produkter vill jag speciellt nämna vinterslitbanan Noktop Hakkapeliitta E2, Noktop 75 för släpvagnar och som en nyhet Noktop Hakka Trailer för släpvagnar. Alla slitbanor är av hög kvalitet och har tre års garanti. Även tillgången på regummerade däck ligger på hög nivå. Däck som finns på lager kan monteras direkt och om man vill regummera sina egna däckstommar så är leveranstiden endast cirka två veckor, säger Ulf Neckmar.
Läs mer:
Undersökning om lastbilars CO2-utsläpp.
Mer information:
Ulf Neckmar, Product Manager, tel. 070 720 8062
Helene Kohlström, Marketing Manager, Nokian Tyres Sverige, tel. 08-474 7447,
helene.kohlstrom@nokiantyres.com
Facebook I Instagram I Linkedin
Vianor är en bil-och däckservicekedja som är verksam i 17 länder. Våra anläggningar servar både privat- och företagskunder och vårt mål är att bli branschens mest pålitliga och bekväma samarbetspartner. Vårt nät är starkast i Norden där vi har både egna och partnerägda anläggningar. Vianor tillhör koncernen Nokian Tyres. Läs mer: www.vianor.se
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke