Connect with us

Marknadsnyheter

Resandet ökar i nya kollektivtrafiksystemet

Published

on

Det nya kollektivtrafiksystemet genererar ett ökat resande. Skellefteå buss siffror för stadstrafiken i september 2019 visar att 639 fler resor gjorts jämfört med samma månad ifjol.
– Det är glädjande att det vi faktiskt kan mäta visar på en positiv utveckling. Ökningen av resenärer beskriver vilken stor potential som finns när vi kommer att kunna skala upp trafikvolymen framöver, säger Kristoffer Hedenström, tf vd och trafikchef på Skellefteå buss.

Den 19 augusti införde Skellefteå det nya kollektivtrafiksystemet som ska möjliggöra för fler i kommunen att välja buss som färdmedel. Trafikvolymen har därefter delvis skurits ner i stadstrafiken när Skellefteå buss behövt hantera resursbrist och tilläggsbeställningar.
– Kompetensförsörjningen är en prioriterad fråga för oss och vi anstränger oss för att kunna rekrytera fler chaufförer. Höstens debatt har satt ljuset på hur viktig kollektivtrafiken är för ett växande Skellefteå. Vi har stor tilltro till det nya systemet när det har nått full funktionalitet och vill driva detta framåt tillsammans med kommunen. Vår ambition är fortsatt att kunna erbjuda mer trafik igen efter årsskiftet, även kopplat till vad den nya utredningen om kollektivtrafiken kommer fram till. Det förenklar att växla upp genom den nya grunden i systemet där linjerna i stads- och regiontrafiken numera kommunicerar med varandra, säger Kristoffer Hedenström.

95 875 resor i september
September är den första hela kalendermånaden där det nya systemet kan jämföras med tidigare år. 95 875 resor i stadstrafiken genomfördes i september 2019. I september 2018 var antalet resor 95 236.
– Med tanke på att vi temporärt behövt skala ner trafikvolymen i stadstrafiken på grund av resursbrist, är det antal turer som vi körde i september i år nivåmässigt jämförbara med det som ifjol kördes i det gamla systemet och den så kallade mellanlistan, säger Kristoffer Hedenström och fortsätter:
– Vi är ödmjuka inför det faktum att omläggningen har medfört störningar för våra kunder. Vi vädjar om förståelse och tålamod, samtidigt som vi för fullt arbetar vidare med att stärka vårt erbjudande inom kollektivtrafiken som kommer att gynna såväl befintliga som nya resenärer som väljer oss. De kvarvarande månader som återstår av året är vanligtvis också starka månader resenärsmässigt för Skellefteå buss – när kylan kryper på tenderar fler att se fördelarna med det gemensamma resandet.

Tillförordnad vd
Kristoffer Hedenström fungerar som tillförordnad vd på Skellefteå buss under den pågående rekryteringsprocessen av en ny vd efter att Andreas Olofsson avslutat sin tjänst.
– Kristoffer har ett stort förtroende inom företaget och den kompetens som krävs för att ta över vd-rollen under några månader till dess att vi har en ny vd på plats. Vi befinner oss i en övergångsperiod med stora och löpande trafikfrågor att hantera och där är Kristoffer en trygg kraft, säger Roger Marklund, styrelseordförande i Skellefteå buss.

För ytterligare info, kontakta:
Kristoffer Hedenström, tf vd, Skellefteå buss, 0910–72 56 06

Skellefteå Buss är det marknadsledande kollektivtrafikbolaget i Västerbotten. Som ett av de större bussföretagen i norra Sverige är vi stolta över att skapa större tillgänglighet, fler arbetstillfällen och nya fossilfria transportsätt. Vi tror att en hållbar framtid skapas genom omtanke. Med ledorden ”Tänk om” vill vi utveckla och utmana oss själva och andra att ta ännu bättre hand om miljön, samhället och varandra. Det finns en bredd i vår verksamhet som spänner över regional linjetrafik, stadstrafik i Skellefteå, flygbussen, sambulans, färdtjänstbussar, skoltrafik, beställningstrafik för kommunala ändamål och hockeybussarna. Vi driver även en egen serviceorganisation med egna verkstäder. Skellefteå Buss har funnits sedan 1974 och är helägt av Skellefteå kommun. Totalt förfogar företaget över ett 130-tal fordon och cirka 240 anställda.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

RaySearch och C-RAD tecknar samarbetsavtal

Published

on

By

RaySearch Laboratories AB (pub) och C-RAD AB är glada att kunna tillkännage ett samarbetsavtal som syftar till att gemensamt utveckla innovativa lösningar och produkter för att förbättra kvaliteten på strålbehandling.

Fokus för samarbetet är att undersöka hur C-RAD:s ytskanningsteknologi kan utnyttjas vid dosplanering i RaySearchs dosplaneringssystem RayStation. Idag används ytorna från Catalyst+, C-RAD:s system för ytguidad strålbehandling, under bildtagning och behandling. Genom att göra Catalysts+ ytor tillgängliga i RayStation®* skapas många användningsmöjligheter. En sådan är att expandera en CBCT-bild, som har ett begränsat avbildningsområde, genom att använda information från ytskanningen. Detta kommer att leda till ett mer komplett återskapande av patientens anatomi, vilket i sin tur resulterar i ett mer tillförlitligt underlag för kliniska beslut. Som ett första resultat av samarbetet kommer ovan beskrivna tillämpning att demonstreras under den pågående mässan ESTRO. Därefter kommer andra användningsområden av företagens respektive produkter att utforskas.

Cecilia de Leeuw, vd och koncernchef, C-RAD: “Vi är mycket glada över samarbetet med RaySearch, genom vilket vi ska förbättra och hitta nya innovativa lösningar i vår gemensamma kamp mot cancer.”

Johan Löf, grundare och vd, RaySearch: “Jag ser fram emot att samarbeta med C-RAD, vars kontor dessutom ligger nära oss i Sverige. Den ytterligare information om patientens anatomi som tillhandahålls genom ytskanning via Catalyst+ har potential att avsevärt förbättra olika steg i dosplaneringsprocessen för strålbehandling i RayStation.”

För mer information vänligen kontakta: 
Johan Löf, grundare och vd, RaySearch Laboratories AB (publ) 
Tel: +46 (0) 8 510 530 00 
johan.lof@raysearchlabs.com  

Om C-RAD 
C-RAD utvecklar ytskanningsteknologi för strålterapi för att möjliggöra en mycket exakt dosavgivning till tumören och samtidigt skydda frisk vävnad från oönskad exponering. Med hjälp av höghastighets 3D-kameror i kombination med förstärkt verklighet stöder C-RAD den initiala patientpositioneringen och övervakar patientens rörelser under behandlingen för att säkerställa hög tillförlitlighet, ett effektivt arbetsflöde och ökad noggrannhet. C-RAD övervakar patientens rörelse utan att använda markörer eller ytterligare dos för att ge den högsta nivån av patientsäkerhet och komfort.
 C-RAD AB är noterat på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på c-rad.com.

Om RaySearch 
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicintekniskt företag som utvecklar innovativa mjukvarulösningar för att förbättra cancervården. RaySearch marknadsför RayStation®* dosplaneringssystem (TPS) och onkologiinformations-systemet (OIS) RayCare®*. De senaste tilläggen i RaySearchs produktlinje är RayIntelligence® och RayCommand®*. RayIntelligence är ett molnbaserat analyssystem för onkologi (OAS) som cancerkliniker kan använda för att samla in, strukturera och analysera data. Behandlingsstyrsystemet (TCS) RayCommand är utformat som en länk mellan behandlingsmaskinen och systemen för dosplanering och onkologiinformation. 

Programvara från RaySearch har sålts till drygt 1 000 kliniker i 43 länder. Företaget grundades år 2000 som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm och aktien är noterad på Nasdaq Stockholm sedan 2003. Mer information finns på raysearchlabs.com. 
 
Om RayStation 
RayStation®* är ett flexibelt, innovativt dosplaneringssystem som används av många ledande cancercenter världen över. Det kombinerar unika funktioner för adaptiv terapi, flermålsoptimering och marknadsledande algoritmer för optimering av behandlingsplaner för HDR-brachyterapi och extern strålbehandling med fotoner, elektroner och protoner samt heliumjoner och koljoner. RayStation har stöd för ett stort antal behandlingsmaskiner. Det möjliggör att all behandlingsplanering kan göras i ett och samma system och att befintlig utrustning kan utnyttjas maximalt. RayStation kan integreras fullständigt med RayCare®*. Genom att harmonisera behandlingsplaneringen skapas bättre vård för cancerpatienter över hela världen. 

* Regulatoriskt godkännande krävs på vissa marknader.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Styrelsen i S2Medical AB (publ) har beslutat att bolagets årsredovisning även ska utgöra en kontrollbalansräkning, vilket till följd senarelägger bolagets årsredovisning

Published

on

By

Styrelsen i S2Medical AB (publ) (”S2Medical” eller ”Bolaget”) har i enlighet med aktiebolagslagen (25 kap 13 §), upprättat en kontrollbalansräkning (”KBR”) genom att besluta att balansräkningen i bolagets årsredovisning även skall utgöra en KBR. I syfte att ge Bolagets revisor tillräcklig frist för att möjliggöra denna process har styrelsen valt att senarelägga publiceringen av Bolagets årsredovisning med 6 dagar till den 9 maj 2024.

Beslutet att upprätta KBR grundar sig i att Bolagets egna kapital för närvarande är lägre än hälften av det registrerade aktiekapitalet. Styrelsen ser det inte som sannolikt att denna brist kommer att elimineras enbart genom regleringen av bolagets tillgångar och skulder i samband med genomförandet av den godkända rekonstruktionsplanen. Då både KBR och det positiva utfallet av företagsrekonstruktionen visar på livskraft anser styrelsen att en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital är en tillräcklig åtgärd för att helt eliminera kapitalbristen. Styrelsen avser därför att föreslå en minskning av Bolagets registrerade aktiekapital. Förslaget kommer att inkluderas i kallelsen till Bolagets kommande årsstämma för beslut.

Vi ser positivt på framtiden och jag uppfattar detta som en nödvändig administrativ åtgärd för att justera ett oproportionerligt stort aktiekapital på över 16 miljoner SEK.” Säger Bolagets CEO, Petter Sivlér

Denna information är sådan som S2Medical AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-05-03 20:38 CET.

Kontaktuppgifter
Petter Sivlér – CEO, S2Medical AB (publ)
Telefon: +46 (0)8-70 000 50
E-post: petter.sivler@s2m.se

Certified Adviser
Vator Securities AB
Telefon +46 (0)8-580 065 99
Hemsida: www.vatorsec.se 
Epost: ca@vatorsec.se

Om S2Medical 
S2Medical AB (publ) är ett medicintekniskt bolag som utvecklar och säljer innovativa sårläkningsprodukter för hela sårläkningsprocessen med fokus på brännskador och kroniska sår. Bolaget har utvecklat eiratex®, ett nytt cellulosabaserat material för läkning av svåra brännskador och kroniska sår. Materialet läker sår effektivt och därmed minskar både lidande för patienter samt kostnader för hälso- och sjukvården. 

Aktiens kortnamn: S2M

Aktiens ISIN-kod: SE0011725084

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återkallelse: Santa Maria Tex Mex Style Dip

Published

on

By

Paulig återkallar Santa Maria Dip Tex Mex Style, 250 gram, med bäst före-datum 01/01/2026. Anledningen är att ett antal produkter istället för Tex Mex Style Dip kan innehålla ostdipp, som innehåller allergenen mjölk. Konsumenter uppmanas att reklamera produkten.  

Produkten återkallas som en försiktighetsåtgärd. Ostdippen (Santa Maria Dip Nacho Cheese Style) innehåller mjölk och utgör därmed en hälsorisk för konsumenter som är allergiska mot mjölkprotein.

Visuellt är det enkelt att särskilja produktinnehållet då Dip Tex Mex Style är grön och ostdippen är gul.

Paulig, som äger varumärket Santa Maria, är i kontakt med leverantören av produkten för att säkerställa att åtgärder vidtas för att förhindra att problemet återuppstår.

Ersättning för konsument

Konsumenter ombeds att inte konsumera produkten med det angivna bäst-före-datumet, spara produkten och kontakta Santa Marias Konsumentkontakt för ersättning:

E-mail: konsumentkontakt@santamaria.se
Telefonnummer: 020-67 42 00

Reklamationsformulär på Santa Marias hemsida: https://www.santamariaworld.com/se/om-santa-maria/kontakta-oss/ 

Presskontakt
Eva Berglie
Kommunikationschef
Paulig Scandinavia & Central Europe
0708-99 19 37
eva.berglie@paulig.com

Paulig är ett familjeägt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur – för både människa och planet. Paulig erbjuder smaker i alla former: kaffe och drycker, Tex Mex och kryddor, snacks och växtbaserade alternativ. Företagets varumärken är Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Pauligs omsättning uppgick 2022 till 1,1 miljarder euro. Företaget har 2 300 passionerade medarbetare i 13 länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour. www.pauliggroup.com 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.