Marknadsnyheter
Resandet ökar i nya kollektivtrafiksystemet
Det nya kollektivtrafiksystemet genererar ett ökat resande. Skellefteå buss siffror för stadstrafiken i september 2019 visar att 639 fler resor gjorts jämfört med samma månad ifjol.
– Det är glädjande att det vi faktiskt kan mäta visar på en positiv utveckling. Ökningen av resenärer beskriver vilken stor potential som finns när vi kommer att kunna skala upp trafikvolymen framöver, säger Kristoffer Hedenström, tf vd och trafikchef på Skellefteå buss.
Den 19 augusti införde Skellefteå det nya kollektivtrafiksystemet som ska möjliggöra för fler i kommunen att välja buss som färdmedel. Trafikvolymen har därefter delvis skurits ner i stadstrafiken när Skellefteå buss behövt hantera resursbrist och tilläggsbeställningar.
– Kompetensförsörjningen är en prioriterad fråga för oss och vi anstränger oss för att kunna rekrytera fler chaufförer. Höstens debatt har satt ljuset på hur viktig kollektivtrafiken är för ett växande Skellefteå. Vi har stor tilltro till det nya systemet när det har nått full funktionalitet och vill driva detta framåt tillsammans med kommunen. Vår ambition är fortsatt att kunna erbjuda mer trafik igen efter årsskiftet, även kopplat till vad den nya utredningen om kollektivtrafiken kommer fram till. Det förenklar att växla upp genom den nya grunden i systemet där linjerna i stads- och regiontrafiken numera kommunicerar med varandra, säger Kristoffer Hedenström.
95 875 resor i september
September är den första hela kalendermånaden där det nya systemet kan jämföras med tidigare år. 95 875 resor i stadstrafiken genomfördes i september 2019. I september 2018 var antalet resor 95 236.
– Med tanke på att vi temporärt behövt skala ner trafikvolymen i stadstrafiken på grund av resursbrist, är det antal turer som vi körde i september i år nivåmässigt jämförbara med det som ifjol kördes i det gamla systemet och den så kallade mellanlistan, säger Kristoffer Hedenström och fortsätter:
– Vi är ödmjuka inför det faktum att omläggningen har medfört störningar för våra kunder. Vi vädjar om förståelse och tålamod, samtidigt som vi för fullt arbetar vidare med att stärka vårt erbjudande inom kollektivtrafiken som kommer att gynna såväl befintliga som nya resenärer som väljer oss. De kvarvarande månader som återstår av året är vanligtvis också starka månader resenärsmässigt för Skellefteå buss – när kylan kryper på tenderar fler att se fördelarna med det gemensamma resandet.
Tillförordnad vd
Kristoffer Hedenström fungerar som tillförordnad vd på Skellefteå buss under den pågående rekryteringsprocessen av en ny vd efter att Andreas Olofsson avslutat sin tjänst.
– Kristoffer har ett stort förtroende inom företaget och den kompetens som krävs för att ta över vd-rollen under några månader till dess att vi har en ny vd på plats. Vi befinner oss i en övergångsperiod med stora och löpande trafikfrågor att hantera och där är Kristoffer en trygg kraft, säger Roger Marklund, styrelseordförande i Skellefteå buss.
För ytterligare info, kontakta:
Kristoffer Hedenström, tf vd, Skellefteå buss, 0910–72 56 06
Skellefteå Buss är det marknadsledande kollektivtrafikbolaget i Västerbotten. Som ett av de större bussföretagen i norra Sverige är vi stolta över att skapa större tillgänglighet, fler arbetstillfällen och nya fossilfria transportsätt. Vi tror att en hållbar framtid skapas genom omtanke. Med ledorden ”Tänk om” vill vi utveckla och utmana oss själva och andra att ta ännu bättre hand om miljön, samhället och varandra. Det finns en bredd i vår verksamhet som spänner över regional linjetrafik, stadstrafik i Skellefteå, flygbussen, sambulans, färdtjänstbussar, skoltrafik, beställningstrafik för kommunala ändamål och hockeybussarna. Vi driver även en egen serviceorganisation med egna verkstäder. Skellefteå Buss har funnits sedan 1974 och är helägt av Skellefteå kommun. Totalt förfogar företaget över ett 130-tal fordon och cirka 240 anställda.
Taggar:
Marknadsnyheter
En elektriker invald i LO:s ledning
Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.
”Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.
”Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.
Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.”
Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.
Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se
Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se
Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten
Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.
Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.
Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.
Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.
– Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.
Konsert |
Uppladdad data/abonnent |
Nedladdad data/abonnent |
Total mängd använd data/abonnent |
Gårdagens konsert |
80 MB |
110 MB |
190 MB |
Beyoncé 11 maj 2023 |
54 MB |
95 MB |
150 MB |
Final Mello 9 mars 2024 |
45 MB |
82 MB |
125 MB |
Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert
Mest använda appar för att dela data tex video och bilder |
Mest använda appar för ta emot data |
iCloud, 12,91% |
Snapchat, 19,16% |
Snapchat, 12,41% |
Instagram, 17,31% |
Facebook, 5,58% |
TikTok, 9,74% |
Instagram, 3,69% |
Facebook, 9,09% |
Whatsapp, 1,9% |
iCloud, 8,01% |
Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)
Land |
Andel av utländska besökare |
Andel av alla besökare |
USA |
34,4% |
8,4% |
Danmark |
10,1% |
2,5% |
Finland |
8,7% |
2,1% |
Norge |
8,1% |
2,0% |
Storbritannien |
6,9% |
1,7% |
Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.
För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.
Marknadsnyheter
Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g
Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.
Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.
Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.
Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.
Coop beklagar det inträffade.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients