Connect with us

Marknadsnyheter

RMD:s bidrag till digitaliserad järnväg nominerat till InfraAwards 2024

Published

on

Varje år genomför InfraSweden innovationstävlingen InfraAwards, där vinnaren ges finansiering på upp till 500 000 kronor att föra ett innovationsprojekt framåt. Tävlingsbidragen ska ha potential att bidra till en mer hållbar transportinfrastruktur och i år är temat uppkoppling, digitalisering och AI. Railway Metrics and Dynamics (RMD) är en av de tre finalisterna i årets tävling.

Om InfraSweden
InfraSweden är ett innovationsprogram i Sverige som syftar till att utveckla hållbar och effektiv infrastruktur. Programmet är en del av Vinnovas satsning på strategiska innovationsområden och samlar aktörer från näringsliv, akademi och offentlig sektor. Fokus ligger på att främja innovation inom byggande, underhåll och drift av transportinfrastruktur. Genom samarbeten och finansiering av projekt bidrar InfraSweden till att möta framtidens behov av klimatsmarta och kostnadseffektiva lösningar.

Tävlingsbidraget
Railway Metrics and Dynamics (RMD) tävlingsbidrag har titeln ”Digitalisera Malmbanan” och bygger på ett uppkopplat system baserat på sensorer och AI för övervakning och intelligent beslutsstöd inom järnvägstrafiken.

Digitaliseringen av järnvägen har alltid legat RMD varmt om hjärtat, men eftersom malmbanan är av Sveriges viktigaste järnvägssträckor med avgörande betydelse för Sveriges ekonomi är det extra viktigt. De senaste fem åren har det skett 9 allvarliga urspårningar, den senaste i Vassijaure nära norska gränsen i februari 2024.

Planerat underhåll avgörande
Den enkelspåriga järnvägen är känslig och de tunga lasterna sliter ut rälerna i förtid och skapar utmattningssprickor. Urspårningar ger allvarliga konsekvenser i form av uppsliten räls, skador på fordon och vagnar, långa förseningar och stora ekonomiska förluster.

Med hjälp av RMD:s sensorteknik och AI-baserade system kan skador på både lok, vagnar och banan upptäckas i tid. Det här innebär i sin tur att underhållet kan planeras, åtgärder kan prioriteras och rätt arbete kan utföras vid rätt tidpunkt. På så sätt kan förseningarna minskas.

Om en urspårning trots allt skulle inträffa, får lokföraren genast en varning via RMD:s ”MyTrainApp”. På så sätt kan föraren stanna tåget och minimera omfattningen av skadorna.

Vikten av övervakning i realtid
RMD:s förslag för att digitalisera järnvägen bygger på uppkopplad sensorteknik i kombination med AI och Machine Learning. Mycket detaljerad data om statusen på lok, vagnar, kontaktledning och själva bansträckningen skickas till ett AI-baserat system där den analyseras i realtid. Informationen kan enkelt delas till exempelvis Trafikverket eller tredje part.

En av tre finalister
RMD har utsetts som en av tre finalister i InfraSwedens tävling InfraAwards 2024 med tävlingsbidraget ”Digitalisera Malmbanan”.

– Det här är mycket roligt – och ett tecken på att vi lyckats förklara de uppenbara vinsterna med vårt AI-baserade sensorsystem på ett bra sätt, säger Jan Lindqvist, VD på Railway Metrics and Dynamics.

Vinnaren presenteras av InfraSweden och Smart Built Environment den 15:e januari på Transportforum i Linköping.

För mer information, vänligen kontakta:

Jan Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70-587 76 26
E-mail:
jan.lindqvist@railwaymetrics.com

Om Railway Metrics and Dynamics Sweden AB (publ)

RMD är ett svenskt IT-bolag som utvecklar och säljer en systemplattform för analys och övervakning av transport och infrastruktur i realtid. Plattformen består av ett moln- och realtidsbaserat system med patenterad teknik, baserad på avancerade algoritmer och artificiell intelligens, för förvaltning av tillgångar (så kallad ’asset management’). Inledningsvis har Bolaget valt att fokusera på järnvägsindustrin, såsom lok, tågvagnar, räls och annan järnvägsinfrastruktur, men RMD:s system kan med fördel användas inom övriga transport- och infrastrukturmarknader, inklusive byggmarknaden samt humanmarknaden. För järnvägsindustrins aktörer gör Bolagets system det möjligt att bedriva transport med ökad effektivitet, säkerhet, punktlighet och lönsamhet. RMD:s aktier handlas på NGM Nordic SME.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bio Vitos ingår förlikningsavtal

Published

on

By

Bio Vitos Pharma (”Bolaget”) har tecknat ett förlikningsavtal med Norvolt AS och Norvolt Capital AS (”Motparterna”), avseende den kreditfacilitet som tidigare tecknats mellan parterna och som gick ut den 31 december 2024. Bolaget har hävdat att Motparterna brutit mot avtalet och parterna har idag ingått ett förlikningsavtal där Bio Vitos får rätt till en ersättning om 300 000 kr.

För ytterligare information, kontakta:

Bio Vitos Pharma AB (publ)

Jesper Birgemo

Tel: +46 (0) 70 895 39 34

Om Bio Vitos Pharma AB

Bio Vitos Pharma utvecklar, producerar och kommersialiserar järnsuccinat för behandling av järnbrist. Bolaget är noterat på Nasdaq First North Growth Market.

FNCA Sweden AB är Certified Adviser till bolaget.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Viktig milstolpe passerad inför kommande leverans till kund

Published

on

By

Biofrigas CryoSep-anläggning har, inför kommande kundleverans, idag passerat en viktig milstolpe då en granskning av en oberoende tredje part genomförts med godkänt resultat vilket betyder att färdigställandet av anläggningen nu kan avslutas.

Som en del i tillverkningen av anläggningar av det här slaget ingår att de skall granskas av en oberoende part för att säkerställa att anläggningen uppfyller relevanta krav. Bland annat genomförs en granskning av anläggningen samt en så kallad provtryckning för att säkerställa att inga läckage förekommer. Dessa steg har nu genomförts av en extern, oberoende, part med godkänt resultat.

För att kunna genomföra denna granskning måste anläggningen vara färdigmonterad med undantag för att den isolering som skall minska energiförluster i anläggningen inte kan vara på plats. Detta för att isoleringen förhindrar vissa delar av den visuella inspektionen. När granskningen nu är genomförd kan arbetet med att isolera anläggningen färdigställas, ett arbete som nu påbörjas och beräknas pågå kommande veckor. När anläggningen är färdigisolerad sker slutlig inkoppling av styrsystem och provdrift påbörjas. Slutligen konfigureras anläggningen med kundens driftsinställningar innan leverans.

Anläggningen som Biofrigas bygger skall förvätska biogas från kundens befintliga rötkammare där gödsel från lantbrukets verksamhet omvandlas till biogas.

– Det är ett viktig milstolpe vi nu lägger bakom oss och jag är mycket nöjd med det arbete vårt team har presterat så att vi nu kan gå vidare med att göra anläggningen redo för leverans, säger Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB.

Då bolaget nu går in i en ny fas från utveckling till kommersialisering har bolaget under januari justerat sin organisation efter den översyn som nämndes i bolagets senaste kvartalsrapport. Det utvecklingsarbete som bedrivits med prestandauppgradering av CryoSep samt framtagande av produktvarianten CryoSep P går in i en mindre resurskrävande fas och anpassas därefter. Samtidigt har bolaget ökat sina resurser inom installation och driftsättning inför kommande leveranser.

För ytterligare information om Biofrigas, vänligen kontakta:
Jonas Stålhandske, VD Biofrigas Sweden AB
jonas.stalhandske@biofrigas.se
070-38 00 838
 

Om Biofrigas
Biofrigas Sweden AB (publ.) är ett svenskt bolag med säte i Göteborg. Biofrigas grundades 2012 och har utvecklat biogasanläggningen CryoSep. CryoSep ger ekonomiska möjligheter att producera flytande biogas (LBG) även för mindre verksamheter, något som tidigare enbart varit tillgängligt för större verksamheter. Småskalig produktion av flytande biogas passar för användning inom till exempel lantbruk samt i mindre reningsverk och industri. Biofrigas är noterat på Spotlight Stock Market.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Förslag för en effektiv elektrifiering av transportsektorn

Published

on

By

Utredningen om elektrifierade transporter har överlämnat sitt betänkande till infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Utredaren har haft i uppdrag att föreslå åtgärder för att undanröja hinder för elektrifieringen av transportsektorn.

– Elektrifieringen av transportsektorn är viktig för att skapa hållbar tillväxt och bidra till Sveriges högt ställda klimatpolitiska ambitioner. Utredningens förslag kommer nu att ligga till grund för fortsatt beredning inom Regeringskansliet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Utredningen föreslår bland annat att lokala trafikföreskrifter om förbud mot trafik med lastbil som meddelats i ett bullerkänsligt område ska få innefatta särskilda bestämmelser om undantag för lastbil utan förbränningsmotor som drivs med el eller vätgas. Utredningen föreslår också att en samfällighetsförening som förvaltar en gemensamhetsanläggning som avser en parkeringsplats eller ett garage ska få installera laddningsinfrastruktur på parkeringsplatsen eller i garaget.

Utredningen föreslår vidare en möjlighet att sammankoppla interna elnät som inte omfattas av krav på nätkoncession, och att Energimarknadsinspektionen får möjlighet att medge dispens från koncessionsplikt för innovativa projekt.

Mer information

SOU 2024:97 Mot en effektiv elektrifiering av transportsystemet – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.