Marknadsnyheter
Så drabbades Stenungsund av skredet


Ett år har passerat sedan en bit av E6:an utanför Stenungsund gled i väg i ett stort skred när slänten ovanför rasade. Industriområden, vägar, natur och privat egendom drabbades av omfattande skador. E6 öppnades redan 5 juli. Andra effekter tar längre tid att reparera. Kommunen har sökt statligt stöd för kostnaderna efter skredet. Det lokala näringslivet lider fortfarande av sviterna.
Den första tiden släpptes inga berörda företag in i rasområdet, utom dem som skötte insatsen professionellt. Frågorna var många.
– Vi hade ett möte med de största arbetsgivarna och bjöd särskilt in de företag som drabbades av skredet och fick tillträdesförbud. Vi ville informera dem om processen så snabbt vi kunde veckan efter skredet. Därefter skickade vi regelbundet uppdateringar till dem. Även om de ibland tyckte att informationen kom för sällan, gjorde vi vårt bästa för att hålla dem informerade. Även när vi inte hade några nyheter att dela, säger Jessica Waller, näringslivschef i Stenungsund.
Efter en tid kunde företagarna företagen ansöka om tillstånd för att, under under en timme åt gången, hämta saker från sina lokaler.
– Vi skapade en rättssäker process för detta från grunden på bara några dagar. Vi försökte hantera deras ansökningar så snabbt som möjligt och strävade efter att fatta beslut samma dag. Vid flera tillfällen var jag själv på plats för att släppa in företagen så att de kunde hämta det de behövde.
Många företagare Under denna period hade jag många samtal med företagare som mådde väldigt dåligt, eftersom de inte kunde driva sina verksamheter som vanligt.
– Dessa samtal påverkade mig också som medmänniska. Det var enormt frustrerande att inte kunna ge svar på när tillträdesförbudet skulle upphöra, och verksamheterna kunde återgå till det normala.
Återställningen gick snabbare än beräknat. Jessica Waller har inte kartlagt vilka entreprenörer som har handlats upp av de underleverantörer som har anlitats av kommunen och Trafikverket men säger att återställningen har gett lokala jobb på olika sätt.
Skälet till den snabba öppningen av E6:an är att återställningen leddes med högt tempo som ledstjärna. E6:an mellan Oslo och Göteborg är tungt trafikerad, ett centralt stråk för privattrafik, kollektivtrafik och näringslivets godstransporter. Varje dag passerar runt 20 000 fordon på motorvägen förbi Stenungsund.
– Trafikverket forcerade tidplanen genom att köra med parallella processer genom hela återställandet. Det vill säga att de planerad, projekterade och byggde samtidigt. Detta är något som vi också har applicerat vid återuppbyggnaden av Ucklumsvägen och Norumsån, säger Fredric Arpfjord, samhällsbyggnadschef i Stenungsund.
De totala kostnaderna för hantering av skredet uppgick fram till och med sista juli till 12,8 miljoner kronor. För Trafikverket blev kostnaderna lägre än dem som staten avsatte som en specialinsats. Men kommunen står med en merkostnad som än så länge ser ut att drabba skattebetalarna.
– Vi har drabbats hårt. Återuppbyggnaden av den infrastruktur som kommunen ansvarar för samt utgifter i samband med skredet beräknas kosta kommunen 270 miljoner kronor. En investering av den storleken skulle få stora konsekvenser för kommunens driftsekonomi under en lång period framöver, säger Fredric Arpfjord.
Det kommer enligt honom att leda till neddragningar i kärnverksamheter och till att andra nödvändiga investeringar inte kommer att kunna genomföras. Därför har kommunen vänt sig till regeringen och ansökt om ekonomiskt stöd för att finansiera återställandet av kommunal infrastruktur, exempelvis genom att kommunen får ta del av de outnyttjade medel Trafikverket har för återställande av motorvägen.
Är allt som vanligt nu då, i övrigt?
– När det gäller E6, så är den öppen som innan skredet. Men eftersom Ucklumsvägen fortfarande är under återställande, är det många som tvingas till långa omväger om man ska från den östra till västra sidan av kommunen eller tvärt om.
Samtidigt pågår processer där lokala företagare är brottsmisstänkta, vilket bland annat kan resultera i stora skadestånd.
– Vi låter rättvisan ha sin gång och kommenterar inte pågående brottsprocesser, säger Jessica Waller.
Läs även:
https://www.stenungsund.se/nyheter/nyheter/2024-08-30-stenungsunds-kommun-soker-statligt-stod-for-kostnader-efter-skredet
Om du frågor till Stenungsunds kommun näringslivskontor, kontakta:
Jessica Waller, Näringslivschef, Mobil: 070-087 46 40, E-post: jessica.waller@stenungsund.se
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke