Marknadsnyheter
Så står partierna kring tobak- och nikotinprodukter inför valet
I våras lanserade Snusbolaget ett valmanifest för att rikta strålkastarljuset mot hur svenska politiker fattar beslut och stiftar lagar som rör snus och nikotinportioner. Utgångspunkten i manifestet är att tobaksrökning är världens allvarligaste folkhälsoproblem. Det är en global epidemi som årligen orsakar mer än åtta miljoner människors död. Rökning är en av de främsta påverkningsbara riskfaktorerna för sjukdom och förtida dödlighet.
I manifestet presenterar Snusbolaget bland annat konkreta förslag för en lägre tobaksrelaterad dödlighet, en långsiktig skattepolitik och en hållbar marknad för nikotinprodukter.
– Vi står upp för en miljon svenskar, som har hittat en lösning för en hälsosammare njutning utan stora hälsoskador. Vi står upp för medvetna val och stöttar också alla de rökare som ännu inte tagit steget och bytt till ett bättre alternativ. Vi hade gärna sett att politiken jobbar ännu hårdare för en nollvision för tobaksrelaterade dödsfall, där vi i vårt manifest har flera konkreta förslag, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget.
Flertalet är för förbud mot langning och en nollvision för tobaksrelaterade dödsfall
Snusbolaget har ställt frågan till samtliga riksdagspartier kring hur de ställer sig till några av förslagen från manifestet där alla utom Moderaterna och Vänsterpartiet har svarat.
Flera partier är beredda att införa ett straffansvar för langning, det vill säga ett förbud att överlämna tobak och nikotinprodukter till minderåriga som är förenat med en straffbestämmelse. Bakom detta förslag ställer sig Socialdemokraterna, Centerpartiet, Miljöpartiet, Sverigedemokraterna och Kristdemokraterna. Moderaterna har tidigare i riksdagens socialutskott framlagt liknande förslag. Även en nollvision för tobaksrelaterade dödsfall är något som faller i god jord hos partierna och där är Kristdemokraterna och Centerpartiet tydligast för en sådan vision, medan Socialdemokraterna meddelar att de inte har några sådana planer.
Så här svarar partierna på några av Snusbolagets förslag i valmanifestet.
(Moderaterna och Vänsterpartiet har valt att inte svara på dessa frågor)
Är ni beredda att, eller vill införa, ett straffansvar för langning, det vill säga ett förbud att överlämna tobak och nikotinprodukter till minderåriga som är förenat med en straffbestämmelse?
Socialdemokraterna: Vi står bakom det förslag (från riksdagen, red. anm.) som uppdrar regeringen om att göra langning av tobak och nikotinprodukter straffbart.
Miljöpartiet: Ja, det är vi beredda att överväga.
Centerpartiet: Vi vill att det ska finnas en skarp åldersgräns för samtliga nikotin/tobaksprodukter och att det även ska vara förbjudet för privatpersoner att överlåta produkterna till personer under 18 år.
Liberalerna: Liberalerna anser inte att man ska införa ett straffansvar för langning av tobak och nikotinprodukter. Vi tror inte att det är rätt verktyg för att möta problemen som är kopplade till att myndiga personer köper ut till minderåriga.
Kristdemokraterna: Ja, för att minska risken för att unga får tillgång till nikotinprodukter.
Sverigedemokraterna: Ja. Sverigedemokraterna röstade för tillkännagivandet som riktades till regeringen, där regeringen uppmanas att se över frågan om att göra det straffbart för privatpersoner att överlåta eller sälja tobaks- och nikotinprodukter till personer under 18 år.
Anser ni att det bör fastställas en nollvision för tobaksrelaterade dödsfall? Om ja: hur eller på vilket sätt vill ni nå nollvisionen för tobaksrelaterade dödsfall?
Socialdemokraterna: I nuläget finns inga planer på att fastställa en nollvision kring tobaksrelaterade dödsfall.
Miljöpartiet: För att nå målet om nollvision för tobaksrelaterade dödsfall behöver vi satsa på det förebyggande arbetet för unga. En viktig del i det är ett införande av en lag om tobaksfri skolgång. Vi vill också se ett exponeringsförbud av tobaksprodukter.
Centerpartiet: Ja. Den viktigaste folkhälsofrågan är att minska på tobaksrökning. Det är fortfarande många människor som dör och ännu fler som insjuknar i sjukdomar kopplade till rökning. Nikotin är starkt beroendeframkallande. Användning av tobaksprodukter på annat sätt än rökning är inte heller neutralt ur ett hälsoperspektiv. Det finns därför anledning att skydda inte minst barn från dessa produkter.
Liberalerna: För Liberalerna handlar folkhälsoarbetet och de förebyggande hälsoinsatserna om kunskap och respekt för individens självbestämmande. Den enskildes motivation ska styra alla insatser som erbjuds. Tobaks- och nikotinpolitiken ska präglas av ett målmedvetet preventivt arbete. Information, punktskatter och förbud mot tobaksreklam – även i sociala medier, där unga befinner sig, tror vi är verktyg som ger makt till individen. Alla som använder nikotin ska ha tillgång till nikotinavvänjning via hälso- och sjukvården.
Kristdemokraterna: Ja, Rökning är den enskilt största påverkbara orsaken till en rad allvarliga sjukdomar inklusive hjärt-kärlsjukdomar och cancer. Förutom lidande för den drabbade och dennes anhöriga påverkas samhällsekonomin av varje cancer- och sjukdomsfall. Direkta vårdkostnader, läkemedel, strålbehandling och kirurgi är några kostnader vid sidan av sjukfrånvaro. Det är otvetydigt så att ett aktivt folkhälsoarbete inom tobaksområdet ger stora vinster för den enskilda människan och för samhället i stort. Det är därför en angelägen uppgift att få fler att sluta röka och att förebygga så att personer inte börjar. Det ska vara svårt att börja och lätt att sluta röka. Dessutom ska det i möjligaste mån förhindras att någon utsätts för passiv rökning.
Sverigedemokraterna: Vi har inget emot nollvisioner för något som är dåligt, sen ska man vara lite varsam med att okritiskt skapa nya institutioner som ger upphov till byråkrati finansieras med offentliga medel. Den långsiktiga trenden är att bruket av tobaksprodukter i Sverige minskar, vilket visar att det man gör i Sverige (folkbildning etc.) faktiskt fungerar, vilket är positivt. För att bättre kunna arbeta målinriktat med en nollvision krävs det likaså att hänsyn tas till tobaks- och nikotinprodukters olika skadeverkningar. Sverigedemokraterna anser att politiken avseende tobaks- och nikotinprodukter måste utgå från fakta. Man måste fokusera på ett resultatinriktat arbete för att minska skador och rädda liv.
Markus Lindblad
Informationschef
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se
Marknadsnyheter
En elektriker invald i LO:s ledning
Idag valdes Louise Olsson till förste vice ordförande på LO:s kongress. Det är första gången i LO:s 126-åriga historia som en elektriker blir invald i LO:s ledning.
”Valberedningen har försökt bygga ett starkt lag, och nu vill vi fortsätta arbeta för ett starkt, enat LO,” säger Louise Olsson om det nya uppdraget.
”Som ett av de mindre yrkesförbunden är detta något stort – vi har äntligen en elektriker i LO:s ledning,” tillägger hon.
Elektrikernas ordförande Urban Pettersson är också nöjd över valet: ”Som ordförande är jag stolt och glad att Louise Olsson är vald till LO:s förste vice ordförande. Det är historiskt för vår del eftersom det är första gången någon från Elektrikerna blir invald i LO:s ledning.”
Louise Olsson har dessförinnan varit vice ordförande i Elektrikernas förbundsledning. Till hösten kommer en ny vice ordförande att väljas till Elektrikerna.
Urban Pettersson, förbundsordförande
010-434 05 92
urban.pettersson@sef.se
Louise Olsson, Elektrikernas vice ordförande
010-434 05 97
louise.olsson@sef.se
Diana Oldenburg, kommunikationschef
010 434 05 90
diana.oldenburg@sef.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten
Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.
Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.
Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.
Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.
– Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.
Konsert |
Uppladdad data/abonnent |
Nedladdad data/abonnent |
Total mängd använd data/abonnent |
Gårdagens konsert |
80 MB |
110 MB |
190 MB |
Beyoncé 11 maj 2023 |
54 MB |
95 MB |
150 MB |
Final Mello 9 mars 2024 |
45 MB |
82 MB |
125 MB |
Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert
Mest använda appar för att dela data tex video och bilder |
Mest använda appar för ta emot data |
iCloud, 12,91% |
Snapchat, 19,16% |
Snapchat, 12,41% |
Instagram, 17,31% |
Facebook, 5,58% |
TikTok, 9,74% |
Instagram, 3,69% |
Facebook, 9,09% |
Whatsapp, 1,9% |
iCloud, 8,01% |
Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)
Land |
Andel av utländska besökare |
Andel av alla besökare |
USA |
34,4% |
8,4% |
Danmark |
10,1% |
2,5% |
Finland |
8,7% |
2,1% |
Norge |
8,1% |
2,0% |
Storbritannien |
6,9% |
1,7% |
Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.
För mer information, vänligen kontakta:
Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com
Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media
Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.
Marknadsnyheter
Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g
Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.
Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.
Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.
Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.
Coop beklagar det inträffade.
För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 eller media@coop.se
Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.
Taggar:
-
Analys från DailyFX8 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter1 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter5 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke
-
Marknadsnyheter6 år ago
Tudorza reduces exacerbations and demonstrates cardiovascular safety in COPD patients