Marknadsnyheter
Saab in på anseendetoppen, fast fashion i botten – Sveriges högst och lägst ansedda företag 2024
Fem nya företag gör entré på topplistan där Saab flyger direkt in på fjärdeplatsen tillsammans med Apoteket. Tesla fortsätter snabbt nedåt på bottenlistan som i år domineras av ”fast fashion”. Ikea ligger kvar som etta efter fem års mätningar och det kinesiska klädföretaget Shein faller ytterligare. Det visar den senaste undersökningen av Reputation and Trust Analytics som avslöjar hur svenska folket rankar företags anseende.
Svenskt näringsliv präglas av snabba skiftningar i allmänhetens uppfattning. Att fem nya företag tar plats på årets topplista speglar en dynamisk och föränderlig omvärld där allmänhetens fokus snabbt förändras.
– De snabba förändringarna på topplistan är ett tydligt tecken på att företagens anseende inte är statiskt. Vi ser dessutom nya branscher ta plats i allmänhetens medvetande, vilket speglar en orolig omvärld som omformar prioriteringar och preferenser säger Alexander Widén, senior rådgivare på Reputation and Trust Analytics.
I ett internationellt perspektiv är den svenska allmänheten signifikant känsligare för organisationers anseende i jämförelse med närliggande marknader, till exempel Norge och Danmark.
– Svenskar är mycket känsliga för företags anseenden och vi agerar utifrån våra uppfattningar. Vi stöttar företag som möter våra förväntningar – och vi straffar dem som inte gör det, säger Alexander Widén.
Försvarsindustrin kommer in i värmen
Svenskarna släpper inte nationalklenoden Ikea som favorit, bolaget har legat i topp i fem år. Desto fler förändringar har skett i övrigt där fem nya bolag gjort entré på topplistan: Apoteket, Saab, Willys, Rusta och Folksam är nya för i år.
– Att försvarsindustrin hamnar i toppen i en svensk anseendemätning hade varit otänkbart för bara några år sedan, nu flyger Saab in på en delad fjärdeplats med Apoteket vilket säger en del om vår förändrade världsbild, säger Ingrid Landahl, grundare av Comma, experter på krishantering och företagskommunikation.
Undersökningen bygger på vilka företag svenska folket spontant kommer att tänka på när de får frågan om vilka som har högt och lågt anseende. Därefter får respondenterna även svara på frågor huruvida de kan tänka sig att söka jobb hos, investera i eller köpa företagets produkter och tjänster. På så sätt kan sambandet mätas mellan anseende, intressenters beteenden och företagets långsiktiga konkurrenskraft.
– Därför är det också intressant att Apoteket lyckats komma upp ”top-of-mind” i mätningen. Att Apoteket uppfattas som pålitligt är inte så konstigt men här har de på något sätt lyckats sticka ut i en bransch där företagen generellt haft problem att särskilja sig, säger Ingrid Landahl.
Willys och Rusta är också nya in vilket kan handla om att svenskarna premierar lågprisbolag i sämre tider, men samtidigt gäller inte det inom ”fast fashion” där hela fyra bolag nu ligger på bottenlistan.
– Till skillnad från den lågprisade klädindustrin uppfattas dagligvaruhandelns lågprisaktörer mer positivt. Det visar hur olika branscher bedöms, belönas och straffas på helt skilda sätt, konstaterar Alexander Widén.
Fast fashion dominerar bottenlistan
Nya in på bottenlistan är Temu, Zara, Shell och Nordea. Det innebär att bottenlistan i år domineras av fyra företag inom fast fashion: Shein, Temu, Zara och H&M.
– Fast fashion har fått mycket uppmärksamhet under året som en ohållbar bransch med till exempel bilder som sprids på dumpade textilier. Tillsammans med artiklar och inlägg om kopierade plagg, dåliga arbetsvillkor och usel kundservice hos de utländska aktörerna driver det anseende i botten, säger Ingrid Landahl.
Årets kartläggning visar dessutom att arbetsplats, ansvarstagande och styrning är centrala dimensioner som starkt påverkar allmänhetens uppfattning om företag.
– Lågprisföretag i klädindustrin kämpar med sitt anseende. Fast fashion förknippas med bristande hållbarhet, låg kvalitet och svaga arbetsvillkor – en kombination som urholkar både förtroendet och konkurrenskraften, säger Alexander Widén.
Anseende – såväl tillgång som risk
Teslas resa nedåt har varit exceptionellt snabb och har fortsatt i år. Tesla låg 2021 och 2022 på plats sex på topp-listan, i år är de i stället sexa från botten.
– Det finns både fördelar och risker med att ha en profilerad huvudägare, Tesla hade aldrig fått sådant snabbt och positivt genomslag utan Elon Musk, men nu har han snarast blivit en belastning för varumärket, säger Ingrid Landahl.
Anseende har potential som en oerhörd tillgång. Samtidigt utgör anseendet en stor affärsrisk när uppfattningar hos intressenter utvecklas i icke önskad riktning.
– Ett lågt anseende är mer än bara en imagefråga – det äter sig in i kärnan av verksamheten. Det påverkar försäljningen, försvårar rekryteringen och gör det svårare att locka investerare. Att ignorera anseendet är att riskera framtiden, säger Alexander Widén.
Metodik
Reputation and Trust Analytics kartlägger företags anseende och analyserar dess påverkan på intressenters beteenden med en datadriven metod. Årets analys, den femte i ordningen för den svenska marknaden, bygger på två steg och omfattar totalt 11 235 validerade undersökningar.
I steg 1 tillfrågades 1 000 svenskar om vilka företag de spontant associerar med högt respektive lågt anseende. De 30 mest frekvent nämnda företagen kvalificerades för steg 2.
I steg 2 utvärderade 4 612 svenskar dessa företag med Reputation and Trust Analytics analysmodell. Undersökningen kartlade anseendet utifrån åtta dimensioner: styrning, finansiell prestanda, ledarskap, innovationsförmåga, dialog, produkt, arbetsplats och ansvar.
Respondenterna, representativa för Sveriges befolkning (15 – 65 år, viktade efter kön, ålder och bostadsområde), svarade också på frågor om sin vilja att stötta företagen genom köp, investeringar eller jobbsökande. Metodiken etablerar ett mätbart samband mellan anseende och intressentstöd, det vill säga företagens möjligheter att verka framgångsrikt och konkurrenskraftigt.
Läs mer om Reputation and Trust Analytics: https://reputationandtrust.com/
För mer information kontakta:
Alexander Widén, senior rådgivare, Reputation & Trust Analytics
+46 70 471 23 32
alexander.widen@reputationandtrust.com
Ingrid Landahl, grundare och vd, Comma
+46 70 657 33 34
ingrid@comma.se
Om Reputation & Trust Analytics:
Reputation & Trust Analytics hjälper företag att kartlägga, förstå och stärka sitt anseende med en evidensbaserad och datadriven metodik. Vi visar hur anseende formar förtroende och beteenden hos intressenter, och ger organisationer verktygen att arbeta insiktsdrivet för ökad konkurrenskraft och hållbarhet. Som dotterbolag till T-Media, marknadsledande i Finland och skapare av analysmodellen 2013, bygger vi på erfarenheter från över 2 000 undersökningar globalt. Vårt svenska kontor öppnade 2024.
Om Comma:
Comma är en kommunikationsbyrå med fokus på Corporate Communications. Vi hjälper företag och organisationer att kommunicera tydligt och slagkraftigt, bygga och underhålla ett gott anseende, hantera kriser och att driva förändringar. Comma grundades 2004 och våra kunder och uppdrag finns inom näringsliv, organisationer och politik. Comma samarbetar med Reputation & Trust Analytics och använder undersökningen i arbetet för sina kunder.
Taggar:
Marknadsnyheter
Robert Hellgren: ”Med TimeFlow skapar vi säkrare arbetsplatser för hantverkare”
Robert Hellgren: TimeFlow revolutionerar säkerheten i hantverksbranschen
Entreprenören Robert Hellgren har med sitt innovativa affärssystem TimeFlow skapat en lösning som inte bara effektiviserar företagens vardag – det räddar också liv. Med avancerad AI-teknik och smarta säkerhetsfunktioner hjälper TimeFlow hantverkare att minimera risker och skapa tryggare arbetsplatser. Vill du ligga steget före? TimeFlow är verktyget som gör skillnad.
Hur AI och maskininlärning revolutionerar hantverksbranschen: Robert Hellgren och TimeFlow visar vägen
Hantverksbranschen står inför en teknologisk revolution där AI och maskininlärning kan förändra hur företag arbetar, planerar och levererar sina tjänster. I centrum av denna förändring står entreprenören och innovatören Robert Hellgren, som med sitt banbrytande affärssystem TimeFlow sätter nya standarder för effektivitet och digitalisering inom branschen. TimeFlow är mer än bara ett system – det är en vision om en moderniserad och framtidssäkrad hantverkssektor.
AI och maskininlärning: En game changer för hantverkare
AI och maskininlärning erbjuder unika möjligheter att förbättra processer och fatta bättre beslut baserat på data. För hantverksföretag innebär det att:
- Automatisera rutiner: Uppgifter som tidsrapportering, fakturering och projektplanering kan automatiseras, vilket sparar tid och minskar risken för fel.
- Analysera data i realtid: Genom att samla in och analysera data kan företag få insikter om projektens framsteg, kostnader och potentiella risker.
- Förutse problem: AI-algoritmer kan identifiera risker innan de uppstår, vilket minskar förseningar och kostsamma misstag.
”Vi är mitt i en teknologisk revolution där AI och maskininlärning ger oss verktygen att arbeta smartare, inte hårdare,” säger Robert Hellgren, grundaren av TimeFlow.
TimeFlow: Robert Hellgrens vision i praktiken
TimeFlow är ett affärssystem som utnyttjar kraften i AI och maskininlärning för att förenkla och förbättra hantverksföretagens verksamhet. Robert Hellgren har skapat TimeFlow med hantverkarnas verkliga behov i åtanke, och systemet är designat för att vara både användarvänligt och tekniskt avancerat.
Med TimeFlow kan företag:
- Automatisera projektledning: Systemet optimerar resurser och schemaläggning med hjälp av AI.
- Förbättra säkerheten: TimeFlow identifierar risker på arbetsplatsen och föreslår åtgärder för att minimera olyckor.
- Spara tid och pengar: Genom att eliminera manuella processer frigörs tid som kan läggas på att leverera högkvalitativa tjänster.
”TimeFlow är inte bara ett affärssystem – det är en plattform som hjälper företag att växa och anpassa sig till en digital framtid,” förklarar Robert Hellgren.
Ett steg före med TimeFlow
En av de största fördelarna med TimeFlow är dess skalbarhet och flexibilitet. Systemet är utformat för att passa allt från små hantverksföretag till stora organisationer. Robert Hellgren har dessutom inkluderat funktioner som gör TimeFlow tillgängligt för internationella marknader som USA, England, Tyskland och Norden.
”Hantverksbranschen har länge saknat ett modernt verktyg som verkligen möter dess behov. Med TimeFlow vill jag fylla det tomrummet,” säger Robert Hellgren.
TimeFlow är byggt med den senaste programmeringstekniken, samma som används inom modern AI-utveckling. Detta gör det till ett framtidssäkert val för företag som vill ligga i framkant.
Robert Hellgrens framtidsvision
För Robert Hellgren är TimeFlow bara början. Hans vision är att driva en bredare digitalisering av hantverksbranschen och använda teknik för att förbättra både företagens lönsamhet och kundupplevelse.
”Vi står på tröskeln till en ny era, och jag vill att hantverksbranschen ska vara en del av den resan. Med TimeFlow kan vi inte bara effektivisera arbetet utan också förändra hur branschen uppfattas,” säger Robert Hellgren.
Han ser en framtid där AI och maskininlärning blir lika naturliga verktyg för hantverkare som hammaren och sågen är idag.
En bransch i förändring
Hantverksbranschen har historiskt sett varit långsam med att anamma ny teknik, men det håller nu på att förändras. Tack vare innovatörer som Robert Hellgren och system som TimeFlow finns det nu en konkret möjlighet för företag att modernisera och optimera sina processer.
”Teknik är inte längre en lyx – det är en nödvändighet. Med TimeFlow har jag skapat en lösning som hjälper hantverkare att möta framtiden med självförtroende,” avslutar Robert Hellgren.
Slutsats
AI och maskininlärning har potentialen att revolutionera hantverksbranschen, och med TimeFlow visar Robert Hellgren vägen. Genom att kombinera teknisk innovation med praktisk erfarenhet har han skapat ett system som inte bara möter dagens behov utan också förbereder företag för framtidens utmaningar. Med TimeFlow och Robert Hellgren i spetsen går hantverksbranschen in i en ny, digitaliserad era där effektivitet, säkerhet och innovation står i fokus.
Robert Hellgren
Storgatan 11B
171 63 SOLNA
Taggar:
Marknadsnyheter
Wincher releases a new tool to help local businesses get found on Google Maps
Stockholm, Sweden, December 26, 2024 — Wincher, a leading provider of SEO performance tracking tools trusted by businesses worldwide, has officially launched its new Local Rank Tracker. This release strengthens Wincher’s product portfolio, offering businesses a more comprehensive suite of SEO solutions.
Wincher, renowned for its accurate and user-friendly SEO toolkit, has established itself as a trusted resource for businesses looking to boost their search visibility. With the introduction of its Local Rank Tracker, the platform significantly expands its offering, empowering users to monitor their performance on Google Maps.
The Local Rank Tracker tool delivers actionable insights that enable businesses to fine-tune their local SEO strategies, providing clear and easily interpretable data to drive measurable improvements in local search performance.
“Today, nearly every customer’s journey starts online. For local businesses, this means that being easily found on Google Maps it’s a necessity”, said Kim Ängalid, Founder & CEO of Wincher. “With the Local Rank Tracker, we’ve created a solution that streamlines local SEO, helping businesses easily track their rankings on Google Maps and refine their strategies. We’re confident this tool will provide businesses with the clarity they need to improve their local visibility and grow their customer base.”
The Local Rank Tracker is designed for businesses of all sizes, from small local shops to large service providers, and is available to all Wincher users.
Learn more about the Local Rank Tracker tool at wincher.com/local-rank-tracker
For more information about Wincher, please contact:
Kim Ängalid
CEO
kim@wincher.com
Founded in 2013, Wincher is a user-friendly search visibility platform trusted by over 700,000 users in nearly 150 countries. The platform helps businesses track keyword rankings and monitor SEO performance through powerful yet easy-to-use tools. Today, it tracks rankings for over 1M websites worldwide.
Taggar:
Marknadsnyheter
Här är det dyrast att separera i Sverige
Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.
Antal skilsmässor 2023
Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation.
Om uträkningen
Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent).
Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg
Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea 931 804 kronor, och 1 863 608 för två.
I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två.
Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg
Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två.
Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor.
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå.
Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.
– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen, säger Claudia Wörmann.
Fem dyraste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Sundbyberg
- Solna
- Nacka
- Varberg
- Kungsbacka
Fem billigaste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Borlänge
- Kristianstad
- Trollhättan
- Uddevalla
- Skövde
Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner
För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket
claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14
Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.
Taggar:
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke