Connect with us

Marknadsnyheter

Saab in på anseendetoppen, fast fashion i botten – Sveriges högst och lägst ansedda företag 2024

Published

on

Fem nya företag gör entré på topplistan där Saab flyger direkt in på fjärdeplatsen tillsammans med Apoteket. Tesla fortsätter snabbt nedåt på bottenlistan som i år domineras av ”fast fashion”. Ikea ligger kvar som etta efter fem års mätningar och det kinesiska klädföretaget Shein faller ytterligare. Det visar den senaste undersökningen av Reputation and Trust Analytics som avslöjar hur svenska folket rankar företags anseende.

Svenskt näringsliv präglas av snabba skiftningar i allmänhetens uppfattning. Att fem nya företag tar plats på årets topplista speglar en dynamisk och föränderlig omvärld där allmänhetens fokus snabbt förändras.

– De snabba förändringarna på topplistan är ett tydligt tecken på att företagens anseende inte är statiskt. Vi ser dessutom nya branscher ta plats i allmänhetens medvetande, vilket speglar en orolig omvärld som omformar prioriteringar och preferenser säger Alexander Widén, senior rådgivare på Reputation and Trust Analytics.

I ett internationellt perspektiv är den svenska allmänheten signifikant känsligare för organisationers anseende i jämförelse med närliggande marknader, till exempel Norge och Danmark.

– Svenskar är mycket känsliga för företags anseenden och vi agerar utifrån våra uppfattningar. Vi stöttar företag som möter våra förväntningar – och vi straffar dem som inte gör det, säger Alexander Widén.

Försvarsindustrin kommer in i värmen  

Svenskarna släpper inte nationalklenoden Ikea som favorit, bolaget har legat i topp i fem år. Desto fler förändringar har skett i övrigt där fem nya bolag gjort entré på topplistan: Apoteket, Saab, Willys, Rusta och Folksam är nya för i år.   

– Att försvarsindustrin hamnar i toppen i en svensk anseendemätning hade varit otänkbart för bara några år sedan, nu flyger Saab in på en delad fjärdeplats med Apoteket vilket säger en del om vår förändrade världsbild, säger Ingrid Landahl, grundare av Comma, experter på krishantering och företagskommunikation.

Undersökningen bygger på vilka företag svenska folket spontant kommer att tänka på när de får frågan om vilka som har högt och lågt anseende. Därefter får respondenterna även svara på frågor huruvida de kan tänka sig att söka jobb hos, investera i eller köpa företagets produkter och tjänster. På så sätt kan sambandet mätas mellan anseende, intressenters beteenden och företagets långsiktiga konkurrenskraft.

– Därför är det också intressant att Apoteket lyckats komma upp ”top-of-mind” i mätningen. Att Apoteket uppfattas som pålitligt är inte så konstigt men här har de på något sätt lyckats sticka ut i en bransch där företagen generellt haft problem att särskilja sig, säger Ingrid Landahl.

Willys och Rusta är också nya in vilket kan handla om att svenskarna premierar lågprisbolag i sämre tider, men samtidigt gäller inte det inom ”fast fashion” där hela fyra bolag nu ligger på bottenlistan.

– Till skillnad från den lågprisade klädindustrin uppfattas dagligvaruhandelns lågprisaktörer mer positivt. Det visar hur olika branscher bedöms, belönas och straffas på helt skilda sätt, konstaterar Alexander Widén.

Fast fashion dominerar bottenlistan

Nya in på bottenlistan är Temu, Zara, Shell och Nordea. Det innebär att bottenlistan i år domineras av fyra företag inom fast fashion: Shein, Temu, Zara och H&M.

– Fast fashion har fått mycket uppmärksamhet under året som en ohållbar bransch med till exempel bilder som sprids på dumpade textilier. Tillsammans med artiklar och inlägg om kopierade plagg, dåliga arbetsvillkor och usel kundservice hos de utländska aktörerna driver det anseende i botten, säger Ingrid Landahl.

Årets kartläggning visar dessutom att arbetsplats, ansvarstagande och styrning är centrala dimensioner som starkt påverkar allmänhetens uppfattning om företag.

– Lågprisföretag i klädindustrin kämpar med sitt anseende. Fast fashion förknippas med bristande hållbarhet, låg kvalitet och svaga arbetsvillkor – en kombination som urholkar både förtroendet och konkurrenskraften, säger Alexander Widén.

Anseende – såväl tillgång som risk

Teslas resa nedåt har varit exceptionellt snabb och har fortsatt i år. Tesla låg 2021 och 2022 på plats sex på topp-listan, i år är de i stället sexa från botten.

– Det finns både fördelar och risker med att ha en profilerad huvudägare, Tesla hade aldrig fått sådant snabbt och positivt genomslag utan Elon Musk, men nu har han snarast blivit en belastning för varumärket, säger Ingrid Landahl.

Anseende har potential som en oerhörd tillgång. Samtidigt utgör anseendet en stor affärsrisk när uppfattningar hos intressenter utvecklas i icke önskad riktning.

– Ett lågt anseende är mer än bara en imagefråga – det äter sig in i kärnan av verksamheten. Det påverkar försäljningen, försvårar rekryteringen och gör det svårare att locka investerare. Att ignorera anseendet är att riskera framtiden, säger Alexander Widén.

Metodik

Reputation and Trust Analytics kartlägger företags anseende och analyserar dess påverkan på intressenters beteenden med en datadriven metod. Årets analys, den femte i ordningen för den svenska marknaden, bygger på två steg och omfattar totalt 11 235 validerade undersökningar.

I steg 1 tillfrågades 1 000 svenskar om vilka företag de spontant associerar med högt respektive lågt anseende. De 30 mest frekvent nämnda företagen kvalificerades för steg 2.

I steg 2 utvärderade 4 612 svenskar dessa företag med Reputation and Trust Analytics analysmodell. Undersökningen kartlade anseendet utifrån åtta dimensioner: styrning, finansiell prestanda, ledarskap, innovationsförmåga, dialog, produkt, arbetsplats och ansvar.

Respondenterna, representativa för Sveriges befolkning (15 – 65 år, viktade efter kön, ålder och bostadsområde), svarade också på frågor om sin vilja att stötta företagen genom köp, investeringar eller jobbsökande. Metodiken etablerar ett mätbart samband mellan anseende och intressentstöd, det vill säga företagens möjligheter att verka framgångsrikt och konkurrenskraftigt.

Läs mer om Reputation and Trust Analytics: https://reputationandtrust.com/

Läs om förra årets lista här

För mer information kontakta:

Alexander Widén, senior rådgivare, Reputation & Trust Analytics
+46 70 471 23 32
alexander.widen@reputationandtrust.com

Ingrid Landahl, grundare och vd, Comma
+46 70 657 33 34
ingrid@comma.se

Om Reputation & Trust Analytics:
Reputation & Trust Analytics hjälper företag att kartlägga, förstå och stärka sitt anseende med en evidensbaserad och datadriven metodik. Vi visar hur anseende formar förtroende och beteenden hos intressenter, och ger organisationer verktygen att arbeta insiktsdrivet för ökad konkurrenskraft och hållbarhet. Som dotterbolag till T-Media, marknadsledande i Finland och skapare av analysmodellen 2013, bygger vi på erfarenheter från över 2 000 undersökningar globalt. Vårt svenska kontor öppnade 2024.

Om Comma:
Comma är en kommunikationsbyrå med fokus på Corporate Communications. Vi hjälper företag och organisationer att kommunicera tydligt och slagkraftigt, bygga och underhålla ett gott anseende, hantera kriser och att driva förändringar. Comma grundades 2004 och våra kunder och uppdrag finns inom näringsliv, organisationer och politik. Comma samarbetar med Reputation & Trust Analytics och använder undersökningen i arbetet för sina kunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordea Bank Abp: Återköp av egna aktier den 05.12.2024

Published

on

By

Nordea Bank Abp
Börsmeddelande – Förändringar i återköpta aktier
05.12.2024 kl. 22.30 EET

Nordea Bank Abp (LEI-kod: 529900ODI3047E2LIV03) har den 05.12.2024 slutfört återköp av egna aktier (ISIN-kod: FI4000297767) enligt följande:

Handelsplats (MIC-kod)

Antal aktier

Viktad snittkurs/aktie, euro*, **

Kostnad, euro*, **

XHEL

138 362

11,02

1 524 735,40

XSTO

109 227

11,03

1 204 827,24

XCSE

27 018

11,02

297 617,87

Summa

274 607

11,02

3 027 180,51

* Växelkurser som använts: SEK till EUR 11,4926 och DKK till EUR 7,4580
** Avrundat till två decimaler

Den 17 oktober 2024 tillkännagav Nordea ett program för återköp av egna aktier till ett värde av högst 250 mn euro med stöd av det bemyndigande som gavs av Nordeas ordinarie bolagsstämma 2024. Återköpet av egna aktier utförs genom offentlig handel i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 596/2014 av den 16 april 2014 (marknadsmissbruksförordningen) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052.

Efter de redovisade transaktionerna innehar Nordea 4 573 974 egna aktier för kapitaloptimeringsändamål och 3 513 966 egna aktier för ersättningsändamål.

Uppgifter om respektive transaktion finns som en bilaga till detta meddelande.

För Nordea Bank Abp:s räkning,
Morgan Stanley Europé SE

För ytterligare information:

Ilkka Ottoila, chef för investerarrelationer, +358 9 5300 7058
Mediefrågor, +358 10 416 8023 eller press@nordea.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cyxone beslutar att ansöka om konkurs

Published

on

By

Cyxone (publ), ett bioteknikföretag inom autoimmuna sjukdomar, meddelar idag att bolaget beslutat att ansöka om konkurs för att hantera den uppkomna finansiella situationen och på ett strukturerat sätt avveckla företaget.

Beslutet baseras på en grundlig genomgång av olika strategiska alternativ mot bakgrund av den nyligen uppkomna finansiella situationen, inbegripet betalningskravet på cirka 5 MSEK som Cyxone mottagit från Asperion Sociedade Unipessoal Lda, representerat av LEISK AB i Stockholm.

Cyxone beklagar att bolaget är oförmöget att fortsätta driva sina två utvecklingsprojekt vidare på grund av bristande finansiering. Både Rabeximod och T20K har stor potential att utvecklas till nya, ledande behandlingar för respektive indikation; Rabeximod för reumatoid artrit (RA) och T20K för multipel skleros (MS).

Kontakt

Kjell Stenberg, VD

Tel: 070 781 88 08

E-post: kjell.g.stenberg@cyxone.com

Denna information är sådan information som Cyxone AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 5 december 2024.

Om Cyxone

Cyxone AB (publ) (Nasdaq First North Growth Market: CYXO) utvecklar sjukdomsmodifierande behandlingar för sjukdomar som reumatoid artrit och multipel skleros. Rabeximod är en fas 2-läkemedelskandidat som utvärderas för möjlig behandling av reumatoid artrit. T20K är en fas 1-läkemedelskandidat för behandling av multipel skleros. Certifierad rådgivare är FNCA Sweden AB. För mer information, besök www.cyxone.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Tangiamo Touch Technology AB (publ) ansöker om notering på NGM

Published

on

By

Styrelsen för Tangiamo Touch Technology AB har genomfört en utvärderingsprocess av olika marknadsplatser som resulterat i ett beslut om att ansöka om notering på NGM Nordic SME.

Tangiamos aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market sedan april 2017. Ett viktigt skäl till listbytet är att det medför kostnadsbesparingar. Befintliga aktieägare ska inte påverkas. Målet är att genomföra listbytet före årets slut.

För mer information, vänligen kontakta:
Chris Steele, VD
Email: chris.steele@tangiamo.com
Tel: +46 70 978 1081

 

Tangiamo i korthet
Tangiamo Touch Technology AB (publ) är ett svenskt företag baserat i Göteborg, noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan 2017. Bolaget är ledande inom utveckling av avancerad teknologi för både landbaserade och digitala spel, inklusive sensorteknologi, visuell identifiering och AI-baserade system för spelindustrin. Genom ett förvärv av Trustplay har Tangiamo expanderat till iGaming-sektorn och erbjuder nu en omfattande plattform för både landbaserade kasinon och online-operatörer. Mer information om verksamheten finns på www.tangiamo.se. Bolagets aktie (TANGI) handlas på Nasdaq First North Growth Market.

Certified Adviser
Bolagets Certified Adviser är G&W Fondkommission.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.