Connect with us

Marknadsnyheter

Saab in på anseendetoppen, fast fashion i botten – Sveriges högst och lägst ansedda företag 2024

Published

on

Fem nya företag gör entré på topplistan där Saab flyger direkt in på fjärdeplatsen tillsammans med Apoteket. Tesla fortsätter snabbt nedåt på bottenlistan som i år domineras av ”fast fashion”. Ikea ligger kvar som etta efter fem års mätningar och det kinesiska klädföretaget Shein faller ytterligare. Det visar den senaste undersökningen av Reputation and Trust Analytics som avslöjar hur svenska folket rankar företags anseende.

Svenskt näringsliv präglas av snabba skiftningar i allmänhetens uppfattning. Att fem nya företag tar plats på årets topplista speglar en dynamisk och föränderlig omvärld där allmänhetens fokus snabbt förändras.

– De snabba förändringarna på topplistan är ett tydligt tecken på att företagens anseende inte är statiskt. Vi ser dessutom nya branscher ta plats i allmänhetens medvetande, vilket speglar en orolig omvärld som omformar prioriteringar och preferenser säger Alexander Widén, senior rådgivare på Reputation and Trust Analytics.

I ett internationellt perspektiv är den svenska allmänheten signifikant känsligare för organisationers anseende i jämförelse med närliggande marknader, till exempel Norge och Danmark.

– Svenskar är mycket känsliga för företags anseenden och vi agerar utifrån våra uppfattningar. Vi stöttar företag som möter våra förväntningar – och vi straffar dem som inte gör det, säger Alexander Widén.

Försvarsindustrin kommer in i värmen  

Svenskarna släpper inte nationalklenoden Ikea som favorit, bolaget har legat i topp i fem år. Desto fler förändringar har skett i övrigt där fem nya bolag gjort entré på topplistan: Apoteket, Saab, Willys, Rusta och Folksam är nya för i år.   

– Att försvarsindustrin hamnar i toppen i en svensk anseendemätning hade varit otänkbart för bara några år sedan, nu flyger Saab in på en delad fjärdeplats med Apoteket vilket säger en del om vår förändrade världsbild, säger Ingrid Landahl, grundare av Comma, experter på krishantering och företagskommunikation.

Undersökningen bygger på vilka företag svenska folket spontant kommer att tänka på när de får frågan om vilka som har högt och lågt anseende. Därefter får respondenterna även svara på frågor huruvida de kan tänka sig att söka jobb hos, investera i eller köpa företagets produkter och tjänster. På så sätt kan sambandet mätas mellan anseende, intressenters beteenden och företagets långsiktiga konkurrenskraft.

– Därför är det också intressant att Apoteket lyckats komma upp ”top-of-mind” i mätningen. Att Apoteket uppfattas som pålitligt är inte så konstigt men här har de på något sätt lyckats sticka ut i en bransch där företagen generellt haft problem att särskilja sig, säger Ingrid Landahl.

Willys och Rusta är också nya in vilket kan handla om att svenskarna premierar lågprisbolag i sämre tider, men samtidigt gäller inte det inom ”fast fashion” där hela fyra bolag nu ligger på bottenlistan.

– Till skillnad från den lågprisade klädindustrin uppfattas dagligvaruhandelns lågprisaktörer mer positivt. Det visar hur olika branscher bedöms, belönas och straffas på helt skilda sätt, konstaterar Alexander Widén.

Fast fashion dominerar bottenlistan

Nya in på bottenlistan är Temu, Zara, Shell och Nordea. Det innebär att bottenlistan i år domineras av fyra företag inom fast fashion: Shein, Temu, Zara och H&M.

– Fast fashion har fått mycket uppmärksamhet under året som en ohållbar bransch med till exempel bilder som sprids på dumpade textilier. Tillsammans med artiklar och inlägg om kopierade plagg, dåliga arbetsvillkor och usel kundservice hos de utländska aktörerna driver det anseende i botten, säger Ingrid Landahl.

Årets kartläggning visar dessutom att arbetsplats, ansvarstagande och styrning är centrala dimensioner som starkt påverkar allmänhetens uppfattning om företag.

– Lågprisföretag i klädindustrin kämpar med sitt anseende. Fast fashion förknippas med bristande hållbarhet, låg kvalitet och svaga arbetsvillkor – en kombination som urholkar både förtroendet och konkurrenskraften, säger Alexander Widén.

Anseende – såväl tillgång som risk

Teslas resa nedåt har varit exceptionellt snabb och har fortsatt i år. Tesla låg 2021 och 2022 på plats sex på topp-listan, i år är de i stället sexa från botten.

– Det finns både fördelar och risker med att ha en profilerad huvudägare, Tesla hade aldrig fått sådant snabbt och positivt genomslag utan Elon Musk, men nu har han snarast blivit en belastning för varumärket, säger Ingrid Landahl.

Anseende har potential som en oerhörd tillgång. Samtidigt utgör anseendet en stor affärsrisk när uppfattningar hos intressenter utvecklas i icke önskad riktning.

– Ett lågt anseende är mer än bara en imagefråga – det äter sig in i kärnan av verksamheten. Det påverkar försäljningen, försvårar rekryteringen och gör det svårare att locka investerare. Att ignorera anseendet är att riskera framtiden, säger Alexander Widén.

Metodik

Reputation and Trust Analytics kartlägger företags anseende och analyserar dess påverkan på intressenters beteenden med en datadriven metod. Årets analys, den femte i ordningen för den svenska marknaden, bygger på två steg och omfattar totalt 11 235 validerade undersökningar.

I steg 1 tillfrågades 1 000 svenskar om vilka företag de spontant associerar med högt respektive lågt anseende. De 30 mest frekvent nämnda företagen kvalificerades för steg 2.

I steg 2 utvärderade 4 612 svenskar dessa företag med Reputation and Trust Analytics analysmodell. Undersökningen kartlade anseendet utifrån åtta dimensioner: styrning, finansiell prestanda, ledarskap, innovationsförmåga, dialog, produkt, arbetsplats och ansvar.

Respondenterna, representativa för Sveriges befolkning (15 – 65 år, viktade efter kön, ålder och bostadsområde), svarade också på frågor om sin vilja att stötta företagen genom köp, investeringar eller jobbsökande. Metodiken etablerar ett mätbart samband mellan anseende och intressentstöd, det vill säga företagens möjligheter att verka framgångsrikt och konkurrenskraftigt.

Läs mer om Reputation and Trust Analytics: https://reputationandtrust.com/

Läs om förra årets lista här

För mer information kontakta:

Alexander Widén, senior rådgivare, Reputation & Trust Analytics
+46 70 471 23 32
alexander.widen@reputationandtrust.com

Ingrid Landahl, grundare och vd, Comma
+46 70 657 33 34
ingrid@comma.se

Om Reputation & Trust Analytics:
Reputation & Trust Analytics hjälper företag att kartlägga, förstå och stärka sitt anseende med en evidensbaserad och datadriven metodik. Vi visar hur anseende formar förtroende och beteenden hos intressenter, och ger organisationer verktygen att arbeta insiktsdrivet för ökad konkurrenskraft och hållbarhet. Som dotterbolag till T-Media, marknadsledande i Finland och skapare av analysmodellen 2013, bygger vi på erfarenheter från över 2 000 undersökningar globalt. Vårt svenska kontor öppnade 2024.

Om Comma:
Comma är en kommunikationsbyrå med fokus på Corporate Communications. Vi hjälper företag och organisationer att kommunicera tydligt och slagkraftigt, bygga och underhålla ett gott anseende, hantera kriser och att driva förändringar. Comma grundades 2004 och våra kunder och uppdrag finns inom näringsliv, organisationer och politik. Comma samarbetar med Reputation & Trust Analytics och använder undersökningen i arbetet för sina kunder.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.