Connect with us

Marknadsnyheter

Saabs resultat januari-juni 2021: Stark försäljningstillväxt och positivt kassaflöde

Published

on

Saab presenterar resultatet för januari-juni 2021.

Höjdpunkter Q2 2021

  • Ordrar ökade 7% och orderstocken uppgick till SEK 96,7 miljarder.
  • Organisk tillväxt på 15% till följd av hög aktivitet i projekt och leveranser.
  • EBITDA ökade med 19% till 1 196 MSEK (1 004), en marginal på 11,8% (11,4).
  • Rörelseresultatet förbättrades med 10% och uppgick till MSEK 715 (652), motsvarande en marginal på 7,1% (7,4). Detta inkluderade kostnader för kapacitetsanpassningar om MSEK 85.
  • Operationella kassaflödet uppgick till MSEK 3 152 (1 817) till följd av stora inbetalningar av milstolpar i kvartalet.
  • Ny organisationsstruktur trädde i kraft första juli 2021, inklusive en Operational Excellence-funktion.
  • Förändrad prognos: Den organiska försäljningstillväxten för helåret 2021 förväntas vara cirka 10% (tidigare prognos för organisk försäljningstillväxt låg i linje med det långsiktiga målet på 5%).

Kommentar från Micael Johansson, vd och koncernchef Saab:

Stark försäljningstillväxt och positivt kassaflöde

Aktiviteten på försvarsmarknaden fortsatte att vara gynnsam under det andra kvartalet och efterfrågan på våra huvudmarknader fortsatte att vara god. Detta bidrar till Saabs tillväxt både internationellt och i Sverige, och stöttar vår multinationella expansionsstrategi.

Orderingången försatte att växa under kvartalet och ökade med 7 procent, motsvarande SEK 9,9 miljarder. Vi tecknade kontrakt för framtida utveckling och support för de svenska stridsflygplanen Gripen C/D och en order för träningssystem till den nederländska försvarsmakten samt den amerikanska marinkåren. Vi har även fått ordrar på radarkomponenter för G/ATOR systemet i USA, ett supportkontrakt för Helikopter 15 i Sverige och ett kontrakt för radarvarnarutrustning på de tyska Tornadoflygplanen. Vår starka orderstock uppgår nu till SEK 97 miljarder och kommer stödja framtida försäljningstillväxt.

Den organiska försäljningen ökade 15 procent under kvartalet, drivet av en hög aktivitetsnivå och leveranser i våra försvarsprojekt. Den civila flygverksamheten fortsatte att rapportera en försäljningsminskning. Fem av sex affärsområden förbättrade volymerna. Den organiska försäljningstillväxten var 15 procent för det första halvåret. Kombinerat med vår starka orderstock för året, höjer vi vår prognos för den organiska försäljningstillväxten för 2021 till cirka 10 procent.

Den starka försäljningen under kvartalet bidrog positivt till resultatet och EBITDA ökade 19 procent, motsvarande en marginal på 11,8 procent (11,4). Rörelseresultatet ökade 10 procent till MSEK 715 (652) med en marginal på 7,1 procent  (7,4). Detta inkluderar åtgärder för avvecklingen av vår Barracuda-anläggning i USA och justeringen av kapaciteten i vår verksamhet i Sydafrika. Dessa åtgärder hade en negativ påverkan på rörelseresultatet om MSEK 85 och påverkade rörelsemarginalen med 0,8 procent. Vi upprepar prognosen för vår EBIT-marginal för 2021.

Den första juli trädde vår nya organisationsstruktur i kraft, där sex affärsområden blir fyra och där en ny Operational excellence-funktion inrättas. Målet är att öka effektiviteten genom att minska interna gränssnitt, skapa synergier i verksamheten och underlätta interaktioner med kunderna.

Osäkerheten kring pandemin tillsammans med pågående rese- och andra restriktioner påverkar förutsägbarheten. Detta berör också delar av leverantörskedjan. Vi fortsätter att ha en nära dialog med våra leverantörer för att motverka pandemins effekter.

Det operationella kassaflödet under kvartalet förbättrades avsevärt och uppgick till SEK 3,2 miljarder (1,8). Detta var ett resultat av att majoriteten av årets stora milstolpebetalningar erhölls under första halvåret. Vi upprepar prognosen för ett positivt operationellt kassaflöde för helåret.

Ett starkt samhällsengagemang har varit grunden för Saabs verksamhet sedan bolaget grundades för att kunna hjälpa nationer att skapa trygghet för medborgare och samhällen. I vårt åtagande att också bidra till ett mer hållbart samhälle arbetar vi aktivt för att minska miljö-påverkan från vår verksamhet, värdekedja och från våra produkter.

Under första halvåret genomfördes ett projekt för att identifiera och prioritera koncernövergripande klimatrelaterade risker och möjligheter, genom Task Force on Climate Related Financial Disclosures-ramverket. Tillsammans med svensk industri presenterades även ett koncept för flexibel produktion och beredskap för att bättre förbereda Sverige inför nästa kris.

För att visualisera våra framsteg i vårt hållbarhetsarbete har vi i denna delårsrapport börjat beskriva vår utveckling inom hållbarhet. Jag är övertygad om att Saab är väl positionerat på sin resa för att skapa långsiktigt hållbart värde för alla våra intressenter och för samhället i stort.

Finansiell översikt

MSEK Jan-jun 2021 Jan-jun 2020  Förändring, % Kv2 2021 Kv2 2020  Förändring, % Helår 2020 
Orderingång 15 746 14 070 12 9 875 9 247 7 42 328
Orderstock 96 714 90 458 7 99 816
Försäljningsintäkter 19 219 16 876 14 10 131 8 836 15 35 431
Bruttoresultat 4 047 3 711 9 2 113 1 831 15 5 676
Bruttomarginal, % 21,1 22,0 20,9 20,7 16,0
EBITDA 2 262 1 918 18 1 196 1 004 19 2 833
EBITDA-marginal, % 11,8 11,4 11,8 11,4 8,0
Rörelseresultat (EBIT) 1 312 1 212 8 715 652 10 1 315
Rörelsemarginal, % 6,8 7,2 7,1 7,4 3,7
Periodens resultat 910 860 6 514 518 -1 1 092
varav moderbolagets aktieägares andel 897 855 5 505 521 -3 1 073
Resultat per aktie efter utspädning, SEK 6,73 6,40 3,78 3,90 8,01
Räntabilitet på eget kapital, % ¹ 5,2 10,0 5,1
Operationellt kassaflöde 2 992 235 3 152 1 817 2 773
Fritt kassaflöde 2 763 22 3 028 1 722 3 753
Fritt kassaflöde per aktie efter utspädning, SEK 20,72 0,16 22,69 12,89 28,03
Genomsnittligt antal aktier efter utspädning 133 351 912 133 690 023 133 446 047 133 625 118 133 877 141
¹ Räntabilitet på eget kapital beräknas på en rullande 12-månadersperiod.

För mer information och förklaringar av användandet av dessa nyckeltal, hänvisas till  http://saab.com/investors/financial-data/key-ratios/

Presentation av Saabs delårsrapport januari-juni 2021

Saabs vd och koncernchef Micael Johansson och finansdirektör och vice vd Christian Luiga presenterar Saabs delårsrapport januari-juni 2021.

Datum:        Onsdagen den 21 juli, klockan 10.00.

Rapporten publiceras klockan 07.30 samma dag på http://www.saab.com

Du är välkommen att ta del av presentationen via en direktsänd webbsändning eller ringa in till en telefonkonferens. Det finns möjlighet att ställa frågor i telefonkonferensen och via webben.

Direkt webbsändning: http://saab-interimreport.creo.se/210721

Telefonkonferens:

Var vänlig ring in på något av numren nedan (beroende på varifrån du ringer): 

Sweden (Sverige):           +46 8 566 427 04

United Kingdom:              +44 333 300 9273

United States:                  +1 646 722 4956

Delårsrapporten, presentationsmaterialet och webbsändningen kommer att finnas tillgängligt i efterhand på http://www.saab.com/investors.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Mattias Rådström, presschef

+46 (0)734 180 018

presscentre@saabgroup.com

Merton Kaplan, chef för investerarrelationer

+46 (0)734 182 071

merton.kaplan@saabgroup.com

www.saab.com

Följ oss på Twitter: @saab

Saab förser den globala marknaden med världsledande produkter, tjänster och lösningar inom militärt försvar och civil säkerhet. Saab har verksamhet och medarbetare på alla kontinenter i hela världen. Genom innovativt, pragmatiskt och samarbetsinriktat arbete, utvecklar, anpassar och förbättrar Saab ständigt ny teknologi för att möta kundernas förändrade behov.

Informationen är sådan som Saab AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 21 juli 2021 kl. 07.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Uppdatering Q1

Published

on

By

Smart High Tech har under kvartalet flyttat fram sina positioner inom ett flertal områden:

Marknad och försäljning – Under kvartalet har Smart High Tech närvarat på tre mässor i USA, varav en pågående denna vecka. Under samtliga mässor har bolaget varit utvalt till att föreläsa kring Smart High Tech´s produkter, teknologi och senaste landvinningar inom området Thermal Management.

B2C – I mitten av mars träffade Smart High Tech:s VD och CCO Thermal Grizzlys (TG) motsvarighet i deras nya lokaler utanför Berlin. På agendan var status kring försäljning av KryoSheet, volymer och prognoser, nya produkter att lansera via TG samt samverkan mot B2B och mässor.

Volymerna visar en tydlig uppgång där KryoSheet har största ökningen av TG:S samtliga produkter. Detta har genererat en prognos under rullande 12 månader som under året passerar 10.000 KryoSheet per månad. Ett antal nya produkter kommer att testas hos TG för att sedan lanseras efter hand. TG har genom åren upparbetat många B2B kontakter som de nu introducerar till Smart High Tech som kommer att äga dessa kunder. Slutligen enades vi om samverkan vid olika mässor där vi kan dra fördel av TG:s och inte minst deras VD:s stjärnstatus i branschen.

B2B – Allt fler kunder beställer regelmässigt GT-TIM®. Det är främst till deras testutrustning som vi kvalificerat våra produkter i kundernas system. En av dessa kunder är AMD som kontinuerligt breddar användningen av vår GT-TIM®. Projektledaren på AMD har även skrivit en forskningsrapport kring deras revolutionerande resultat med Smart High Tech´s produkter. Denna rapport presenterar projektledaren på ett stort internt event för hela AMD i april. Samtidigt pågår validering av våra produkter hos flera stora aktörer men där godkännandeprocesserna är längre.

R&D – Smart High Tech har i samarbete med AMD också tagit fram ett flertal nya varianter av sina produkter med egenskaper optimerade för olika applikationer såsom testanvändning och större chip. Bland dessa nyutvecklade varianter utvecklar vi lösningar som gör att materialet ger ännu bättre termisk ledning, håller för fler testcykler, och är enklare att montera för AMD´s montörer.

Bolaget har under mars ansökt om två patent inom kärnområdet GT-TIM® i USA och Europa. Ytterligare ett patent inom kärnområdet GT-TIM® kommer enligt förhandsbesked att godkännas i Europa under april.

Kina – Även Smart High Tech´s dotterbolag röner framgångar i produktutvärderingar med stora företag som ser hög potential i tekniken och är i avancerade utvecklingstester med Smart High Tech´s produkter. Intresse kommer såväl från telekom som IT-branschen och arbetet med att validera och sedan designa in Smart High Tech’s produkter i lösningar mot industri och konsumenter kommer att öka i intensitet under året.

Partnerdiskussioner – Som tidigare aviserat pågår partnerdiskussioner som är ytterst omfattande och inte minst mycket lovande. Diskussionerna är nu inne i ett intensivt slutskede som kommer att sträcka sig ytterligare en bit framåt i tiden och vi tror oss kunna presentera mer information inom kort.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem                                                                

+46 70 418 00 00                                                              

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Uppdatering Q1

Published

on

By

Smart High Tech har under kvartalet flyttat fram sina positioner inom ett flertal områden:

Marknad och försäljning – Under kvartalet har Smart High Tech närvarat på tre mässor i USA, varav en pågående denna vecka. Under samtliga mässor har bolaget varit utvalt till att föreläsa kring Smart High Tech´s produkter, teknologi och senaste landvinningar inom området Thermal Management.

B2C – I mitten av mars träffade Smart High Tech:s VD och CCO Thermal Grizzlys (TG) motsvarighet i deras nya lokaler utanför Berlin. På agendan var status kring försäljning av KryoSheet, volymer och prognoser, nya produkter att lansera via TG samt samverkan mot B2B och mässor.

Volymerna visar en tydlig uppgång där KryoSheet har största ökningen av TG:S samtliga produkter. Detta har genererat en prognos under rullande 12 månader som under året passerar 10.000 KryoSheet per månad. Ett antal nya produkter kommer att testas hos TG för att sedan lanseras efter hand. TG har genom åren upparbetat många B2B kontakter som de nu introducerar till Smart High Tech som kommer att äga dessa kunder. Slutligen enades vi om samverkan vid olika mässor där vi kan dra fördel av TG:s och inte minst deras VD:s stjärnstatus i branschen.

B2B – Allt fler kunder beställer regelmässigt GT-TIM®. Det är främst till deras testutrustning som vi kvalificerat våra produkter i kundernas system. En av dessa kunder är AMD som kontinuerligt breddar användningen av vår GT-TIM®. Projektledaren på AMD har även skrivit en forskningsrapport kring deras revolutionerande resultat med Smart High Tech´s produkter. Denna rapport presenterar projektledaren på ett stort internt event för hela AMD i april. Samtidigt pågår validering av våra produkter hos flera stora aktörer men där godkännandeprocesserna är längre.

R&D – Smart High Tech har i samarbete med AMD också tagit fram ett flertal nya varianter av sina produkter med egenskaper optimerade för olika applikationer såsom testanvändning och större chip. Bland dessa nyutvecklade varianter utvecklar vi lösningar som gör att materialet ger ännu bättre termisk ledning, håller för fler testcykler, och är enklare att montera för AMD´s montörer.

Bolaget har under mars ansökt om två patent inom kärnområdet GT-TIM® i USA och Europa. Ytterligare ett patent inom kärnområdet GT-TIM® kommer enligt förhandsbesked att godkännas i Europa under april.

Kina – Även Smart High Tech´s dotterbolag röner framgångar i produktutvärderingar med stora företag som ser hög potential i tekniken och är i avancerade utvecklingstester med Smart High Tech´s produkter. Intresse kommer såväl från telekom som IT-branschen och arbetet med att validera och sedan designa in Smart High Tech’s produkter i lösningar mot industri och konsumenter kommer att öka i intensitet under året.

Partnerdiskussioner – Som tidigare aviserat pågår partnerdiskussioner som är ytterst omfattande och inte minst mycket lovande. Diskussionerna är nu inne i ett intensivt slutskede som kommer att sträcka sig ytterligare en bit framåt i tiden och vi tror oss kunna presentera mer information inom kort.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem                                                                

+46 70 418 00 00                                                              

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Chosa Oncology – Utser Chief Commercial Officer och ny Chief Financial Officer

Published

on

By

Marts 28, 2024

CHOSA Oncology meddelade idag utnämningen av Claus Frisenberg Pedersen som Chief Commercial Officer och Gerton Jönsson som Chief Financial Officer.

Som en del av CHOSA:s förstärkta fokus på affärsutveckling kommer Claus Frisenberg Pedersen att ägna sin fulla uppmärksamhet åt affärsutveckling inom CHOSA.

Som en konsekvens härav har Gerton Jönsson utsetts till ny CFO med omedelbar start. Gerton har mer än 20 års erfarenhet av ekonomisk förvaltning, inklusive CFO-erfarenhet i noterade företag inom life science-sektorn.

 

Peter Buhl Jensen, VD:Jag är glad att välkomna Gerton som vår nya CFO och ser fram emot att dra nytta av hans djupa erfarenhet av redovisning för noterade bioteknikföretag. Jag vill också tacka Claus för att han har omfamnat och tagit steget för att främja våra kommersiella ansträngningar där han kommer att vara avgörande för att uppnå våra mål.”

För ytterligare information kontakta:
Peter Buhl Jensen, VD
pbj@buhloncology.com
+ 45 21 60 89 22

 

CHOSA i korthet
CHOSA Oncology AB är ett onkologiskt bioteknikföretag som leds av ett erfaret internationellt team med specialister inom onkologi, läkemedelsutveckling, genomföra kliniska prövningar, regulatorisk expertis samt affärsutveckling. CHOSA avser att ingå avtal om partnerskap eller ut-licensiering av LiPlaCis® och DRP®.

 

Om LiPlaCis® och DRP®
CHOSA fokuserar på sent stadium av klinisk utveckling av LiPlaCis® och dess diagnostikverktyg DRP® som CHOSA har världsomspännande rättigheter till. Cisplatin DRP är det enda beprövade testet för att förutse och därigenom välja vem som ska behandlas och vilken patient som kommer att dra mest nytta av cisplatin-behandlingen. Bröstcancer: CHOSA har starka kliniska fas 2b-data i metastaserad bröstcancer, som visar att patienter som valts ut av DRP® svarade bättre på behandlingen; har längre progressionsfri överlevnad; och kanske till och med en totalt sett längre överlevnad än de patienter som identifierades som osannolikt att svara bra på behandlingen. Lungcancer: Cisplatin-DRP har tidigare visat sin förmåga att förutse värdet av cisplatinbehandling vid lungcancer. Cisplatinbehandling efter operation är en standard som tydligt ökar botandet av lungcancer, men inte alltid, och tills nu vet inte läkarna vem som kommer att ha nytta av cisplatin och vem som borde ha något annat. Det är här cisplatin DRP kan spela en avgörande roll. Cisplatin DRP validerades i en blindad retrospektiv studie i två lungcancerpatientkohorter som fick cisplatin efter operation för att döda kvarvarande tumörceller. Således hade patienter med de 10 % högsta poängen en 3-årsöverlevnad på 90 % medan patienterna med de lägsta 10 % poängen hade mycket lägre överlevnad med endast 40 % som överlevde 3 år1.

 

Immunterapi Der er en ny udvikling som yderligere giver værdi til vores DRP. Cisplatin har visat sig ofta at aktivera immunsystemet (göra kalla tumörer heta), vilket gör tumörer mottagliga för PD1-hämmare. Denna synergi är särskilt viktig men inte begränsad till behandling av lungcancer, blåscancer och huvud- och halscancer. I den ständigt växande marknaden för PD1-behandlingar är konkurrensen är hård. Här särskiljer sig vårt företag genom vår möjlighet att kunna förutsäga om cisplatin kommer kunna ge synergier med PD1. Att kunna erbjuda PD1 förutsägelse är en stor konkurrens fördel för oss.

 

1)  Buhl et al PLOS One doi: 10.1371/journal.pone0194609
DRP® är ett registrerat varumärke som tillhör Allarity Therapeutics, Inc. och används under licens beviljad till CHOSA Oncology.LiPlaCis är inlicensierad från Allarity Therapeutics Ltd och LiPlasome Pharma ApS.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.