Connect with us

Marknadsnyheter

SBB köper 15 procent av Arlandastad Group för 564 mkr och finansierar hälften av köpeskillingen genom emission av 6 270 833 nya B-aktier med en teckningskurs om 45 kronor per aktie

Published

on

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (”SBB”) köper 15 procent av Arlandastad Group, som blir intressebolag till SBB, för 564 375 000 kronor från Gelba. Transaktionen finansieras till hälften genom emission av 6 270 833 nya B-aktier i SBB till en teckningskurs om 45 kronor per aktie.

Arlandastad Group har ett fastighetsvärde uppgående till ca 6 mdkr bestående av förvaltningsfastigheter och ca 240 ha mark (varav 40 ha arrende) kring Arlanda. Bolaget har idag en byggrättsportfölj om ca 1,2 miljoner kvm BTA (som är antagna eller ligger under antagande). Utöver detta finns ytterligare markreserver att detaljplanelägga. SBB och Arlandastad Group har en överenskommelse som ger SBB möjlighet att till marknadsvärde (baserat på två oberoende värderingar) förvärva de samhällsfastigheter och hyresrätter som ska avyttras. SBB och Arlandastad har också överenskommit om att starta ett JV-bolag för att utveckla större fastighetsprojekt i strategiska områden.

”Arlandastad Group och Per Taube som huvudägare har visat att de är en strategisk partner avseende utvecklingen kring Stockholm Arlanda och därmed större infrastrukturprojekt. SBB som Europas ledande ägare av social infrastruktur räknar med att bidra med ny infrastruktur samt fastighetsutvecklingskunnande för att ytterligare stärka såväl Stockholmsregionen samt andra strategiska platser”, säger Ilija Batljan, VD för Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB.

”Vi kommer att bredda verksamheten geografiskt med nya strategiska fastighetsprojekt där vi identifierar en stor förädlingspotential. Samarbetet med SBB som en av Europas ledande fastighetsaktörer skapar nya möjligheter och ger oss en flygande start”, säger Per Taube, huvudägare av Arlandastad Group.

Transaktionen finansieras till hälften genom emission av 6 270 833 nya B-aktier i SBB till en teckningskurs om 45 kronor per aktie, motsvarande ett totalt värde om 282 187 485 kronor. Teckningskursen har fastställts på förhand och motsvarar aktiens marknadsvärde med en premie om cirka 4,9 procent jämfört med B-aktiens stängningskurs om 42,91 kronor på Nasdaq Stockholm den 26 juli 2021. Beslut om nyemission kommer att fattas av styrelsen i SBB i samband med tillträdet, innebärande en utspädning för befintliga aktieägare om cirka 0,4 procent, och sker med stöd av bemyndigande från årsstämman 2021. Emissionen kommer att riktas till Gelba AB. 75 procent av de nyemitterade B-aktierna kommer vara föremål för överlåtelsebegräsningar, så kallad lock-up, under en period om tolv månader. Tillträde beräknas ske senast den 31 augusti 2021.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Ilija Batljan, VD och grundare av Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB, ilija@sbbnorden.se

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 juli 2021 kl. 08:00 CET.

Samhällsbyggnadsbolaget i Norden AB (publ) (SBB) är Nordens ledande fastighetsbolag inom social infrastruktur. Bolagets strategi är att långsiktigt äga och förvalta samhällsfastigheter i Norden och hyresreglerade bostadsfastigheter i Sverige samt att bedriva ett aktivt fastighetsutvecklingsarbete. Genom SBBs stora samhällsengagemang finner kommuner och andra intressenter en långsiktig samarbetspartner i bolaget. Bolagets B-aktie (symbol SBB B) och D-aktie (symbol SBB D) handlas på Nasdaq Stockholm, Large Cap. Mer information om SBB finns på www.sbbnorden.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya lägenheter till Årstaberg

Published

on

By

Idag har Magdalena Andersson, partiordförande Socialdemokraterna, och Hans Wallenstam, vd för Wallenstam, officiellt invigt byggnationen för drygt 400 nya lägenheter i Årstaberg. Här planerar Wallenstam för en byggnation som ger en ny siluett på Stockholms horisont med solrika balkonger, välkomnande fasader och kulörer som speglar stadens karaktär.

I det gamla industriområdet vid Årstabergs station växer ett nytt bostadsområde fram med cirka 1 000 bostäder, en grundskola och en ny kvarterspark. 

– Att kunna starta en nybyggnation av lägenheter i dessa tider känns stort. Vi vet att efterfrågan är enorm och är därför stolta att med denna byggnation kunna tillföra drygt 400 nya lägenheter till Stockholm och Årstaberg, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam. 

Lägenheterna kommer byggas ett stenkast från Södermalm i skärningspunkten mellan Liljeholmen och Årstafältet. Precis intill stryker tvärbanan och ett regionalt cykelstråk som öppnar upp närheten till resten av Stockholm. Projektet fördelas över tre hus kring en sluten gård och ett punkthus. Utöver lägenheterna planeras det för ett varierat utbud av butiker och service i entrévåningarna. Här är pulsen hög dygnet runt. 

Den planerade nybyggnationen kommer att variera från 7 till 25 våningar. Första inflyttningen i Wallenstams lägenheter beräknas ske under 2026.
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38, elisabeth.vansvik@wallenstam.se

www.wallenstam.se

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 64 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 200 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,4 miljoner kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nya lägenheter till Årstaberg

Published

on

By

Idag har Magdalena Andersson, partiordförande Socialdemokraterna, och Hans Wallenstam, vd för Wallenstam, officiellt invigt byggnationen för drygt 400 nya lägenheter i Årstaberg. Här planerar Wallenstam för en byggnation som ger en ny siluett på Stockholms horisont med solrika balkonger, välkomnande fasader och kulörer som speglar stadens karaktär.

I det gamla industriområdet vid Årstabergs station växer ett nytt bostadsområde fram med cirka 1 000 bostäder, en grundskola och en ny kvarterspark. 

– Att kunna starta en nybyggnation av lägenheter i dessa tider känns stort. Vi vet att efterfrågan är enorm och är därför stolta att med denna byggnation kunna tillföra drygt 400 nya lägenheter till Stockholm och Årstaberg, säger Hans Wallenstam, vd för Wallenstam. 

Lägenheterna kommer byggas ett stenkast från Södermalm i skärningspunkten mellan Liljeholmen och Årstafältet. Precis intill stryker tvärbanan och ett regionalt cykelstråk som öppnar upp närheten till resten av Stockholm. Projektet fördelas över tre hus kring en sluten gård och ett punkthus. Utöver lägenheterna planeras det för ett varierat utbud av butiker och service i entrévåningarna. Här är pulsen hög dygnet runt. 

Den planerade nybyggnationen kommer att variera från 7 till 25 våningar. Första inflyttningen i Wallenstams lägenheter beräknas ske under 2026.
 

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Elisabeth Vansvik, Kommunikationsdirektör Wallenstam AB (publ), tel. 031-20 00 00 alt. 0705-17 11 38, elisabeth.vansvik@wallenstam.se

www.wallenstam.se

Wallenstam är ett fastighetsbolag som förvaltar, bygger och utvecklar fastigheter för ett hållbart boende och företagande i Göteborg, Stockholm och Uppsala. Fastighetsbeståndet värderas till cirka 64 miljarder kronor och kundbasen utgörs av cirka 12 200 hushåll och 1 000 företag. Den totala uthyrningsbara ytan är cirka 1,4 miljoner kvm. Wallenstam är självförsörjande på förnybar elenergi med egna vindkraftverk i drift. Bolagets B-aktier finns noterade på Nasdaq Stockholm sedan 1984.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sveriges Annonsörer vinner internationellt pris på WFA President Award för Campus Marketing

Published

on

By

Sveriges Annonsörer har återigen fått internationell erkännande genom att vinna det prestigefyllda WFA President Award för sitt banbrytande kunskapsprogram, Campus Marketing. Prisutdelningen ägde rum igår kväll och lyfter fram det betydande arbete som Sveriges Annonsörer har utfört för att höja kompetensen inom marknadsföringsbranschen. 

Motiveringen från juryn lyder:

”Campus Marketing is a training platform designed to help marketing teams gain new knowledge and implement marketing strategies. It combines on-site, teacher-led training for individuals with digital micro-courses available for the rest of the team. The programme helps facilitate new ways of working within marketing teams and ensure long-term competence and knowledge retention as well as higher employee retention through eLearning, workshops, certification, guidance and other resources.”

Campus Marketing har skapats för att ge teamet på marknadsavdelningen den kunskap och de verktyg de behöver för att lyckas i en föränderlig marknad. Programmet kombinerar personliga, lärarledda utbildningsprogram med digitala mikrokurser som är tillgängliga för hela teamet. Genom en unik mix av självstudier, utbildningar, workshops samt certifieringar säkerställer Campus Marketing inte bara marknadsförarnas långsiktiga kompetensutveckling utan ambitionen är också att skapa bättre och mer effektskapande marknadsföring. Utvecklingen av Campus Marketing har skett under flera år och i nära samarbete med våra medlemmar.  

”Vi är oerhört stolta över att vårt arbete med Campus Marketing har fått internationell uppmärksamhet och erkännande,” säger Hanna Riberdahl, VD på Sveriges Annonsörer. ”Priset är ett bevis på det hårda arbete och det fokus vi har på att stödja och vägleda våra medlemmar på ett innovativt sätt och därmed verkligen kunna göra skillnad för marknadsförare.”

Läs mer om Campus Marketing här.

För ytterligare information, vänligen kontakta: 

Jenny Lager 
Projektledare utbildning 
jenny.lager@sverigesannonsorer.se 
0768-979105 

Om Sveriges Annonsörer: 
Sveriges Annonsörer är en oberoende intresseorganisation som verkar för att förbättra förutsättningarna för marknadsförare i Sverige. Genom utbildningar, rådgivning och opinionsbildning arbetar vi för en hållbar och framgångsrik marknadsföring. 
För mer information om Campus Marketing och Sveriges Annonsörers arbete, besök vår webbplats på sverigesannonsorer.se 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.