Marknadsnyheter
Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024 – Bra kvartal, stabilt bokningsläge och återföring av kapital till aktieägarna
Sammanfattning tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2024
- Nettoomsättningen minskade med 2,0 procent till 6 182 MSEK (6 307). Organiskt ökade tillväxten med 0,5 procent.
- Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 71,4 procent (71,0).
- Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 941 SEK (933).
- Rörelseresultatet uppgick till 1 155 (1 251).
- Justerat EBITDA uppgick till 1 077 MSEK (1 173).
- Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 2,98 SEK (3,04).
- Fritt kassaflöde uppgick till 659 MSEK (899).
- Räntebärande nettoskuld/justerat EBITDA uppgick till 0,0 ggr på rullande 12 månader.
Sammanfattning 1 januari – 30 september 2024
- Nettoomsättningen minskade med 0,3 procent till 16 472 MSEK (16 525). Organiskt ökade tillväxten med 0,7 procent.
- Genomsnittlig beläggningsgrad uppgick till 62,5 procent (62,6).
- Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 811 SEK (797).
- Rörelseresultatet uppgick till 2 209 (2 283).
- Justerat EBITDA uppgick till 1 951 MSEK (2 115).
- Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 4,14 SEK (4,29).
- Fritt kassaflöde uppgick till 389 MSEK (1 204).
Händelser under perioden
- Återstående konvertibler konverterades till aktier.
- Scandic lanserade ett nytt lojalitetsprogram och tydliggjorde målsättningen att fördubbla antalet medlemmar till 2030.
- Scandic tecknade avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå.
- Scandic tecknade avtal om en hållbarhetslänkad och långsiktig finansiering med Nordea, DNB och Svensk Exportkredit.
Händelser efter balansdagen
- Styrelsen fastställde finansiella mål för 2025–2027. Målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x. Bolagets finansiella mål för tillväxt, lönsamhet och utdelningspolicy tydliggörs och bibehålls.
- Scandic informerade om ett aktieåterköpsprogram om cirka 300 MSEK som lanseras i december 2024.
- Scandic informerade om att bolaget inom kort kommer kalla till extrastämma, att äga rum i december 2024, för att föreslå beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK.
- Scandic förtidsbetalade skulden om 631 MSEK avseende uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.
- Scandic etablerade ett partnerskap med SAS, med en ambition om att skapa ett ännu starkare erbjudande för två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.
- Scandic tecknade avtal om ett nytt hotell i Stuttgart samt öppnade ett nytt Scandic Go-hotell i Stockholm.
VD KOMMENTAR
”Scandic levererar ett bra kvartal och bokningsläget är stabilt. De nya finansiella målen återspeglar att vi är väl positionerade för fortsatt stabil tillväxt med god lönsamhet och en balanserad riskprofil. Vi avser att återgå till ordinarie utdelning, och med konvertibeln bakom oss har vi frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna.”
Scandic levererar ett bra kvartal med intäkter i linje med fjolårets rekordkvartal och exkluderat för valutaeffekter ökade tillväxten något. Vi driver hotellen med förbättrad effektivitet och har tagit flera viktiga steg framåt i den kommersiella utvecklingen, samtidigt som pipeline fortsätter att växa med högkvalitativa hotell.
Kvartalet präglades av ett aktivt fritidsresande under sommaren och en stabil start på hösten. Utvecklingen var god på de största marknaderna, Sverige och Norge, med undantag för ett svagt nöjesutbud under sommaren i Göteborg där även kapaciteten på marknaden ökat under det senaste året. Vi förväntar oss att nöjeskalendern normaliseras framöver med bra evenemang nästa sommar. Finland levererar ett stabilt resultat, men påverkas av en utmanande marknad på grund av en svag konjunktur. Särskilt i Helsingfors, där efterfrågan har påverkats ytterligare av färre internationella gäster till följd av dess närhet och stängda gräns mot Ryssland. Under året har vi optimerat verksamheten i Finland för att säkerställa god lönsamhet, och under tredje kvartalet genomförde vi en omorganisation för att ytterligare öka kostnadseffektiviteten. Detta gör oss väl positionerade när marknaden vänder. Utvecklingen i Danmark var fortsatt god och de något lägre intäkterna berodde på att vi hade färre tillgängliga rum jämfört förra året då vi har lämnat ett antal hotell för att optimera hotellportföljen.
Nettoomsättningen var i linje med förra årets kvartal, trots den utmanande marknaden i Finland och Göteborg, färre tillgängliga rum samt valutakurseffekter. Restaurang- och konferensintäkterna påverkades främst av ovan nämnda faktorer samt att vi fortsätter att optimera verksamheten ur ett lönsamhetsperspektiv med exempelvis justerade öppettider. Exklusive engångsposter om -15 MSEK (31) levererar vi ett bra justerat EBITDA om 1 092 MSEK (1 142), motsvarande en marginal om 17.7 procent (18.1).
Vi fortsätter att växa i Tyskland och i början av oktober tecknades avtal om ett nytt hotell i centrala Stuttgart, som efter renovering förväntas att öppna i slutet av nästa år.
I kvartalet tecknade vi avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå och i oktober öppnade vi även vårt andra Scandic Go-hotell i Stockholm. Intresset för Scandic Go är stort och jag känner mig trygg i tillväxtambitionerna framåt.
I kvartalet lanserade vi det nya lojalitetsprogrammet, Scandic Friends, som har byggts om från grunden. Med mer attraktiva medlemsförmåner och ett mer personligt och digitalt ekosystem ska vi skapa ännu starkare lojalitet och erbjuda mer relevanta upplevelser. Med cirka tre miljoner medlemmar är Scandic Friends det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen, och målsättningen är att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030.
Efter kvartalets utgång presenterade vi ett spännande partnerskap med SAS, där den gemensamma ambitionen är att skapa en mer personlig och smidig rese- och hotellupplevelse för mer än 11 miljoner medlemmar i två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.
Scandic har etablerat en stark kommersiell position och är i princip skuldfritt. För att återspegla detta, tillsammans med vår positiva syn på framtiden och en mer balanserad riskprofil, har styrelsen beslutat att målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x.
Vi bibehåller samtidigt tillväxt- och lönsamhetsmål samt utdelningspolicy. Hela konvertibellånet har nu konverterats, vilket har frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna. Utöver ordinarie utdelning, är ambitionen att totalt återföra minst 1 200 MSEK till aktieägarna under
2024–2026, antingen via aktieåterköp eller extrautdelning. Som ett första steg kommer vi att lansera ett återköpsprogram med start i december 2024 om cirka 300 MSEK. Vidare kommer styrelsen att kalla till stämma i december 2024 för att ta beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK.
Därutöver förtidsbetalade vi hela skulden på 631 miljoner SEK för uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.
Vi förväntar oss ett stabilt fjärde kvartal med en beläggningsgrad och prisnivå i linje med föregående år. Efterfrågan på hotellmarknaden i Norden är god och bör på sikt att gynnas av normaliserade räntenivåer och de penningpolitiska åtgärder som genomförs för att förbättra köpkraften. Under året har vi stärkt den kommersiella och finansiella positionen betydligt och skapat bra förutsättningar för fortsatt stabil tillväxt med bibehållen hög effektivitet och god kostnadskontroll.
Jens Mathiesen
Vd & koncernchef
Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024, kl. 07.30 CET.
För mer information, vänligen kontakta:
Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367
Scandic Hotels Group bjuder in till en webbsänd presentation av delårsrapporten för det tredje kvartalet 2024 kl. 09.00 CET den 30 oktober 2024. Rapporten offentliggörs kl. 07.30 CET samma dag.
Scandics vd & koncernchef Jens Mathiesen presenterar rapporten tillsammans med
CFO Pär Christiansen i en webbsändning och telefonkonferens. Presentationen är på engelska.
Tid: Onsdag, 30 oktober 2024, kl. 09.00 CET.
Plats: Webbsändning och telefonkonferens.
Telefonnummer: Uppringningsnummer till telefonkonferensen erhålls genom registrering på länk nedan. Efter registrering kommer du att få telefonnummer och ett konferens-ID för att komma åt konferensen.
Registrering: Klicka här för registrering
Webbsändning: Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024
Registrera och ring gärna in fem minuter innan start. Delårsrapport, presentation och webbsändning tillgängliggörs på www.scandichotelsgroup.com.
Välkommen att lyssna in och ställa frågor.
Om Scandic Hotels Group
Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Nordic Snus sänker priset på hela snusportföljen efter skattesänkning
Den 1 november träder en ny skattesänkning på snus i kraft, vilket innebär att skatten på snus minskar med 20 procent. I samband med denna förändring har vi på Nordic Snus beslutat att sänka priserna på alla våra snusprodukter. Detta innebär att vi sänker priset på vårt LD-sortiment med två kronor och Vårgårda-sortiment med tre kronor till våra återförsäljare. Vi är stolta och glada över att kunna erbjuda denna prisjustering.
På Nordic Snus har vi ett starkt engagemang för våra kunder, och vårt mål är att säkerställa att den sänkta skatten också leder till lägre priser på snus för dig som slutkonsument. Genom att sänka våra priser med två till tre kronor per snusdosa hoppas vi kunna bidra till att skattesänkningen blir kännbar i butikshyllorna och på nätet.
Det är dock viktigt att påpeka att återförsäljarna har fri prissättningsrätt, vilket innebär att vi inte kan garantera exakt hur stor prissänkningen blir för varje produkt i butik. Även om vi sänker priset på varje dosa till våra återförsäljare, kan den faktiska prissänkningen variera beroende på butikens egna beslut och eventuella andra faktorer som påverkar deras prisstrategi.
”Vi på Nordic Snus arbetar för att skattesänkningen ska vara märkbar för dig som konsument. Den 1 november markerar en betydande förändring för snusmarknaden, och vi ser fram emot att fortsätta erbjuda våra produkter med samma höga kvalitet men till ett lägre pris” säger Cormac O’Rourke, vd JTI Sweden & Nordic Snus.
De nya lägre priserna kommer att rullas ut i samband med skattesänkningen, så se till att hålla utkik i butikerna efter de justerade priserna på vår snusportfölj.
För mer information, kontakta:
Laura Ellsinger, Corporate Affairs & Communications Manager
0736-408 407 laura.ellsinger@jti.com
Om Nordic Snus & JTI
Nordic Snus grundades 1999 och har sitt arv och tradition i den nordiska kulturen. Vi tillverkar ett brett sortiment av svenskt kvalitetssnus både för dem som vill prova nya smaker och för dem som vill ha ett traditionellt snus av hög kvalitet. Nordic Snus är en del av Japan Tobacco International, en av världens största tobaksproducenter. JTI:s globala råvarunätverk garanterar att alla odlingar som levererar tobak till oss jobbar på ett hållbart sätt, med ett långsiktigt och hållbart perspektiv. Läs mer här: Det svenska snusbolaget från Vårgårda – Nordic Snus
Marknadsnyheter
Betydande milstolpar i byggandet av Stena Lines NewMax-fartyg, Stena Futura och Stena Connecta
Stena Futura har sjösatts och kölen är lagd på det andra fartyget, som får namnet Stena Connecta
Stena Line har nått ytterligare två milstolpar i byggandet av de nya NewMax-fartygen – sjösättning av Stena Futura och kölläggning av det andra fartyget, som får namnet Stena Connecta.
Vid en gemensam sjösättnings- och kölläggningsceremoni vid China Merchants Jinling Shipyard i Weihai förra veckan sattes Stena Futura i vatten för första gången. Samtidigt markerades att bygget av Stena Connecta officiellt är i gång, då hon fick kölen lagd.
Väl i drift kommer Stena Connecta och Stena Futura att öka fraktkapaciteten med 40 % på linjen Belfast-Heysham, som svar på en ökad efterfrågan från kunder som rör sig mellan Nordirland och Storbritannien.
De två hybridfartygen spelar en nyckelroll i Stena Lines resa mot hållbart bränsle då de båda kommer att kunna köra på metanolbränsle. De kommer också med inbyggd teknik som möjliggör både batteriframdrivning och uppkoppling till landström, när det finns tillgängligt. Stena Line har ett nära samarbete med metanolleverantörer för att säkerställa framtida volymer av e-metanol för att uppfylla det strategiska målet att gå över till förnybara bränslen och minska 30 % av sina CO2-utsläpp till 2030.
Niclas Mårtensson, VD Stena Line säger:
”Det är spännande att bevittna framstegen för våra nya fartyg, att framtidssäkra vår flotta och sätta nya industristandarder för att vara en del av lösningen på klimatförändringarna. Dessa nya fartyg är de första RoRo-fartygen utrustade med en multihybridlösning som gör det möjligt för dem att gå på batteri, biobränsle och metanol. Det gör att vi inte bara kan möta kommande regelverk, utan det minskar också våra CO2-utsläpp, vilket hjälper våra kunder att nå sina scope 3-mål.”
”Stena Futura och Stena Connecta blir en del av en avgörande länk över Irländska sjön och kommer att möta den fortsatta tillväxten och efterfrågan från fraktkunder på rutten. Vi är övertygade om att den ökade kapaciteten kommer att tas väl emot av marknaden när vi välkomnar Stena Futura till Irländska sjön hösten 2025.”
För mer information, vänligen kontakta:
Stena Line
Press office
+46 (0) 31 – 85 85 83
press@stenaline.com
Om Stena Line:
Stena Line är ett av Europas ledande färjerederier med 33 300 seglingar per år och omkring 40 fartyg och 20 linjer i norra Europa och Medelhavet. Stena Line är en viktig del av det europeiska logistiknätverket och utvecklar nya intermodala fraktlösningar genom att kombinera transporter på järnväg, väg och hav. Stena Line spelar också en viktig roll för turismen i Europa med sin omfattande passagerarverksamhet. Företaget är familjeägt, grundades 1962 och huvudkontoret ligger i Göteborg. Stena Line har 6 100 anställda och omsätter 19 miljarder kronor årligen.
Marknadsnyheter
Kort kommentar kring Observits Q3 rapport 2024
Kraftigt ökad försäljning
Trots den försämrade konjunkturen som för närvarande råder uppvisade bolaget en kraftig försäljningstillväxt under kvartalet. I Q4 uppgick omsättningen till 15,0 MSEK, en ökning med 47 % jämfört med motsvarande period föregående år. Koncernens återkommande intäkter för 2024 visade också en stabil tillväxt och uppgick till 18,9 MSEK (16,2 MSEK) under kvartalet.
Till analysen: https://tradevenue.se/artiklar/kort-kommentar-kring-observits-q3-rapport-2024-58958
Disclaimer: Detta är en uppdragsanalys. Klicka på länken ovan för att läsa mer.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke