Connect with us

Marknadsnyheter

Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024 – Bra kvartal, stabilt bokningsläge och återföring av kapital till aktieägarna

Published

on

Sammanfattning tredje kvartalet, 1 juli – 30 september 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 2,0 procent till 6 182 MSEK (6 307). Organiskt ökade tillväxten med 0,5 procent.
  • Genomsnittlig beläggningsgrad ökade till 71,4 procent (71,0).
  • Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 941 SEK (933).
  • Rörelseresultatet uppgick till 1 155 (1 251).
  • Justerat EBITDA uppgick till 1 077 MSEK (1 173).
  • Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 2,98 SEK (3,04).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 659 MSEK (899).
  • Räntebärande nettoskuld/justerat EBITDA uppgick till 0,0 ggr på rullande 12 månader.
     

Sammanfattning 1 januari – 30 september 2024

  • Nettoomsättningen minskade med 0,3 procent till 16 472 MSEK (16 525). Organiskt ökade tillväxten med 0,7 procent.
  • Genomsnittlig beläggningsgrad uppgick till 62,5 procent (62,6).
  • Genomsnittlig intäkt per tillgängligt rum (RevPAR) ökade till 811 SEK (797).
  • Rörelseresultatet uppgick till 2 209 (2 283).
  • Justerat EBITDA uppgick till 1 951 MSEK (2 115).
  • Exklusive IFRS 16 justeringar uppgick resultat per aktie till 4,14 SEK (4,29).
  • Fritt kassaflöde uppgick till 389 MSEK (1 204).

 

Händelser under perioden

  • Återstående konvertibler konverterades till aktier.
  • Scandic lanserade ett nytt lojalitetsprogram och tydliggjorde målsättningen att fördubbla antalet medlemmar till 2030.
  • Scandic tecknade avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå.
  • Scandic tecknade avtal om en hållbarhetslänkad och långsiktig finansiering med Nordea, DNB och Svensk Exportkredit. 

 

Händelser efter balansdagen

  • Styrelsen fastställde finansiella mål för 2025–2027. Målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x. Bolagets finansiella mål för tillväxt, lönsamhet och utdelningspolicy tydliggörs och bibehålls.
  • Scandic informerade om ett aktieåterköpsprogram om cirka 300 MSEK som lanseras i december 2024.
  • Scandic informerade om att bolaget inom kort kommer kalla till extrastämma, att äga rum i december 2024, för att föreslå beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK.
  • Scandic förtidsbetalade skulden om 631 MSEK avseende uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.
  • Scandic etablerade ett partnerskap med SAS, med en ambition om att skapa ett ännu starkare erbjudande för två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.
  • Scandic tecknade avtal om ett nytt hotell i Stuttgart samt öppnade ett nytt Scandic Go-hotell i Stockholm.

VD KOMMENTAR

”Scandic levererar ett bra kvartal och bokningsläget är stabilt. De nya finansiella målen återspeglar att vi är väl positionerade för fortsatt stabil tillväxt med god lönsamhet och en balanserad riskprofil.  Vi avser att återgå till ordinarie utdelning, och med konvertibeln bakom oss har vi frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna.”

Scandic levererar ett bra kvartal med intäkter i linje med fjolårets rekordkvartal och exkluderat för valutaeffekter ökade tillväxten något. Vi driver hotellen med förbättrad effektivitet och har tagit flera viktiga steg framåt i den kommersiella utvecklingen, samtidigt som pipeline fortsätter att växa med högkvalitativa hotell.

Kvartalet präglades av ett aktivt fritidsresande under sommaren och en stabil start på hösten. Utvecklingen var god på de största marknaderna, Sverige och Norge, med undantag för ett svagt nöjesutbud under sommaren i Göteborg där även kapaciteten på marknaden ökat under det senaste året. Vi förväntar oss att nöjeskalendern normaliseras framöver med bra evenemang nästa sommar. Finland levererar ett stabilt resultat, men påverkas av en utmanande marknad på grund av en svag konjunktur. Särskilt i Helsingfors, där efterfrågan har påverkats ytterligare av färre internationella gäster till följd av dess närhet och stängda gräns mot Ryssland. Under året har vi optimerat verksamheten i Finland för att säkerställa god lönsamhet, och under tredje kvartalet genomförde vi en omorganisation för att ytterligare öka kostnadseffektiviteten. Detta gör oss väl positionerade när marknaden vänder. Utvecklingen i Danmark var fortsatt god och de något lägre intäkterna berodde på att vi hade färre tillgängliga rum jämfört förra året då vi har lämnat ett antal hotell för att optimera hotellportföljen.

Nettoomsättningen var i linje med förra årets kvartal, trots den utmanande marknaden i Finland och Göteborg, färre tillgängliga rum samt valutakurseffekter. Restaurang- och konferensintäkterna påverkades främst av ovan nämnda faktorer samt att vi fortsätter att optimera verksamheten ur ett lönsamhetsperspektiv med exempelvis justerade öppettider. Exklusive engångsposter om -15 MSEK (31) levererar vi ett bra justerat EBITDA om 1 092 MSEK (1 142), motsvarande en marginal om 17.7 procent (18.1).

Vi fortsätter att växa i Tyskland och i början av oktober tecknades avtal om ett nytt hotell i centrala Stuttgart, som efter renovering förväntas att öppna i slutet av nästa år.
I kvartalet tecknade vi avtal om ett nytt Scandic Go i Göteborg och ett nytt Scandic Go i Umeå och i oktober öppnade vi även vårt andra Scandic Go-hotell i Stockholm. Intresset för Scandic Go är stort och jag känner mig trygg i tillväxtambitionerna framåt.

I kvartalet lanserade vi det nya lojalitetsprogrammet, Scandic Friends, som har byggts om från grunden. Med mer attraktiva medlemsförmåner och ett mer personligt och digitalt ekosystem ska vi skapa ännu starkare lojalitet och erbjuda mer relevanta upplevelser. Med cirka tre miljoner medlemmar är Scandic Friends det största lojalitetsprogrammet inom den nordiska hotellbranschen, och målsättningen är att fördubbla antalet medlemmar fram till 2030.

Efter kvartalets utgång presenterade vi ett spännande partnerskap med SAS, där den gemensamma ambitionen är att skapa en mer personlig och smidig rese- och hotellupplevelse för mer än 11 miljoner medlemmar i två av besöksnäringens ledande lojalitetsprogram i Norden.

Scandic har etablerat en stark kommersiell position och är i princip skuldfritt. För att återspegla detta, tillsammans med vår positiva syn på framtiden och en mer balanserad riskprofil, har styrelsen beslutat att målet för nettolåneskuld i relation till justerad EBITDA sänks från 2-3x till att understiga 1x.
Vi bibehåller samtidigt tillväxt- och lönsamhetsmål samt utdelningspolicy. Hela konvertibellånet har nu konverterats, vilket har frigjort kapital som vi nu kommer att återföra till aktieägarna. Utöver ordinarie utdelning, är ambitionen att totalt återföra minst 1 200 MSEK till aktieägarna under
2024–2026, antingen via aktieåterköp eller extrautdelning. Som ett första steg kommer vi att lansera ett återköpsprogram med start i december 2024 om cirka 300 MSEK. Vidare kommer styrelsen att kalla till stämma i december 2024 för att ta beslut om extrautdelning om cirka 550 MSEK. 

Därutöver förtidsbetalade vi hela skulden på 631 miljoner SEK för uppskjuten moms och arbetsgivaravgifter, kopplade till pandemiåren, till Skatteverket i Sverige.

Vi förväntar oss ett stabilt fjärde kvartal med en beläggningsgrad och prisnivå i linje med föregående år. Efterfrågan på hotellmarknaden i Norden är god och bör på sikt att gynnas av normaliserade räntenivåer och de penningpolitiska åtgärder som genomförs för att förbättra köpkraften. Under året har vi stärkt den kommersiella och finansiella positionen betydligt och skapat bra förutsättningar för fortsatt stabil tillväxt med bibehållen hög effektivitet och god kostnadskontroll.

Jens Mathiesen
Vd & koncernchef
    
Denna information är sådan information som Scandic Hotels Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 30 oktober 2024, kl. 07.30 CET. 
   
För mer information, vänligen kontakta:

Rasmus Blomqvist, Director Investor Relations, Scandic Hotels Group
Email: rasmus.blomqvist@scandichotels.com
Telefon: +46 702 335 367

   
Scandic Hotels Group bjuder in till en webbsänd presentation av delårsrapporten för det tredje kvartalet 2024 kl. 09.00 CET den 30 oktober 2024. Rapporten offentliggörs kl. 07.30 CET samma dag. 

Scandics vd & koncernchef Jens Mathiesen presenterar rapporten tillsammans med
CFO Pär Christiansen i en webbsändning och telefonkonferens. Presentationen är på engelska.

Tid: Onsdag, 30 oktober 2024, kl. 09.00 CET.

Plats: Webbsändning och telefonkonferens.

Telefonnummer: Uppringningsnummer till telefonkonferensen erhålls genom registrering på länk nedan. Efter registrering kommer du att få telefonnummer och ett konferens-ID för att komma åt konferensen.

Registrering: Klicka här för registrering

Webbsändning: Scandics delårsrapport tredje kvartalet 2024

Registrera och ring gärna in fem minuter innan start. Delårsrapport, presentation och webbsändning tillgängliggörs på www.scandichotelsgroup.com.

Välkommen att lyssna in och ställa frågor.

  
Om Scandic Hotels Group

Scandic är det största hotellföretaget i Norden med ett nätverk av omkring 280 hotell och 58 000 hotellrum i drift och under utveckling på över 130 destinationer. Scandic är ledande när det kommer till att integrera hållbarhet inom alla områden och dess prisbelönta koncept inom tillgänglighet säkerställer att Scandic är till för alla. Väl omtyckt av gäster och medarbetare är Scandic Friends Nordens största lojalitetsprogram inom hotellbranschen och företaget en av de mest attraktiva arbetsgivarna i regionen. Scandic är noterat på Nasdaq Stockholm. www.scandichotelsgroup.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.