Marknadsnyheter
Scania och HAVI i Europas första pilot där autonoma fordon kör gods på allmänna vägar


Scania samarbetar med HAVI Supply Chain i ett banbrytande nytt försök som innebär att en autonom lastbil används för att transportera kommersiell last. Piloten, som genomförs under vanliga trafikförhållanden, samlar kunskap om hur autonoma transporter kan användas på ett effektivt sätt som en del av hubb-till-hubb-transporter.
Först i Europa genomför Scania och HAVI Supply Chain en pilot tillsammans där ett helt autonomt fordon används för att transportera kommersiell last under vanliga trafikförhållanden mellan logistik-hubbar. Piloten innebär att en autonom lastbil kör mellan Södertälje och Jönköping, en tretimmarsresa om ca 300 kilometer. Rutten är en del av ett längre transportflöde för HAVI, där den första och sista biten hanteras av fordon som körs manuellt av förare.
Piloten är ett första steg för att visa hur autonoma lastbilar kan användas som en del av ett logistiskt hubb-till-hubb-flöde, och låter både Scania och HAVI utvärdera hur effektiv denna teknik är i deras verksamhet.
– Vi vet att transportsystemet kommer förändras under kommande år, och att industrin har utmaningar med förarbrist och minskade marginaler. Så förändringsprocessen mot autonom teknik behöver hända nu. Vi behöver lära oss om autonom verksamhet så att vi är redo så snart tekniken är det. Vi tror att den här piloten kommer vara ett väldigt viktigt steg, säger Robert Melin Mori, projektledare Scania, och ansvarig för initiativet.
– Vi genomför en autonom transportlösning under verkliga förhållanden, med kommersiell last för tredje part. Ingen har tidigare gjort detta i Europa. Det känns mycket bra att arbeta med HAVI i den här piloten, tillägger Peter Hafmar, Head of Autonomous Solutions, Scania.
HAVI är en naturlig partner för Scania i detta projekt. De två företagen har en lång historia av samarbete kring flera framåtsträvande initiativ inom elektriska transporter, något som linjerar med bådas åtagande att fasa ut fossila bränslen från transportsystemet, och utveckla innovativa lösningar för att förbättra effektivitet och hållbarhet inom kommersiell transport.
– Vi har byggt upp en stor gemensam kunskap genom de initiativ vi genomfört tillsammans sedan tidigare. Vi uppskattar partnerskapet även i den här piloten, där vi ser en mycket stor potential för vår framtida relation och för leverantörsbranschen i stort, säger Massimo D’Alessandro, Director of Sustainability & Innovation, HAVI.
För mer information, vänligen kontakta:
Erik Bratthall, Presschef, Scania
Telefon: +46 76 724 45 27
E-mail: erik.bratthall@scania.com
Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2021 levererade vi 85 930 lastbilar, 4 436 bussar samt 11 786 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 146 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 54 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke