Connect with us

Marknadsnyheter

Scania på IAA 2022: Visionära lösningar som är på riktigt

Published

on

När Scania återvänder till den första IAA-mässan sedan 2018 gör man det i form av en massiv demonstration av allt man har att erbjuda inom hållbara transporter. Fjorton olika fordon visas upp på tre olika ytor. Och de ramas in av ett tjänsteutbud som sammantaget formar branschens mest heltäckande erbjudande för kunder som önskar minska sitt CO2-avtryck och samtidigt få den bästa totalekonomin. Scania tacklar klimatutmaningen genom att erbjuda hållbara lösningar baserade på kundvärden som bränsleeffektivitet och elektrifi­ering samt med digitala tjänster som den nya My Scania-portalen.

  • På årets IAA-mässa visar Scania hur företagets hållbara lösningar svarar mot verkliga kundbehov
  • Visionära batterilastbilar, smarta lösningar för städer inklusive bussar samt branschledande lastbilar med Super-drivlinan, alla med fullt stöd av Scanias digitala tjänster
  • Fjorton fordon finns utställda på tre olika utställningsytor och speglar hela bredden i Scanias marknadsledande erbjudande
  • Scanias nyligen introducerade ellastbilar för regional användning visas upp publikt för första gången
  • Två nya, kraftfulla gasmotorer – 420 eller 460 hk – för biogas gör världs­premiär på IAA
  • Studio Scania sänder online varje dag från IAA med intressanta ämnen som elektrifiering och fossilfria transporter på agendan.

− På IAA visar Scania-teamet vår unika ambitionsnivå när det handlar om att skapa hållbara lösningar för transportekosystemet, säger Stefano Fedel, Executive Vice President och chef för marknad och försäljning inom Scania. Det är vår passion för att skapa kundvärde som vägleder oss när det handlar om att implementera de vass­aste, fossilfria lösningarna baserade på modularitet och digitalisering, lösningar som svarar mot den transformation vår bransch just nu genomgår.

Alla fordon som Scania visar upp på mässan vittnar om Scanias hållning, att produkter och tjänster kombineras till kompletta lösningar. Alla tjänster är byggda kring fordonen och deras användning men det är tydligt att uppkopplade tjänster redan har en avgörande betydelse för att maximera kundernas lönsamhet:

− Vår bransch har nått ett stadie där framgång eller förlust är nära kopplat till de data­drivna tjänster som vi och våra partners erbjuder, säger Stefano Fedel. Genom att använda driftsdata kan allt från försäkring och finansiering till preventiva reparationer och förartjänster skräddarsys i enlighet med varje kunds individuella behov. Vi har redan kommit långt när det gäller att dra nytta av den potential som digitalisering och elektrifiering bidrar med på sista raden hos våra kunder.

Scania har under många år förmedlat budskapet att det inte finns någon enskild universallösning tillgänglig för transportindustrin när man ska ta sig an klimatut­maningarna. Enligt Scania har även fossilfria drivmedel som biodiesel och biogas viktiga roller att spela för att exempelvis nå företagets egna, vetenskapligt baserade CO2-reduktionsmål.

Den centrala ytan i Scanias huvudmonter används för att visa upp Scanias breda erbjudande inom uppkopplade och digitala tjänster. Två nya tjänster introduceras på IAA: portalen My Scania och Scania Driver app (se separat pressmeddelande om Scanias tjänster). Båda handlar ytterst om att bereda vägen för ökad effektivitet och lönsamhet hos Scanias kunder.

− Vi fortsätter att addera mer värde och fler möjligheter till vårt erbjudande för alla slags kunder, baserat på vårt modulära tänkande, säger Stefano Fedel. Färden genom det här decenniet är mer spännande än någon tidigare eftersom den bjuder på fler möjligheter – och mer osäkerhet – än förr. Att beträda okända vatten är en utmaning för alla inblandade. Som en ledande tillverkare ser vi det som vår plikt att erbjuda de mest relevanta lösningarna och att stötta kunderna genom att guida dem på bästa möjliga sätt via partnerskap.

På årets IAA-mässa har Scania även byggt upp en Tv-studio i sin monter. Scania-värdar ska tillsammans med inbjudna gäster och experter sända on-line från mässan med ämnen som hållbarhet, elektrifiering och fossilfria transporter på agendan. Målet är att enkelt kunna erbjuda det mest relevanta innehållet från IAA även till den publik som inte själv har möjlighet att vara på plats.

Fordon som Scania visar på IAA:

De fjorton fordon Scania presenterar visas dels inomhus, dels utomhus. Inom elektri­fiering har Scania fyra elfordon i huvudmontern: ett exemplar av de nyligen introdu­cerade batterielektriska lastbilarna för regionala applikationer, en batterielektrisk buss samt två BEV-lastbilar för urbana uppgifter. Bredden bland de utställda fordonen vittnar om att Scania har ett verkligt omfattande erbjudande – och då inte enbart på BEV-sidan: åtta fordon med förbränningsmotorer varav två med V8:or, tre lastbilar med Super-drivlinan – branschens mest bränsleeffektiva – och en biogaslastbil som representerar de nya gasmotorer Scania släpper på IAA.

På den utvändiga utställningsytan har Scania ytterliga fem fordon tillgängliga. Bland dem finns en batterielektrisk tipplastbil i stadsutförande i den välkända Scania XT-skepnaden som vittnar om robusthet och tålighet. Den gör sällskap med en XT-kusin med en Scania V8 under hytten samt med en rejäl tungdragare som också den stolt­serar med en V8. Även en Scania Irizar långfärdsbuss visas upp i utomhus­montern. Sist men inte minst har Scania dessutom tre ytterligare fordon tillgängliga för prov­körning på mässans särskilda provkörningsområde: en Scania Super, en BEV kroklyftbil samt en lastbil med Scanias plug-in-hybridrivlina. 

Journalister som vill veta mer kan vända sig till:
Örjan Åslund, Head of Product Affairs & Press Testing, Scania Trucks
Telefon: + 46 70 289 83 78, E-mail: orjan.aslund@scania.com

Scania är en världsledande leverantör av transportlösningar. Tillsammans med våra partners och kunder driver vi omställningen till ett hållbart transportsystem. 2021 levererade vi 85 930 lastbilar, 4 436 bussar samt 11 786 industri- och marinmotorer till våra kunder. Nettoomsättningen uppgick till mer än 146 miljarder kronor, varav över 20 procent var tjänsterelaterade. Scania grundades 1891 och är idag verksamt i fler än 100 länder och har cirka 54 000 medarbetare. Forskning och utveckling är huvudsakligen koncentrerad till Sverige. Tillverkning sker i Europa och Latinamerika, med regionala produktcenter i Afrika, Asien och Eurasien. Scania är en del av TRATON GROUP. För mer information besök: www.scania.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Baker McKenzie legal rådgivare till bankerna vid Oncopeptides företrädesemission om cirka 314 MSEK

Published

on

By

Oncopeptides AB (publ) har genomfört en fullt garanterad företrädesemission om totalt cirka 314 miljoner kronor.

Oncopeptides är ett biotechbolag inriktat på forskning, utveckling och kommersialisering av riktade terapier för svårbehandlade cancersjukdomar. Bolaget använder sin patentskyddade PDC-plattform för att utveckla peptidlänkade läkemedel som snabbt och selektivt levererar cellgifter in i cancerceller.

Carnegie Investment Bank, DNB Markets och Zonda Partners agerade Joint Bookrunners. Baker McKenzie agerade legal rådgivare till bankerna med ett internationellt kapitalmarknadsteam bestående av Joakim Falkner, Olof Larsson och Oscar Bang i Stockholm samt Adam Farlow i London.

Kontakt
Joakim Falkner, advokat, partner, solicitor, head of Capital Markets – Europe, Middle East & Africa, Baker McKenzie
Tfn: 08-566 177 80
E-post:
joakim.falkner@bakermckenzie.com

Om Baker McKenzie
Baker McKenzie är en av världens ledande fullservicebyråer inom affärsjuridik.  Sedan 1949 har Baker McKenzie tillhandahållit kvalificerade juridiska tjänster till flera av världens mest framstående företag, organisationer och offentliga institutioner. I dag har Baker McKenzie drygt 13 500 medarbetare på 74 kontor i 45 länder. I Sverige finns Baker McKenzie sedan 1991. Företagets svenska kontor är miljöcertifierat i enlighet med ISO 14001 miljöledningssystem och vår verksamhet har sedan 2020 uppnått nettonollutsläpp av växthusgaser. www.bakermckenzie.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Carbiotix offentliggör delårsrapport för Q1 2024

Published

on

By

Carbiotix (publ) (”Carbiotix” eller ”Bolaget”) offentliggör härmed delårsrapport för Q1 2024. Rapporten finns tillgänglig som bifogat dokument samt på bolagets hemsida (www.carbiotix.com). Nedan följer en sammanfattning av rapporten.

2024-01-01- 2024-03-31 (första kvartalet)

• Nettoomsättning uppgick till 600 167 SEK (365 166 SEK).
• Resultat efter finansiella poster uppgick till -3 992 633 (-2 921 887 SEK).
• Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,20 SEK).
• Soliditeten uppgick till 90% (91%).
• Likvida medel per 2024-03-31 uppgick till 7 285 192 SEK (893 275 SEK).

Väsentliga händelser under perioden

• Den 16 januari meddelade Carbiotix att Bolaget erhållit GRAS Self Affirmation (SA) regulatoriskt godkännande för sin första CarbiAXOS (nu omprofilierat till Carbersol) prebiotiska ingrediens baserat på majskli.Godkännandet öppnar upp möjligheter för Bolaget att öka de kommersiella försäljningsaktiviteterna för Carbersol på den amerikanska marknaden genom direktförsäljning och uppbyggnad av distributörer.

• Den 1 februari offentliggjorde Carbiotix utfallet av företrädesemissionen som inleddes med teckningstid den 17 januari. Företrädesemissionen tecknades till totalt 76,2 procent, varav 3,9 procent omfattades av garantiåtaganden. Utfallet tillförde Carbiotix cirka 14,2 MSEK före emissionskostnader om cirka 3,2 MSEK.

• Den 28 februari meddelade Carbiotix att Bolaget uppnådde IVDR (In Vitro Diagnostic Regulation) och CE-märkning för LinkGut-testkit. Detta representerar en milstolpe i utvecklingen av testkitet, som uppfyller kraven från flera befintliga och potentiella kunder, och öppnar upp LinkGut-tjänsten för det mycket större och snabbare växande segmentet för kliniska studier och forskning av tjänster för mikrobiomanalys.

• Den 29 februari meddelande Carbiotix att Bolaget erhöll en klinisk studieorder på LinGut om 1 MSEK från ett ledande företag inom mikrobiomvetenskap och konsumentprodukter. Betalning för beställningen har gjorts med start i Q1 och ska fortsätta göras under 2024 då kit skickas ut och faktureras löpande när de skickas tillbaka och analyseras.

• Den 5 mars meddelande Carbiotix lanseringen av NutraCycle, vilket är en upcycling-tjänst för livsmedels- och dryckesproducenter. Denna tjänst utnyttjar viktig process- och produktkunskap som erhållits från utvecklingen av nya prebiotika såsom Carbersol, som härstammar från olika sidoprodukter inom livsmedels- och dryckesindustrin.

• Den 6 mars meddelade Carbiotix inledning av den första NutraCycle-förstudie med en ledande amerikansk livsmedels- och dryckesproducent med en omsättning som överstiger 2 miljarder USD. Förstudien genomförs normalt inom en tremånadersperiod och omfattar inledande produkt- och processutveckling i laboratorie- och pilotskala samt mikrobiell validering.

• Den 12 mars meddelade Carbiotix sin första djurrelaterade LinkGut-beställning från ett ledande företag som utvecklar lösningar för mikrobiomintervention för olika människors och djurs tillämpningar. Denna testorder avser prov tagna från hund och är värderad till 32 000 SEK.

Väsentliga händelser efter perioden

• Den 4 april meddelande Carbiotix att Bolaget inledde NutraCycle-pilotstudie med samma ledande amerikanska livsmedels- och dryckesproducenten som nämndes i ett pressmeddelande från Carbiotix den 6 mars. Pilotstudien är det andra steget i NutraCycle-förstudien och påbörjas först efter en framgångsrik laboratoriestudie.

• Den 25 april meddelande Carbiotix att Bolaget signerade sitt första NutraCycle gemensamt utvecklingsavtal. Den gemensamma utvecklingsfasen omfattar processutveckling, processteknik och produktformuleringsarbete med målet att fatta beslut om att bygga en Carbersol-process.

För ytterligare information:
Carbiotix AB
Erik Deaner, VD
Tel: +46 (0)738 67 30 85
E-post: erik.deaner@carbiotix.com

Carbiotix AB (CRBX) (www.carbiotix.com) är ett prisbelönt bioteknikföretag som är banbrytande inom mikrobiomvård genom en portfölj av prebiotiska modulatorer, upcycling-tjänster och diagnostiska testtjänster.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Folksam bäst på jämställdhet – för tredje året i rad

Published

on

By

För tredje året i rad är Folksam bäst i finans- och försäkringsbranschen när det kommer till jämställda arbetsvillkor. Det visar Nyckelinstitutets Jämställdhetsindex (Jämix) som nyligen presenterats.

Nyckeltalsinstitutet presenterar årligen de arbetsgivare som har bäst arbetsvillkor i sin bransch och Jämix mäter jämställdhet i företag utifrån nio nyckeltal.

– Det är naturligtvis väldigt roligt att Folksam för tredje året i rad hamnar i topp inom finans- och försäkringsbranschen när det gäller jämställda arbetsvillkor. Men vi får inte luta oss tillbaka, detta är ett ständigt pågående arbete och det går alltid att bli ännu bättre, säger Pernilla Glad, chef Människor och miljöer på Folksam.

Exempel på hur Folksam jobbar långsiktigt med jämställda arbetsvillkor:
– Omfattande årlig lönekartläggning
– Aktivt arbete för att uppnå en jämställd ledningsgrupp
– Strävar alltid efter en jämställd fördelning mellan kvinnor och män i chefsleden i samband med rekrytering

Fördelning kvinnor/män inom Folksamgruppen (avser kvartal ett, 2024)
I styrelserna, 54 procent kvinnor och 46 procent män*
I koncernledningen, 56 procent kvinnor och 44 procent män
Bland chefer, 51 procent kvinnor och 49 procent män
Samtliga anställda inom Folksamgruppen, 54 procent kvinnor och 46 procent män

Så görs mätningen:
Nyckeltalsinstitutets kartläggning baseras på insamlad statistik från 2023 om drygt 800 000 medarbetares faktiska arbetsvillkor inom cirka 400 företag och organisationer. Index för jämställdhet baseras på olika faktorer om lika arbetsvillkor för män och kvinnor – exempelvis lön, ledningsgrupp, föräldraskap, deltid och visstidsanställning.

* Avser ledamöter i moderbolagens styrelser

För ytterligare information, kontakta Folksams pressavdelning:
Telefon: 08-27 20 40
E-post: press@folksam.se

Om Folksam
Folksam är ett kundägt företag. Vi erbjuder försäkringar och pensionssparande. Nästan varannan svensk är försäkrad hos Folksam och vi är en av Sveriges största kapitalförvaltare. Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld. Läs mer på www.folksam.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.