Connect with us

Marknadsnyheter

Schibsted väljer Deel

Published

on

På knappt två år har Deel blivit en ledande aktör inom distansarbete och global rekrytering. Nu ska företaget hjälpa Schibsted med deras satsning på distansarbete.

I pandemins kölvatten har flera personer fått upp ögonen för arbetsplatser som inte är beroende av ett fysiskt kontor. 9 av 10 svenskar vill fortsatt ha möjligheten att jobba hemifrån, enligt den årliga undersökningen ”Svenskarna och internet”. Internationella medier och experter rapporterar att distansarbete är här för att stanna och kommer att öka fram till 2023. Stora och internationella företag som Voi, Dropbox och LG har redan valt Deel som partner för sina satsningar på distansarbete – nu gör Schibsted detsamma.

– Vi är otroligt glada att vi nu rustar upp för framtidens arbetsplats och möjligheten till distansarbete för fler anställda. Dessutom får vi också möjlighet att anställa från en ännu större bas än vi tidigare haft, vilket är riktigt spännande, säger Håkan Halvarsson, SVP People and Culture på Schibsted.

Stora trender

Deel förenklar distansarbete och ger företag möjlighet att anställa från en global arbetsmarknad vid rekrytering. Genom att använda en självbetjäningsprocess kan Deels kunder anställa oberoende underleverantörer och heltidsanställda i över 150 länder på bara några minuter – samtidigt som de följer lokala lagar och förordningar. Företaget startade 2019, precis innan pandemin bröt ut, och har vuxit i rekordfart.

– Tajmingen för att fasa in fler som anställs på distans är perfekt och den förskjutning vi ser bland både anställda och arbetsgivare tyder på att Schibsted nu går i rätt riktning vid rätt tidpunkt. Drivkraften bakom det vi gör handlar om stora trender, som växande önskemål om distansarbete, globalisering och brist på talang, säger Daniel Eisenberg, chef för nordisk expansion på Deel.

Halvarsson menar att utvecklingen kan bidra till att få rätt personer på rätt plats.

– Jag hoppas att möjligheten för människor att välja arbetsplats utifrån en större arbetsmarknad ska bidra till att hitta rätt jobb i större utsträckning, men också att arbetsgivare kan hitta rätt personer. I en värld där mycket arbete fortfarande sker digitalt är det vettigt att detta bidrar till en förändring av hur en arbetssituation faktiskt ser ut och kan se ut, säger Halvarsson.

Talangbrist

För företag som upplever utmaningar relaterade till att rekrytera rätt talang kan det också vara fördelaktigt att anställa från andra länder och platser.

– Hittar du en kandidat i Tyskland idag kan personen få lön via vår plattform redan i morgon. Vi har också 300 jurister, av över 900 anställda, i företaget. Om det till exempel sker en lagändring i Österrike en dag så uppdateras vi dagen efter. Det måste gå fort, avslutar Eisenberg.

För ytterligare info och intervjuförfrågningar:

Johan Darin
Tel: 076-282 86 05
Mail: johan.darin@talecontent.se

Om Deel

Deel är en ledande global löne- och administrationslösning som hjälper företag att anställa vem som helst, var som helst. Deels teknologi erbjuder lönefunktion, HR, efterlevnad, personalförmåner och andra funktioner som behövs för att anställa och leda ett globalt team.

Genom att använda en teknikaktiverad självbetjäningsprocess kan Deels kunder anställa oberoende underleverantörer och heltidsanställda i över 150 länder på bara några minuter – samtidigt som de säkerställer att lokala lagar och förordningar följs. Med mer än 250 juridiska, redovisnings-, mobilitets- och skatteexperter som partners, tillåter Deel alla företag att skapa, underteckna och skicka kompatibla och lokalt anpassade kontrakt från ett bibliotek av mallar. Det betyder att du kan betala anställda i mer än 120 valutor med bara ett klick.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Tobiis rapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Tobiis delårsrapport för första kvartalet 2024 kommer att publiceras torsdagen den 16 maj cirka kl. 07.30. En webbsänd presentation hålls samma dag kl. 09.00.

VD Anand Srivatsa, och CFO Magdalena Rodell Andersson kommer att presentera och kommentera rapporten. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.

Följ den webbsända presentationen live på:

https://ir.financialhearings.com/tobii-q1-report-2024

Vänligen försäkra dig om att du är ansluten till presentationen genom att logga in några minuter innan den börjar. Det kommer att vara möjligt att ställa frågor via chattfunktionen eller muntligt, genom att välja alternativ för deltagande.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Tobiis webbplats. Där kommer även rapporten och en inspelning av webbpresentationen att finnas tillgängliga.

Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta:

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: +46 (0)70 880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com

 

Om Tobii 

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com. 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klart för ny kulturverksamhet för unga i Skärholmens nya landmärke

Published

on

By

Avtalet är signerat och klart för Kulturhuset Stadsteaterns nya lokaler i Stockholmshems nybyggda 23-våningshus på Bredholmstorget i Skärholmen. I de nya lokalerna kommer tidigare skapa-själv-verksamheten ”Labbet” för barn och unga att flytta in och utökas rejält.

Labbet som idag har cirka 130 kvadratmeter i Kulturhuset Stadsteaterns lokaler i Skärholmen kommer att få 500 nya kvadratmeter längst ner i det nybyggda 23-våningshuset intill Skärholmens centrum.

– Det känns jätteroligt att Kulturhuset Stadsteatern flyttar in sin ungdomsverksamhet i vårt hus, i Skärholmens nya landmärke. I huset finns också både lägenheter och Stockholmshems kontor, det kommer att göra torget till en levande plats under stora delar av dygnet, säger Maria-Elsa Salvo (S), styrelseordförande Stockholmshem.

I de nya lokalerna kommer det bland annat att finnas tre studios med möjlighet att skapa musik, podd, testa dj-bordet, redigera film och skapa dataspel. Målgruppen kommer att bjudas in att vara med och bestämma vad den nya verksamheten ska heta.

Nu skapar vi ännu bättre förutsättningar för kulturverksamhet för barn och unga i Skärholmen och dess närområde. Det är viktigt att barn och unga i hela Stockholm får förutsättningar att utforska eget skapande och hitta kulturens kraft. Labbets nya lokaler är en viktig del i det arbetet. Här vill vi från Kulturhuset Stadsteatern tillsammans med andra aktörer skapa en trygg och meningsfull mötesplats för barn och unga, vilket också är en viktig del av det förebyggande arbetet, säger Helene Öberg (MP), styrelseordförande Kulturhuset Stadsteatern. 

De nya lokalerna lämnas över till Kulturhuset Stadsteatern den 1 december 2024. I huset finns också 102 hyreslägenheter och Stockholmshems nya kontor. Lägenheterna annonseras hos Bostadsförmedlingen från den 1 maj 2024. Bostadshyresgästerna flyttar in från oktober 2024 och Stockholmshem vid årsskiftet 2024/2025.

Om Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen

Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen startade 2005 när dåvarande Stockholms stadsteater öppnade en repertoarscen i Skärholmen som 2010 blev en barn- och ungdomsscen. En viktig del i uppdraget har varit och är att utveckla platsen så att den fortsätter vara relevant för de unga besökarna.

Åsa Stenmark
Kommunikationschef Stockholmshem
08-508 39 119
asa.stenmark@stockholmshem.se

Sofia Cherif
Presschef Kulturhuset Stadsteatern
0739-730 220
sofia.cherif@kulturhusetstadsteatern.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Norconsult inspekterar bergsslänter i nytt uppdrag

Published

on

By

Norconsult har fått i uppdrag av Trafikverket att inspektera bergsslänter längs vägar i Västsverige och Värmland. Syftet är kontrollera säkerheten och bedöma risken för ras och nedfall av stenblock på vägarna.

Uppdraget omfattar cirka 1 100 inspektioner under 2024 och ungefär lika många under kommande två år. Det finns även option på ytterligare ett stort antal inspektioner varje år.

– Vi befinner oss just nu i en intensiv fältplanering eftersom det kommer krävas två till tre inspektionslag med två personer konstant i fält till och med september. Inspektionerna ska ske handnära. Det innebär att vi är ute på plats och tar oss upp på slänterna med hjälp av lift eller, där det är svåråtkomligt, med hjälp av klättring, säger Christoffer Kall, Gruppledare för Bergteknik på Norconsult.

Enligt bestämmelser ska bergsslänter i anslutning till det allmänna vägnätet inspekteras var sjätte år. Syftet är att bedöma säkerheten och förhindra ras eller blockutfall innan de sker.

– Om vi bedömer att det finns omedelbara risker så kommer en åtgärd ske direkt, det kan handla om att ta bort block eller förstärka berget. Sen finns olika tillståndsklasser där tidsram för åtgärder sätts utifrån hur riskerna bedöms, säger Christoffer Kall.

Cecilia Köljing
Presskontakt
+46790060855
cecilia.koljing@norconsult.com

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 200 medarbetare på över 130 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.