Connect with us

Marknadsnyheter

Sciety investerar i framtidens cancerdiagnostik med Industrifonden

Published

on

Sciety investerar 35 Mkr i Elypta som utvecklar en ny metod för diagnosticering av cancer i tidigt skede. I kapitaliseringen deltog Sciety-nätverket tillsammans med Industrifonden, Chalmers Ventures och flera av bolagets befintliga ägare. Det nya kapitalet om totalt 64,8 Mkr ska gå till en studie som förväntas resultera i marknadsgodkännande i Europa och USA.

Elypta grundades vid Chalmers för att utveckla en metod för att i tidigt skede diagnostisera cancer. Metoden bygger på att man mäter metaboliter i blodet och sedan analyserar dessa med bolagets mjukvarulösning. Bolaget inriktar sig initialt på njurcancer för att sedan bredda sig till fler cancerindikationer.

Det nya kapitalet om totalt 64,8 Mkr ska gå till att slutföra produktutvecklingen och genomföra en stor studie på njurcancer som förväntas leda till marknadsgodkännande i Europa och USA. I emissionen deltog Sciety-nätverket tillsammans med Industrifonden, Chalmers Ventures och flera av bolagets befintliga ägare. Från Scietys nätverk investerade riskkapitalbolag och kapitalstarka privatpersoner totalt 35 Mkr.

”Elypta har en intressant lösning som särskiljer sig inom fältet Liquid Biopsy genom att den använder metaboliter istället för ctDNA eller proteiner. Liquid Biopsy är ett starkt växande fält som förväntas få stor betydelse för cancerdiagnosticering. Vi har haft mycket stort intresse från nätverket”, berättar Andreas Lindblom, VD för Sciety.

”Vi har genom Scietys nätverk fått flera riskkapitalbolag och kapitalstarka privatpersoner som nya aktieägare. Sciety har varit en mycket uppskattad samarbetspartner under hela finansieringsprocessen. Nu ser vi fram emot att slutföra produktutvecklingen och genomföra studien på njurcancer som planerats i samarbete med ledande forskare”, säger Karl Bergman, VD för Elypta.

 

Sciety

www.sciety.se

Presskontakt

Andreas Lindblom, VD för Sciety: andreas.lindblom@sciety.se, tfn. +46 703 75 73 73.

Karl Bergman, VD för Elypta: karl.bergman@elypta.com, tfn. +46 73 262 53 33

Sciety är ett investeringsnätverk specialiserat på nordiska bolag inom life science och health tech. Vi kombinerar erfarenhet från life science och finans för att välja ut framstående bolag för Sciety och dess medinvesterare. Vårt mål är att innovationer inom life science når sin fulla potential.

www.sciety.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gympak gasar i Norden med försäljningschef och stort team

Published

on

By

Klädes- och techbolaget Gympak tar nästa steg i sin tillväxtresa genom att ingå partnerskapsavtal med Global Sales House och utse Joachim Svensson till att leda försäljningen i Norden på hotell-marknaden. 

Det strategiska beslutet syftar till att möjliggöra för Gympak att inte bara fokusera på att nå nya kunder i andra delar av världen utan även att accelerera utvecklingen av innovativa tjänster och produkter.

-Joachim bringar med sig en gedigen erfarenhet inom försäljning och ett djupt engagemang för kundrelationer. Han brinner för att utveckla både bolag samt affärer och kommer göra allt för att göra en skillnad för både våra befintliga och framtida kunder. Därför är Joachim och hans team en perfekt match för Gympak säger företagets VD, Jone Sølvik.

Med huvudkontor i Ängelholm kommer Global Sales House att ansvara för försäljningen av Gympaks produkter och tjänster till hotell, spa och resortbranschen i Norden, och samarbetet inleds i maj.

”Jag har följt Gympak sedan starten och jag är förälskad i dess koncept och de människor som är involverade i och kring företaget. Jag är otroligt taggad och ser tillsammans med mitt team fram emot att hjälpa hotell i Norden att göra ännu större skillnad för deras gäster,” berättar Joachim Svensson med ett stort leende.

Andra länder visar intresse

– Vi på Gympak får stort intresse från andra delar av världen. Inte bara potentiella kunder utan också företag som vill representera oss på dess marknad vilket är smickrande berättar Jone och fortsätter: Vår hemmamarknad är alltid väldigt viktig för oss och våra befintliga kunder är a & o. Vi vill vara alla våra kunders favoritleverantör och för att vara det behöver vi alltid vara på tårna och utvecklas.

Gympaks målgrupp är hotell, företag, gym och idrottsföreningar i alla dess olika storlekar och i skrivande stund har bolaget 3 produkter.
– Våra befintliga kunder har öppnat armarna stort till oss och redan önskat att vi utvecklar nya produkter och tjänster. Först ut är inom mental hälsa och därefter blir det nya klädespaket avslöjar Jone.

Jone Sølvik, CEO Gympak, jone.solvik@gympak.com, +46706-112100.

Gympak är ett innovativt företag från Sverige som verkar inom hälsa, träning och klädes-branschen. Målsättningen är att förändra och förbättra hotell- och träningsupplevelser världen om.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Delårsrapport första kvartalet 2024: Tobii når topp tre inom automotive interior sensing

Published

on

By

Första kvartalet 2024

  • Nettoomsättning minskade med 4% till 161 MSEK (168), med en organisk tillväxt om -9%.
  • Bruttomarginalen var 74% (73%).
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -75 MSEK (-53).
  • Kvartalets resultat uppgick till -89 MSEK (-57).
  • Resultatet per aktie uppgick till -0,84 SEK (-0,55).
  • Fritt kassaflöde uppgick till -126 MSEK (46).

 

Viktiga händelser under och efter kvartalet

  • Förvärvet av FotoNation Ltd, inklusive AutoSense, slutfördes den 31 januari.
  • Nya finansiella mål offentliggjordes den 1 februari. För helåret 2026 är Tobiis målsättning att uppnå ett positivt fritt kassaflöde och en rörelsemarginal på cirka 10%, följt av en rörelsemarginal på cirka 20% för 2028.
  • En företrädesemission slutfördes framgångsrikt den 3 april, och Tobii erhöll en total nettolikvid om 267 MSEK efter kvartalets slut.
  • En ny DMS design win för kommersiella fordon säkrades den 9 april.

 

VD Anand Srivatsa kommenterar:

“Under kvartalet slutförde vi förvärvet av FotoNation/Autosense och etablerade vår position som en av de tre största aktörerna på marknaden för automotive interior sensing. Vi har därefter noterat ett ökat intresse från fordons-OEM:er och tier 1-leverantörer att fördjupa sitt engagemang med Tobii. Jag är också glad att vi tillkännagav en ny design win för förarövervakningssystem (DMS) i början av april, vilket innebär att vi har totalt nio fordons-OEM:er som kunder hittills. Under den första veckan i april genomförde vi framgångsrikt en företrädesemission vilken tillförde SEK 267 miljoner netto för att finansiera operativa kostnader för förvärvet, inklusive affärssegmentet Autosense, under 2024 och 2025.

Exklusive förvärvet minskade nettoomsättningen organiskt med 9 procent under kvartalet, främst på grund av fortsatt svag efterfrågan inom Products & Solutions i Asien. Å andra sidan presterade Integrations väl och uppnådde en organisk nettoomsättningstillväxt på 23 procent. Vi såg fortsatt ökat intresse för XR från en bredare kundbas. Nettoomsättningen för vårt nya segment Autosense, under tvåmånadersperioden efter förvärvet, var i linje med våra förväntningar för kvartalet.

Vi har redan uppnått vissa synergier genom integrationen av vår utökade Autosense-verksamhet och förväntar oss mer betydande kostnadssynergier när denna process fortsätter in i andra halvåret av 2024. Integrationsprocessen är vårt huvudfokus och fortlöper enligt plan. Vi strävar efter att leverera marknadens mest omfattande erbjudande inom interior sensing och därmed stärka vår konkurrenskraft samtidigt som vi säkrar nya design wins som bekräftar vår ledande position.

Vi står fast vid vårt åtagande att förbättra lönsamheten, dra nytta av våra teknikinvesteringar och öka effektiviteten inom samtliga tre segment. Vi kommer att bygga vidare på de kostnadsbesparande åtgärder som genomfördes under fjärde kvartalet 2024, vilket innebär att vi fortsätter att ytterligare minska vår kostnadsstruktur under året genom att optimera vår produktportfölj och realisera synergier genom integrationen av Autosense. Tobii lämnar detta kvartal som en mer kraftfull organisation på vår väg mot lönsamhet, och jag är övertygad om att vi kommer att leverera en betydande förbättring av EBIT-resultatet för helåret 2024.”
 

Q1 presentation idag kl. 9.00 CET

Tobiis VD Anand Srivatsa och CFO Magdalena Rodell Andersson presenterar och kommenterar rapporten. Efter presentationen finns möjlighet att ställa frågor. Presentationen hålls på engelska.

Länk till webbpresentationen

Vänligen försäkra dig om att du är ansluten till presentationen genom att logga in några minuter innan den börjar. Det kommer att vara möjligt att ställa frågor via chattfunktionen eller muntligt, genom att välja alternativ för deltagande.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Tobiis webbplats. Där kommer även delårsrapporten och en inspelning av webbpresentationen att finnas tillgängliga.
 

För mer information, vänligen kontakta:

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: +46 (0)70 880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com

 

Denna information är sådan information som Tobii AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 maj 2024 kl. 07.30 CEST.

 

Om Tobii 

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skanska säljer den första byggnaden i kontorsprojektet Studio i Warszawa, Polen, för EUR 86M, cirka 1 miljard kronor

Published

on

By

Skanska har sålt den första byggnaden av kontorsprojektet Studio i Warszawa, Polen, för EUR 86M, cirka 1 miljard kronor. Köpare är Stena Real Estate AB. Transaktionen kommer att bokföras av Skanska Kommersiell Fastighetsutveckling Europa i det andra kvartalet 2024. Tillträdet till fastigheten är planerat till det tredje kvartalet 2024.

Studio ligger i stadsdelen Wola i Warszawa. Detta område lockar ett ökande antal företag som är intresserade av att verka i denna växande del av staden. Den första fasen av projektet har en uthyrningsbar yta på 17 600 kvadratmeter, vilken till 98 procent är uthyrd. Hyresgästerna inkluderar bland annat bolag från Société Générale Group, försäkringsbolaget Unum Życia, C.H. Robinson och Business Link. Byggnationen av den första byggnaden startade i september 2021 och håller just på att avslutas under innevarande kvartal.

Studio är utvecklad med målet att leverera hållbara kontorsytor, möjliggöra ansvarsfull resursanvändning och stödja hyresgästernas välmående. Den är certifierad enligt LEED Core & Shell, nivå Platinum, och förväntas även få certifieringarna WELL Core & Shell, WELL Health & Safety Rating och Building without Barriers.

Byggnationen av den andra etappen startade under det fjärde kvartalet 2023 och den beräknas vara färdigställd under fjärde kvartalet 2025. Totalt kommer projektet att erbjuda en uthyrningsbar yta på cirka 43 000 kvadratmeter.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99                                                                                                           

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och framtidsinsikt för att bidra till hur människor lever, arbetar och samverkar. Vi är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 157 miljarder kronor under 2023. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos cirka 27 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.