Connect with us

Marknadsnyheter

Sex röster om de kulturella och kreativa näringarnas betydelse för Göteborg

Published

on

Vad betyder de kulturella och kreativa näringarna för Göteborgs näringsliv och stadens attraktivitet? Vi lät ett antal personer som på olika sätt är verksamma inom sektorn berätta om sina tankar och på vilket sätt näringarnas mer mjuka värden kan bidra till innovation.

”Utöver att kultur har ett egenvärde i sig blir en stad med stor kreativitet och kulturell bredd attraktiv att bo i, besöka eller etablera sig i. Därför är stödet till de kulturella och kreativa näringarna viktigt, inte minst i dessa coronatider.

Business Region Göteborg arbetar aktivt för att stötta regionens kreatörer. Vi drivs av övertygelsen att konstnärer och kreatörer kan bidra i innovationsprocesser när det gäller idéutveckling, problemlösning, gestaltning och överhuvudtaget fantasi. Näringslivet har mycket att vinna på att utnyttja den här potentialen bättre.

Om konstnärer och kreatörer kommer in tidigare i processerna kan vi dessutom flytta upp dem i näringskedjan. På sikt vill vi få in dem i ledningsgrupper, styrelser och ägande för att få ett mer kreativt näringsliv.

Förr pratade man om kulturlivet och näringslivet som två olika storheter men den skiljelinjen finns inte längre egentligen. Jag tror till exempel att framgångarna i Silicon Valley hjälpt till att skapa en syn där industrin förstår att de här kreativa grupperna har mycket som kan bidra till ökad vinst i slutändan.”

Rasmus Heyman, gruppchef Kulturella och kreativa näringar, Business Region Göteborg
 

”För att en stad ska vara intressant har kulturen en otroligt viktig roll. Det märks om inte annat nu när den tystnat. Göteborgs Symfoniker är landets nationalorkester och vi spelar hundra konserter varje år – men vi vill mer. Vi har en framstående barn- och ungdomsverksamhet, vi har ett digitalt konsterhus som spelar för över 400 000 personer i månaden världen över. Allt detta måste vi hitta sätt att finansiera och alliera oss med våra samarbetspartners och sponsorer.

Det jag upplever i mina kontakter med näringsliv och företag är att man, nu mer än någonsin, vill vara med och göra gott. Satsningarna på hållbarhet är på riktigt. Och här kan kulturen addera mjuka värden.

Vi jobbar mycket med näringslivet kring innovationer. Tillsammans med Volvo Cars och Bowers & Wilkins har vi till exempel utvecklat ljudsystemet Concert Mode, som ger känslan av att du har Konserthuset i bilen. Ihop med Göteborgs universitet har vi forskat och bevisat att musik bidrar till existentiell hälsa och med Christer Hedberg och YRGO har vi tagit fram studieappen Octomonk, som hjälper unga att hålla koncentrationen med hjälp av klassisk musik.”

Eva Essvik, affärsutvecklare, Göteborgs Symfoniker

 

”Göteborg är en extremt kreativ och frodig plats. Här finns bra förutsättningar, det är mycket som gror, mycket som händer. Alla duktiga kreatörer gör mig alltid lika överraskad. Samtidigt kan jag undra varför de inte kommer fram mer. Staden är kanske inte tillåtande alla gånger, jag tror att man måste tillåta fler uttryck.

Jag ifrågasätter inte att kulturen stängs av i dessa coronatider, jag förstår det, men samtidigt är det viktigare än någonsin med kultur som ett alternativt rum. Det som sker nu med butiksdöden och annat kommer förhoppningsvis skapa nya möjligheter för kulturella avtryck och andra värden i stadsmiljön.

Vi hade redan en process där saker och ting hade börjat förändras, corona har bara påskyndat hela förloppet. Vi behöver utvecklas och den här krisen tvingar oss att stanna upp och reflektera. Och det säger jag lika mycket till mig själv som till någon annan.

Stad, fastighetsägare och aktörer behöver alla jobba tillsammans för ett bättre Göteborg, inte bara se över sitt eget hus. Vi måste sätta oss ner och prata med varandra och förstå att alla tjänar på att hjälpa varandra.”

Ali Davoodi, kulturentreprenör

 

”På 90-talet hette det att vi aldrig fick hit några band, de kom bara till Köpenhamn eller Stockholm. Därför frodades en inhemsk scen där bland annat hela indie-eran växte fram. Göteborg är en otroligt kreativ stad med en gör det själv-anda men numera finns det mycket som staden möjliggör för kulturen – ta Way Out West till exempel, vi får ändå får låna Slottsskogen av göteborgarna i ett par veckor. Naturligtvis finns det exempel där det inte funkat lika bra men grunden för kultur i staden är god.

Mycket börjar med politiken – det ska finnas ateljéer, replokaler, spelställen, förutsättningar. Men det finns en gren också inom näringslivet som förstår vikten av ett rikt kulturliv – de stora fordonstillverkarna är ju ganska bra kultursponsorer till exempel, eller Stena. Och i dessa tider när allt fler lokaler gapar tomma i innerstan – förhoppningsvis vill man som fastighetsägare ha in kultur där som ett komplement?

Elefanten i kulturrummet är arenafrågan. Den är uttjatad men inte helt oviktig för stadens framtid.”

Anna Axvi, projektledare Live Nation

 

”Jag brukar tala om vikten av att stödja gräsrotsaktiviteter som är viktiga för hur man trivs i en stad möjliggör saker som eventuellt kan växa. En del kreatörer befinner sig i gränslandet mellan konst, design och innovation och det är svårt att förutsäga vad som har betydelse för framtiden.

Som anställare av kreativa människor är det kreativa klimatet i Göteborg oerhört centralt för vår konkurrenskraft och för att kunna locka hit folk som lika gärna kan tacka ja till erbjudanden från Chicago eller Hongkong.

Går man runt i Berlin förstår man hur viktigt kulturlivet är för upplevelsen av en stad, där är kulturen så extremt närvarande. I Göteborg är den ganska undanskymd. Vi står oss ändå ganska bra, inte minst människor som kommer från stora städer uppskattar det småskaliga och att det är lite ruffigt. Här finns enormt mycket designers inom olika områden men scenen är osynlig. Det gör att stan kan kännas lite off.

Som designers är vi involverade i näringslivet på många sätt men inte i samarbetet med omvärlden. Vi är duktiga på samverkan i Göteborg men det gäller inte riktigt den kreativa delen.”

Stina Nilimaa Wickström, designchef på Volvo Group

 

”Jag föreläser en del på de kreativa skolorna. Ett tag ville alla eleverna till New York, nu vill de till Amsterdam. Varför? Jo, för att en kreativ stad drar till sig fler kreativa människor. Tydligen tog man ett politiskt beslut i Amsterdam om att man skulle bli en kreativ hubb på samma sätt som man skulle bli en cykelstad på 70-talet.

Om jag är kreatör vill jag ha min scen av kreativa människor där jag får energi. Och det är otroligt viktigt för en stad – den som flyttar till Göteborg för ett spännande jobb vill ju att ens partner eller familj ska trivas här. Det gör de lättare om det finns ett ekosystem av kultur och kreativitet i stan.

I Göteborg har vi Ringön och Gamlestaden som ju båda är kreativa pulsådror som vi verkligen borde värna om. Överhuvudtaget tycker jag att man borde släppa loss lite mer från stadens sida och lyfta fram Göteborg som en kreativ stad. Inte vara så protektionistiska i olika delar. Då kan magi uppstå.

Vi har ju en svinjobbig situation nu med corona men man kan använda de möjligheter som uppstått för att starta om, eller reboota. Och konstnärer är ju ofta sköna vildhjärnor, så bjud in dem!”

Christer Hedberg,innovations- och workshopfacilitator, grundare av &friends
 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studie: Eksem kopplat till ätstörningar

Published

on

By

En ny studie från Yale visar att personer med eksem löper ökad risk för ätstörningar

som anorexi, bulimi och hetsätning. Forskarna analyserade över 250 000

patientjournaler och fann att eksempatienter är tre gånger mer benägna att utveckla

hetsätning och dubbelt så benägna att drabbas av anorexi eller bulimi. Det föreslås

att ätstörningar kan vara ett sätt att hantera depression och ångest relaterat till

eksem. Tidig upptäckt är viktig för att kunna ge rätt stöd och vård till dessa individer.

Källa: https://medicine.yale.edu/yigh…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.