Connect with us

Marknadsnyheter

Siktar du högre? Gå på djupet som Kiilto Explorer

Published

on

Metaforen om att klättra uppåt förekommer ofta i samband med ämnet karriärutveckling. På Kiilto tror vi dock att de viktigaste lärdomarna om ledarskap hittas genom att dyka ner i olika djup. Djupet inom oss själva – där vi hittar drömmar, rädslor och motivation, och djupet i organisationen och gemenskapen. Båda dessa djup är komplexa att navigera i och kräver att vi ser saker tydligt.

Den som ska leda ställer sig ofta frågorna: Vem vill jag påverka och vad ska jag prioritera? Hur ska jag göra för att leda förändring och engagera människor så att vi tillsammans når målen? Hur kan jag leda mig själv, mina medarbetare och mitt företag på ett bättre sätt?

En grupp Kiiltonians fördjupade sig i dessa frågor i Kiilto Explorer: Courage, Leadership and Culture, ett fyra månaders utvecklingsprogram inom ledarskapskompetenser som organiserades av Hanken & SSE Executive Education.

Företaget växer med människorna

Idag måste den som arbetar i en komplex matrisorganisation leda och påverka olika interna och externa intressenter, detta gäller oavsett roll och ansvarsområde. Ledarskapsfärdigheter är inte längre en lyx, utan något alla måste ha kunskap om i det dagliga arbetet och för att kunna bidra till företagskulturen, medarbetarnas välbefinnande och företagets motståndskraft.

Tiina Lautala, People Development Lead på Kiilto, beskriver bakgrunden till programmet:

”Vi ville skapa en effektiv utbildningsresa som täckte in viktiga utvecklingsbehov inom ledarskap, och som gav deltagarna redskap för att driva och odla vår tillväxt och kultur. Våra tidigare internationella utbildningsprogram inom ledarskap gav oss en bra grund att utgå ifrån. Därifrån gick vi längre och djupare: för att framgångsrikt leda andra och kunna leda ett företag måste man först lära känna sig själv. Från insidan och ut. På Kiilto anser vi att personer i specialistroller behöver samma ledarskapsfärdigheter som alla andra ledare.”

Tre viktiga ledarskapskompetenser

Målet med programmet var att inspirera Kiiltonians att utforska de olika aspekterna av ett effektivt, dagligt ledarskap som gör det möjligt för både människor och företag att förnya sig och växa.

Målen för de tre ledarskapskompetenserna i programmet var:

  1. Led dig själv: Skapa dina egna erfarenheter och framgångar, öka din självkännedom och bygg på dina personliga styrkor.
  2. Led människor: Öka din kompetens att leda och påverka andra i syfte att driva förändring och högpresterande verksamhet.
  3. Led företag: Förbättra dina affärskunskaper.

Video: 9 Kiiltonian tips on how to develop a growth mindset 
 

Hälsningar från upptäcktsresenärerna

Maciej Trzoch, Managing Director på Kiilto Polen, beskriver sin erfarenhet av Explorer som en spännande och ärlig inre resa där han också mötte människorna runt honom:

”Nu inser jag ännu mer än förut att det är genom att känna mig själv som jag kan påverka andra på ett positivt sätt och medvetet leda teamet i rätt riktning. Vi är alla individer och jag är övertygad om att just denna mångfald är en av våra största fördelar. Det krävs stort mod och ömsesidigt förtroende inom en grupp för att våga experimentera och hitta nya vägar, men också för att alla ska våga stå på sig utan rädsla för kritik, när man har känslan av att gruppen går i fel riktning.”

Kiiltos Communications Manager Satu Makkonen beskriver utvecklingsprogrammet som en insiktsfull, äventyrlig och mångsidig läroresa:

”Jag gillade särskilt den grundliga inledningen, där vi fick gå på djupet med våra egna styrkor och utvecklingsområden. Jag vill också tacka för den varma och öppna atmosfär som programmets ledare, Hannamari Kuosa lyckades skapa. Den var avgörande för vår helt igenom ärliga självreflektion och för alla givande, ögonöppnande diskussioner om ledarskap mellan deltagare från olika Kiilto-länder.”

”Att arbeta med Kiiltos HR-team och ledning, och utforma ett inspirerande, roligt och effektivt program tillsammans med dem var en mycket givande upplevelse även för mig”, säger Hannamari Kuosa från Hanken & SSE. ”Vi började med att prata med människor från Kiiltos olika verksamhetsländer för att ta reda på deras behov och önskemål. Deltagarna var fantastiskt kreativa och ville verkligen pressa sig själva och gå utanför sina komfortzoner för att lära sig nya saker. Vilket inspirerande team!”

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.