Connect with us

Marknadsnyheter

Sjöstrand Coffee Int AB bokslutskommuniké 2020

Published

on

Finansiell översikt

Koncernens finansiella översikt, januari-december 2020

Totala intäkter uppgick till 10 399 162 SEK (6 809 964)

Rörelseresultatet uppgick till  -1 596 813 SEK (-1 670 277)

Periodens resultat uppgick till -1 600 528 SEK (-1 668 714)

Resultat per aktie uppgick till -0,06 SEK (-0,08)

 

Moderbolagets finansiella översikt, januari-december 2020

Totala intäkter uppgick till 80 2862 SEK (188 992)

Rörelseresultatet uppgick till -1 569 542 SEK (-1 122 843)

Resultat per aktie uppgick till -0,07 SEK (-0,07)

 

Koncernens finansiella översikt oktober-december 2020

Totala intäkter uppgick till 4 157 308 SEK (1 541 540)

Rörelseresultatet uppgick till -619 482 SEK (-345 671)

Periodens resultat uppgick till -620 009 SEK (-345 784)

Resultat per aktie uppgick till -0,02 SEK (-0,02) 

 

Moderbolagets finansiella översikt oktober-december 2020

Totala intäkter uppgick till 19 996 SEK (128 702)

Rörelseresultatet uppgick till -492 430 SEK (-45 731)

Periodens resultat uppgick till -742 430 SEK (-294 827)

Resultat per aktie uppgick till -0,03 SEK (-0,01) 
 

VD har ordet
Koncernen Sjöstrand har under 2020 ökat omsättningen med ca 52% till ca 10,4 miljoner totalt över året.Koncernens resultat landar på minus ca 1,6 miljoner att jämföra med ca minus
1,7 miljoner föregående år. Årets resultat påverkas av de investeringar som gjorts
i ny organisation, etablering av lagerverksamhet och kundservice, samt ökade marknads- föringskostnader. Dessa investeringar har syftat till att skapa rätt förutsättningar för framtida tillväxt.

Det fjärde kvartalet har varit årets starkaste med en omsättning på 4,2 miljoner, en ökning med hela 170% mot föregående år. Koncernen uppnår ett positivt kassaflöde över året som härrör till den riktade emission som genomfördes under sommaren. Det helägda dotterbolaget Sjöstrand Trading AB där all operativ verksamhet sker, gör för första gången sedan bolaget grundades ett positivt resultat för året,
ca 30 TSEK. Arbetet, som inleddes under årets andra kvartal, med att förbättra marginalstrukturen genom prisjusteringar och kostnadsreduceringar har gett effekt under det fjärde kvartalet. Under året har dessutom en rad kvalitetsförbättringar gjorts i bolagets produkter, vilket sammantaget ger stärkta förutsättningar framåt.

Affärsstrategin för 2020 har varit att fokusera på att växa internationellt, vilket gett en markant tillväxt i marknader såsom Tyskland, Frankrike och Storbritannien och som resulterat i en rad nya samarbetsavtal med bl a:

  • GRIND Coffee i Storbritannien som även inkluderar ett co-brandingsamarbete

  • MaxiCoffee, en av Frankrikes största B2B-aktörer inom kaffesegmentet

  • Rosterierna Amann Kaffee GmbH i Österrike och Stoll Kaffee AG i Schweiz

  • Den tyska köksstudiokedjan Dross & Schaffer Küchen

Företaget har under det sista kvartalet etablerat ett lager i Berlin för att effektivisera leveranser till DACH-IT-regionen samt säkerställa regelefterlevnad på den tyska marknaden. Bolaget har sedan tidigare ett centrallager i Sverige samt via Amazon. För att öka servicegraden gentemot Sjöstrands kunder så har bolaget valt att avsluta samarbetet med en extern kundserviceleverantör och har nu istället en intern kundservicefunktion som hjälper våra kunder på svenska, tyska och engelska.

I november fick Sjöstrand Trading AB sin ansökan för registrerat EU-varumärke godkänd för Sjöstrand Coffee Concept av EUIPO, Europeiska gemenskapens immaterialrättsmyndighet och varumärket är därmed varumärkesskyddat i samtliga EU:s medlemsländer. Varumärket är sedan tidigare registrerat i det svenska varumärkesregistret via Patent- och Registreringsverket. Som en del i bolagets hållbarhetsarbete så har företaget etablerat ett nära samarbete med serviceverkstäder i Sverige, Tyskland, Österrike och Schweiz och bolaget har lanserat ett återbrukskoncept där reparerade maskiner säljs via den egna onlinebutiken. Konceptet lanserades i samband med Black Week under parollen ”Black Week become Green Week” och var Sjöstrands mest framgångsrika kampanj under 2020. Genom återbruksmaskinerna har Sjöstrand uppnått en cirkulär affärsmodell för bådemaskiner och kaffekapslar.

Rapporten i sin helhet bifogas.

Denna information är sådan som Sjöstrand Coffee är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2021-02-16 15:00 CET.

Cecilia Hjertzell
VD och Koncernchef, Sjöstrand Coffee Int AB
cecilia.hjertzell@sjostrandcoffee.com
+46 733 83 33 89 

Sjöstrand Coffee Concept producerar och säljer kaffemaskiner och kaffekapslar till en rad marknader i Europa via detaljhandel, webshop och Amazon. Företaget innehar designpatent för den egenutvecklade kapselmaskinen. Sjöstrand Coffee Int AB är noterat på Spotlight Stock Market i Stockholm

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan till presentation av Tobiis rapport för första kvartalet 2024

Published

on

By

Tobiis delårsrapport för första kvartalet 2024 kommer att publiceras torsdagen den 16 maj cirka kl. 07.30. En webbsänd presentation hålls samma dag kl. 09.00.

VD Anand Srivatsa, och CFO Magdalena Rodell Andersson kommer att presentera och kommentera rapporten. Presentationen hålls på engelska och följs av en frågestund.

Följ den webbsända presentationen live på:

https://ir.financialhearings.com/tobii-q1-report-2024

Vänligen försäkra dig om att du är ansluten till presentationen genom att logga in några minuter innan den börjar. Det kommer att vara möjligt att ställa frågor via chattfunktionen eller muntligt, genom att välja alternativ för deltagande.

Presentationsmaterialet kommer att finnas tillgängligt på Tobiis webbplats. Där kommer även rapporten och en inspelning av webbpresentationen att finnas tillgängliga.

Välkommen!

För mer information, vänligen kontakta:

Carolina Strömlid, Head of Investor Relations, Tobii AB, tel: +46 (0)70 880 71 73, e-post: carolina.stromlid@tobii.com

 

Om Tobii 

Tobii är världsledande inom eyetracking och pionjär inom attention computing. Vårt mål är att göra världen bättre med teknik som förstår vår uppmärksamhet och intention. Vi skapar en bättre framtid med våra produkter och lösningar som appliceras inom områden så som beteendestudier och forskning, hälso- och sjukvård, träning och utbildning, gaming, extended reality (VR, AR & MR), fordonsindustrin, med flera. Tobiis eyetracking-lösningar används av tusentals företag, universitet och forskningsinstitutioner runt om i världen. Tobii har sitt huvudkontor i Sverige och är noterat på Nasdaq Stockholm (TOBII). Mer information finns på: www.tobii.com. 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Klart för ny kulturverksamhet för unga i Skärholmens nya landmärke

Published

on

By

Avtalet är signerat och klart för Kulturhuset Stadsteaterns nya lokaler i Stockholmshems nybyggda 23-våningshus på Bredholmstorget i Skärholmen. I de nya lokalerna kommer tidigare skapa-själv-verksamheten ”Labbet” för barn och unga att flytta in och utökas rejält.

Labbet som idag har cirka 130 kvadratmeter i Kulturhuset Stadsteaterns lokaler i Skärholmen kommer att få 500 nya kvadratmeter längst ner i det nybyggda 23-våningshuset intill Skärholmens centrum.

– Det känns jätteroligt att Kulturhuset Stadsteatern flyttar in sin ungdomsverksamhet i vårt hus, i Skärholmens nya landmärke. I huset finns också både lägenheter och Stockholmshems kontor, det kommer att göra torget till en levande plats under stora delar av dygnet, säger Maria-Elsa Salvo (S), styrelseordförande Stockholmshem.

I de nya lokalerna kommer det bland annat att finnas tre studios med möjlighet att skapa musik, podd, testa dj-bordet, redigera film och skapa dataspel. Målgruppen kommer att bjudas in att vara med och bestämma vad den nya verksamheten ska heta.

Nu skapar vi ännu bättre förutsättningar för kulturverksamhet för barn och unga i Skärholmen och dess närområde. Det är viktigt att barn och unga i hela Stockholm får förutsättningar att utforska eget skapande och hitta kulturens kraft. Labbets nya lokaler är en viktig del i det arbetet. Här vill vi från Kulturhuset Stadsteatern tillsammans med andra aktörer skapa en trygg och meningsfull mötesplats för barn och unga, vilket också är en viktig del av det förebyggande arbetet, säger Helene Öberg (MP), styrelseordförande Kulturhuset Stadsteatern. 

De nya lokalerna lämnas över till Kulturhuset Stadsteatern den 1 december 2024. I huset finns också 102 hyreslägenheter och Stockholmshems nya kontor. Lägenheterna annonseras hos Bostadsförmedlingen från den 1 maj 2024. Bostadshyresgästerna flyttar in från oktober 2024 och Stockholmshem vid årsskiftet 2024/2025.

Om Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen

Kulturhuset Stadsteatern Skärholmen startade 2005 när dåvarande Stockholms stadsteater öppnade en repertoarscen i Skärholmen som 2010 blev en barn- och ungdomsscen. En viktig del i uppdraget har varit och är att utveckla platsen så att den fortsätter vara relevant för de unga besökarna.

Åsa Stenmark
Kommunikationschef Stockholmshem
08-508 39 119
asa.stenmark@stockholmshem.se

Sofia Cherif
Presschef Kulturhuset Stadsteatern
0739-730 220
sofia.cherif@kulturhusetstadsteatern.se

Stockholmshem jobbar med något så viktigt som människors hem. I mer än 80 år har vi varit med och utvecklat Stockholm genom att bygga och förvalta bostäder för alla stockholmare, och lokaler där verksamheter kan utvecklas. Som allmännyttigt bolag har vi ett ansvar som sträcker sig långt utanför tak och väggar. Våra bostadsområden ska vara både socialt och ekologiskt hållbara – att utveckla trygga och bra boendemiljöer är en viktig del av vårt arbete. Hos oss bor närmare 60 000 hyresgäster vilket gör oss till ett av landets största bostadsföretag. Stockholmshem ägs av Stockholms stad.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Norconsult inspekterar bergsslänter i nytt uppdrag

Published

on

By

Norconsult har fått i uppdrag av Trafikverket att inspektera bergsslänter längs vägar i Västsverige och Värmland. Syftet är kontrollera säkerheten och bedöma risken för ras och nedfall av stenblock på vägarna.

Uppdraget omfattar cirka 1 100 inspektioner under 2024 och ungefär lika många under kommande två år. Det finns även option på ytterligare ett stort antal inspektioner varje år.

– Vi befinner oss just nu i en intensiv fältplanering eftersom det kommer krävas två till tre inspektionslag med två personer konstant i fält till och med september. Inspektionerna ska ske handnära. Det innebär att vi är ute på plats och tar oss upp på slänterna med hjälp av lift eller, där det är svåråtkomligt, med hjälp av klättring, säger Christoffer Kall, Gruppledare för Bergteknik på Norconsult.

Enligt bestämmelser ska bergsslänter i anslutning till det allmänna vägnätet inspekteras var sjätte år. Syftet är att bedöma säkerheten och förhindra ras eller blockutfall innan de sker.

– Om vi bedömer att det finns omedelbara risker så kommer en åtgärd ske direkt, det kan handla om att ta bort block eller förstärka berget. Sen finns olika tillståndsklasser där tidsram för åtgärder sätts utifrån hur riskerna bedöms, säger Christoffer Kall.

Cecilia Köljing
Presskontakt
+46790060855
cecilia.koljing@norconsult.com

Norconsult är ett av Nordens ledande konsultföretag inom samhällsbyggnad som kombinerar ingenjörskonst, arkitektur och digital expertis i projekt av alla storlekar, för privata och offentliga kunder. Genom innovation och samarbete, och med vårt syfte ”Varje dag förbättrar vi vardagen”, söker vi ständigt efter hållbara, effektiva och samhällsnyttiga lösningar. Med cirka 6 200 medarbetare på över 130 kontor i Norge, Sverige, Danmark, Island, Polen och Finland kombinerar vi tvärfacklig expertis med lokal närvaro.

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.