Connect with us

Marknadsnyheter

Sju nya butikskoncept på Emporia under våren, varav fyra är nyöppningar

Published

on

Emporia har haft det bästa året någonsin vad gäller antal besökare och omsättning, vilket bidrar till att intresset för att etablera sig i södra Sveriges starkaste köpcentrum är fortsatt högt. Under våren kommer sju nya butikskoncept att lanseras varav fyra är nyöppningar.

 

 

En bild som visar utomhus, himmel, träd, byggnad Automatiskt genererad beskrivning

 

 

”Vi är väldigt glada att välkomna så många nya koncept och butiker till Emporia och att vi breddar därmed breddar vårt totala erbjudande. Allt sammantaget stärker kundresan och upplevelserna på Emporia ytterligare”, säger Martin Lundquist, centrumchef på Emporia.

 

Länk till Emporia video

 

Fyra starka grand openings bidrar till att bredda utbudet

 

  • DRM-LND vars primära målgrupp är unga, generation alfa och z, öppnade sin första butik i Stockholm i slutet av 2023 och nu har turen kommit till södra Sverige och Emporia. DRM-LND öppnar på Emporia i mars och den blir bolagets femte butik i Sverige. Butiken på nästan 90 kvadratmeter kommer ha ett stort utbud av pärlor, berlocker och tags där besökarna kan personifiera allt från ett mobilskal och airpodfodral till ryggsäckar och laptopfodral.
    Mikael Söderlindh, grundare och vd DRM-LND:
    ”Emporia är en fantastisk mötesplats och galleria för människor i Malmö med omnejd och vi tror att vi kommer att passa väldigt väl in i det övriga utbudet. Butiksöppningen är ett steg i vår expansionsstrategi och när vi frågade våra trogna följare på TikTok och i andra sociala kanaler om var de helst skulle vilja att vi öppnade en butik var Emporia väldigt populärt”.
     
  • Oscar Jacobson öppnar en ny butik på cirka 150 kvadratmeter på Emporia i början av mars. Butiken blir nummer 20 och kompletterar de cirka 150 återförsäljare som finns i Europa. Oscar Jacobson grundades 1903 av skräddaren Oscar Jacobson i Borås och erbjuder ett komplett livsstilsvarumärke med ett brett sortiment för mannen som vill möta livets alla tillfällen.

”Designen görs i Sverige och kläderna sys i Europa, allt i samarbete med världens mest exklusiva tygleverantörer. Fokuset är att skapa kollektioner av hög kvalitet med lång hållbarhet”, berättar Magnus Windahl, Retail Director.

 

Oscar Jacobson har de senaste tre åren öppnat 10 nya egna butiker och en etablering på Emporia känns som ett naturligt nästa steg i företagets etableringsstrategi.

”Vi har vuxit i Öresundsregionen. Etableringen på Emporia kändes självklar för att på så sätt visa varumärket i sin rätta miljö, både vad gäller utseende och kollektionsbredd men även servicenivå. Våra förväntningar är stora, inte minst med tanke på Emporias fina utveckling de senaste åren”, säger Magnus Windahl.

”I våra kundundersökningar har det framgått att våra manliga besökare gärna ser ett bredare utbud av kläder, därför är det extra kul att kunna möta detta önskemål och erbjuda Oscar Jacobson en butiksyta”, kommenterar Selma Crnic, Leasing Manager på Emporia.
 

  • Även Lakritsroten öppnar i början av mars sin 14 butik i Sverige och den tredje i Malmö. Lakritsroten är den naturliga mötesplatsen för alla lakritsälskare som vill lära sig mer om de senaste lakritstrenderna och inte minst prova lakrits och olika lakritsprodukter. Personalen är riktiga experter på lakrits och ger gärna råd och tips! Erik Dahlén, VD på Lakritsroten:

”Vi har höga förväntningar på vår Emporia butik på 56 kvadratmeter som blir en klassisk Lakritsroten-butik. Genom etableringen når vi ett stort flöde av Emporiabesökare och många nya kunder, inte minst danskar. Emporia är en levande och stark handelsdestination och etableringen här passar oss perfekt. Vi är en levande butik med lakritsprovningar, besök av lakritsexperter, saltlakritsmjukglass under sommaren och andra lakritsöverraskningar. Vi vill vara en föregångare inom sötsaker och vi täcker alla smakpreferenser vad gäller lakrits och har dessutom även ett område Mat & Bak”.
 

”Det är väldigt kul att Lakritsroten väljer att öppna hos oss. Vi har flera aktörer inom sötsaker, inte minst Lindt som öppnade i mars 2024, till glädje för alla chokladälskare. Nu stärks Emporias totala erbjudande gällande vad specialbutiker ytterligare vilket är väldigt positivt både för oss och alla Emporias besökare”, säger Martin Lundquist.
 

  • Tele2s etablering på Emporia innebär att det totala utbudet av telekomtjänster breddas. Tele2, som erbjuder tjänster för mobil uppkoppling, fast bredband och TV, kommer att öppna en butik på 60 kvadratmeter i slutet av april.
    Charlotte Månsson, Head of Stores på Tele2 Sverige:
    ”Emporia är en destination i södra Sverige, och vi har många kunder, både privatpersoner och företag i området, och det känns självklart att etablera en butik i Emporia där vi kan erbjuda våra tjänster, skräddarsydda paket och personlig rådgivning”.

Flera satsningar på nya butikskoncept stärker kundupplevelsen

  • Gina Tricot har funnits med sedan Emporia öppnade 2012 och utökar nu sin butiksyta till 570 kvadratmeter. Det innebär att YOUNG, ett koncept som riktar sig till ungdomar, kan stärkas ytterligare genom att få en egen och tydligare avdelning. Ing-Marie Edvardsson, Establishment Manager på Gina Tricot:
    ”Vi ser fram emot att erbjuda våra unga kunder en förbättrad upplevelse och en tilltalande helhet som den nya ytan ger möjligheter till. Vi stärker vårt erbjudande till den modeintresserade tjejen/kvinnan oberoende ålder. Hos oss finner Emporias besökare kläder och accessoarer för alla tillfällen, alla dagar i veckan, från trendiga nyckelplagg och party outfits till basplagg”.

    Den nya YOUNG avdelningen planeras öppna i mitten av februari.
    ”Gina Tricot har funnits på Emporia från starten och det är väldigt kul att de utökar sin yta och att YOUNG koncept stärks ytterligare. Lanseringen, tillsammans med DRM-LNDs butiksöppning innebär att Emporias totala erbjudande till ungdomar förnyas och blir ännu starkare”, säger Selma Crnkic.
     

  • Även By Shabany som funnits på Emporia i 12 år tar näst steg och öppnar en större butik med nytt butikskoncept på plan 3 i mars. BY SHABANY erbjuder idag skräddarsydda plagg som låter kunden uttrycka sin personliga stil – från affärskläder till fest- och bröllopsplagg. Foad Shaban, ägare:
    ”Det nya butikskonceptet erbjuder ett bredare sortiment, inklusive ofodrade kavajer, cargobyxor, skräddarsydda jeans, handsydda skjortor och kostymer. Vi fortsätter att leverera tjänster som brodyr och kemtvätt inom 48 timmar samt skrädderitjänster inom 24 timmar”.

    ”By Shabany är ett uppskattat komplement till våra övriga fashionbutiker och erbjuder dessutom möjlighet att laga och sy om kläder. Att man nu flyttar till större lokaler för att ha möjlighet att bredda sitt erbjudande är en naturlig och rolig utveckling för Shabany”, säger Martin Lundquist.

 

  • Skechers öppnade sin nuvarande Skechers Concept Store 2019 och kommer att utöka sin butiksyta med 75 procent till totalt 280 kvadratmeter. Thomas Dalby-Andersen, Nordic Retail Operations Manager Skechers:
    “Det innebär att vi kommer att kunna presentera ett ännu bredare sortiment av skor samt att vi också får möjlighet att erbjuda Skechers Apparel. Vi vänder oss till både män, kvinnor och barn som önskar bekväma, innovativa och stilrena skor av hög kvalitet. Vi har stora förväntningar på framtiden där vi, förutom en utökning av vår butik i Emporia, också kommer att expandera ytterligare med nya butiker på den svenska marknaden samt i resten av Norden”.

 

Skechers planerar att öppna sin ombyggda butik i slutet av maj och finns fram till dess i en temporär pop-up butik på Emporia.
 

  • Kicks har funnits på Emporia sedan invigningen 2012 och utökar nu sin butiksyta till 360 kvadratmeter. Nyöppningen är planerad den 27 mars. Kicks kommer att fortsatt ha sitt servicekoncept med skönhetsbehandlingar – Treat by KICKS – i kombination med ett attraktivt sortiment och personlig och inspirerande rådgivning från butikens skönhetsexperter. Carola Lundell, VD på Kicks:
    ”Vi tror starkt på Emporia. Med sitt attraktiva läge mitt i Öresundsregionen och utbud är det ett av Skandinaviens mest spännande och attraktiva köpcentrum. Med en större butiksyta har vi möjlighet att erbjuda ett ännu större och attraktivare sortiment och befästa vår position som den självklara skönhetsdestinationen i regionen.”

”Det är fantastiskt att se att butikskedjorna satsar vidare och både utvecklar och utvidgar sina butiker. Tillsammans stärker vi Emporias totala kundupplevelse och blir en ännu mer attraktiv handelsdestination för både besökare och hyresgäster”, avslutar Martin Lundquist.

  

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Martin Lundquist, centrumchef Emporia
E-post: martin.lundquist@steenstrom.com
Tel: 073-846 84 50

 

Emporia ägs av Skandinaviens ledande shoppingcenter företag Steen & Strøm med nio shoppingcenters på attraktiva marknadsplatser och totalt över 60 miljoner besökare årligen, varav Emporia svarar för över 7,6 miljoner besökare/år. Steen & Strøm ingår i Klépierre-gruppen som kombinerar kompetens inom fastighetsutveckling samt kapitalförvaltning och är ledande inom shoppingcenter i Europa. Steen & Strøm är en del av Klépierre Group, som kombinerar expertis inom fastighetsutveckling och kapitalförvaltning och är ledande inom köpcentrum i Europa. 

Företagets portfölj värderades till 19,3 miljarder euro per den 31 december 2023 och omfattar stora köpcentrum i mer än 15 länder i Europa, som tillsammans lockar hundratals miljoner besökare per år. Klépierre är noterat på EURONEXT Paris (SIIC) och ingår i CAC Next 20 och EPRA Eurozone, samt i andra etiska index som CAC SBT 1,5, MSCI Europe ESG Leaders, FTSE4Good, Euronext Vigeo Europe 120 och CDP A-listan. Dessa utmärkelser är ett erkännande av koncernens engagemang i en proaktiv policy för hållbar utveckling och koncernens globala ledarskap i kampen mot klimatförändringarna. Samtliga köpcentrum inom Klépierre arbetar för att nå målet att vara den mest hållbara plattformen för handel år 2030.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.