Connect with us

Marknadsnyheter

Sjukfrånvaron ökade inte märkbart under det första året med coronavirus – men skillnaderna mellan yrkesgrupper ökade

Published

on

Statistikuppgifter från Arbetshälsoinstitutet, Keva och Folkpensionsanstalten visar att det första coronavirusåret inte verkar ha ökat sjukfrånvaron märkbart, och antalet dagar med sjukdagpenning som ersattes av FPA minskade under 2020. Skillnaderna mellan yrkesgrupper när det gäller sjukfrånvaro har ändå ökat inom kommunsektorn. Forskare från Arbetshälsoinstitutet, Keva och FPA diskuterar ämnet på Twitter chat torsdagen den 10 juni.

År 2020 var kommunalt anställda i genomsnitt 16,7 dagar borta från arbetet på grund av egen sjukdom enligt Kommun10-undersökningen.  Det positiva är att jämfört med för ett år sedan har allt fler arbetstagare (28 procent) inte alls varit borta på grund av egen sjukdom. Andelen sådana arbetstagare ökade med fem procentenheter jämfört med förra året.

I Arbetshälsoinstitutets Kommun10-undersökning har man följt arbetstagarnas sjukfrånvaro från och med 2000. Sjukfrånvaron var som högst år 2008 då kommunalt anställda i genomsnitt var 19,4 dagar borta från arbetet på grund av egen sjukdom. Från och med 2013 har sjukfrånvaron varit i genomsnitt 16–17 dagar. År 2019 var antalet dagar 16,5.

Skillnaderna mellan yrkesgrupper när det gäller sjukfrånvaro har ökat inom kommunsektorn

Det första coronaåret har påverkat olika yrkesgrupper inom kommunsektorn på olika sätt och redan tidigare observerade skillnader mellan yrkesgrupper vad gäller sjukfrånvaron har ökat. Sjukfrånvaron i till exempel flera yrkesgrupper inom vårdbranschen har ökat tydligt jämfört med 2019. Förskolelärare, barnskötare, skolgångsbiträden, tandskötare, sjukskötare och hälsovårdare hade i genomsnitt 1,5–3 fler frånvarodagar jämfört med 2019.

År 2020 var vårdbranschens yrken och övriga yrkesgrupper med fysiskt arbete fortfarande högst på listan även vad gäller genomsnittlig sjukfrånvaro: skolgångsbiträden, hemvårdare, vårdare och närvårdare, barnskötare, familjedagvårdare, tandskötare, anstaltsvårdare, sjukskötare, hälsovårdare och förskolelärare var borta i genomsnitt 21–29 dagar per år. Minst var antalet frånvarotillfällen på grund av egen sjukdom hos chefer, specialsakkunniga, ekonomisekreterare, informationspersonal och lärare (i genomsnitt 6–8 dagar).

Skillnaderna mellan yrkesgrupper accentueras i Kevas sjukfrånvarouppgifter från kommunsektorn. Hos personal inom hälsovårdsbranschen i kommuner och städer har det blivit vanligare med sjukfrånvaro som pågår i över 8 dagar, men också 1–3 månader under 2020. I synnerhet de längsta frånvaroperioderna ökar de sjukfrånvarorelaterade kostnaderna. Bland anställda inom administration och planering var däremot färre än tidigare frånvarande till följd av sjukdom.

– I ljuset av både Kommun10-undersökningens resultat och denna statistik över sjukfrånvaro har coronapandemin ökat arbetsbelastningen särskilt inom social- och hälsovården. Å andra sidan har coronapandemin även ökat antalet frånvarotillfällen inom vissa yrkesgrupper på grund av strängare anvisningar: det har inte varit tillåtet att komma till arbetet om man har haft ens lite snuva, och att vänta på coronatestresultaten har i vissa fall förlängt en kort frånvaro. I vår statistik har antalet sjukfrånvarotillfällen på 1–3 dagar minskat och den lite längre frånvaron ökat, berättar Jenni Ervasti, direktör för Kommun10-undersökningen.

Sjukfrånvaron för över 50-åringar sjunker, siffrorna för unga anställda har ökat

Granskat enligt åldersgrupp har den positivaste utvecklingen skett bland personer över 50 år. Deras sjukfrånvarotillfällen fortsätter att minska i antal. Det är dock oroväckande att under 30 år gamla kommunalt anställda har fler sjukfrånvarotillfällen än under 2019, och de har redan genomsnittligt fler sjukfrånvarodagar än 30-50-åringar.

– Resultaten ger anledning till oro vad gäller unga arbetstagare, som å andra sidan ofta arbetar inom yrken med mycket sjukfrånvaro. Det är med andra ord svårt att skilja år effekterna av ålder och yrke. Å andra sidan ger de uppmuntrande resultaten vad gäller äldre arbetstagare anledning att anta att stödåtgärderna för arbetsförmågan har varit framgångsrika och riktats rätt, säger Jenni Ervasti.

– Kesa pensionsuppgifter visar att färre anställda än tidigare gick i pension på grund av arbetsoförmåga under coronaåret. Också antalet arbetsolycksfall minskade under året, i synnerhet bland anställda inom förvaltningen, planeringen och kontorsuppgifterna, där en stor del övergick till distansarbete, berättar forskningschef Laura Pekkarinen på Keva.

Andelen långa sjukfrånvarotillfällen som ersätts av FPA minskade 

Antalet sjukdagpenningsdagar som FPA ersätter minskade under 2020. Sjukdagpenning utbetalades för omkring 14,5 miljoner dagar, vilket är ca 5 procent mindre än under 2019. Förmånskostnaderna uppgick till 819 miljoner euro. Var tredje dagpenningsdag hade psykisk ohälsa som grund.

Orsaken till den minskade sjukfrånvaron kan vara de många förändringarna i anslutning till coronavirusepidemin, såsom ökat distansarbete, färre kontakter, ändringar i sysselsättningen samt förändringar i hur människor söker sig till vård och får vård. Också den långvariga ökningen av sjukpenningdagar i anslutning till psykisk hälsa verkar ha stannat av.

– Även om andelen sjukdagpenningsdagar i anslutning till exempelvis depression minskade rent allmänt ifjol, fortsatte andelen sjukdagpenningsdagar till följd av ångestsyndrom att öka.Under och efter coronaepidemintiden är det fortfarande viktigt att följa och förebygga i synnerhet sjukfrånvaro i anslutning till psykisk hälsa, säger forskningschef Jenni Blomgren på FPA.

Välkommen att diskutera i Twitter

  • Forskare från Arbetshälsoinstitutet, Keva och Folkpensionsanstalten diskuterar hur coronaåret har påverkat finländarnas sjukfrånvaro på Twitter chat tors 10.6. kl. 13–14.
  • Diskussionen är öppen för alla, välkommen med!
  • Diskussionens hashtagg är #TerveenäTyössä (#FriskPåJobbet) och diskussionen öppnas från Twitter-kontona @tyoterveys @Keva_fi @Kelantutkimus
  • Mer information om Twitter chat (på finska): Kuinka suomalaisilla työpaikoilla sairastettiin koronavuonna? – Keva

Bekanta dig med

  • Information om kommunsektorns sjukfrånvarodagar finns i Arbetshälsoinstitutets Arbetslivskunskap-tjänst på adressen: Sjukfrånvaron i kommuner i Finland | Arbetslivskunskap | www.tyoelamatieto.fi
  • Arbetshälsoinstitutets Kommun10-undersökning är Finlands största uppföljningsundersökning av kommunsektorns personal. I undersökningen deltar Helsingfors, Esbo, Vanda, Tammerfors, Åbo, Uleåborg, Nådendal, Reso, Nokia, Valkeakoski och Virdois. Årlig sjukfrånvaro för över 90 000 kommunalt anställda följs från arbetsgivarnas personalregister med en enhetlig beräkningsmetod och de realiserade sjukfrånvarodagarna relateras till utförda årsverken. Denna statistik innehåller inte information om orsakerna till sjukfrånvaro.
  • Information om de kostnader som orsakas av arbetsoförmåga inom kommunsektorn (på finska): Keva tutkii
  • Kevas material har sammanställts utifrån forskningsdata och statistik om sjukfrånvaro, olycksfall, företagshälsovård, yrkesinriktad rehabilitering och pensioner bland de anställda i kommunsektorn. Under 2020 ingick information om ca 340 000 kommunalt anställda i materialet.
  • FPA har sammanställt fosrskningsdata och statistik i anslutning till sjukdagpenning i ett informationspaket: Sjukfrånvaro – kela.fi
  • Sjukdagpenningar beviljade av FPA fungerar som ett mått på långa sjukfrånvaron bland personer i arbetsför ålder. Sjukdagpenning kan betalas till personer i åldern 16–67 för en tid med arbetsoförmåga som är kortare än ett år om sjukdomen har varat längre än självrisktiden (insjuknandedagen och de nio följande vardagarna).

Mer information

Mediatjänster

Päivi Lehtomurto, specialexpert inom mediekommunikation
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn +358 50 4156 309
paivi.lehtomurto@ttl.fi

Juha Hietanen, specialexpert inom mediekommunikation
Arbetshälsoinstitutet, Helsingfors
tfn +358 50 477 32 67
juha.hietanen@ttl.fi

Arbetshälsoinstitutets materialbank

Må bra av jobbet

Arbetshälsoinstitutet är en finländsk forsknings-, utvecklings- och expertinstans inom området för arbetsvälbefinnande. Verksamhetens syfte är att främja hälsa och säkerhet i arbetet och öka arbetstagarnas välbefinnande. Institutet är ett självständigt offentligrättsligt samfund inom social- och hälsovårdsministeriets förvaltningssektor med verksamhetsställen på fem orter och huvudkontor i Helsingfors, Finland. Verksamheten finansieras till hälften av statsmedel. Arbetshälsoinstitutet har cirka 500 anställda. ttl.fi

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsstämma 2024 i Bluestep Bank AB (publ) samt offentliggörande av års- och hållbarhetsredovisning för 2023

Published

on

By

Årsstämman för Bluestep Bank AB (publ) ägde rum den 26 april 2024. Stämman beslutade bland annat om omval av styrelsens sex ledamöter. Stämman beslutade även om omval av revisorn. Bluestep Bank AB (publ) offentliggör också års- och hållbarhetsredovisning för 2023, som finns tillgänglig på bolagets webbplats.

Årsstämman fattade bland annat följande huvudsakliga beslut:

  • Stämman fastställde resultat- och balansräkningen för Bluestep Bank AB (publ) samt koncernresultat- och koncernbalansräkningen.
  • Stämman beslutade enligt styrelsens förslag till vinstdisposition att fritt eget kapital ska balanseras i ny räkning.
  • Styrelsen och verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2023.
  • Stämman omvalde revisionsbolaget Ernst & Young AB med huvudansvarig revisor Daniel Eriksson.

Års- och hållbarhetsredovisningen kan nedladdas genom: bluestepbank.com/investor-relations/financial-reports/

För mer information vänligen kontakta:

Björn Lander, VD, Bluestep Bank
+ 46 73 673 1899
bjorn.lander@blustep.se

Juan Navas, kommunikationschef, Bluestep Bank
+46 70 306 2245
juan.navas@bluestep.se

eller besök: www.bluestepbank.com

Denna information är sådan information som Bluestep Bank AB (publ) är skyldig att offentliggöra enligt lagen om värdepappersmarknaden och den norska verdipapirhandelloven § 5 – 12. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 26 april 2024 kl. 18.30 CET.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.