Marknadsnyheter
SKF Bokslutskommuniké 2023: Genomförandet av strategin ger starkt resultat
Göteborg, 31 januari 2024
Fjärde kvartalet 2023
Försäljning: 24 438 mkr (25 361) Organisk tillväxt: -1,9% (9,7%) Justerat rörelseresultat/marginal: 2 929 mkr, 12,0% (2 542, 10,0%)
Helåret 2023
Försäljning: 103 881 mkr (96 933) Organisk tillväxt: 3,7% (8,1%) Justerat rörelseresultat/marginal: 12 977 mkr, 12,5% (10 204, 10,5%)
Rickard Gustafson, Vd och koncernchef:
”Under hela 2023 har vi arbetat målmedvetet med vår strategi för att ytterligare stärka oss som företag. Denna strategiska omvandling har gjort oss mer motståndskraftiga och konkurrenskraftiga även under den svagare efterfrågan vi ställdes inför under andra halvåret 2023. Detta återspeglas också i vårt resultat för helåret 2023 där vi för första gången någonsin kom upp i en nettoomsättning på över 100 miljarder kronor. Vår organiska tillväxt uppgick därmed till cirka 4%. Den justerade rörelsemarginalen för 2023 hamnade på 12,5%, en betydande förbättring jämfört med 2022. Kassaflödet från verksamheten uppgick till 13,8 miljarder kronor, vilket är ett av våra starkaste resultat någonsin.
Starkt resultat för fjärde kvartalet trots lägre efterfrågan
Nettoförsäljningen under fjärde kvartalet uppgick till 24 438 miljoner kronor, vilket motsvarar en organisk försäljningsnedgång med -2% (+10%). Under kvartalet såg vi en lägre efterfrågan från kunderna i alla våra regioner på grund av den ekonomiska nedgången, vilket delvis motverkades av en effektiv hantering av pris och kundmix. Inom våra utvalda segment med hög tillväxt fick vi goda resultat inom järnvägsindustrin, industriell distribution och flygindustrin tack vare vår förmåga att utveckla innovativa lösningar tillsammans med våra kunder. Som exempel kan nämnas att vi under fjärde kvartalet lanserade nya robusta lager för järnvägsväxellådor och precisionslager för produktion av litiumbatterier.
Under fjärde kvartalet uppgick det justerade rörelseresultatet till 2 929 (2 542) miljoner kronor. Den justerade rörelsemarginalen på 12% var betydligt högre än under fjärde kvartalet förra året (10%) trots en hög ensiffrig volymnedgång. Prissättning, kostnader och fortsatt portföljförvaltning har haft positiv inverkan på vår lönsamhet. Tack vare vår decentraliserade verksamhetsmodell har vi ytterligare förbättrat vår förmåga att driva produktivitet och effektivitet i verksamheten.
Vi har till exempel framgångsrikt slutfört det tidigare aviserade programmet med en årlig besparingstakt på 2 miljarder kronor, däribland en nedskärning med mer än 1 000 tjänster. Vår ökade omvandlingstakt återspeglas också i jämförelsestörande poster, vilka är höga under kvartalet till följd av snabba framsteg i viktiga strategiska initiativ, t.ex. fabriksstängningen i Busan, omstrukturering i Schweinfurt och personalneddragningar.
Vår industriverksamhet fortsatte att utvecklas väl under kvartalet och levererade en stark justerad rörelsemarginal på över 15% (12%) trots lägre efterfrågan. Vårt arbete med att rensa produktportföljen är en av förklaringarna till den lägre tillväxten, men har också bidragit till att förbättra vår lönsamhet eftersom vi fortsätter att fokuera på verksamheter med högre marginaler. Den justerade rörelsemarginalen för fordonsverksamheten uppgick under fjärde kvartalet till 4% (5%), där fjärde kvartalet vanligtvis har en lägre marginal. Vi är övertygade om att vårt underliggande resultat inom fordonsindustrin utvecklas positivt när vi förändrar portföljen mot elektrifiering och lösningar med lägre friktion.
Det fortsatta arbetet med att förbättra vårt rörelsekapital, främst genom att minska våra varulager, har lett till att rörelsekapitalet under fjärde kvartalet ligger på under 28% av försäljningen, vilket har bidragit till kvartalets mycket starka kassaflöde på 3,9 (3,4) miljarder kronor från verksamheten.
Snabbt genomförande av vår strategi under 2023
Förra året ställdes vår prestationsförmåga på prov både i en ekonomi präglad av stark efterfrågan under första halvåret och i ekonomisk avmattning under andra halvåret. Vi kan konstatera att vår strategi har hjälpt oss att navigera i båda dessa konjunkturer och gjort oss mer motståndskraftiga och konkurrenskraftiga.
Genom våra investeringar i innovation och teknikutveckling har vi en stark pipeline av produkter och tjänster med flera nya produkter som lanserades under 2023, vilket tillför betydande kundvärde och främjar lönsam tillväxt. På så sätt har vi kunnat försvara eller öka vår marknadsandel inom många viktiga industrisegment. Den starka utvecklingen och den tvåsiffriga tillväxten inom flera av våra utvalda segment med hög tillväxt fortsatte under 2023, där exempelvis järnvägs- och flygplansverksamheterna växte med cirka 20%.
Regionaliseringen och optimeringen av vår tillverkningskapacitet är viktiga delar av vår strategi för att komma närmare våra kunder och därmed förkorta leveranstiderna och minska behovet av transporter. Under 2023 tog vi några viktiga steg i alla våra regioner, till exempel invigningen av vår fabrik i Monterrey, Mexiko, de aviserade stängningarna av fabrikerna i Luton, Storbritannien och Busan, Korea, men också framstegen i omstruktureringen av vår verksamhet i Schweinfurt, Tyskland. Vi har också fortsatt att aktivt arbeta med portföljhantering, både på strategisk nivå, där den avslutade strategiska översynen av vår flygverksamhet är ett exempel, och på taktisk nivå.
Genom att erbjuda våra kunder lösningar för att minimera friktion och energislöseri i deras verksamheter är vi fortsatt med och bidrar till den nödvändiga hållbarhetsomställningen. För vår egen verksamhet beslutade vi förra året att avsätta totalt 3 miljarder kronor över en sexårsperiod för att uppfylla vårt energi- och koldioxidmål till 2030. Vårt framgångsrika och ambitiösa hållbarhetsarbete uppmärksammades också av EcoVadis i deras senaste hållbarhetsutvärdering, där vi fick en platinamedalj och behöll vår position bland de en procent som presterar bäst av alla utvärderade företag.
Allt detta och alla andra framgångar hade inte varit möjliga utan det fantastiska arbete och den hängivenhet som våra medarbetare har bidragit med under året. Jag är mycket tacksam för deras engagemang och hur de stöttar varandra, våra kunder och vår verksamhet.
Marknadsutsikter
Under 2024 kommer vi att fokusera på att genomföra våra pågående strategiska initiativ. Här ingår exempelvis fortsatta aktiviteter för att optimera vår leveranskedja och kapacitet, hantera och omstrukturera vår portfölj, men också att stärka vår ledande position när det gäller hållbarhet och produkter och tjänster med låg friktion.
Under 2024 förväntar vi oss fortsatt marknadsvolatilitet och geopolitisk oro, men verksamheten är förberedd på att hantera olika scenarier. För första kvartalet 2024 räknar vi med en medelhög ensiffrig organisk nedgång. För helåret förväntar vi oss en låg ensiffrig organisk nedgång jämfört med 2023.
Till följd av koncernens solida finansiella ställning har styrelsen beslutat att föreslå årsstämman en utdelning på 7,50 kronor per aktie.”
Nyckeltal, Mkr där annat ej anges | Kv4 2023 | Kv4 2022 | 2023 | 2022 |
Nettoomsättning | 24 438 | 25 361 | 103 881 | 96 933 |
Justerat rörelseresultat | 2 929 | 2 542 | 12 977 | 10 204 |
Justerad rörelsemarginal, % | 12,0 | 10,0 | 12,5 | 10,5 |
Rörelseresultat | 1 925 | 2 069 | 11 084 | 8 532 |
Rörelsemarginal, % | 7,9 | 8,2 | 10,7 | 8,8 |
Justerat resultat före skatt | 2 220 | 2 166 | 11 074 | 8 965 |
Resultat före skatt | 1 216 | 1 693 | 9 181 | 7 293 |
Nettokassaflöde från operativa aktiviteter | 3 937 | 3 351 | 13 783 | 5 641 |
Resultat i kronor per aktie efter skatt | 1,37 | 1,96 | 14,04 | 9,81 |
Justerat resultat i kronor per aktie | 3,57 | 3,00 | 18,20 | 13,49 |
Försäljningsförändring år-över-år, %, Kv4 | Organisk1) | Struktur | Valuta | Totalt |
SKF-koncernen | -1,9 | 0,1 | -1,8 | -3,6 |
Industri | -3,0 | 0,1 | -1,2 | -4,1 |
Fordon | 0,7 | 0,0 | -3,2 | -2,5 |
1) Pris, mix och volym.
Försäljningsförändring år-över-år, %, Helår 2023 | Organisk1) | Struktur | Valuta | Totalt |
SKF-koncernen | 3,7 | -0,5 | 3,9 | 7,1 |
Industri | 2,3 | -0,4 | 4,0 | 5,9 |
Fordon | 7,1 | -0,5 | 3,7 | 10,3 |
1) Pris, mix och volym.
Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Kv4 | Europa, Mellanöstern & Afrika | Nord- & Sydamerika | Kina & Nordost-asien | Indien & Sydost-asien |
SKF-koncernen | 0,4 | -5,3 | -1,9 | -1,0 |
Industri | +/- | — | — | – |
Fordon | + | — | ++ | ++ |
Försäljningsförändring i lokala valutor år-över-år, %, Helår 2023 | Europa, Mellanöstern & Afrika | Nord- & Sydamerika | Kina & Nordost-asien | Indien & Sydost-asien |
SKF-koncernen | 6,7 | 0,0 | 2,0 | 6,7 |
Industri | ++ | +/- | +/- | ++ |
Fordon | +++ | + | ++ | +++ |
Marknadsutsikter och prognos
Efterfrågan för första kvartalet 2024 jämfört med första kvartalet 2023
För första kvartalet 2024 räknar vi med en medelhög ensiffrig organisk nedgång.
Prognos för första kvartalet 2024
En negativ valutapåverkan på rörelseresultatet förväntas vara cirka 400 miljoner kronor jämfört med första kvartalet 2023, baserat på valutakurser per 31 december 2023.
Prognos 2024
- För helåret förväntar vi oss en låg ensiffrig organisk nedgång jämfört med 2023.
- Skattesats exklusive effekter av avyttrade verksamheter: cirka 26%.
- Investeringar i materiella anläggningstillgångar: ca 5,5 mdkr.
En webcast kommer att hållas den 31 januari kl. 08.00:
Telefonnummer: 010-884 80 16
Kod: 027223
Aktiebolaget SKF
(publ)
Den finansiella informationen i detta pressmeddelande innehåller insiderinformation som AB SKF är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersoner, för offentliggörande den 31 januari 2024 kl. 07.00 CET.
För ytterligare information, kontakta:
PRESS: Carl Bjernstam, Presschef,
tel: 46 31-337 2517, mobile: 46 722-201893, e-mail: carl.bjernstam@skf.com
INVESTOR RELATIONS: Patrik Stenberg, Head of Investor Relations,
tel: 46 31-337 2104, mobile: 46 705-472104, e-mail: patrik.stenberg@skf.com
SKF är en världsledande leverantör av innovativa lösningar som hjälper industrin att bli mer konkurrenskraftig och hållbar. Genom att göra produkterna lättare, effektivare, hållbarare och reparerbara hjälper vi kunderna att förbättra prestandan på deras roterande utrustning och minska deras miljöpåverkan. Vårt erbjudande runt den roterande axeln, omfattar lager, tätningar, smörjsystem, tillståndsövervakning, och tjänster. SKF grundades 1907 och finns representerat i omkring 130 länder och har runt 17 000 distributörsplatser världen över. Försäljningen 2022 uppgick till 96 933 MSEK och antalet anställda var 42 641. www.skf.com
® SKF is a registered trademark of the SKF Group.
Taggar:
Marknadsnyheter
Här är det dyrast att separera i Sverige
Hypoteket har med hjälp av statistik från Svensk Mäklarstatistik räknat ut vad kontantinsatsen blir för två personer som vill köpa varsin trea i en av Sveriges 50 största kommuner. I Stockholms kommun är det dyrast, här blir kontantinsatsen för två treor 1 863 608 kronor. I Borlänge, där det är billigast, handlar det om 382 590 kronor i kontantinsats för två treor.
Antal skilsmässor 2023
Antalet skilsmässor per gift invånare under 2023 var det lägsta på hela 2000-talet. 2023 registrerades 21 231 skilsmässor i Sverige. Många som separerar gör det från samboförhållanden. Det finns dock ingen samlad statistik på hur många samboförhållanden som leder till separation.
Om uträkningen
Hypoteket har via Svensk Mäklarstatistik tagit fram underlag som visar medelpriset på treor i Sveriges 50 största kommuner. Från detta medelpris på treor har vi räknat fram hur mycket kontantinsatsen blir, för en och för två personer (baserat på 15 procent).
Storstadskommunerna Stockholm, Malmö, Göteborg
Allra dyrast är det för paret som ska köpa varsin trea i Stockholms kommun. Här blir kontantinsatsen per trea 931 804 kronor, och 1 863 608 för två.
I Göteborg blir kontantinsatsen per trea 541 148 kronor, och 1 082 295 kronor för två. I Malmö blir kontantinsatsen för en trea 404 640 kronor, och 809 280 kronor för två.
Kommuner exklusive Stockholm, Malmö och Göteborg
Hypotekets sammanställning visar att det är dyrast att separera i Sundbyberg, Solna och i Nacka För att två personer ska kunna köpa varsin trea i Sundbyberg krävs en kontantinsats på 661 804 kronor per person, 1 323 608 kronor för två.
Billigast är det för dem som separerar i Borlänge. Två kontantinsatser för två treor kostar sammanlagt 382 590 kronor.
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket, menar att gruppen som flyttar på grund av separation ofta kommer i skymundan av andra. De ekonomiska förutsättningarna försämras i ett slag när kostnader som tidigare delats på två ska bäras av en. Det är en sak att ha råd med kontantinsatsen, du ska också beviljas lån, kunna amortera och klara dina nya vardagskostnader på en inkomst. Till det ska läggas kostnaden för att två separata hem ska inredas, vilket också kan bli kännbart ekonomiskt. Kontantinsatsen för den nya bostaden är endast en liten del av kostnaderna som kan uppstå.
Separerar man med barn handlar det ofta om att hitta två bostäder i närheten av varandra. Många föräldrar prioriterarar att barnen ska kunna gå emellan eller åtminstone med lätthet ta sig från en förälder till en annan. Sannolikt väger man också in aspekten att ha det sociala nätverket. Gruppen som flyttar på grund av skilsmässa är därmed ganska begränsade i sitt geografiska sökområde. Är man bosatt i en kommun med höga medelpriser kan andra överväga att flytta till en billigare kommun. Det är dock inte alls lika lätt för personer som flyttar på grund av skilsmässa och med barn.
– Separationer sker överallt och tar ingen hänsyn till om du bor i en kommun med högre eller lägre bostadspriser. Förhoppningsvis kan man också säga att de som ska köpa varsin trea där det är dyrare bostadspriser sannolikt också säljer något som är dyrare. Det underlättar ju om man säljer sin nuvarande bostad med vinst för att klara nästa steg i livet efter en separation. Får man inte ihop kalkylen köper man något mindre eller en bostad längre ut. Om ändringarna av kravet på kontantinsats går igenom kan det även gagna människor som separerar. Att gå från 15 till 10 procent i kontantinsats kan göra stor skillnad för den här gruppen, säger Claudia Wörmann.
Fem dyraste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Sundbyberg
- Solna
- Nacka
- Varberg
- Kungsbacka
Fem billigaste kommunerna att separera i
Exklusive Stockholm, Malmö, Göteborg
- Borlänge
- Kristianstad
- Trollhättan
- Uddevalla
- Skövde
Bifogas uträkning Sveriges 50 största kommuner
För mer information, annan geotafisk indelning eller kommentarer
Claudia Wörmann, boendeekonom på Hypoteket
claudia@hypoteket.com eller 0709 90 68 14
Hypoteket har sedan 2018 hjälpt bolånekunder att sänka sina boendekostnader genom ett digitalt, enkelt och smidigt bolån där alla får en låg ränta utan förhandling. Bolånen finansieras av Nordens största pensionsfonder och försäkringsbolag. Enligt jämförelsetjänsten Trustpilot har Hypoteket Sveriges nöjdaste bolånekunder.
Taggar:
Marknadsnyheter
Negativa Ord Kan Avslöja Psykisk Hälsa
En ny studie i Cognition & Emotion visar att personer som ofta använder negativt laddade ord löper högre risk för förhöjda nivåer av depression och ångest över tid. Oavsett om deltagarna var kliniskt deprimerade eller inte, tydde en hög frekvens av negativt språkbruk på mer intensiva psykiska utmaningar. Även om positivt språk hade en svag koppling till minskade symtom, var denna effekt betydligt svagare.
I studien fick 40 deltagare beskriva sina upplevelser vid tre olika tillfällen under ett år. Deras berättelser analyserades för positivt och negativt språk, och resultaten visade att ihållande negativa språkmönster kan vara en stabil indikator på psykisk hälsa. Detta öppnar för nya sätt att övervaka psykiska tillstånd genom att analysera vårt språk i vardagen.
Källa: psypost.org
Marknadsnyheter
Air India SATS lägger ny order på 15,7 MSEK
Air India SATS (AISATS) fortsätter att expandera Aerowash-konceptet i Indien. För att möta behovet i den indiska marknaden har Aerowash erhållit en ny order på motsvarande 15,7 MSEK från AISATS.
Maskinerna ska användas av AISATS på basen i Mumbai. Sedan tidigare har AISATS etablerat det unika Aerowash-konceptet i New Dehli, Bangalore och Hydrabad.
”Det är enormt glädjande att utbyggnaden av AISATS nätverk av baser som kan erbjuda vårt effektiva och miljövänliga tvättkoncept fortsätter. Vi ser ett växande behov av att kunna erbjuda flygbolagen kontinuerlig tillgång till vår drywash. Jag har därför hög tilltro till att AISATS kommer utöka nätverket med fler baser under nästa år. Det gäller att ha respekt för ledtiderna i branschen så överlag är jag enormt stolt över vad vi fått till i Indien på förhållandevis kort tid.”, säger vd Niklas Adler
Aerowash kommer att prioritera den nya ordern från AISATS och skeppning beräknas därför att genomföras under de kommande 1-2 månaderna.
Denna information är sådan som Aerowash är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-12-25 10:57 CET.
Tel: 073-679 39 37
E-post: niklas.adler@aerowash.com
Aerowash erbjuder produkter, lösningar och tjänster för exteriör tvätt av flygplan. Bolaget har utvecklat en produktportfölj bestående av automatiserade tvättrobotar som förkortar tvättprocessen med upp till 60 procent i jämförelse med gängse manuell metod mätt i tidsåtgång vilket genererar besparingar för flygbolag och flygplatser.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke