Connect with us

Marknadsnyheter

Skidlyftet har delat ut över 1 miljon kronor till skidföreningar runtom i Sverige

Published

on

to, okt 19, 2017 09:00 CET

Svenska Skidförbundets och McDonald’s initiativ Skidlyftet samlade i år in en rekordsumma på närmare 1,1 miljoner kronor. De insamlade pengarna har nu delats ut till barn- och ungdomsklubbar runt om i Sverige. I år fick totalt 25 klubbar bidrag från Skidlyftet, 12 längdklubbar och 13 alpinklubbar, och bidragen går till att stötta utvalda barn- och ungdomsprojekt inom skidåkning. 

För tredje året i rad genomför Svenska Skidförbundet och McDonald’s den gemensamma satsningen Skidlyftet. Syftet är att ge fler barn och ungdomar möjlighet att upptäcka skidåkning. Under perioden 2 februari till 3 april skänkte McDonald’s 1 krona för varje såld skidåkarmeny till Skidlyftet. Totalt samlades det in nästan 1,1 miljoner kronor som nu har delas ut till 25 skidklubbar runt om i Sverige. I år ansökte totalt 242 skidklubbar om bidrag, vilket är en ökning från tidigare år.

 – När vi fick möjligheten att bli en partner till Svenska Skidförbundet så ville vi göra något mer än en traditionell sponsor. Skidlyftet har blivit den möjligheten och det är vi både glada och stolta över. Att det återigen är många klubbar som ansöker om bidrag från Skidlyftet visar på att det fortfarande finns ett behov av bidrag för att stötta barn- och ungdomsskidåkningen i Sverige. Vi vet att Skidlyftet gör skillnad för de klubbar som har fått ta emot ett bidrag, säger Lisa Palm Danielsson, sponsoransvarig på McDonald’s.

– Det känns fantastiskt roligt att för tredje året i rad att få stötta 25 barn- och ungdomsföreningar runt om i Sverige. Att vi tillsammans med McDonald’s gör skidåkning mer tillgängligt för alla känns härligt, säger Tommy Eliasson Winter, alpin chef på Svenska Skidförbundet.

Två av de klubbar som tilldelades ett bidrag från Skidlyftet är längdklubben Sockertoppen IF och den alpina klubben Huddinge SK. Sockertoppen IF fick ett bidrag på 50 000 kr till deras arbete med att ge barn och ungdomar med diabetes möjlighet att upptäcka skidåkning och ge dem samma förutsättningar som andra barn trots sin sjukdom. Huddinge SK blev tilldelade 50 000 kr för deras projekt ”Säkerhet till nästa nivå” och deras arbete med att skapa en så säker träningsmiljö i hemmabacken som möjligt.

 

 – Det kom in otroligt många bra ansökningar i år och flera helt nya projekt som verkligen syftar till att göra skidåkning tillgänglig för alla. Vilket är precis vad vi eftersträvar, därför känns det väldigt roligt att få dela ut ett bidrag till Sockertoppen IF som arbetar aktivt med att ge alla barn och ungdomar möjlighet att upptäcka skidåkning, säger Johan Sares, längdchef Svenska Skidförbundet.

Om Skidlyftet

Skidlyftet är ett gemensamt initiativ mellan McDonald’s och Svenska Skidförbundet för att tillsammans stötta utvecklingen av barn- och ungdomsverksamheten bland Svenska Skidförbundets längd- och alpina föreningar. Genom Skidlyftet kan föreningarna ansöka om bidrag till satsningar som ökar möjligheten för fler barn och ungdomar att upptäcka och ta del av sporten. Nästa års ansökan öppnar den 1 december. Läs mer och ansök på 
mcdonalds.se
.

 

Pressbilder

Bilder för nedladdning finns på
Flickr


För mer information, kontakta:


Presstjänsten på McDonald’s Sverige, 08-740 85 05,
media@se.mcd.com

Om McDonald’s i Sverige

Med ca 210 restauranger från norr till söder är McDonald’s Sveriges ledande restaurangkedja. Vi har en bred meny och serverar mat av högsta kvalitet med snabb och vänlig service i fräscha, moderna restauranger. Genom vår storlek och vårt nära samarbete med våra leverantörer har vi full kontroll på hela leverantörsledet från gård till våra gäster. Vi samarbetar med LRF (Lantbrukarnas Riksförbund) för ett framtida svenskt jordbruk. McDonald’s har ca 12 000 medarbetare och är Sveriges största privata ungdomsarbetsgivare. Alla restauranger ägs och drivs lokalt av egna företagare. Läs mer på 
www.mcdonalds.se
 eller följ oss på 
Facebook

Instagram
 och 
Twitter

Continue Reading

Marknadsnyheter

Högpotent cannabis kan påverka DNA och signalera psykosrisk

Published

on

By

Forskare vid King’s College London har upptäckt att användning av högpotent cannabis (med THC-halt över 10 %) lämnar unika spår i DNA, vilket kan kopplas till ökad risk för psykos. Studien, publicerad i Molecular Psychiatry, är den första att visa hur frekvent cannabisbruk påverkar DNA-metylering, en process som förändrar geners funktion utan att ändra DNA-sekvensen.

Resultaten visade att de som ofta använder högpotent cannabis uppvisar förändringar i gener relaterade till energiproduktion och immunsystemet, särskilt genen CAVIN1. Dessa förändringar kan kopplas till en ökad sårbarhet för psykos, vilket öppnar möjligheter för framtida blodprov som kan identifiera riskindivider.

Källa: news-medical

nature

Continue Reading

Marknadsnyheter

Truecallers valberedning inför årsstämman 2025

Published

on

By

Följande representanter för Truecaller AB:s största aktieägare per 30 september 2024, kommer tillsammans med styrelsens representant Alan Mamedi, att ingå som ledamöter i valberedningen inför årsstämman 2025.

  • Kamjar Hajabdolahi, utsedd av Nami Zarringhalam
  • Sven Törnkvist, utsedd av Alan Mamedi
  • Mattias Lampe, utsedd av Peak XV

Truecaller AB:s årsstämma kommer att hållas fredagen den 23 maj 2025 i Stockholm.

 

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan göra detta via e-post till investors@truecaller.com, senast den 31 januari 2025.

 

 

För mer information, kontakta gärna:

Andreas Frid, Head of IR & Communication

+46 705 29 08 00
andreas.frid@truecaller.com

Om Truecaller:

Truecaller är den ledande globala plattformen för att verifiera kontakter och blockera oönskad kommunikation. Vi möjliggör trygga och relevanta konversationer mellan människor och gör det effektivt för företag att nå konsumenter. Bedrägerier och oönskad kommunikation är vardag i digitala ekonomier och tillväxtmarknader i synnerhet. Vårt uppdrag är att skapa tillförlitlig kommunikation. Truecaller är en naturlig del av den dagliga kommunikationen för mer än 420 miljoner aktiva användare. Truecaller är noterat på Nasdaq Stockholm sedan 8 oktober 2021. För mer information besök gärna corporate.truecaller.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ramlösa shipping (publ) bjuder in till presentation av kvartalsrapport juli-september 2024 den 26 november 2024, kl. 9:30

Published

on

By

Tisdagen den 26 november publicerar Ramlösa shipping AB (publ) sin delårsrapport för perioden juli-september 2024. Med anledning av detta bjuder Ramlösa Shipping in till en digital presentation via Teams där vd Stefan Norrsell kommer kommentera resultatet och svara på frågor, tillsammans med Magnus Granander styrelseledamot och CFO Fredrik Stenberg.

Rapporten kommer att finnas tillgänglig på:  https://www.ramlosashipping.se/investerare/rapporter/

Presentationen inleds kl. 9.30 och hålls på svenska.

Föranmälan krävs och görs till elin.eriksson@skillscorp.se

För ytterligare information, vänligen kontakta

VD Stefan Norrsell

Email: stefan.norrsell@ramlosashipping.se

Telefon: 070 -256 15 03

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.