Connect with us

Marknadsnyheter

Skolon publicerar delårsrapport per 30 september 2022

Published

on

Skolon AB (publ) publicerar idag sin delårsrapport för det tredje kvartalet 2022. Under perioden 1 juli – 30 september steg nettoomsättningen med 159% till 21 mkr och EBITDA-resultat för perioden uppgick till 872 tkr. Delårsrapporten visar därmed på den starkaste tillväxten hittills för bolaget.

Under det tredje kvartalet växte antalet betalande användare med 10% och uppgick per den 30 september till 495 064 stycken, samtidigt som snittintäkten per användare (ARPPU) uppgick till 100 kr, beräknat på intäkterna för de senaste 12 månaderna.

Skolons vd Oliver Lundgren kommenterar:

– Vi har en stark period bakom oss med ökad tillväxt som vi lyckats realisera på ett effektivt sätt. Vi ser också en ökad användning i plattformen, vilken har slagit nya rekordnivåer efter skolstarten i augusti med anledning av att fler skolhuvudmän kommit igång med att förenkla sitt digitala lärande genom vår plattform. Detta är möjligt tack vare en gemensam insats av hela team Skolon, där utfallet med ökad tillväxt och ökad användning tar oss ett steg närmare vår vision om att möjliggöra digitalt lärande för alla.

 

Delårsrapporten visar för perioden 1 januari – 30 september 2022 på en samlad tillväxt om 80% med en omsättning på 42,7 mkr och ett EBITDA-resultat på -5,3. Tillväxten under året består till 100% av organisk tillväxt.

 

Siffror inom parentes avser utfall under motsvarande period föregående år.

 

Tredje kvartalet 2022

         Nettoomsättningen uppgick till 21 (8,1) Mkr, en ökning med 12,9 Mkr eller 159%, varav 100% är organisk tillväxt.

         EBITDA uppgick till 872 (-537) Tkr. Rörelseresultatet uppgick till 47 Tkr (-1,4 Mkr).

         Resultat per aktie uppgick till 0,0018 kr för årets tredje kvartal.

         Kassaflödet före finansieringsverksamheten uppgick till 1,1 (-1,2) Mkr. Nettokassan uppgick till 27,3 (3,3) Mkr vid periodens slut.

 

Januari – september 2022

         Nettoomsättningen uppgick till 42,7 (23,7) Mkr, en ökning med 19,0 Mkr eller 80%, varav 100% är organisk tillväxt.

         EBITDA uppgick till -5,3 (-2,2) Mkr. Rörelseresultatet uppgick till -7,8 (-4,5) Mkr.

         Resultat per aktie uppgick till -0,3 kr för årets nio månader.

         Kassaflödet före finansieringsverksamheten uppgick till -6,5 (-2,4) Mkr. Nettokassan uppgick till 27,3 (3,3) Mkr vid periodens slut.

         Antalet betalande användare uppgick till 495 064 vid perioden slut, en ökning med 10% sedan föregående rapport.

         Snittintäkt per användare (ARPPU) uppgick till 100 kr, beräknat på intäkterna för de senaste 12 månaderna.

 

Väsentliga händelser under tredje kvartalet 2022

         Under början av augusti meddelades att Skolon tilldelas kontrakt i en norsk upphandling för Stavanger, Sandnes, Sola och Randaberg kommun. Avtalet omfattar 36 000 användarlicenser, samt möjlighet att via plattformen göra inköp av digitala läromedel och skolverktyg.

         Senare i augusti meddelade bolaget att man har ingått ett samarbete med Spotify-ägda Soundtrap for Education. Samarbetet ger elever och lärare som använder Skolons digitala plattform möjlighet att utforska och lära sig använda olika former av professionella ljudinspelningar via Soundtrap for Educations verktyg.

         I slutet av augusti meddelade bolaget att man hade meddelats tilldelningsbeslut i en upphandling genomförd av de två norska kommunerna Fredrikstad och Hvaler. Avtalet omfattar 10 500 användarlicenser för lärare och elever i Skolonplattformen, samt möjligheten att via plattformen göra inköp av digitala läromedel och skolverktyg.

 

Väsentliga händelser efter periodens utgång

         I oktober meddelade bolaget att ett samarbetsavtal tecknats med Our Learning Cloud, även kallat OLC, ett engelskt edtech-bolag som levererar IT-tjänster till engelska skolor och skolhuvudmän. Skolon kommer lanseras som en samlingsplats för digitala skolverktyg och läromedel för OLC:s befintliga kunder, vilket idag rör cirka 50 000 användare. Samarbetet innebär att Skolon avser att inleda en etablering på den engelska marknaden.

         I oktober meddelade bolaget även att det som en av tre leverantörer getts tilldelningsbeslut i Adda:s nationella ramavtal “Digitala läromedel 2022”, vilket innebär att en stor del av Sveriges skolhuvudmän ges legala förutsättningar att göra inköp av digitala läromedel direkt via Skolons plattform, utan att behöva göra enskilda upphandlingar. Av Skolons befintliga svenska kunder som idag använder Skolons plattform för att samla sina digitala läromedel, är cirka 65% anslutna till Addas ramavtal.

 

Rapporten i sin helhet finns tillgänglig på https://skolon.com/rapporter.

 

Denna information är sådan information som Skolon AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU’s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersons försorg för offentliggörande klockan 08.00 CET den 11 november 2022.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Oliver Lundgren

CEO / Verkställande Direktör

 

oliver.lundgren@skolon.com

+46 (0)733-12 67 77

 

Om Skolon

Skolon är ett svenskt SaaS-bolag (Software as a Service) som utvecklar en digital plattform för skolor och som samlar alla digitala verktyg och läromedel från olika leverantörer på ett ställe. Skolon får digitala skolverktyg att fungera i klassrummet och bolagets plattform gör det enkelt och säkert att arbeta digitalt i skolan. Bolagets kunder är primärt kommunala och privata skolhuvudmän i Sverige och Norge.

 

Skolons aktie är noterad på Nasdaq First North Growth Market.
FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) publicerar årsredovisning för 2023

Published

on

By

Umeå, 20 april 2024 

Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) (“Kinda Brave”) publicerar årsredovisning och revisionsberättelse för 2023 enligt bilaga. 
 
 
För mer information, vänligen kontakta:  

ir@kindabrave.com

www.kindabrave.com

 
 
Följ gärna oss på Linkedin:  

https://www.linkedin.com/company/kinda-brave/

 
 
Om Kinda Brave Entertainment Group AB (publ) 

Kinda Brave är en modern spelkoncern, fokuserat på att förvärva, äga och utveckla spelstudios och immateriella rättigheter, samt utveckla en division inriktad mot förläggning av speltitlar från tredjepart. Idag består Bolaget av fyra spelstudior och ett mindre förläggarteam. Kinda Braves vision är att skapa en unik underhållningsgrupp, med starka immateriella rättigheter inom olika områden, inklusive TV-serier, filmer och serietidningar. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

BioArctic och Eisai ingår forskningsutvärderingsavtal avseende BAN2802

Published

on

By

Stockholm, Sverige den 20 april 2024 – BioArctic AB (publ) (Nasdaq Stockholm: BIOA B) meddelade idag att BioArctic AB och Eisai Co., Ltd., ingått ett samarbetsavtal avseende BAN2802, en potentiell ny behandling som kombinerar BioArctics egenutvecklade BrainTransporter™-teknologi med en läkemedelskandidat mot Alzheimers sjukdom. Vid slutet av samarbetet kommer Eisai att utvärdera den data som genererats och besluta om de vill utnyttja en option att licensiera BAN2802 för behandling av Alzheimers sjukdom.

BioArctic och Eisai har sedan 2005 ett långvarigt samarbete gällande utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. Samarbetet har lett fram till Leqembi® (lecanemab) – världens första godkända[1] läkemedel som visat sig bromsa utvecklingen av tidig Alzheimers sjukdom. Det nya samarbetet bygger på företagens gemensamma kunskap inom Alzheimers sjukdom. Kostnader för forskningsutvärderingsprogrammet kommer att delas mellan bolagen och programmet kommer att utvärdera vad som skulle kunna bli nästa generations sjukdomsmodifierande behandling för Alzheimers sjukdom.

– Jag är mycket glad över att vår Brain Transporter-teknologi fortsätter att utvecklas väl och att vi nu ingått detta första avtal där denna teknik används. Teknologin har en stor potential att kunna förbättra många olika läkemedelsprojekt och hjälpa företag i deras strävan att utveckla läkemedel mot hjärnans sjukdomar, sa Gunilla Osswald, vd på BioArctic. Eisai har varit en värdefull partner till BioArctic under de senaste två decennierna, och vi är mycket glada över att förlänga och fördjupa vår relation genom detta nya forskningssamarbete med BAN2802. Tillsammans har vi tagit fram lecanemab, den första fullt godkända sjukdomsmodifierande behandlingen vid Alzheimers sjukdom i USA, Japan och Kina och vi ser fram emot att fortsätta vårt givande samarbete och leda utvecklingen av nästa generations läkemedel för att hjälpa patienter med den här förödande sjukdomen.

BioArctics egenutvecklade BrainTransporter-teknologi hjälper till att transportera biologiska läkemedel över blod-hjärnbarriären in i hjärnan. Tekniken har potential att medföra snabbare och starkare effekt av behandlingar riktade till hjärnan, samtidigt som den minskar behandlingsbördan för både patienter och samhället. BrainTransporter-teknologin är en viktig del i BioArctics hållbarhetsarbete och bolagets strävan efter att kontinuerligt förbättra klinisk och kommersiell nytta.

Detta pressmeddelande berör en läkemedelskandidat under utveckling och avser inte att förmedla några slutsatser gällande effekt och säkerhet. Det finns ingen garanti för att denna läkemedelskandidat vare sig kommer att slutföra det kliniska utvecklingsprogrammet eller erhålla godkännande av relevanta myndigheter.

Denna information är sådan information som BioArctic AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom nedanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 20 april 2024, kl. 09.40 CET.

För ytterligare information, vänligen kontakta:  
Oskar Bosson, VP Communications and Investor Relations 
E-mail: oskar.bosson@bioarctic.se  
Telefon: +46 70 410 71 80 

Om samarbetet mellan BioArctic och Eisai  
BioArctic har sedan 2005 ett långsiktigt samarbete med Eisai kring utveckling och kommersialisering av läkemedel för behandling av Alzheimers sjukdom. De viktigaste avtalen är utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen lecanemab som ingicks 2007 och utvecklings- och kommersialiseringsavtalet avseende antikroppen Leqembi back-up för Alzheimers sjukdom som ingicks 2015. 2014 ingick Eisai och Biogen ett gemensamt utvecklings- och kommersialiseringsavtal som innefattar lecanemab. Eisai ansvarar för den kliniska utvecklingen, ansökan om marknadsgodkännande och kommersialisering av produkterna för Alzheimers sjukdom. BioArctic har rätt att kommersialisera lecanemab i Norden och för närvarande förbereder Eisai och BioArctic en gemensam kommersialisering i regionen. BioArctic har inga utvecklingskostnader för lecanemab inom Alzheimers sjukdom och har rätt till betalningar i samband med myndighetsgodkännanden och försäljningsmilstolpar samt royalties på den globala försäljningen.  

Om BioArctic AB  
BioArctic AB (publ) är ett svenskt forskningsbaserat biofarmabolag med fokus på innovativa läkemedel som kan fördröja eller stoppa sjukdomsförloppet av neurodegenerativa sjukdomar. Företaget ligger bakom Leqembi® (lecanemab) – världens första läkemedel som bevisat bromsar sjukdomsutvecklingen och minskar den kognitiva försämringen vid tidig Alzheimers sjukdom. Leqembi har utvecklats i samarbete med BioArctics partner Eisai, som ansvarar för kommersialisering och regulatoriska processer globalt. Utöver Leqembi har BioArctic en bred forskningsportfölj med antikroppar mot Parkinsons sjukdom och ALS samt ytterligare projekt mot Alzheimers sjukdom. I flera av projekten används bolagets egenutvecklade teknologiplattfrom BrainTransporter™ som hjälper till att förbättra transporten av antikroppar in i hjärnan. BioArctics B-aktie (BIOA B) är noterad på Nasdaq Stockholm Large Cap. För ytterligare information, besök www.bioarctic.com.

[1] Godkänt i USA, Japan och Kina.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nu lanseras Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal

Published

on

By

Statens fastighetsverk, logotyp.

    

Att berätta om de natur- och kulturmiljöer som Statens fastighetsverk (SFV) förvaltar är en viktig del av myndighetsuppdraget. Den 20 april lanseras den nya strömningstjänsten Sevärt, Sveriges minsta kulturkanal, så att hela Sverige ska kunna ta del av berättelserna.

    

Det finns många sevärda platser i SFV:s förvaltning. De är spridda från norr till söder och är – i den mån de går att hålla öppna – ofta välbesökta av dem som bor inom rimliga avstånd. Nu skapas möjligheten för fler att ta del av dessa skatter.

         Våra fastigheter är allas angelägenhet och målet är att de ska engagera ännu fler genom kunskap, spännande berättelser och intagande miljöer, säger generaldirektör Max Elger.

För dem som inte har möjlighet att fysiskt besöka fastigheterna har SFV via bland annat filmer och podd försökt nå ut till fler. Nu förenas resultatet i Sevärt, en öppen playtjänst med strömmat material om SFV:s natur- och kulturmiljöer. Tittarna får följa med in i hantverkares verkstäder, se hemliga rum, uppleva historiska trädgårdar och besöka många andra sevärdheter.

Lanseringen sker den 20 april. Plattformen kommer sedan kontinuerligt att fyllas på med nytt innehåll. Tanken är att Sevärt också ska kunna innehålla material i samarbete med andra aktörer.

Under Stockholms kulturnatt passar Statens fastighetsverk även på att öppna upp ett sevärt, hemligt rum – det gamla vattentornet på Skeppsholmen. Där blir det filmvisning, liveinspelning av podden På plats i historien och popcorn.

För mer information kontakta

Maria Uggla, pressekreterare

010-478 76 00

073-332 22 14

maria.uggla@sfv.se

 

Taggar:

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.