Connect with us

Marknadsnyheter

Slovenska livförsäkringsbolaget Vita väljer Lumera som strategisk partner för AI och automation

Published

on

Vita, ett ledande livförsäkringsbolag i Slovenien utökar nu samarbetet med Lumera och moderniserar sina verksamhetssystem med hjälp av AI-baserad teknologi. Målet är att automatisera hela värdekedjan inom liv-, olycksfalls- och sjukvårdsförsäkring. 

Stockholm, 19 september 2022 – Lumera, ett ledande insurtechbolag som utvecklar affärssystem och digitala lösningar för den europeiska liv- och pensionsbranschen, har träffat överenskommelse med Vita om att leverera en AI-baserad automationslösning till stöd för en betydande del av Vitas skadehantering. 

Vita, Sloveniens största aktör inom bankdistribuerad försäkring, har där varit banbrytande inom flera större marknadsområden, inklusive traditionell och unit-linked livförsäkring, olycksfalls- och sjukförsäkring. Det övergripande syftet med Vitas stora satsning på att modernisera sina verksamhetssystem är att stärka bolagets konkurrenskraft. 

– Kraften från AI och automation kommer att förstärka vår kärnverksamhet och hjälpa oss uppnå de mål vi satt för framtiden, liksom att förbättra kundservicen. Lumeras gedigna försäkringskompetens, tillsammans med deras innovation som flyttar gränserna för teknologins möjligheter gör dem till en idealisk partner för denna strategiska satsning, säger Tine Pust, CFA och medlem av ledningsgruppen på Vita. 

Med stöd av AI och automation i sina system kan Vita utveckla sin digitala kunddialog och göra det operativa arbetet effektivare. Samtidigt möjliggör det kostnadsbesparingar och hjälper till att minska riskerna i verksamheten. 

– Vi är stolta över förtroendet från Vita att få stödja deras arbete för automation och ser fram emot ett fortsatt tätt samarbete för att stärka deras verksamhet, säger Andrew Hubbard, CBDO, Lumera UK&I. 

Under flera år har Vita framgångsrikt använt Lumera för sin försäkringsadministration. Detta har lagt grunden för det utökade samarbetet som innebär att AI och automation sömlöst integreras med befintliga system. 

– Eftersom det handlar om en av de största investeringarna Vita har gjort i avancerad teknologi ger samarbetet med en erfaren leverantör som Lumera oss extra tillförsikt när vi ger oss ut på denna resa tillsammans, säger Nikolaj Oder, CIO på Vita. 

Efter en gemensam förstudie har Vita och Lumera påbörjat ett valideringsprojekt där flera affärsenheter, bland annat för skadehantering och bankdistribuerad försäkring, kommer att utvärdera Lumeras AI-teknik och dess potential för att möjliggöra ytterligare automatisering. 

För mer information, kontakta: 

Lumera 
Andrew Hubbard, CBDO, Lumera UK&I: +44 7824 389505, andrew.hubbard@lumera.com 
Mats Lillienberg, CEO, Lumera Group: +46 70 848 81 87, mats.lillienberg@lumera.com 
Christine Blinke, CMO, Lumera: +46 73 668 60 08, christine.blinke@lumera.com  

Om Vita 
Vita Life insurance company, d.d. är specialister på bankdistribuerad försäkring inom risk-liv, sjukvårds- och unit-link livförsäkring. Våra produkter erbjuds exklusivt via NLB, Sloveniens största och mest välrenommerade bank. Med omkring 600 miljoner Euro under förvaltning är Vita ett av de största livbolagen på den slovenska marknaden och har framgångsrikt byggt sin affärsmodell på bankdistribuerad försäkring. 

Utöver NLB:s distributionsnätverk erbjuder vi även våra försäkringsprodukter genom en digital försäljningskanal. 

www.zav-vita.si 

 
Om Lumera 
Lumera är ett svenskt insurtechbolag som driver digital transformation för liv- och pensionsbranschen i Europa. Vårt uppdrag – the Prudent Revolution – handlar om att förena teknologi med partnerskap för att erbjuda liv- och pensionsbolag den snabbaste och tryggaste resan genom komplex förändring.  

Lumera kombinerar vår moderna molnbaserade plattform för försäkringsadministration med gedigen branschkompetens och erfarenhet från omfattande migreringsprojekt som alltid genomförts felfritt. 

www.lumera.com 

Följ Lumera på sociala medier: LinkedIn, Facebook och Twitter.  

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fans använde rekordstora mängder data under konserten på Friends Arena igår – Besökare från 57 länder på konserten

Published

on

By

Under gårdagens stora konsert på Friends Arena användes rekordstor mängd mobildata visar siffror från Tele2. De cirka 65 000 tusen besökarna använde i genomsnitt 190 megabyte data, per person, vilket motsvarar nästan 2 timmar streamad musik eller över 50 uppladdade bilder per person. Några av de appar publiken använde mest för att dela sin konsertupplevelse var Snapchat och Facebook. Enligt Tele2s roamingsiffror, så befann sig på besökare från 57 länder på arenan under konserten och de flesta utländska besökarna kom från USA. Gårdagens Konsert blev startskottet för det nya 5G-nät från Ericsson som Tele2 och Telenors gemensamma nätbolag Net4Mobility bygger på Friends Arena.

Under konserten laddades det upp 1092 gigabyte data, vilket motsvarar lika mycket data som exempelvis Örebro under samma kväll. Varje person på konserten använde i genomsnitt totalt 190 megabyte data och laddade upp 80 megabyte bilder och filmer från sina smartphones, vilket är nästan 50 procent mer än vad besökarna på Beyoncé gjorde förra året.

 

Första konserten av tredagars-turnén på Friends Arena igår lockade besökare från mer än 57 länder visar Tele2s roamingsiffror och de vanligaste länderna som de utländska besökarna kom ifrån var USA, Danmark och Finland.

 

Konserten igår spreds även flitigt i sociala medier. De appar som användes flitigast för att ladda upp data och dela med omvärlden iCloud, Snapchat och Facebook. De appar som de flesta besökare tittade på och laddade ner data från under konserten var Snapchat och Instagram.

        Vi är mycket glada att tillsammans med Ericsson få bygga ett helt nytt 5G-nät både på Friends Arena men också i stora delar av övriga Sverige. På Tele2 har vi lång erfarenhet av att jobba med arenauppkoppling och 5G kommer att revolutionera upplevelsen på konserter med betydligt bättre möjligheter att dela med sig av sina upplevelser i realtid, något som vi ser efterfrågas starkt av fansen. När det är 65 000 besökare på en liten yta ställer det höga krav på uppkopplingen och det är det vi nu löser, säger Elin Ovéus, nätchef på Tele2.

 

Konsert

Uppladdad data/abonnent

Nedladdad data/abonnent

Total mängd använd data/abonnent

Gårdagens konsert

80 MB

110 MB

190 MB

Beyoncé 11 maj 2023

54 MB

95 MB

150 MB

Final Mello 9 mars 2024

45 MB

82 MB

125 MB

 

Topp 5 vanligaste använda appar under gårdagens konsert

Mest använda appar för att dela data tex video och bilder

Mest använda appar för ta emot data

iCloud, 12,91%

Snapchat, 19,16%

Snapchat, 12,41%

Instagram, 17,31%

Facebook, 5,58%

TikTok, 9,74%

Instagram, 3,69%

Facebook, 9,09%

Whatsapp, 1,9%

iCloud, 8,01%

 

Topp 5 vanligaste länder utländska besökare (baserat på roaming)

Land

Andel av utländska besökare

Andel av alla besökare

USA

34,4%

8,4%

Danmark

10,1%

2,5%

Finland

8,7%

2,1%

Norge

8,1%

2,0%

Storbritannien

6,9%

1,7%

 

 

Metod
Alla siffror kommer från genererade data av besökare på konserten den 17 maj med Tele2 eller Comviq-abonnemang. Roamingdatan baseras på utländska besökare som under vistelsen i Sverige använder Tele2s nätverk.

 

 

För mer information, vänligen kontakta:

Fredrik Hallstan, Head of External Communications, Tele2, +46 761 15 38 30 / fredrik.hallstan@tele2.com

 

Följ Tele2 på vårt pressrum: www.tele2.com/sv/media

 

 

Om Tele2
Tele2 är ett ledande telekombolag med syfte att möjliggöra ett samhälle med obegränsade möjligheter. Genom våra nätverk och tjänster — som sträcker sig från bredband, datanät, mobil- och fast telefoni till TV, streaming och globala IoT-tjänster — är vi djupt sammankopplade med alla delar av dagens digitala livsstil. Genom att göra vår infrastruktur mer kraftfull, säker och hållbar möjliggör vi samma slags utveckling av samhället. Tele2 grundades 1993 och är noterat på Nasdaq Stockholm. Under 2023 omsatte bolaget 29 miljarder kronor, med en underliggande EBITDAaL på 10 miljarder kronor. För de senaste nyheterna och finansiella definitioner, vänligen se vår hemsida www.tele2.com.

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Coop återkallar Tortellini spenat & ricotta 350 g

Published

on

By

Coop återkallar Coop Tortellini spenat & ricotta 350 gram med bäst före-datum 2025-09-04 på grund av risk för allergener.

Anledningen till återkallelsen är att produkten fått felaktig förpackning och kan innehålla lax.

Coop tar händelsen på stort allvar och undersöker tillsammans med leverantören det inträffade. Varan kan innebära en hälsofara för den som är allergisk mot fisk.

Vid återkallelsen stoppas produkten i kassan och är inte möjlig att köpa. Kunder som har köpt Coop Tortellini spenat & ricotta 350 g, med ovan bäst-före-datum uppmanas lämna tillbaka produkten i Coops butiker och få pengarna tillbaka.

Coop beklagar det inträffade.

För mediefrågor, kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13 
eller media@coop.se 

Coop är en av Sveriges största dagligvarukedjor som levererar prisvärd, hållbar matglädje och har mer än 800 butiker från Kiruna i norr till Smygehamn i söder. Coop har sedan 2008 erbjudit näthandel av mat och vår butik på coop.se erbjuder mer än 80 procent av de svenska hushållen möjligheten att få tillgång till sin beställning via hemleverans eller andra leveransmöjligheter. Coop rankas som ett av Sveriges mest hållbara varumärken och har störst andel ekologisk försäljning i branschen. Totalt omsätter Coop i Sverige 48 miljarder kronor och har över 22 000 medarbetare. För mer information om Coop besök: http://www.coop.se.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Smart High Tech: Kommuniké från årsstämman den 16 maj 2024

Published

on

By

Nedan anges de huvudsakliga besluten vid årsstämman, samtliga beslut var enhälliga

* Mats Ekberg valdes till ordförande att leda årsstämman.

* Vid stämman var 10 495 191 (59,07 %) av totalt 17 768 850 aktier och 23 095 191 (76,05) av totalt 30 368 850 röster representerade.

* Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning.

* Stämman beslutade att disponera resultatet enligt styrelsens förslag vilket innebar att årets resultat balanseras i ny räkning.

* Styrelsens ledamöter samt verkställande direktören beviljades ansvarsfrihet för räkenskapsåret.
 

* Till styrelseledamöter som inte är anställda i Bolaget utgår ett styrelsearvode om vardera tre prisbasbelopp och till styrelseordförande utgår ett arvode om sex prisbasbelopp för tiden fram till nästa årsstämma. Ersättningen betalas ut efter genomfört uppdrag och till då gällande prisbasbelopp. Ersättning till revisor utgår mot godkänd löpande räkning.

* Vid därefter företagna val utsågs för tiden fram till nästa årsstämma följande funktionärer:

  • Johan Liu, ordförande  
  • Mats Augurell, ledamot
  • Bill Brox, ledamot
  • Henrik Rhedin, ledamot
  • Lars-Inge Sjöqvist, ledamot
  • Natalie Liu, suppleant

* Till bolagets revisor valdes revisionsbolaget GrantThornton med huvudansvarig revisor Victor Cukierman.

* Stämman beslutade om ett bemyndigande till styrelsen att under tiden fram till nästa årsstämma få genomföra en emission av högst det antal aktier och/eller teckningsoptioner som omfattas av begränsningarna i för bolaget senast antagna bolagsordning. Emissionen kan vara en företrädesemission eller en riktad emission och betalas kontant, genom apport eller genom kvittning.

För mer information om SHT Smart High-Tech AB, vänligen kontakta:

VD Lars Almhem

+46 704 180 000

lars.almhem@smarthightech.com

Kort om SHT Smart High-Tech AB

SMART HIGH TECH är genom den patenterade produkten GT-TIM® utvecklat ett unikt grafenförstärkt gränssnittsmaterial, så kallat ”Thermal Interface Material”, TIM, för elektronik- och kraftmodulkylning som leder värme effektivt både i vertikalt och i horisontellt led. Ökad kylningsförmåga krävs av industrin för att fortsätta kunna utveckla högprestandaelektronik som är mindre, lättare, snabbare med mer funktionalitet på ett hållbart sätt genom lägre energikonsumtion.

Visionen för SMART HIGH TECH är att bli en globalt ledande leverantör i världen av nanobaserade material och lösningar för applikationer för termisk kylning av elektronik som bidrar till ett hållbart samhälle. Detta ska ske genom hög grad av automation i kombination med ett unikt och patenterat grafenförstärkt kylmaterial. SMART HIGH TECH har tillverkningsenheter av sin GT-TIM® produkt i Göteborg, Sverige, samt i Shanghai, Kina, med försäljning till företag och konsument inom elektronikbranschen på en global marknad.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.