Connect with us

Marknadsnyheter

Slutet på en era – produktionen av Fazer Dumleklubba upphör

Published

on

I mer än 60 år har konsumenter kunnat njuta av den folkkära Fazer Dumleklubban. Under mars 2021 upphör tillverkningen av klubban på grund av slutet på den tekniska livslängden på produktionslinjen.

Under mars månad 2021 kommer produktionen av Dumles klassiska platta mjölkchokladöverdragna klubba att upphöra på grund av att den tekniska livslängden på produktionslinjen når sitt slut. Den nuvarande produktionslinjen är gammal och har de senaste åren blivit svår att underhålla och reparera.  

 För oss på Fazer är kvalité och säkerhet centralt och vi jobbar kontinuerligt med ständiga förbättringar. Vi har under lång tid försökt hitta en lösning för att på ett effektivt och hållbart sätt fortsätta produktionen av Dumleklubban, men behöver nu konstatera att detta inte längre är möjligt. Det har varit en utmaning att med dagens moderna teknik hitta en produktionslösning till den klassiska Dumleklubban, då hantverket såväl som receptet är lika unika som klubban själv, säger Malin Lindqvist, Brand Manager, Fazer Konfektyr.

Fazer arbetar på en lösning för att kunna producera en ny variant av den klassiska Dumleklubban i framtiden.

  Vi vet att klubban är en älskad produkt av många konsumenter och vi arbetar ständigt med vårt urval av Dumleprodukter. Vi kommer att fortsätta våra ansträngningar för att utveckla och hitta ett sätt att producera en Dumleklubba igen i framtiden, fortsätter Malin Lindqvist.

Den första platta Dumleklubban tillverkades år 1945

Dumle har sina rötter i Sverige där företaget Mazetti år 1945 producerade den första platta klubban som år 1960 fick namnet Dumle. Fazer förvärvade Mazetti 1975 och Dumle blev en del av Fazers varumärkesportfölj. Varumärket blev betydelsefullt på 80-talet med lanseringen av Dumlekolan som tillverkas  Fazers fabrik i Finland. Varumärket Dumle är starkt förknippat med den 

unika Dumlesmaken i kombination med den mjölkchokladöverdragna kolan. I dag är Dumle ett av de mest populära kolavarumärkena i Norden, samt även internationellt. Dumle säljs i över 30 länder runt om i världen.

Pressbilder:  fast.fazer.com – Public Image Bank – Media_Press – Sweden – Dumleklubban

För mer information vänligen kontakta:

Iris Mäkitalo, kommunikationsansvarig, Fazer Sverige 
iris.makitalo@fazer.com, 0735 94 84 54

Malin Lindqvist, Brand Manager, Fazer konfektyr 
malin.lindqvist@fazer.com0709 72 27 73

Fazer-koncernen 

Med fokus på matupplevelser, gör Fazer det möjligt att njuta av dagens bästa stunder. 1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med missionen att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Enligt sin vision För perfekta dagar, formar Fazer framtidens smaker, traditioner och matupplevelser. Förankrade i vårt unika arv och baserade på djupa konsumentinsikter, fokuserar vi på innovationer för att skapa hållbara matlösningar för framtiden. Vi vill att människorna skall uppleva den nordiska magi vi skapar. Fazer fokuserar på snabbrörliga konsumentprodukter, har verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazer-koncernens omsättning 2020 uppgick till 1,1 miljarder euro och antalet anställda till närmare 8 500. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact. 

Northern Magic. Made Real.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Stöd till regionerna om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete

Published

on

By

Regeringen ger Tillväxtverket, Boverket, Trafikverket och länsstyrelserna i uppdrag att under perioden 2024–2027 erbjuda regionerna stöd om strategisk planering i deras regionala utvecklingsarbete.

– Det är alltmer viktigt med strategisk planering och samverkan mellan kommuner, regioner och statliga myndigheter för att främja regional utveckling. Detta är särskilt relevant för landsbygdernas utveckling, och regeringen har därför gett en specifik del av sitt uppdrag fokus på detta, säger landsbygdsminister Peter Kullgren. 

Uppdraget innebär att regionerna, som har det regionala utvecklingsansvaret i respektive län, ska erbjudas kunskaps- och metodstöd från Tillväxtverket, efter samverkan med Boverket och Trafikverket. Tillväxtverket ska även, tillsammans med länsstyrelserna, främja samverkan mellan relevanta statliga myndigheter, regioner och andra berörda aktörer.

Ansvaret för planering i Sverige, till exempel kommunal och regional fysisk planering och transportinfrastrukturplanering, är fördelat på flera aktörer, kommuner, regioner och statliga myndigheter. Uppdraget syftar till att öka regionernas möjligheter att beakta dessa planeringsprocesser när de tar fram den regionala utvecklingsstrategin och samordnar insatser för att genomföra den. För uppdraget, som även omfattar regionala pilotprojekt, beräknas totalt 38 miljoner kronor användas, fördelat på 6 miljoner för 2024, 10 miljoner för 2025 samt 11 miljoner för 2026 respektive 2027.

Presskontakt
Mattias Svensson
Pressekreterare hos landsbygdsminister Peter Kullgren
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-110 51 67
mattias.svensson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Paulig har avslutat sina förändringsförhandlingar

Published

on

By

Paulig har avslutat förändringsförhandlingarna som började den 13 mars 2024. Förhandlingarna gällde företagets kontors- och ledningspersonal globalt.

Förändringsförhandlingar inleddes för att anpassa Pauligs organisationsstruktur till den nya tillväxtstrategin. Den nya strukturen kommer att tillåta Paulig att optimera resursfördelningen, förstärka kritiska förmågor, etablera tydligare ansvarsområden och säkerställa tydlighet och snabbhet i beslutsfattandet i en matrisorganisation, vilket i slutändan gör att företaget kan växa snabbare.

Anledningen till förändringsförhandlingarna var inte att minska antalet anställda på företagsnivå. Dock ledde planerade förändringar till förändringar i roller och upphörande av vissa befattningar.

Vid förhandlingarnas början uppskattades det att de potentiella uppsägningarna skulle vara högst 64 kontors- eller ledningsanställda globalt. Som ett resultat av förhandlingarna är det bekräftade antalet uppsägningar 21 globalt.

Den nya organisationen träder i kraft den 1 juni 2024.

Presskontakt: communications@paulig.com

Om Paulig
Paulig är ett internationellt livsmedelsföretag som vill skapa en ny, hållbar matkultur som är bra för både människor och planeten. Företaget erbjuder Tex Mex, snacks, kaffe, World Foods och kryddor under varumärkena Paulig, Santa Maria, Risenta, Poco Loco och Zanuy. Paulig producerar också produkter för livsmedelsindustrin och private label-kunder. År 2023 uppgick företagets försäljning till cirka 1,2 miljarder euro. Paulig grundades 1876 och ägs till 100% av Paulig-familjen. Företaget har 2 300 passionerade anställda i 13 olika länder som alla samlas kring syftet For a life full of flavour.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Guideline Geo har beviljats 11 miljoner kronor i EU-medel för forskningsprojektet GeoHEAT

Published

on

By

CINEA (European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency) har beviljat finansiering för forskningsprojektet GeoHEAT, där Guideline Geo är utvald industripartner i ett konsortium bestående av aktörer från industri, akademi och myndigheter inom EU.

Forskningsprojektet är inriktat på att göra geotermisk energi tillgänglig genom att minska kostnaderna för djupprospektering och utveckla ny teknik som lämpar sig för denna typ av markundersökningar.

Guideline Geo bidrar med geofysisk expertis och specifikt med utveckling av en ny generation av markradar för geotermiska undersökningar i djupa borrhål. 

”Det är spännande att se hur geofysik kan bidra till utvecklingen av geotermisk energi som en hållbar energikälla i Europa. Vi har god erfarenhet av forskningssamarbeten med industripartners inom Europa och akademin och ser fram emot ett tvärfunktionellt och paneuropeiskt samarbete inom konsortiet”, säger Anders Abrahamsson, CTO på Guideline Geo.

Forskningsprojektet beräknas påbörjas i juni, pågå i upp till 3 år och det maximala beviljade beloppet för Guideline Geo är cirka 11 miljoner kronor fördelat under perioden.

För ytterligare information kontakta:

Anders Abrahamsson, CTO, Guideline Geo AB (publ.), tel: +46 70 372 60 09 
Malin Siberg, VD, Guideline Geo AB (publ.), tel.
+46 73 044 60 11 
www.guidelinegeo.com

Denna information är sådan information som Guideline Geo AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 3 maj 2024, klockan 14:15 CEST.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.