Marknadsnyheter
Snusbolaget uppmanar till säkrare handel av nikotinportioner i Sverige


Idag lanserar Snusbolaget en uppmaning om krav på säkrare handel av nikotinportioner, även kallat vitt snus. Kraven är ett sätt att säkerställa att de nikotinprodukter som säljs i Sverige är säkra för dess konsumenter.
Snusbolaget bjuder nu in kollegorna inom detaljhandeln till att ta ett gemensamt ansvar för att följa högt ställda standarder kring hur handeln av nikotinportioner bör hanteras i Sverige. Detta gör man för att tillsammans säkerställa att försäljningen av nikotinportioner är säker för alla konsumenter. Snusbolaget har därför tagit fram en lista över nödvändiga åtgärder som varje återförsäljare av nikotinportioner bör tillämpa för att bidra till en mer hållbar bransch och säkrare produkter.
1. Nikotinnivåer
Snusbolaget anser att produkterna på marknaden inte bör ha en nikotinnivå som är över 20 mg per portion för att vara helt säkra för konsumenterna. Högre nikotinnivåer är inte nödvändigt.
2. PH-nivåer
Snusbolaget vill att produkterna på marknaden ska ha en pH-nivå mellan 5,6 och 9,1. Produkterna som inte uppfyller dessa krav bör inte få säljas.
3. Testade produkter
För att säkerställa att alla produkter är helt säkra vill Snusbolaget att alla produkter på marknaden i Sverige ska testas enligt Nicoleaks.com’s standarder. Det inkluderar nikotin- och pH-nivåerna som anges i ovanstående punkter. Utöver detta genomför Nicoleaks även tester på alla ingredienser som finns i en nikotinportion. Testerna utförs av det ackrediterade och oberoende laboratoriet Eurofins i Sverige.
4. Barnsäkra förpackningar
Snusbolaget vill införa en standard som innebär att alla nikotinportionsdosor ska vara barnsäkra genom att förpackningarna har barnsäkrade lock. Detta är för att minska den potentiella risken att barn öppnar dosorna och får i sig dess innehåll.
5. Säkrare beskrivningar
Snusbolaget vill inte att beskrivningen av produkter ska tillåtas vara tilltalande för någon som är mindreårig. Beskrivningar av smaker ska vara tydliga och exakta snarare än att skildras med mer tilltalande ord. Till exempel skulle beskrivningen av smaken ”jordgubb” vara acceptabel, men inte ”jordgubbsmilkshake”.
6. Ändring av de tobakspolitiska målen
Vi vill att de tobakspolitiska målen ändras, att företags möjligheter att marknadsföra nikotinprodukter minskas och att myndigheter i stället tar över huvuddelen av marknadsföringsmöjligheten för att informera det svenska folket om nikotinportioners låga hälsorisker, och att de kan vara ett bra och effektivt sätt till att bli rökfri.
– På Snusbolaget brinner vi för att alla e-handlare följer marknadsförings- och produktstandarderna. Ingen vill att minderåriga ska använda nikotinprodukter. Det är vi alla överens om. Men som en av de ledande aktörerna i branschen är vi djupt oroade över att generella förbud kommer att leda till ökad rökning och en svart marknad som är mycket mer skadlig för konsumenterna, säger Markus Lindblad, kommunikationschef på Snusbolaget, och fortsätter:
– Som en ansvarsfull återförsäljare vill vi försäkra oss om att vi gör allt vi kan för att följa lagstiftning och begränsa marknadsföringen av nikotinprodukter. Alla har ett ansvar för vad våra ungdomar gör, både handeln, skolan, föräldrar, vården och myndigheter. Vi inom handeln ska göra vad vi själva kan göra för att skapa en hållbar handel med nikotin, avslutar Markus Lindblad.
För mer information:
Markus Lindblad, kommunikationschef Snusbolaget
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke