Connect with us

Marknadsnyheter

Sobi inleder ett uppköpserbjudande avseende samtliga utestående stamaktier i CTI BioPharma Corp.

Published

on

EJ FÖR OFFENTLIGGÖRANDE, PUBLICERING ELLER DISTRIBUTION, HELT ELLER DELVIS, I, TILL ELLER FRÅN NÅGON JURISDIKTION DÄR EN SÅDAN ÅTGÄRD SKULLE STRIDA MOT RELEVANTA LAGAR OCH REGLER I DEN JURISDIKTIONEN. DETTA PRESSMEDDELANDE UTGÖR INTE ETT ERBJUDANDE ELLER EN UPPMANING ATT FÖRVÄRVA VÄRDEPAPPER I NÅGON JURISDIKTION

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ) (Sobi®) (STO:SOBI) meddelade idag att de, genom det indirekt helägda dotterbolaget Cleopatra Acquisition Corp. (Cleopatra), inleder ett uppköpserbjudande avseende samtliga utestående stamaktier i CTI BioPharma Corp. (CTI) till ett pris av 9,10 USD kontant per aktie. Uppköpserbjudandet sker i enlighet med det fusionsavtal och den fusionsplan som offentliggjordes den 10 maj 2023, mellan Sobi, CTI och Cleopatra.

 

Sobi har idag vid U.S. Securities and Exchange Commission (SEC) registrerat en redogörelse avseende uppköpserbjudandet (tender offer statement) där villkoren beskrivs i detalj (Schedule TO). Dessutom har CTI registrerat ett s.k. solicitation/recommendation statement (Schedule 14D-9), som innehåller den enhälliga rekommendationen från CTI:s styrelse till CTI:s aktieägare att acceptera uppköpserbjudandet.

 

Såvida uppköpserbjudandet inte förlängs kommer det att löpa ut klockan 24:00, amerikansk östkusttid, den 24 juni 2023 (en minut efter klockan 23:59, amerikansk östkusttid, den 23 juni 2023).

 

Fullföljandet av uppköpserbjudandet är föremål för sedvanliga villkor, inklusive att aktieägare med innehav som motsvarar minst en majoritet av CTI:s totala antal utestående stamaktier accepterar erbjudandet samt erhållande av godkännande enligt den amerikanska konkurrenslagstiftningen Hart-Scott-Rodino Antitrust Improvements Act. Sobi har erhållit ett oåterkalleligt åtagande från vissa enheter som är knutna till BVF Partners L.P. (BVF) att överlåta samtliga sina stamaktier, motsvarande 6,7 % av alla utestående stamaktier. Vid ett framgångsrikt fullföljande av uppköpserbjudandet kommer Sobi i ett andra steg att förvärva samtliga stamaktier i CTI som inte lämnats in i uppköpserbjudandet genom en fusion, till samma pris per aktie. Transaktionen förväntas slutföras under tredje kvartalet 2023.

 

D.F. King & Co., Inc. har utsetts till informationsagent (Information Agent) avseende uppköpserbjudandet.   Aktieägare i CTI som behöver ytterligare kopior av Offer to Purchase, Letter of Transmittal eller övriga relaterade dokument, eller som har frågor kring uppköpserbjudandet, bör kontakta informationsagenten på telefon +1 888 280 6942.

 

Computershare Trust Company, N.A. agerar depositarie för uppköpserbjudandet.

 

Viktig information

Detta pressmeddelande är endast avsett för informationsändamål och utgör varken ett erbjudande att köpa eller en uppmaning att sälja stamaktier i CTI eller andra värdepapper. Sobi har vid SEC registrerat en redogörelse avseende uppköpserbjudandet där de detaljerade villkoren framgår (Schedule TO), inklusive Offer to Purchase, Letter of Transmittal och övriga relaterade dokument, och CTI har vid SEC registrerat ett s.k. solicitation/recommendation statement (Schedule 14D-9). Aktieägare i CTI uppmanas att noggrant och i dess helhet läsa igenom dokumentationen när den blir tillgänglig (med eventuella tillägg) eftersom den kommer att innehålla viktig information gällande uppköpserbjudandet som CTI:s aktieägare bör beakta innan de fattar beslut om uppköpserbjudandet. CTI:s aktieägare kommer att kunna erhålla en kostnadsfri kopia av dessa handlingar på SEC:s webbplats www.sec.gov eller genom att kontakta informationsagenten på epostadress ctic@dfking.com.

 

Framåtriktad information

Detta pressmeddelande kan innehålla framåtriktad information från Sobi som innefattar risker och osäkerhetsfaktorer och som återspeglar Sobis bedömning per dagen för detta pressmeddelande. Denna framåtriktade information identifieras i allmänhet med ord som ”anser”, ”bedömer”, ”förväntar”, ”förutser”, ”uppskattar”, ”avser”, ”strategi”, ”framtid”, ”möjlighet”, ”planerar”, ”kan”, ”bör”, ”kommer”, ”skulle” och liknande uttryck. Framåtriktad information är förutsägelser, prognoser och andra uttalanden om framtida händelser som baseras på nuvarande förväntningar och antaganden och som därför är föremål för risker och osäkerhetsfaktorer. Denna framåtriktade information inkluderar bland annat uttalanden om: tidpunkten för det planerade förvärvet samt när och om det planerade förvärvet slutligen kommer att genomföras; det potentiella bidrag som förvärvet förväntas ge Sobi; och den förväntade effekten på Sobis framtida finansiella och operativa resultat.  Faktiska händelser eller resultat kan skilja sig från Sobis förväntningar på grund av risker och osäkerhetsfaktorer som är en integrerad del i Sobis verksamhet, inklusive bland annat: risken att villkoren för transaktionens slutförande inte uppfylls, vilket inkluderar risken att Sobi inte erhåller ett tillräckligt antal aktier från CTI:s aktieägare för att fullfölja uppköpserbjudandet, rättstvister i samband med transaktionen, osäkerheter om tidpunkten för transaktionens genomförande liksom om Sobis, Cleopatras eller CTI:s förmåga att genomföra transaktionen, risker att den föreslagna transaktionen stör Sobis eller CTI:s nuvarande planer och verksamhet, CTI:s förmåga att behålla nyckelpersoner; konkurrenters reaktioner på den föreslagna transaktionen; oväntade kostnader, avgifter eller utgifter till följd av transaktionen; potentiella negativa reaktioner eller förändringar i affärsrelationer till följd av tillkännagivandet eller slutförandet av transaktionen; Sobis förmåga att uppnå de tillväxtmöjligheter och synergier som förväntas av transaktionen, liksom förseningar, utmaningar och utgifter i samband med integrationen av CTI med den befintliga verksamheten; lagstiftning, reglering och ekonomisk utveckling; och andra risker som beskrivs i Sobis tidigare pressmeddelanden. Denna framåtriktade information lämnas endast per dagen för detta pressmeddelande och Sobi frånsäger sig varje avsikt eller skyldighet att uppdatera denna framåtriktade information efter dagen för detta pressmeddelande, förutom i enlighet med vad som kan följa av lag.

 

Om CTI

CTI är ett kommersiellt biofarmaceutiskt företag som fokuserar på utveckling och kommersialisering av nya målinriktade behandlingar för blodrelaterade cancerformer som erbjuder unika fördelar för patienter och deras vårdgivare. CTI har en FDA-godkänd produkt, VONJO® (pacritinib), en JAK2-, ACVR1- och IRAK1-inhibitor som skonar JAK1. CTI är baserat i Seattle, USA, och har cirka 144 anställda. CTI:s intäkter för 2022 uppgick till 53,9 miljoner USD. Mer information finns på www.ctibiopharma.com. 

 

Sobi
Sobi® är ett specialiserat, internationellt biofarmaceutiskt företag som gör betydande skillnad för människor som lever med sällsynta och svåra sjukdomar. Sobi tillhandahåller innovativa behandlingar inom hematologi, immunologi och nischindikationer, och har cirka 1 600 medarbetare i Europa, Nordamerika, Mellanöstern, Asien och Australien. Sobis intäkter för 2022 uppgick till 18,8 miljarder SEK. Aktien (STO:SOBI) är noterad på Nasdaq Stockholm. Mer om Sobi på www.sobi.com, LinkedIn och YouTube.

Kontakt
För kontaktuppgifter till Sobis Investor Relations-team, klicka här. För Sobis mediakontakter, klicka här.

Informationsagenten avseende uppköpserbjudandet

D.F. King & Co., Inc.

+1 888 280 6942

 

Swedish Orphan Biovitrum AB (publ)
Postadress: 112 76 Stockholm, Sverige
Telefon: 08 697 20 00     www.sobi.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kandy´z är Årets Franchisekedja 2024

Published

on

By

Kandy´z har tilldelats utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” vid Svenska Franchisegalan som varje år genomförs på Grand Hôtel i Stockholm. Förutom ”Årets Franchisekedja” delades priser ut i kategorierna ”Årets Franchisetagare”, Årets CFO”, ”Framtidens Franchise”, ”Årets Marknadsförare” och ”Årets Franchisebragd”. – Samtliga finalister och vinnare är tydliga exempel på den mångfald av branscher som franchise representerar och har samtliga bidragit på ett positivt sätt till att utveckla företagsformen. Det är väldigt glädjande att ett relativt nystartat franchiseföretag vinner utmärkelsen Årets Franchisekedja i år, säger Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen.

Kandy´z får utmärkelsen ”Årets Franchisekedja” 2024 med motiveringen:

”Vinnaren av Årets Franchisekedja 2024 stöttar sina franchisetagare och hjälper dem att nå framgång. Med en god lönsamhet hos sina franchisetagare och med människan i fokus utvecklar vinnaren ständigt sitt koncept med olika verktyg och

förgyller vardagen och skapar välbefinnande både på jobbet och privat.”

”Årets Marknadsförare” (delas ut i samarbete med SpiderAds) – Pressbyrån

”Årets marknadsförare vinner för sin banbrytande marknadsföring där de kombinerar kreativitet med samhällsengagemang för att skapa starka kampanjer som inte bara stärker varumärket utan också genererade försäljningsökningar och ökad medvetenhet. Kampanjerna för Pressfrihetens Dag, Lusseballen och Årets Lussekatt är bara några av aktiviteterna som fått enorm uppmärksamhet.”

”Årets CFO” (delas ut i samarbete med Azets) – Marie-Louise Lindström, HusmanHagberg

”Detta är en CFO med stenkoll! Hen har lång erfarenhet av att arbeta i franchisevärlden och kan alla delar från kontoren upp till givaren. Denna CFO är mycket engagerad och pedagogisk och har franchisetagarnas fulla förtroende. Med god dialog och professionellt stöd är hen högst delaktig i

hela kedjans utveckling.”

”Årets Franchisetagare” (delas ut i samarbete med Marginalen Bank) – Erik Stridsberg, Pinchos Uddevalla

”Vinnaren har under 2023 kraftigt ökat såväl försäljningen som antalet kunder och snittköp. Därtill ligger man i toppen inom kedjan avseende kundnöjdhet. Vinnaren och hens nyckelpersoner har inte bara fokuserat på siffror, utan

har även visat en stark förmåga att utveckla och stödja sina medarbetare. Genom att skapa en positiv arbetsmiljö har franchisetagaren inspirerat teamet att sträva efter en bra upplevelse för kunden och bidra till den

övergripande framgången för verksamheten.”

”Framtidens Franchise” (delas ut i samarbete med BDO) – Fantastic Frank

”Att bygga och utveckla Framtidens Franchise kräver nytänkande, kreativitet, målmedvetenhet och mod. Genom sitt nytänkande har årets vinnare skapat ett marknadsföringskoncept i världsklass. Detta i kombination med en unik IT-plattform som ligger i absolut framkant och en stor portion mod har man på ett målmedvetet sätt lyckats ta sitt koncept långt utanför Sveriges gränser.

Förutom ett antal etableringar i Europa så finns man nu även representerade i USA och Asien.

Årets vinnare har blivit en av de mest omskrivna aktörerna i sin bransch och en stor erkänd internationell branschtidning har utsett grundarna till ”de entreprenörer som inspirerat och utvecklat sin bransch mest.” Med ett nuläge där man har potentiella franchisetagare från olika länder som står i kö för att få kliva ombord, så känns det som att resan bara har börjat för denna framåtlutade kedja.”

”Årets Franchisebragd” (delas ut i samarbete med FranchiseArkitekt) – Paul Lederhausen, grundare av McDonald´s i Sverige

”Detta pris går till en sann entreprenör och företagsledare. Hans far gav aldrig veckopeng utan sade: ”Jag säger som Sandrew sa, det finns tioöringar att plocka upp på gatan, bara du orkar böja dig ner. ”Det finns inte ord som nog kan beskriva vad vinnaren har haft för betydelseför franchise i Sverige, då denna person även i allra högsta grad var

involverad i bildandet av den Svenska Franchise Föreningen för över 50 år sen. Det är egentligen fel att säga att denna utmärkelse i år heter Årets Franchisebragd utan bör i detta fall benämnas som halvseklets Franchisebragd.

Vinnaren av detta pris startade upp den första McDonald’s-restaurangen i Sverige 1973 på Kungsgatan i Stockholm och har under alla dessa år bidragit till att hundratusentals personer har jobbat i kedjan och utbildat fler än 30 000 ledare. En sann franchisebragd som ingen annan har gjort i Sverige, inte bara förra året utan även halvseklet.”

För mer information:

Jan Fraggstedt, vd Svenska Franchise Föreningen. Tel: 0703-54 87 20. E-post: jan@svenskfranchise.se

www.svenskfranchise.se

Svenska Franchise Föreningen har som ändamål att sprida kunskap om franchising och att verka för att utveckla, stärka och skydda affärsmodellen. Visionen är att franchising ska uppfattas som en allmänt accepterad och uppskattad företagsform i Sverige. Svenska Franchise Föreningen står även i kontakt med en fristående etisk nämnd som erbjuder tolkning och tillämpning av etiska frågor inom franchising.

Continue Reading

Marknadsnyheter

mySafety Group: Intäkterna och resultatet för helåret 2023 justeras

Published

on

By

26 april 2024

mySafety Group AB (”mySafety Group” eller ”Bolaget”) offentliggjorde den 14 februari 2024 att det förelåg ett behov att genomföra en ej kassaflödespåverkande justering av koncernens immateriella anläggningstillgångar. Efter dialog med Bolagets revisor och redovisningsexperter har styrelsen i Bolaget idag, den 26 april 2024, beslutat att göra ytterligare justeringar i koncernens immateriella anläggningstillgångar. I tillägg ska en justering av framtida skatteskulder påföras värdet av de immateriella anläggningstillgångarna. Vidare har styrelsen idag, till följd av att det inom ramen för Bolagets ordinarie genomgång inför årsredovisningen och revisionen framkommit att en del av intäkterna från ett av mySafety Groups partnersamarbeten under en period redovisats i både gammal och ny process, beslutat att justera koncernens intäkter och resultat. Till följd av ovanstående justeringar kommer intäkterna för koncernen under 2023 att uppgå till 377,1 miljoner kronor (jämfört med 477,9 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023) och resultatet för koncernen under 2023 kommer att uppgå till 33,2 miljoner kronor (jämfört med 122,3 miljoner kronor i bokslutskommunikén för 2023). Justeringarna påverkar inte koncernens kassaflöde.

Justeringarna i koncernens immateriella tillgångar beror på en mer konservativ värdering av de immateriella anläggningstillgångarna efter dialog med revisorn och redovisningsexperter, vilket påverkar koncernens intäkter och resultat. Intäkterna och resultatet justeras även med anledning av det fel som uppstått i redovisningen av intäkterna från partnersamarbetet.

mySafety Groups årsredovisning kommer att offentliggöras den 30 april 2024.

mySafety Group AB

För mer information vänligen kontakta:

Marcus Pettersson, verkställande direktör, +46(0)730 29 99 01, marcus.pettersson@mysafety.se.

Denna information är sådan information som mySafety Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande kl. 19.15 den 26 april 2024.

Om mySafety Group AB

mySafety Group AB är en koncern som investerar i verksamhet med huvudinriktning på digital transformation inom såväl B2B som B2C. mySafety Groups B-aktie är sedan 1998 noterad på Nasdaq Stockholm, Small Cap (tidigare under namnet Empir Group AB). För mer information – investor.mysafety.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Årsredovisning 2023 för Alpcot Holding AB (publ) publicerad

Published

on

By

Alpcot Holding meddelar härmed att årsredovisningen för räkenskapsåret 2023 har publicerats. Årsredovisningen finns bifogad detta pressmeddelande och kommer finnas tillgänglig på bolagets hemsida www.alpcot.se.

För mer information, vänligen kontakta:

Dusko Savic
Verkställande direktör
E: dusko.savic@alpcot.se  
T: +46 70 358 12 57

Gunnar Danielsson
Ekonomichef
E: gunnar.danielsson@alpcot.se
T: +46 70 738 05 85

Om Alpcot

Alpcots verksamhet i Sverige startades 2014. Alpcot är en av Sveriges ledande plattformar för privatekonomi och leder den digitala transformeringen av finansbranschen i Sverige. Vår digitala plattform erbjuder kunderna unika tjänster som gör det möjligt att sänka sina avgifter, optimera sina investeringar och hantera personliga risker. Vi ger även råd till företagskunder kring tjänstepensionsplaner och tillhörande riskförsäkringar. Alpcot har ca 40 anställda i Sverige fördelat på kontor i Stockholm, Jönköping, Göteborg och Malmö. Alpcot har tillstånd från Finansinspektionen som försäkringsdistributör och värdepappersbolag. Välkommen att läsa mer på www.alpcot.se.

Certified Adviser är Eminova Fondkommission AB, +46 (0)8-68421100, adviser@eminova.sewww.eminova.se.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.